Gå til innhold

Snobber!


Anbefalte innlegg

Enig med Tom at å eie de dyreste stengene ikke er snobberi men idioti. Klær er mer snobberi. Å kjøpe en Scott caps til kr. 299,00 i stedet for å benytte en Scierra caps til kr. 50,00, er snobberi! Hvorfor jeg kjøpte en lysegrønn Scott caps når jeg har 5 andre capser har jeg ingen forklaring på. Jeg er ingen snobb! Bare litt pertentlig, og veldig glad i de litt dyrere fluesnellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snobberi handler vel mer om holdninger til andre mennesker, enn verdien på fiskeutstyret???

 

Enig, det går mest på holdninger, oppførsel osv. Men en kombinasjon av snobbete oppførsel/holdninger i tillegg til alt det dyreste bare for å vise seg frem, er ikke akkurat tiltalende for å si det pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det går mest på holdninger, oppførsel osv. Men en kombinasjon av snobbete oppførsel/holdninger i tillegg til alt det dyreste bare for å vise seg frem, er ikke akkurat tiltalende for å si det pent...

 

Da er det søren meg mye som ikke er tiltalende innenfor den hobbyen vi deler.

  • Vi liker dyrt utstyr.
  • Vi liker dyre klær
  • Vi liker å mene at fluefiske er et edlere fiske enn sluk og mark-fiske.
  • Vi er litt overlegne fordi vi kan noe som ikke alle fiskere kan, og som har en viss kompetanse-terskel.
  • Vi synes at folk som ikke driver C&R er forvaltningsmessige tullinger.
  • Vi synes bilder av blodig fisk er skjemmende.
  • etc.etc.

Mye av dette kan ikke kalles annet en snobberi.

 

Så kan det hende at dere sier "snakk for deg selv", men for å si det slik - ovenstående er mer representativt for standen enn hva dere kanskje liker å innrømme.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tom at å eie de dyreste stengene ikke er snobberi men idioti. Klær er mer snobberi. Å kjøpe en Scott caps til kr. 299,00 i stedet for å benytte en Scierra caps til kr. 50,00, er snobberi! Hvorfor jeg kjøpte en lysegrønn Scott caps når jeg har 5 andre capser har jeg ingen forklaring på. Jeg er ingen snobb! Bare litt pertentlig, og veldig glad i de litt dyrere fluesnellene.

Caps'er er viktig, og hvor dyktig man er til å fiske avgjøres gjerne av hvor mange man eier, og hvilken logo de har.

Selv fant jeg identisk caps som en Simms caps jeg har til 60kr, da altså uten logoen . . . Men som de klovnene vi er så vil vi selvsagt har rett logo, og betaler da heller 350kr for samme caps, med SIMMS logo ;-)

Jeg syntes også det er viktig å ha et solid arsenal av fiskebriller, ihvertfall om man ønsker å bli tatt seriøst i dette gamet . . . Minst 6 par bør man ha, og da ikke noe dritt til under 1000kr !

post-425-0-52556300-1423744097_thumb.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da han hadde brukt opp noen millioner på bil og klær så oppdaget han plutselig at han bare hadde 637 kroner og femti øre igjen til å kjøpe fiskeutstyr for?  Mulig.  Og så disser han deg for snobberi når han treffer deg med den fine stanga? Huff, snakk om å gå på en smell!  Gjett om han angret på de 10 lappene han hadde brukt ekstra for å få forsinket dimming av kupebelysningen!

Det kan selvfølgelig også hende han er en nøktern type som ganske enkelt har råd til det meste, men syns det er snobberi å kjøpe dyrt utstyr bare for å fiske. Jeg syns likevel ikke det er snobberi å legge mye penger i hobbyen sin så lenge det ikke er for å få kred hos andre. Selvsagt finnes det snobber innen alle hobbyer. Og snakker vi penger så kikk på moderne meite. Da kan selv alpinistpappaen fra Bærum himle med øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske utrolig at jeg får fisk har jeg nå lært. Jeg eier nemlig ingen capser. Likevel får jeg bra med fisk til tider.

Dette må jo bare skyldes flaks. Godt jeg har flaks av og til.

Tør nesten ikke tenke på hvor mye fisk jeg kunne fått om jeg hadde kjøpt den rette capsen.

