Gå til innhold

Zelon?


Anbefalte innlegg

Antron/ Sparkle Yarn/ Zelon

---------------------------------------

 

Det er egentlig ikke så lett å forstå dette her, for produsentene bruker navnene om hverandre, og ikke helt etter boka. Og butikkene tar etter. Jeg skal forklare. Ikke meningen å være bedreviter altså, men dette med materialer har jeg veldig peiling på. 

 

Antron (sparkle yarn) i en fluefiskehistorisk kontekst, har sin klare begynnelse og referanse tilbake til 1981, da Gary LaFontaine kom med den banebrytende boka Caddisflies. Men det antron-garnet han brukte da (finfibret DuPont/Aunt Lydias), har helt andre kvaliteter enn det som ofte brukes i dag. Selv i Lennart Bergqvist sin bok Flugbinding - på mitt sätt er Deep Sparkle Pupa bundet med feil materiale, og feil fargevalg (hvit, som i puppeshimmeret, og det er jo ikke riktig.). Lennart er en nøye, systematisk og en fantastisk fin fyr, så ikke misforstå meg.

 

I Tom Skyrud sin bok Nymfefiske blir derimot absolutt alt helt feil, for han gjengir ikke engang riktig navn på ei berømt flue ("Deep Sparkling Pupa"), og materialene er også feil, og flua er også feil bundet. Jeg sier ikke at den ikke kan funke, men det blir så feil. Alt i fluebindingen av denne flua i boka hans blir feil: Fra materialene i underkroppen, til overkroppen til selve fluebindinga av flua (Se selv i boka.). Så har man da egentlig prøvd den flua? Jeg har ikke svaret - jeg bare stiller spørsmålet. 

 

Skal man påberope seg å ha testet og fisket med DSP/ESP, så må underkroppen være bundet tro til originalen; av 50/50 finfibret antron og underull (ren antron ligner etter sigende for mye på tomme nymfeskall, for det blir FOR gjennomskinnelig, og der i gjennom overses for ofte av ørret under harde klekkinger). Som et eksempel. 

 

Jeg har vært nazi-nøye med å binde ESP/DSP som originalene i alle år, av respekt for opphavsmannen. Og i mange år var ESP (Emergent Sparkle Pupa) den som toppa statistikken som beste flue for min del. Om jeg hadde bundet den med grov hvit antron, så vet jeg ikke hva resultatet hadde blitt? Men det hadde jo ikke vært samme flue. Og der ligger poenget. Mange sier de har prøvd DSP/ESP, men få har vel egentlig gjort det. 

 

16278443217_48a6280a5e_o.jpg

(Foto: André Brun)

Sånn ser ekte antron ut. Det er det eneste rette å bruke på DSP/ESP. Slik referansen er. Den finfibra originale typen fra DuPont. Oliver Edwards lanserte en veldig lignende finfibra type med 33% klar antron i samband med lanseringen av boka Flytyers Masterclass (de "blanke" fibrene du ser her i originalen). Og den er veldig fin. 

 

 

 

16463396512_c123de1f1a_o.jpg

(Foto: André Brun)

Zelon og grovfibra antron er egentlig ganske likt, men som Jon-Erlend sier, så er det en god forskjell når du holder begge materialene mellom henda. Crinkled Zelon er enda mer ulikt grov Antron. Selve definisjonen på Antron er at det har trekanta fibre. Fra der, er det forskjell som natt og dag på finfibra original antron og den grovfibra typen som alle selger. 

 

 

16278093959_acf8b8ce4d_o.jpg

(Foto: André Brun)

Klar antron i sin rene form. Her er det også forskjell. Typen til høyre kan brukes til spent spinner-vinger på mindre døgniser. Typen som jeg har tatt bilde av til venstre er den finfibra typen som blandes inn i finfibra antron. 

 

 

16466473322_9d52d5bc54_o.jpg

(Foto: André Brun)

Her er en original DSP-kropp bundet av meg. Fra 2008. Jeg har fisket utelukkende DSP med kulehode de siste åra jeg da. For å få den ned. Så det får bli mitt bidrag til uoriginaliteten   :)  Denne flua på bildet er gammel, men av full respekt for originalen er det 50/50 underull/antron-underkropp, og et slør av finfibret antron over. Ellers hadde det vel ikke vært en Deep Sparkle Pupa? 

 

 

 

Håper dette var litt forklaring på antron/zelon-spørsmålet ditt.

Beste hilsen fra, 

André 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det får du kjøpt her, Nemis:  http://www.thebookmailer.com/Supplies/body_FlyTying.html#materials

 

Første gang jeg bestilte, før tiden med internett, så sendte jeg en 50-dollarseddel direkte til Gary LaFontaine med et håndskrevet ark hvor jeg spurte pent om han ikke ville banke over noe antron. Han tok oppgaven seriøst, og sendte meg så mye antron i ulike farger at jeg har ei hel skuffe av dem ennå. Mange farger :-D 

 

Gary døde så alt for tidlig, for han var en unik fyr til å systematisere sine opplevelser langs elv og vann. 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tror det er et fett om du bruker zelon eller antron. Men ring til Jarle og Bjørnar.

 

Tenker det kommer litt an på hva du skal bruke materialet til. Spør du Wayne Luallen (og han er ikke noen hvem som helst) så må det være Z-lon. For alle oss andre holder det nok med antron. Nyanser med andre ord.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha, alle som svarte på mitt spørsmål. Dessverre falt jeg ut en stund, pga et par dagers fravær og dessuten hadde jeg på en eller annen måte fått slått av den funksjonen som gjør at jeg får email-varsel når det er kommet svar.

Siden jeg har et eks av Gary Lafontaines CADDISFLIES har jeg et klart bilde av antronets egenskaper. Men nettopp derfor er jeg på jakt etter Zelon, som sies å ha andre egenskaper under vann, selv om det ser ganske likt ut i luft.

Mvh

Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...