Gå til innhold

Rust Under Surringene! Vanlig?


thh

Anbefalte innlegg

Takk for svar, fint å høre om forskjellige erfaringer, så lærer jeg enda litt til . , regner med at resten av innlegget ikke var myntet på meg.

+1

Aldri tenkt over at disse dobble recoil ringene kan lage faen. Fint å lese flere erfaringer. 

 

Så et annet spørsmål: Tilbake til det med rust under surringene. Er det noen som har noen formening om dette skader klingen i noen særlig grad? Jeg tenker på rust som fyfy, noe skittent som spiser opp noe annet, men vil det svekke klingen? 

Endret av thh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg også, ser i teorien at det kan skade snøret, men for meg som den jevne ivrige ørretfisker, så ser det neimen ikke ut som det gjør noe, gitt. Her var jo hele poenget  :)

 

Men, jeg har både blitt sletta som venn på Facebook og som verre er for å si i mot når det gjelder praktisk fluefiske og fluebinding jeg, så det er helt greit. Litt uforståelig, men helt greit  :)

 

 

 

.

 

Ja du har det fælt du.

Jeg har vel aldri nevnt noe om det jevne ørretfiske. Jeg skrev utifra mine erfaringer om mye annet helt fra starten. Ørretfiske  er noe du har brakt på banen. 

Jeg har vel aldri skrevet om slitasje på noe som helst, og eller om recoil når det gjelder ørretfiske. Trudde det var ganske innlysende om hva faktisk man kan utsette både line og ikke minst stang i ferskvann.

Jeg luftet mine tanker om det jeg gjør mye av tiden og det er alt annet en ørretfiske.

Når det gjelder sletting på face osv så er det ofte en grunn til slikt. 

Man må kunne si sin mening om ting og erfaringer utenom boksen. 

Noen sier det som en opplysning at dette har jeg opplevd, andre sier det av en helt annen grunn.

Man må kunne fortelle om sine erfaringer uten å bli klubba ihjel av noen som mener noe bedre. Det er mulig jeg går langt over streken her nå, men som selvtenkende individ så lar jeg meg ikke diktere av andre. Jeg finner meg heller ikke i at noen snakker/skriver nedlatende til meg. 

Faen i helvete at det skulle bli sånn men jeg blir irritert når noen slenger ut et trumfkort og senere kontrer  det med svada. 

Jeg kan ikke noe annet en beklage min oppførsel her nå og dette er litt internt, noe vedkommende klart har gitt intrykk av. 

Jeg sitter ikke her for å krangle, men å komme med mine erfaringer. Derfor mange ikke lenger er på min faceprofil. 

Jeg beklager hvis noen finner dette upassende, men jeg har vært her i så mange år og aldri hatt noe annet ønske enn å formidle mye av det jeg driver med, ikke hvor bra jeg bedriver det.

Det startet med rust i en stangring brukt i saltvann. 

Jeg har aldri, aldri fått rust i en stang jeg bare har brukt i ferskvann og ørretfiske.

Dette er noe jeg ikke svarte på heller, men mine erfaringer om alt annet. 

Jeg får virkelig beklage til trådstarter at jeg gikk litt bananass på slutten, men integriteten er viktig :)

Mvh Robert Sørvik 

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgas underholdning . Skål , Magadeath i hva hører du på nå.

Jiiiisessss 
All erfaring rundt dette er bare selvoppnevnt tull.

THJ , og alle andre, beklager at du/dere  ble brakt in i dette , jeg har en dårlig dag for første gang på mange, mange år og det gjelder ikke deg/dere pppunch 

Unnskyld.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja du har det fælt du.

Jeg har vel aldri nevnt noe om det jevne ørretfiske. Jeg skrev utifra mine erfaringer om mye annet helt fra starten. Ørretfiske  er noe du har brakt på banen. 

Jeg har vel aldri skrevet om slitasje på noe som helst, og eller om recoil når det gjelder ørretfiske. Trudde det var ganske innlysende om hva faktisk man kan utsette både line og ikke minst stang i ferskvann.

