Gå til innhold

Nye tider, ny rettning?


Juvis

Anbefalte innlegg

Vet jeg sikkert vil fremstå som en sur grinebiter, men jeg kjenner det er flere ting som blir galt her inne nå. Denne siden som jeg i endel år har frekventert hyppig, fremstår nå som noe helt annet enn det rene puristiske tørrflueeldoradoet den en gang var. Da jeg så forleden klikket inn på årets fluebinderkonkurranse og oppdaget at "Laksefluer" var en kategori, så knøt det seg i magen. Er det virkelig noen her inne som binder laksefluer? Ja jeg bare spør, for hvis det er slik, så er jeg faktisk helt feilplassert. Min eneste hobby, er å fiske på vakende ørret, som lager tynne små ringer i vannet, det dreier seg altså, på ingen måte om laks. Så hvis noen i hooked leser dette, så er det kanskje slik at dere enten har bommet på målgruppa, eller har helt andre planer enn det jeg skulle ønske dere hadde. Rune Stokkebekks avtrykk virker mer og mer fjernt og jeg er innom sjeldnere og sjeldnere.

 

Til slutt blir det bare som å sitte og se på et dødt vann, der det for kun kort tid siden, vaket masse.

 

Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter deg ikke som en grinebiter eller noe, men når jeg ser hva som skrives om det som kun er relatert til tørrfluefiske, så hadde det blitt et veldig snevert forum med veldig lite innhold, til nytte og glede for ganske få. Fluefiske er etter min mening mye mer enn bare tørrflue, og vil man ha mer av det som man selv interesserer seg for, så må man ta initiativ og delta aktivt selv, så henger ofte andre seg på.

Lag en positiv greie ut av det man fronter selv, og se mellom fingrene, eller helt bort fra de tingene man ikke har interesse av.

Mener ikke noe negativt med det jeg skriver, så håper ikke du oppfatter det sånn.

Snarere ment kun positivt med en liten oppfordring til å bidra til å utvikle de delene av forumet man selv brenner for i positiv retning.

Forumet blir neppe bedre enn Innholdet til de som bidrar.

Mvh Truls

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener det er galt at forumet ikke lenger er et puristisk tørrflueeldorado. At forumet fremstår som et "dødt vann" hvor det ikke vaker lenger. Og det største eksemplet på dette er at det nå eksisterer én inspirasjonstråd om laksefluer. Syns forøvrig det Truls skriver er meget fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guru: Jeg er tørrfluefisker og kun det, for kun kort tid siden så var det stort sett det som ble diskutert her inne. At det har endret seg er det jeg synes er trist. og jeg ser jo at jeg er en av de siste dinosaurene her, for det er ingen av de jeg har hatt mest kontakt med her inne som har kommentert dette. Og det betyr nok at de ikke er her lengre. At du fisker med mark er fint det, men det gjør ikke jeg. Er egentlig ikke så interessert i fiske, bare jakten på ørret, vakende ørret, som lures til å ta den fluen jeg har bundet for akkurat den situasjonen. Og ja Knut jeg vet selvfølgelig hvordan det har gått med den andre siden som vi aldri pleide å snakke om her inne. Før var det slik at de som var interessert i alt annet enn tørrfluefiske med 3-4- eller 5er stang, var på den andre siden vi ikke nevner med navn.

 

Trist da at denne siden da tydeligvis er så endret at vi med tørrfluer, blir sett på som noe veldig sært. For denne siden var inntil nylig, en samlingsplass for for de med puristiske hobbys. Og noen som kanskje drev med litt av begge deler, men aldri snakket så mye om det. Så joda, det var iallefall inntil nylig, mulig å ha en nettside for purister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg sikkert vil fremstå som en sur grinebiter, men jeg kjenner det er flere ting som blir galt her inne nå. Denne siden som jeg i endel år har frekventert hyppig, fremstår nå som noe helt annet enn det rene puristiske tørrflueeldoradoet den en gang var. Da jeg så forleden klikket inn på årets fluebinderkonkurranse og oppdaget at "Laksefluer" var en kategori, så knøt det seg i magen. Er det virkelig noen her inne som binder laksefluer? Ja jeg bare spør, for hvis det er slik, så er jeg faktisk helt feilplassert. Min eneste hobby, er å fiske på vakende ørret, som lager tynne små ringer i vannet, det dreier seg altså, på ingen måte om laks. Så hvis noen i hooked leser dette, så er det kanskje slik at dere enten har bommet på målgruppa, eller har helt andre planer enn det jeg skulle ønske dere hadde. Rune Stokkebekks avtrykk virker mer og mer fjernt og jeg er innom sjeldnere og sjeldnere.

