Gå til innhold

Nytt Kamera, Noen Som Har Tips?


Amund

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ta fotografering av fluefiske og livsstil litt mer seriøst.

Jeg har et sony a37 kamera fra før, men den har 16 mpx. Den har lett for å bli litt kornete innimellom.

Tenkte da å kjøpe et kamera som kan ta klarere bilder og med flere mpx.

Noen forslag her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med turboleiv - på generelt basis vil mer mpx, spesielt på en mindre sensor generere mer bildestøy. Ofte vil et lite dykk inn i ISO, blender og lukker teknikk ta deg en lang vei for bedre bilder.

 

Skyt i RAW og fjern støy i post-prosseseringen, innebygd "støyreduksjon" kan ofte virke mot sin hensikt. <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nysgjerrig på hva slags objektiv du bruker? 16 mpx skal vel som turboleiv nevner være mer en godt nok, og det slår meg at du kanskje bruker et objektiv som ikke er all verdens lyssterkt? Da har det jo lett for å bli litt kornete dersom lyset ikke er optimalt.

 

Uansett, jeg har nettopp kjøpt Canon 7D Mark 2, med et par L objektiver og så langt er jeg superfornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt nevnt av andre, antall MP er noe som ikke nødvendigvis forteller så mye om sluttresultatet. Dersom du velger å gå for et nytt kamera er det en rekke ting som du bør finne ut av, definere bruken, behov for brennvidder/lysstyrke, speilløst eller ikke, fullformat/crop etc etc.

 

For min del har ergonomi vært viktig, jeg vurderer det slik at fotoutstyr er et verktøy som skal sitte god til mitt bruk. Så personlig så verdsetter jeg at det faktisk er litt stort (fullformat med batterigrep), og således er jeg ikke så opptatt av speilløse systemkameraer. Jeg kjenner lite til  Sony, og heller ikke til objektivet du har, men det er jo mulighet for at bytte av objektiver vil gjøre den forskjellen du er ute etter (3,5-5,6 er jo ikke av de mest lyssterke alternativene der ute)?.

 

Uansett, dersom du vurderer nyanskaffelse, så vil jeg nesten si at du burde bruke litt tid. Gjerne prøve ulike løsninger. Snakke med kompetente butikker (og medarbeidere). Teste og finne ut hva du liker. Det er fryktelig mye bra der ute. 

 

Å lese alskens tester gir ofte et litt "klinisk" og subjektivt inntrykk av hva som er "best/dårligst" akkurat nå. Og man kan strekke det langt å si at man kjøper seg inn i et "system" som vil prege innkjøpene fremover (objektiver etc). Så forsøk å ende på et valg som du føler er trygg for mange år fremover. 

 

Ovenfor er Canon 7d mk2 nevnt, og med L-optikk så er det etter min mening (og bruk) noe som absolutt virker solid (men så har jeg da også landet på Canon for egen del, et valg som ikke er verken bedre eller dårligere enn Sony/Pentax/Nikon eller andre)...

 

Nytt vs brukt? Brukt kan gi deg super kvalitet til en grei pris (sjekk feks foto.no).

 

Ikke sikkert du ble så altfor mye klokere, men lykke til.

 

/cato d

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en grei forklaring på lukker, blender og ISO. http://www.fotoblogg.no/hva-er-lukker-blender-og-iso/

Er ikke noe i veien for at du skal få fine bilder med det objektive, selv om det ikke er det mest lyssterke. Som nevnt over her, så lønner det seg å teste ut RAW. 

 

 

Skyt i RAW og fjern støy i post-prosseseringen, innebygd "støyreduksjon" kan ofte virke mot sin hensikt.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med RAW. Mye korreksjoner/forbedringer som kan gjøres i etterprosessering. Ser at jeg var litt slumsete med dette objektivets lysstyrke, det var ikke hensikten å si at dette tilsa at objektivet ikke er godt (jeg kjenner det ikke). Men i enkelte situasjoner så kan et "raskere", mer lyssterkt objektiv ha sine fordeler. 

 

/cato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...