Jeg luftet mine tanker om det jeg gjør mye av tiden og det er alt annet en ørretfiske.

Når det gjelder sletting på face osv så er det ofte en grunn til slikt. 

Man må kunne si sin mening om ting og erfaringer utenom boksen. 

Noen sier det som en opplysning at dette har jeg opplevd, andre sier det av en helt annen grunn.

Man må kunne fortelle om sine erfaringer uten å bli klubba ihjel av noen som mener noe bedre. Det er mulig jeg går langt over streken her nå, men som selvtenkende individ så lar jeg meg ikke diktere av andre. Jeg finner meg heller ikke i at noen snakker/skriver nedlatende til meg. 

Faen i helvete at det skulle bli sånn men jeg blir irritert når noen slenger ut et trumfkort og senere kontrer  det med svada. 

Jeg kan ikke noe annet en beklage min oppførsel her nå og dette er litt internt, noe vedkommende klart har gitt intrykk av. 

Jeg sitter ikke her for å krangle, men å komme med mine erfaringer. Derfor mange ikke lenger er på min faceprofil. 

Jeg beklager hvis noen finner dette upassende, men jeg har vært her i så mange år og aldri hatt noe annet ønske enn å formidle mye av det jeg driver med, ikke hvor bra jeg bedriver det.

Det startet med rust i en stangring brukt i saltvann. 

Jeg har aldri, aldri fått rust i en stang jeg bare har brukt i ferskvann og ørretfiske.

Dette er noe jeg ikke svarte på heller, men mine erfaringer om alt annet. 

Jeg får virkelig beklage til trådstarter at jeg gikk litt bananass på slutten, men integriteten er viktig :)

Mvh Robert Sørvik 

 

 

Kan du utdype?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja du har det fælt du.

Jeg har vel aldri nevnt noe om det jevne ørretfiske. Jeg skrev utifra mine erfaringer om mye annet helt fra starten. Ørretfiske  er noe du har brakt på banen. 

Jeg har vel aldri skrevet om slitasje på noe som helst, og eller om recoil når det gjelder ørretfiske. Trudde det var ganske innlysende om hva faktisk man kan utsette både line og ikke minst stang i ferskvann.

Jeg luftet mine tanker om det jeg gjør mye av tiden og det er alt annet en ørretfiske.

Når det gjelder sletting på face osv så er det ofte en grunn til slikt. 

Man må kunne si sin mening om ting og erfaringer utenom boksen. 

Noen sier det som en opplysning at dette har jeg opplevd, andre sier det av en helt annen grunn.

Man må kunne fortelle om sine erfaringer uten å bli klubba ihjel av noen som mener noe bedre. Det er mulig jeg går langt over streken her nå, men som selvtenkende individ så lar jeg meg ikke diktere av andre. Jeg finner meg heller ikke i at noen snakker/skriver nedlatende til meg. 

Faen i helvete at det skulle bli sånn men jeg blir irritert når noen slenger ut et trumfkort og senere kontrer  det med svada. 

Jeg kan ikke noe annet en beklage min oppførsel her nå og dette er litt internt, noe vedkommende klart har gitt intrykk av. 

Jeg sitter ikke her for å krangle, men å komme med mine erfaringer. Derfor mange ikke lenger er på min faceprofil. 

Jeg beklager hvis noen finner dette upassende, men jeg har vært her i så mange år og aldri hatt noe annet ønske enn å formidle mye av det jeg driver med, ikke hvor bra jeg bedriver det.

Det startet med rust i en stangring brukt i saltvann. 

Jeg har aldri, aldri fått rust i en stang jeg bare har brukt i ferskvann og ørretfiske.

Dette er noe jeg ikke svarte på heller, men mine erfaringer om alt annet. 

Jeg får virkelig beklage til trådstarter at jeg gikk litt bananass på slutten, men integriteten er viktig :)

Mvh Robert Sørvik 

 

 

 

Det er lov å ha en dårlig dag, Robert. 