 

Til slutt blir det bare som å sitte og se på et dødt vann, der det for kun kort tid siden, vaket masse.

 

Sukk...

 

Går det altså ikke ann å ha egne tråder for de ivrigste puristene? 

 

Jeg skjønner jo hva du sier - det er ganske klart. Og for mange er tørrfluefiske det ypperste, det viktigste.

 

Det er dessverre ikke nok ivirge folk til å ha et forum/publikasjon for hver nisje i fiske-Norge.

Så nei, skal Fluefiskesiden være et 100% tørrflueforum og nettsted for bare de ivrigste sjelene, nei dessverre.

 

Fluefiskesiden skal være det fremste nettstedet for fluefiske i Norge, med innhold og aktiviteter for nybegynnere såvel som proffene.

Og jeg mener det finnes seksjoner hvor purister av alle slag (tørrfluehuer, sjøørretfiskere, bindere og alt annet) kan boltre seg, fordype seg og bli så tekniske de bare orker, og holde seg langt unna ting de ikke liker.

 

Men det går ikke å forsvare å bruke ressurser som tid og penger på noe som ikke er levedyktig over tid. Dugnad og idealisme funger en stund, men når hverdagen kommer må regningene betales.

 

 

Men jeg tar gjerne i mot tips om hvordan dette kan gjøres bedre / optimalt! At ulike seksjoner trives under samme plattform.

 

Bernt

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Men det går ikke å forsvare å bruke ressurser som tid og penger på noe som ikke er levedyktig over tid. Dugnad og idealisme funger en stund, men når hverdagen kommer må regningene betales.

 

 

Null problem å forstå, det er kjernen i alt. Og når "The King has left the building" (Les Rune Stokkebekk), ja da er vel festen over;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guru: Jeg er tørrfluefisker og kun det, for kun kort tid siden så var det stort sett det som ble diskutert her inne.

 

Det er historieløst å påstå noe slikt.

 

En av de eldste og mest aktive trådene her inne handler om SØ-fiske.  Det er noe helt annet enn tørrfluefiske.  Videre florerte en rekke tulletråder, eksempelvis hvor man skulle fortsette en historie ved å skrive inn et enkelt ord.  (Mange fikk innleggsvolumet opp pga. denne tråden.)

 

Når det er sagt er jeg enig i at forumet generelt sett har blitt svært dødt - kun noen få innlegg i løpet av et døgn.  Litt som det vannet du nevnte, hvor det har sluttet å vake.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guru: Jeg er tørrfluefisker og kun det, for kun kort tid siden så var det stort sett det som ble diskutert her inne.

 

Tenker du da på tråden om fluefiske i sjøen, nesten helt uten tørrflue,  med 16 317(!!) innlegg?

 

 

Edit - Jeg skal være enig i at enkelte av de mest fremtredende puristene har takket for seg her inne og at det tørrfluerelaterte kanskje har gått noe ned. Men jeg er ikke enig i at det var det som "stor sett... ble diskutert her inne"

Endret av Knut R. S.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juvis.

Hva med å starte en ren puristisk tørrflue eldorado tråd?

Absolutt muligheter for at det kan bli en flott og ikke minst stor tråd.

Jeg er med.Start da vel.

 

Tom.

Helt enig! Man må bidra til å forme forumet til det man vil.

Hvis alle bidrar litt med en del av kunnskapen de besitter, så blir det ganske spennende totalt sett vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nok diskutert andre ting enn tørrfluefiske her før også, men da var det såpass mange "purister" her, at det andre ble litt borte i mengden. Som ihuga tørrfluepurist, synes jeg også utviklingen går den gale veien, men jeg må nok innrømme at jeg liker å se en pent bundet klassisk lakseflue.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk eller, Juvis? Så lenge jeg har frekventert forumet, som begynner å bli alt for lenge, har det blitt diskutert alt fra kortlinenymfing, til karpe og kveite på flue. Greit nok, "the union of dryfly purists" har fått seg en liten smell i bauen, men her har det jo alltid vært plass til å kunne diskutere absolutt alt innen fluefiske? Snart er vintern over og vi kan smelle igang tråder som feks "Marka 2015", "Årets fjellfiske", "maurvarsel" "døgnfluebonanza" osv igjen. Det blir stas :)

Endret av Olav Haug
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg fisker stort sett med tørt på dagtid og streamer på kveldstid.