Eller dyktighet har vel ingen ting med antall/størrelse å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snobberi er da en positiv side med fluefiske! Dessuten er det en behagelig måte å snobbe på. Langrenn har også blitt en snobbete aktivitet som jeg da naturligvis må drive mye med. Det er betydelig mer slit, men hva gjør jeg ikke for å holde meg høyt hevet over allmuen?  Absolutt alt.  ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Morsomt diskusjon, men, som noen sier her, litt snever definisjon av begrepet om man bare snakker penger. 'Snobberi' - et med rette negativt ladet begrep for de fleste av oss - kan både handle om å bruke penger, tid og kunnskap, og også i en åndelig sammenheng, selv om det ikke er så vanlig i en norsk sammenheng kanskje?  Og i et Möbius bånd vil fort 'snobberi' snu om til 'lidenskap', eller en dog det som ligner et positivt ladet synonym; 'eksentrisitet' <<l  Man må velge først hvilken ladning begrepet man vil si noe om skal ha, så ytre hva man vil si. Her, som ellers, svinger det lettlest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del er jeg blitt såpass gammal at jeg gir mer eller mindre blaffen i hva folk jeg ikke kjenner mener om meg. Jeg oppfører meg greit mot de aller aller fleste, er relativt høflig og grei, og så kan andre gjøre hva de vil... Har mye utstyr, og noe av det er sikkert også det som betraktes som dyrt, men alt er betalt, har aldri tatt opp lån for å kjøpe noe av det, og jeg liker å eie det. Hadde fluefiske bare vært det å få fisk, så hadde jeg neppe drevet med det....

 

Jeg bruker ofte å si til folk som lurer på hva jeg skal med alt utstyret; tenk på de som samler på frimerker... de kan du ikke bruke til en dritt.

Der tar du feil Jan :-) Har du et lite og trangt rasshull kan du bruke frimerker til dasspapir :-) Eller du kan bruke det til confetti ved festlige anledninger, det har jeg gjort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snobberi er da en positiv side med fluefiske! Dessuten er det en behagelig måte å snobbe på. Langrenn har også blitt en snobbete aktivitet som jeg da naturligvis må drive mye med. Det er betydelig mer slit, men hva gjør jeg ikke for å holde meg høyt hevet over allmuen?  Absolutt alt.  ;D

 

Jeg kjører Telemark med trad. utstyr jeg, og er forøvrig særdeles dyktig.  Det er snobbete det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod en kar i elva med vadebukse og jakke til over 20 lapper.

Stanga han brukte koster 12 lapper,snella over 4 tusen.

Snøret var heller ikke noen billigvariant,1800 spenn.

Han fikk ikke en dritt.

Litt lenger ned i elva stod en guttepjokk med ei bjørkeraie,sjølspikka

med en gammel hyssingstump som snøre.Han fikk heller ikke en dritt.

Er noen av dem snobber?

Kan jo være at snobb har mest med image å gjøre.....

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod en kar i elva med vadebukse og jakke til over 20 lapper.

Stanga han brukte koster 12 lapper,snella over 4 tusen.

Snøret var heller ikke noen billigvariant,1800 spenn.

Han fikk ikke en dritt.

Litt lenger ned i elva stod en guttepjokk med ei bjørkeraie,sjølspikka

med en gammel hyssingstump som snøre.Han fikk heller ikke en dritt.

Er noen av dem snobber?

Kan jo være at snobb har mest med image å gjøre.....

 

Tom.

 

Eller andres fordommer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man eksempelet over til Tom S og legger til litt.

Han med dyrt utstyr ser en fisk vake utenfor guttungen, han traver ned fnyser av ungen og utstyret hans, og snakker nedlatende til han, så han blir lei seg og drar hjem.

Så får han fisket på den som vaket i fred. Så tok han skrytebilde og lastet opp osv...

Eller scenario to, han ser en fisk vake rett utenfor der guttungen sitter. Han går ned til guttungen, knyter på en markkrok, lar guttungen låne stanga og forklarer og forteller guttungen hva han kan gjøre. Han hjelper guttungen, som får lagt ut snøret, og etter noen forsøk lykkes guttungen med å lande fisken. Overlykkelig løper han hjem med fangsten med stjerner i øynene.

Samme kar, samme utgangspunkt, men en snobbete drittsekk, eller en hyggelig fyr som er opptatt av å hjelpe og rekruttere unger til hobbyen.

Hadde utstyret gjort noe forskjell, eller var det holdning og oppførsel?

Endret av THJ
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod en kar i elva med vadebukse og jakke til over 20 lapper.

Stanga han brukte koster 12 lapper,snella over 4 tusen.

Snøret var heller ikke noen billigvariant,1800 spenn.

Han fikk ikke en dritt.

Litt lenger ned i elva stod en guttepjokk med ei bjørkeraie,sjølspikka

med en gammel hyssingstump som snøre.Han fikk heller ikke en dritt.

Er noen av dem snobber?

Kan jo være at snobb har mest med image å gjøre.....

 

Tom.

 

 

Tom. DET er snobbete det, å stå ved siden av en fyr, og regne på hvor mye utstyret hans koster  hhhandjob  :D

 

Rart du ikke i samme slengen dro den historien om at: "Og nedenfor han stod det en annen med nesten ikke noe utstyr - og ingen av dem fikk noe. "  :D

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...