 

Men det fratar meg ikke retten til å si at de ringene har fungert ypperlig i 200 dager etter ørret i elv som jeg har hatt. Og det fratar deg heller ikke rettigheten i å si det motsatte. Men la nå gammelt "gugg" være nettopp det (hva nå DET ENN MÅTTE VÆRE  :D ). 

 

Vi deler erfaringer her. Du har kjempemye å by på, Robert. Så kjør på, men tål at andre har noen erfaringer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Andre. 

Du er faen meg ikke sann. Leser du hva jeg skriver eller ?
Har jeg skrevet noe negativt om recoil og eller fiske i ferskvann  etter ørret , eller noe annet enn en det jeg har nevnt om gjedde tropefiske?


Hvis dine 200 dager her antyder noe annet enn salt sjø og gjørme så må du utdype dette. Det var det det startet med var det ikke. 
Hakke nevt negativitet om recoil i ferskvann utenom gjedde har jeg ?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe negativt å si om noe jeg, Robert. Jeg forsøker å finlese så godt jeg kan uten å si noen dumt. 

 

Robert.

Du, er det ikke klokere å se detta i morgen. For alle. Jeg mener ikke noe vondt, forsøker ikke å stikke eller si noe som kan stikke. Så les det i morgen!!! Faen, at jeg i det hele tatt blanda meg inn her da,  :) men jeg føler allikevel at jeg må få lov til å si noe, uten å måtte forsvare meg hele natta. Så natta. Ses i morgen. 

 

Se på hva som diskuteres. Meninger om noe. Det kan da ikke bli noe så fryktelig galt. 

Jeg gikk rolig og avbalansert inn i denne diskusjonen, og har gått rolig og avbalansert ut av den også, synes jeg. Det handler vel ikke om person dette? 

 

I så fall må da joviale Toten og Hadeland stille ganske greit. (Hadelendinger er sau-tyver fra gammalt av da  :D  ) 

JA, det var en spøk  <<l

 

André 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å skille krystallklar elv og hva jeg faktisk har nevnt hele tiden. At det har sine bakdeler i visse former for fiske.
Siter meg gjerne hvis du finner det at jeg har nevnt noe annet enn at recoil har sine ufordeler i noe type fiske. 
Jeg har ikke nevnt vanlig fiske etter ørret hvor jeg har like mange døgn som deg. 

Dagen var ikke dårlig før du begynner å øse ut av deg ting jeg ikke har sagt.

Dette startet om salt og rust, utviklet seg litt, nevnte noe om gjeddefiske og du rakker ned på meg nå med smileys og fortsetter din litt nedlatende tone. Ser du det ikke selv ?  
Lykke til Andre . Gjør som deg jeg . :) :) :) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle lest hele tråden før du sa at mine erfaringer var irrelvante i henhold til recoil, da du sammenlignet med deg selv og ditt fiske. 

Jeg tar ingen ting"sånn", men du jekker meg ned fordi jeg prater om noe du tilsynelatende ikke har like mye greie på som ørretfiske, for det har du Andre, ørretfiske. 
Jeg er en sta jævel , og  jeg har ikke nevnt noe negativt om ørret osv og dets mange kast osv i henhold recoil. 
Jeg nevnte mine negative erfaringer om recoil og noen av oss som driver et intens fiske i etter andre arter i både salt og gjørme og derfor recoil sine noe ulemper.  Det er det enste jeg har skrevet før du blander deg inn og blir litt personlig.
Finles til du blir blind, men det var greia.

Det er ikke synd at jeg tar det sånn, det er helt naturlig. 
Det som er synd er at du spiller stakkarkortet og dermed gjør meg til syndebukk. 
Det er ikke tillfelle her, basta. 
 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Aldri tenkt over at disse dobble recoil ringene kan lage faen. Fint å lese flere erfaringer. 

