Gå til innhold
  • 0

Filmer på nett.


Magnuslol

Spørsmål

Hei.

 

Det finnes mange forskjellige filmer på nettet for nybegynnere, så jeg lurer på hvilke filmer bør man starte med å se på? Jeg har aldri prøvd en fluestang, men har nå skaffet meg en så det blir nok mye øving fremover!

 

Hvis dere har noen gode filmer som finnes på nettet (feks Youtube), så hadde jeg satt pris på om dere ville dele de.

 

Jeg trenger ikke filmer med ALLE forskjellige kasteteknikker, men først og fremst er det greit å starte med noe enkelt. Setter stor pris på all hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ja, klar over at det er bedre med kurs, og skal nok prøve å få kommet meg på det. Men nå spurte jeg om filmer på nettet som også kan hjelpe, så håper at denne tråden kan handle om filmer som er gode for nybegynnere! :)

 

Edit: Takk for tipset om Mel Krieger! Så ut som det var noen bra tips der!

 

(Hvis jeg høres frekk ut, så prøver jeg ikke være det altså <<l )

Endret av Magnuslol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det du derimot med fordel heller kunne gjøre er å melde deg på et kastekurs.

Da slipper du å kaste bort masse med tid som stort sett blir mer eller mindre er helt bortkastet

og unødvendig.

 

Tom.

 

 

Merkelig holdning til det å opparbeide seg kunnskap og erfaringer gjennom egentrening.  For ikke å snakke om å skape seg sin egen kastestil, som ikke er kunstig pådyttet av andre.  Jeg sier ikke at kurs er dumt, men det å finne ut av ting på egenhånd er vel slettes ikke å forakte det heller?  Mange av de dyktigste kasterne jeg kjenner har aldri tatt noe kurs, og jeg er overbevist om at de ikke ser på tiden med prøving og feiling som helt bortkastet og unødvendig.

 

Uansett - film:  En av de mest kjente norske kasteinstruksjonsfilmene heter "Rett linje" og er laget av Andreas Fismen.  Søk på nettet så finner du sikkert ut mer.  Kanskje er den i salg ennå.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sjøllært er vellært, og gjerne sammen med en bror eller kamerater som kan presse deg videre og påpeke evt småfeil... Det lærer man av. Kanskje jeg kunne kasta en meter eller to lenger ved å delta på flere lengde-kurs, men hva skulle jeg egentlig med de få metera? Fisken står jo som regel nærmere enn du trur :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg fikk nyttig info da Mel Kriegers DVD kom. Har ikke sett rett line men kanskje i kveld? Er gressmann! Ski og fiskeprat med tilbehør om kvelden. En kamerat har funnet flere filmer i billigkassa på XXL Alnabru. Kr. 50,00 pr stk., bla. rett linje! Planlegging av sommerens fjelltur!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Merkelig holdning til det å opparbeide seg kunnskap og erfaringer gjennom egentrening.  For ikke å snakke om å skape seg sin egen kastestil, som ikke er kunstig pådyttet av andre.  Jeg sier ikke at kurs er dumt, men det å finne ut av ting på egenhånd er vel slettes ikke å forakte det heller?  Mange av de dyktigste kasterne jeg kjenner har aldri tatt noe kurs, og jeg er overbevist om at de ikke ser på tiden med prøving og feiling som helt bortkastet og unødvendig.

 

Uansett - film:  En av de mest kjente norske kasteinstruksjonsfilmene heter "Rett linje" og er laget av Andreas Fismen.  Søk på nettet så finner du sikkert ut mer.  Kanskje er den i salg ennå.

Egentlig ikke noen merklig holdning i det hele tatt.

Selv vil jeg påstå at det er en fornuftig og gjennomtenkt holdning.

Når du aldri har prøvd en fluestang og skal prøve å finne ut av ting på egenhånd så er det fort gjort

å tilegne seg uvaner som koster deg unødvendig mye bortkastet tid å venne seg av med.

Det finnes ikke noe bedre enn en erfaren kaster som ser på deg og irettesetter deg når du kaster.

Det er derimot fullt mulig å utvikle seg som heller dårlig kaster.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for gode tips!

 

Det at det er fort gjort å få uvaner er jeg klar over, og da tenker jeg at hvis man er veldig disiplinert mtp teknikken og eventuelt filmer seg selv når man øver så er det også lettere å luke bort feilene fortere.

 

Jeg har heldigvis venner som er meget gode fluekastere som kan hjelpe meg med teknikken, og de vil hjelpe meg og se filmene jeg kommer til å ta av treningen.

 

Jeg mener selv at det å kombinere filmer på youtube og fluekastekurs er en fin ting, og det er den måten jeg kommer til å lære best av!

Alle har forskjellige meninger om hva som er best, og det vil derfor være unødvendig å diskutere dette for det er ingen som har fasit på hva som er best. Det er opp til hver enkelt å finne ut hva som er best for seg selv.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Høres ut som du har tenkt godt gjennom dette.

Kombinasjonen å kaste med dyktige venner/kurs og filmklipp tror jeg vil funke veldig greit.

En del egentrening i tillegg så kommer du til å lære deg å kaste greit.

Og snart er du like håpløst hektet som oss andre.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

På dette forumet så skal noen ha det til at det er såå vanskelig å lære seg å kaste men det er det ikke.

Klart ett kurs er bra men som det meste annet jeg gjør her i livet så har jeg lært meg dette uten å ta noe kurs.

Som alt annet så gjør øvelse mester.

Lær deg det grunnleggende å kast,kast,kast så plutselig så kjenner du det i stanga når du gjør noe riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som andvoll sier, lær deg kastet i teorien ved å se på filmer/lese bøker og kast mer deretter :) lærte selv å kaste aleine, og jeg mener det er en bedre måte da kastestilen utvikler seg i forhold til egne egenskaper og forutsetninger :) Man blir også mer bevist på hvilke endringer i kastingen som gir lengre lengder eller bedre presisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til noe viderekomne i speykasting vil jeg anbefale og ta en titt 1:25 uti dette klippet. Simon Helsvig i guideline har noen bevegelser i spessielt innkastet som er verdt å ta en nærmere titt på :) Skulle vært filma forfra, da ser man tydeligere bevegelsesbanen. Usikker på om det er noen som har en rettere linje her ;) Her har de aller fleste noe å lære, jeg jobber med saken ;) 
ps. Ikke se seansen før, da det er meg med en altfor tung synkeklump å cognac rus :P 

Endret av ØrjanK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...