Gå til innhold

Bornholm 2015


Gard R Schaug

Anbefalte innlegg

6.4 - 11.4 2015

Min første tur til Bornholm er over og resultatet ble 6 sølvblanke. God kondisjon på fisken. Den største veide 2,1kg og den minste veide 1,1kg ifølge vekt på håven. Alle ble sluppet ut igjen i håp om at de skal vokse seg større til neste gang jeg kommer. Ja, for en ting er sikkert, jeg kommer tilbake neste år.

 

Valg av fiskeplass på denne øya er ganske bestemt av hvordan det blåser. Jeg forsøker å oppsøke de stedene hvor vinden kommer litt skrått inn mot land og hvor det er steiner og bunnvegetasjon. Noen ganger kan det blåse så sinnsykt at man er nødt til å finne en le side for å i det hele tatt å kunne kaste.

 

Dro mange steder rundt på øya og fant noen favoritt plasser:

 

-Salene Bugt
Kamikaze vading ut til den flekkede. (Fordel med vadestav her da man ikke ser de dype høl og renner når vannet er pisket hvitt av vind og bølger.)

-Raghammer Odde
Pass på å ikke kjøre eller parkere på militært område……da kommer onkel.

-Klympen
Bra på morgen og kveld.

-Ypnasted.
Her er det sjanser når bølgene slår over alle de små skjærene.
 

Fluer jeg brukte:
-Orange og hvit Jiggy, i litt mer uklart vann eller grov sjø og kanskje overskyet. (Viktig at den jigger skikkelig ved inntrekk)
-Vaskebjørn, i klart og urolig vann og pent vær.
-Spey kutlingen med skjeve øyne, i klart og urolig vann og pent vær.
-Skulle nok ha testet en loppe også….eller kanskje en reke.

 

Utstyr:
Fisket med Xi3 +Ridge Clear  kl. 7 line + ca. 4m fortom med 0.22 spiss.

 

Tips:
Kjøp boken «Lystfisker Guide» Bornholm på Turist senter nede ved havna i Rønne. (Nordre Kystvei 3) Koster ikke mye penger.

 

 

Andre observasjoner:
Litt kjipt å se at det ble satt ut garn rett ut for Klympen, Salene Bugt og Svenskehavn mens jeg stod på land og fisket. Kanskje bare 100m-150m ute. Så det er yrkesfiskere her også?
På fergen la jeg merke til at det var utrolig mange (10-12stk.) biler med trolling båt på henger både når jeg kom og dro. De drar vel opp den største fisken? Kanskje det blir snart tomt for stor fisk?
Håper danskene har kontroll på dette……

God tur.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...