Gå til innhold

Ny stang!


dbye

Anbefalte innlegg

Hei. Er ute etter en ny stang 7#. Fluefisket i 3år nå, så har fått scoupet til meg litt erfaring. Blitt enig med meg selv at prisen ikke skal over 8000,-  Noen som kan anbefale noe i den prisklassen?  Har selv siklet en del på en Orvis Helios 2.0, er denne noe særlig?

 

mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at det er tid for litt "tough love" her. Beklager hvis jeg provoserer bitt litt og jeg håper du setter pris på ærlige svar.

 

En som har fikset i kun tre år trenger da virkelig ikke en stang til 8000!! Antaglig er teknikken din fortsatt såpass "fersk" at du i begrenset grad kan utnytte slike stenger. Om du derimot denger 30 meter etter kun to bakkast, stiller det seg anderledes. Husk også at mange av de dyreste stengene ofte er tilpasset gode kastere slik som bla Sage Method.

 

Personlig hadde jeg heller kjøpt to kanskje tre pent brukte stenger for den samme summen. Evt en ny #7 samt og en ny 6#stang med matchende snelle i fra øverste hylle. Da har du muligheten til å fiske mer tilpasset under roligere forhold. 

 

Gode stenger har liten effekt på kasting (selv om bransjehorene forteller deg noe annet). Det blir litt som å bytte ski med Nortug eller Jansrud. Det hjelper absolutt ingen ting om ikke grunnteknikken er bra, og er den først det kaster du bra med hva det skulle være.....

 

Gleden av å eie pene ting som man har hatt lyst på lenge, skal man derimot ikke undervurdere. Men det har lite med kasteegenskaper å gjøre. 

 

For å svare på spørsmålet ditt - Orvis Helios II er noe av det beste som blir laget. Skal du primært bruke den i sjøen, går du for en på ni fot med "tip flex".

 

Igjen - Please don't hate me pppray

Endret av Knut R. S.
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at det er tid for litt "tough love" her. Beklager hvis jeg provoserer bitt litt og jeg håper du setter pris på ærlige svar.

 

En som har fikset i kun tre år trenger da virkelig ikke en stang til 8000!! Antaglig er teknikken din fortsatt såpass "fersk" at du i begrenset grad kan utnytte slike stenger. Om du derimot denger 30 meter etter kun to bakkast, stiller det seg anderledes. Husk også at mange av de dyreste stengene ofte er tilpasset gode kastere slik som bla Sage Method.

 

Personlig hadde jeg heller kjøpt to kanskje tre pent brukte stenger for den samme summen. Evt en ny #7 samt og en ny 6#stang med matchende snelle i fra øverste hylle. Da har du muligheten til å fiske mer tilpasset under roligere forhold. 

 

Gode stenger har liten efekt på kasting (selv om bransjehorene forteller deg noe annet). Det blir litt som å bytte ski med Nortug eller Jansrud. Det hjelper absolutt ingen ting om ikke grunnteknikken er bra, og er den først det kaster du bra med hva det skulle være.....

 

Gleden av å eie pene ting som man har hatt lyst på lenge, skal man derimot ikke undervurdere. Men det har lite med kasteegenskaper å gjøre. 

 

For å svare på spørsmålet ditt - Orvis Helios II er noe av det beste som blir laget. Skal du primært bruke den i sjøen, går du for en på ni fot med "tip flex".

 

Igjen - Please don't hate me pppray

Jeg er da ingen hater ;)

 

Stangen måtte i koste 8000, men kunne gå for noe opp til den prisklassen hvis folk mente det var noen kjempekjøp der ute. Pr i dag låner jeg en stang som koster 500,- (nypris). Føler jeg fortjener en ny og bedre stang..selv om det kanskje ikke skal så mye til! Kastingen min er det ingen problem med. Tenker ikke; dyr stang, bedre kast. såpass stykke på vei har jeg kommet inn i denne sporten. Sett etter noe brukt en god stund nå. Som regel for sent ute hvis det er noe jeg vil ha.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke følge dine drømmer? Kjenner ikke noe til Orvisstanga, bruker sage one i sjuer selv, kjempestang. For noen år siden ønsket jeg meg en Sage xi2, syntes den var for dyr og endte om med en mellomløsning og kjøpte Sage xi2 året etter.Hadde spart noen lapper på å ha gått for drømmevalget.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helios 2 er en veldig god stang.

Har du råd og lyst til å investere i en skikkelig gromstang så hvorfor ikke.

Er enig med at det er unødvendig mtp å øke kasteprestasjonene, men jeg husker hvor stas det var når jeg kjøpte min første premium stang.

Hvis du har sett deg ut en knallstang så hvorfor ikke gå for denne, men undersøk grundig.

Fullt mulig å gjøre et råbra kjøp til halvparten, men har du funnet en drømmestang så vil alt annet være litt skuffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mye bra på bruktmarkedet. Med litt tålmodighet så finner du garantert noe skikkelig digg!

Er forresten litt uenig med Knut som sier at raske premium stenger skulle kreve god teknikk. Jeg opplever det helt motsatt, mine Sage TCR/TCX er noe av det mest tilgivende jeg vet om ved overhodekasting...

Grunde

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge utgangspunktet er at han benytter en lånt stang med nypris til kr. 500,- så er jeg for så vidt enig med Knut at det virker noe unødvendig å bruke opp til 8 flis på det jeg oppfatter skal være hans første selveide fluestang.  Formuleringen i innlegget tilsier at det ikke er en veldig erfaren fluefisker, sine 3 år til tross (no offense). 

 

Når det er sagt er det jo gøy med topp utstyr, og en nybegynner kan faktisk ha en liten fordel av å kjøpe dyre stenger - nemlig det forhold at når man ikke får det til så kan man ikke skylde på utstyret.  Det kan man selvfølgelig aldri, men tanken kommer alltid snikende når man er fersk:  Hadde jeg bare hatt en bedre stang ville jeg kastet lengre, rettere og bedre.  Dersom man kjøper en dyr stang med en gang har men i hvertfall ikke det å skylde på.

 

Ja, Orvis Helios 2 er det vi absolutt må kunne betrakte som "noe særlig".  Det er en av de absolutte toppstengene.  Kommer i ulike aksjoner, vil anta at mid-flex er det tryggeste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for noe rineligere først. En lpxe eller lpxe rs v2 fra guideline? Så kan man heller kjøpe en kremstang når man virkelig tror/kjenner at stanga begrenser deg, og man får litt mere feeling om hva slags stang man vil ha?

Skal selv gå for en lpxe eller lpxe rs2 i #7 til sjøørret og laks i små elver og i sjøen. Men sliter enda godt mellom de to!:) vil ha en som er mest mulig tilgivelig for litt ruskette teknikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...