Gå til innhold

Hvilken Fisk Synes Du Smaker Best? Jeg Er For Fersk Torsk :-)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Som nordlending og ivrig fisker gjennom hele livet er det flaut å si det, men fiskekaker med ost og bacon er den beste fiskemiddagen jeg får.

Vi har fiskemiddag tirsdag og torsdag, men det er først og fremst for å få noe sunt i ungene og oss selv - ikke fordi det er noe jeg egentlig ville valgt det pga smaken. Hvis det foran meg hadde vært to michelin-resturanter, en som serverte kjøtt og en som serverte fisk, ville jeg i 10 av 10 ganger valgt den som serverte kjøtt.

 

Mulig jeg ble foret altfor mye på fisk da jeg var liten, men jeg er ikke noen stor fan. Liker å fange dem, hyklerisk nok.

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk er i mitt hode (stort sett) rimelig mat, lett å finne godt tilbehør til, lett å variere, og ikke minst er det ekstremt enkelt og ikke minst raskt å tilberede på alle vis. I tillegg er det sunt, og mye sunnere enn rødt kjøtt. Det tar jeg som en ren bonus, og ikke det viktigste for meg.

 

Velg det som er tilgjengelig for sesongen, sleng på litt annen sjømat også dersom tilgjengelig, og kjøp alltid ferskt dersom mulig.

 

Dessverre, og helt tullete i mitt hode, er ikke dette tilgjengelig mange steder. En løsning er å kjøpe inn ferske fileter når man har tilgang, fryse dem enkeltvis, og tine dem opp skånsomt i kjøleskapet når man skal ha fisk.

 

Alternativt er jo at man kjøper inn klippfisk, som det finnes haugevis av fantastiske måter å tilberede på. Holder seg leeeeenge, tar et par dager å vanne ut (men gjør seg av seg selv). Kan trekkes, lages bacalao av, stekes, grilles (sistnevnte måte er fantastisk med gremolata på http://dinmat.no/Gremolata servert på en seng av et utvalg frisk salat og ovnsbakte småtomater).

 

Osv.  

Endret av Øyvind Jensen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Vanskelig spørsmål uten å løpe med hodet rett inn i moraletiske veggen. Ved to tilfelder har jeg spist tunfisk i New York som har vært helt utenfor denne verden. Den står utenfor konkurranse.

 

Ellers:

1. Torsk - kun trukket eller posjert. Utrolig nøye at den tas opp i eksakt tide. Skivene skal akkurat falle fra hverandre og den må absolutt ikke bli trådete. Sammen med skiret smør, nypotet garnert med purre. Uslåelig. Hvis man steker den så skal den i hovedsak stekes på skinnsiden og kun brynes raskt for farge på andre siden. Må stekes veldig varmt for optimal kontrast mellom myk inside og krispig utside.

*Edit, glemte noe viktig til torsken. Hardstekte baconterninger.

 

Tar man seg tid på tur; 2. Harr - nyfanget, maks en time, lettrøkt i ABU-røken med einris. Serveres i tynnbrød med rogn, rødløk og litt rømme. Eller bare "as is".

 

3. Fillet fra abbor - stekes raskt i masse smør som serveres med potetstappe. Et enkelt trikk når man serverer er å lage et hull i potetstappen når den ligger på tallerken og helle opp i skiret smør som renner ut når man graver i stappen samt mikser seg med stappen på en enkel med utrolig smaksfull måte.

 

 

Tar man seg tid på tur; 4. Rå fisk på fjellet - ta med en tube med wasabi og litt soya i sekken. Homerun!

 

Gjennomgående syns jeg at det viktigste med fisk er å ikke døde den en gang til. Man må huske på at den meste fisken kan spises rå og det skal man ta hensyn til når man tilager den. Sen finnes det fisk, som kveite, som krever litt mer ved tilaging.

Endret av swedeElvis
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørstekt abbor og ørret er mine favoritter. Spesielt på stormkjøkkenet. Kan gjerne spises uten tilbehør, men med brød med smør, salt og pepper og en kald pils så smaker det himmelsk! Også her har "settingen" mye å si.

Ellers så synes jeg vel tilberedt torsk er nydelig!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor er min favoritt! Jeg har en ny ABU- røyker hjemme som jeg aldri har prøvd. Har noen tips om hvordan jeg bør gå frem? Tenker tresort, forbehandling av fisken osv.

Tom Aage

 

Jeg anbefaler at du bruker vanlig flis som ikke gir en for kompleks smak til fiskekjøttet. Mange slags komplekse treslag tilsatt rare aromaer.

 

Bruk standard Abu spon - mer enn god nok. Videre bør fisken saltes godt før røyking. Det er saltkrystallene som binder røykaromaen til fiskekjøttet. La fiskesidene ligge min et kvarter med salt.

 

Ikke for mye spon på fatet. Heller lite enn mye, da for mye hindrer røykutvikling. Ikke for lenge, da fisk på 6-7 hg egentlig er ferdig varmebehandlet på noen få minutter.

 

Utover salt - jeg foretrekker sitronpepper. Enkelt og greit og med respekt for at fiskekjøttet har en egensmak det er viktig å ivareta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk er ikke godt, så det spiser jeg sjelden. Dog finnes det et par unntak.

Når man ligger et par uker inne på vidda, smaker faktisk en ørret, eller ei røye ganske godt.

Og når Staffan serverer bacalao på Kvarven, setter også jeg meg til bords og gleder meg til å spise fisk.

har bare smakt Staffans Bidos på kvarven og det var himmelsk, så forstår att bacalao`n hans er god :P

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Andre. Torsk er best, slik du beskriver. Fikk servert torskerygg i Troms (Skarven) for snart ti år siden. Spist det både før og etter, men den var spesiell. Tror det er det beste jeg har spist noengang, og da i konkurranse med kjøtt jeg har fått både på Michelin-restauranter som tidl. Le Canard og Oro.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig tilberedt er fisk bedre enn kjøtt. Kanskje fordi jeg spiser sjeldent = kona er ikke glad i fisk og spiser ikke kokt fisk. Skrei er topp. Spiste det lørdag og søndag sist helg + rødvin. Kona spiste pølse og lompe! I dag har jeg gitt de andre fri. Er alene på jobb. Stoppet på ICA / Nittedal. Kjøpte Skrei, potet, smør, persille og sitron. Gleder meg til Lunch!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det ikke et svar på. En varm sommerkveld er makrell rett i fra røykeriet servert med kald pilsner det beste som er. En søndags ettermiddag i februar er kokt torsk som du har fått på formiddagen det beste. Stekt torsk er det beste som er til frokost med godt brød. Denne har du fisket før de andre våknet. Stekt brosme og for ikke snakke om panert lyr er det beste som finnes når du kommer kald og fæl hjem etter en dag i båten.

Har du vært på isen er hvilling bedre en blåbær og blåbær er bedre en best. Har du fisket på isen i ferskvann er abbor verdens beste fisk helt uten tvil.

Et fiskemåltid er veldig situasjonsbetemt. Og forskjellig fisk er best på forskjellig årstid.

Har smakt så mye godt at det er umulig å svare på men hvitfisk i fra havet vinterstid er noe av det beste jeg vet.

Tror kansje piggvar er det best jeg vet. Men det er bare til jeg kommer på noe bedre.

Endret av Ruffen
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...