 

Så et annet spørsmål: Tilbake til det med rust under surringene. Er det noen som har noen formening om dette skader klingen i noen særlig grad? Jeg tenker på rust som fyfy, noe skittent som spiser opp noe annet, men vil det svekke klingen? 

 

Jeg siterer meg selv. Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette med rust/klinge ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har ingen betydning for klingen. Det har forsåvidt ikke så mye å si for noe som helst, helt frem til de ruster så mye at de ryker eller får en missdanning. Eventuelt hvis du får rust der lina er i kontakt med guiden, da vl du trolig få litt ekstra slitasje på lina. Men rust under epoxyen er nok helt ufarlig i seg selv.

 

Ivar

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg, Robert, men det jeg siterer ovenfor her, som du sier om dobbelcoilen, har jo ikke noe rot i virkeligheten - i praktisk fiske. 

jo det vil jeg si iom Robert opplever problem med det...

 

Hva mener du med det ?

 

 

Ikke noe annet enn at jeg har fisket med stang/stenger med slik, mer enn de fleste de siste par åra, og det er ikke noe praktisk problem. 

igjen her ser du ikke att det er noe problem i ditt fiske, men alle kan ikke fiske ørret hele året 

gjeddefiske kan jeg lett se att er problem med div natur som kan følge med snøret opp og gjennom den doblerecoil ringen for så å sittefast der... salty flats aner jeg nada om men tar Robban på ordet fordi han virker som en fyr man kan ta på ordet. 

 

tar deg også på ordet mtp att du har 200+ fiske dager og dine utallige filmer med flotte ørret som fanges men la andre få mene noe også ;)

 

nedlatende eller ei, la andre folk få mene litt om andre ting enn ørret fiske, Fluefiske skal jo førstogfremst være koselige greier man gjør med venner, ikke noe man gjør for og få uvenner...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er surringene lakkert på en skikkelig måte (Les med tynnet lakk første strøk) Skal det ikke utvikle seg rust under foten på ringen. Men så har man andre utfordringer. Om f. eks. lakken er for hard, kan den sprekke opp under bruk og krakkelere somGlenn har nevnt. Da får vannet likevel tilgang og vil kunne skape situasjoner som rust. Spesielt, om stanga benyttes i saltvann og ikke skylles godt etter bruk. 

Vanskelig å unngå slike utfordringer under bruk i saltvann, spesielt om man ikke er nøye med vedlikehold.

 

Hva ringer forøvrig anngår, har jeg tilgode å slite en ring, eller skade snøre på ringene under ørretfiske. Som regel utsettes ikke ørretutstyret for slike belastninger.

 

Men som Robert påpeker, så stiller situasjonen seg litt annerledes under endel annet fiske. Som f.eks i sjøen, eller på stedermed mye leire og/eller fin sand. Jeg har på langt nær, de timene Robert har på nakken, men tross dette, har jeg måttet skifte toppring på to Sagestenger grunnet HT skytelina ved bruk i fjorden etter sjø ørret. Denne lina samlet all den driten den fikk tak i, og gnagde filler av to toppringer som sagt. Den samme skytelina tok flere ringer på stanga jeg brukte i Nitelva etter Gjedde. Samme problemet. Lina samlet leire og fingrus, og det ble rene slipepastaen man sto å dro gjennom ringene. 

At man kan få samme utfordrin med ringer, som har mulighet til å samle opp slikt uttøy, har jeg overhodet ingen problem med å se.

 

At Robert sine erfaringer ikke har praktisk betydning, er vel det som faller for sin urimelighet i denne sammenhengen.  Nok om det.

 

Jeg ville tatt kontakt med produsenten, og hørt om det fantes noen løsning fra deres side. Om ikke, hadde jeg byttet ringene selv. Er du lei den jobben, er det kanskje noen her på forumet som kan hjelpe deg.

Trenger du mer innfo, hadde jeg kontaktet Glenn på PM. Få om noen har mer erfaring med slikt arbeid i Norge i dag.

Endret av Itte hackel
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...