Sjøørret fisker jeg ikke så mye etter så der driter jeg i hva jeg

Har på, hører på de jeg fisker med.

Sammen med guttungen og kjerringa så binder jeg opp et oppheng

Med 3 fluer og kastedupp på spinnerstenger. De fisker , jeg veileder.

Flue er flue. Om det er noen temaer her som ikke passer meg, så gidder jeg

Selvfølgelig ikke og lese dem. Alle må jo ikke være som meg med mine

Sære interesser. Forumet her byr på alt. Saklige og totalt meningsløse

Diskusjoner hvor alle har en forvridd fasit i hodet som egentlig ikke kan

Forsvares for allmennheten. Sånn er det bare. Krydder i hverdagen.

De fleste er verdens beste innen sitt område og bra er det, men vi bruker da ikke samme

Underbuksa alle sammen eller....

Hvis vi alle møtes med gratis ørten øl så er vi kamerater og har det gøy allikevel ..

Men dra f... Ikke sluk o.l. Inn her!

Hehehe.. God helg alle sammen

Mvh og godt ment

Geir

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juvis.

Hva med å starte en ren puristisk tørrflue eldorado tråd?

Absolutt muligheter for at det kan bli en flott og ikke minst stor tråd.

Jeg er med.Start da vel.

 

Tom.

Fantastisk, gjør veldig gjerne det!

 

Vi som har vært medlemmer i noen år må nok innse at det er langt igjen til gamle høyder her på forumet. Tror Rune var en katalysator her på forumet, med sin entusiasme og dedikasjon.

Ingen tvil om at FFS er her pga Rune og hans dedikasjon over lang tid. Samtidig går årene, både folk og trender endrer seg.

Inntoget av sosiale medier skaper også helt andre kanaler som mange frekventerer oftere i sin daglige mediemiks. 

Gamle høyder vil man på en måte aldri nå.

 

Men hva med å være med å skape en ny høyde? Gud bevares jeg prøver iallefall og legger ned mye tid penger og ressurser, men folk må fortelle hva de ønsker - og samtidig skape de gode trådene, diskusjonene og vennskaplige feidene.

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å tolke trådstarter.  Klarer liksom ikke helt å se om det er alvorlig ment eller om det er ironisk ment.

 

Men om det er i fullt alvor så vil jeg minne om hva siden vi er inne på faktisk heter.  Den heter Fluefiskesiden.  Det er ingenting i det navnet som tilsier at dette er forbeholdt tørrfluefiske eller noe annet.  Fluefisket er så mye mer enn tørrfluer.

At noen legger begrensninger på seg selv til kun å utøve en liten del av det begrepet fluefiske omfavner er jo faktisk deres problem og ikke denne siden eller dens medlemmer sin feil.

 

Fluefisket betegnes som regel ved at snøret er kastevekten og ikke hvilken type flue som er på fortommen.  Om en kun mener at tørrfluefiske hører hjemme på en side som heter Fluefiskesiden så grenser det til det en annen tråd tok opp for noen dager siden: Snobberi !

 

Åpne øynene, ta vekk skylappene og se at det finnes en mange ganger større fluefiskeverden enn bare tørrfluefiske.

 

For ordens skyld vil jeg si at jeg binder mest tørrfluer og fisker mest med det selv.  Men jeg vil ikke være foruten streamere, nymfer ol.  Og Rune Stokkebekk trekkes frem her i forbindelse med forumets tidligere høyder ang. tørrfluefiske.  Så vidt jeg har registrert så har han presentert både nymfer og Zonkere i hopetall her, så hvor innbilningen om at Rune er rendyrket tørrfluefisker kommer fra vet jeg ikke, men det er i vertfall både historie og kunnskapsløst.

 

Kjellemann

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Vil man ha liv, så lager man det sjøl :) Men må faktisk si at jeg savner litt action i de forskjellige inspirasjonstrådene, men det veit jeg vanligvis kommer seg nærmere sesongstart. Meg sjøl inkludert.

NB OT: Og nå har faktisk Apple trekt tilbake det meste av laptopper, fra 2011 og 12, så nå blir det gratis oppgradering og reparasjon av grafikk. Har vært i klinsj med giganten ei stund, men nå får jeg endelig ei skikkelig maskin å jobbe med og dele fra igjen - takket være amerikanerenes saksøkings-kultur og Apples endelige ydmykhet! ;D

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...