Gå til innhold

Nye tider, ny rettning?


Juvis

Anbefalte innlegg

Kasting ja... Foregår det med høyre eller venstre hånd?

Hva er riktig?

Det riktige er å kaste med høyre hånd.

Det skal dog nevnes at noen særdeles få kan ha gode argumeter

for å kaste ned venstre,man da skal det i den sammenheng nevnes at de

også trekker med høyre,så de har sitt på det tørre.

Jeg kjenner dog ingen av dem med navn,så jeg er litt usikker på om de i det hele tatt er her,

og om de i det hele tatt eksisterer?

Kankje det er en myte?

Neida,i ettertanke så virker det helt naturlig å anta at det finnes venstrehåndskastere.

Og skal du ta deg en tur til Skedsmohallen eller?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen venstrehåndskastere, og det ser merkelig ut. Skjønner ikke helt at det kan la seg gjøre.

Usikker på om jeg får mulighet 7,( litt avhengig om ungene er hjemme eller ikke)

Keivhendte er forsåvidt unnskyldt, og må gjerne kaste med venstre og sveive med høyre. Men når man først har fått en slik diagnose så bør man vel strengt tatt bruke sine krefter på å få bukt med sykdommen og bli frisk, og ihvertfall ikke sløse bort tid ved elver og vann. Man bør jo tenke litt på de pårørende også! En ting er å være født slik, men å fly rundt og åpenlyst kaste skam over familien er vel å dra det litt langt! Endret av JB.
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keivhendte er forsåvidt unnskyldt, og må gjerne kaste med venstre og sveive med høyre. Men når man først har fått en slik diagnose så bør man vel strengt tatt bruke sine krefter på å få bukt med sykdommen og bli frisk, og ihvertfall ikke sløse bort tid ved elver og vann. Man bør jo tenke litt på de pårørende også! En ting er å være født slik, men å fly rundt og åpenlyst kaste skam over familien er vel å dra det litt langt!

 

Ikke har de pen håndskrift heller.  Som regel direkte stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keivhendt eller ikke,de aller fleste av oss klarer lett å kaste med en stang

i hver hånd.

Bare prøv,det er lettere enn du tror.

Derimot å bare la vensterhånda alene kaste blir fort mye verre.

Og i tillegg skal du trekke,ja da er du ute på bærtur så det holder.

Dere burde prøve akkurat denne opplevelsen.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som mangler nå er å snakke om kasting.

Det er det ingen av dere som tør,men nær sagt alt annet

blir mer eller mindre tatt for god fisk.

Hvem har tenkt seg en tur til Skedsmo hallen den 7?

 

Tom.

Dro dit sist Gero hadde messe der, også den gang for å banke livskiten ut folk jeg hadde uoverenstemmelser med her på forumet -samt høyrehåndsveivere- , og det ble ikke særlig godt mottatt.

Om det ikke skal være rom for litt grisebank i år heller, så tror jeg turen dit utgår . . .

Ikke får jeg demonstrert kaste-skillsa mine i den lille hallen heller, så det må isåfall gratis pølser til for å lokke meg dit.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se hvordan denne tråden tar av da, dere !

Juvis starter med å gi uttrykk for sin frustrasjon over det jeg kaller "falske fluefiskere", og han legger ikke skjul på at han er regelrett forbanna over nissementaliteten som har fått bre om seg som pesten her inne.

Vi svarer med å smelle ivei omtrent 8 sider på ett døgn, noe som må være bortimot den raskest voksende tråden her inne på 2-3 år, i god gammeldags ffs-dugnads ånd ! Tror jammen det er liv laga her inne alikevel, jeg :-)

Og mens vi er inne på sveivretninger og andre populære spørsmål innen fluefiske; Er det noen som husker hvordan det var med denne harren ? Spiser den grus eller ikke ?

Og nærmer kortprisene i hemsil seg grensen for hva folk vil betale nå ?

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortprisene i Hemsil bør ganges opp med 10, minst. Da kan vi bli kvitt tømrere, barne- og ungdomsskolelærere og bilmekanikere langs den vakre elvebredden en gang for alle! Jeg har ingenting mot disse profesjonene og representantenes ærlige arbeid, men fluefiske er jo først og fremst en sport for eleverte og dannede akademikere, som også evner å føre interessante samtaler og snertne passiarer som en integrert del av forlystelsen. Såpass må det da være mulig å fange opp av historien? Bli ved din lest, er det noe som heter. Kjøp en bøtte mark og et fiskekort i Oterbekken, om Hemsil blir for dyrt!

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene i Hemsila må opp!! Vesentlig! Først da, kan vi komme oss ned på det nivået dette egentlig handler om, tjuvfiske! Nei fy fa...n sier jeg bare. Tørrfluefiske, nymfefiske, med kort og lang line, streamerfiske og fanden forby mothakeløst...!!

Det mest undervurderte innenfor fluefiske, er tjuvfisket! I et land under sterk økonomisk vekst og stadig økende arrogante holdninger, kokes essensen av det viktigste ned til dette primale grunnfundamentet for fluefisket.Selv ble jeg introdusert for dette tidlig en vårdag i 73, under en woorkshop vedrørende temaet. Hele seansen ble holdt av en  ung fremadstormende globetrotter og pioner fra Toten, som var å annse allerede da som en mester i faget. Jeg er svært takknemmelig, for at dette ble noe jeg fikk lære meg allerede som 2 åring! 

Underveis i å videreutvikle denne formen for nobel og nærmest kunstneriske utførelsen av fluefiske, er det et par ting som umiddelbart, bør tillegges utstyrslista ved siden av siste utgave av 7 lags Simms bukser og g9 vadejakke. Bastkurv til dau fisk og en blankpolert priest, som aller helst bør bæres synlig i skulderhylster! VIKTIG! 

Og om man føler at man mestrer sportens edle kunst,bør dette utføres godt utvadet i innerløpet i Hemsil, på veisiden, fiskende med synkeline og streamer str.anker, på høylys dag. 

 

Også sitter de fleste egentlig å legger sjela si i diskusjonen om noe så usedvanlig lite viktig som høyre eller venstre sveiving...?!

 

Godd dæm watt a flokk off bjelleships.... !!  

Endret av Itte hackel
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne en oppdatering på rena-folket og drikkevannet der, også . . .

Det viste seg jo for noen år tilbake at folk som drakk vann fra elva der ble mannevonde, og det ble kranglet om rena-relaterte saker i omtrent annenhver tråd her inne.

Those were the days :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå går dette i en uakseptabel retning her, uansett om det går mot høyre eller venstre. Rett retning blir det uansett ikke. Så nå trur jeg at jeg melder meg ut av hele fluefiskesiden i protest, bare for å få gleden av å melde meg inn igjen.

En helt annen sak av samme side, Rena og Hemsila ryktes å skifte retning de også. De vil i år renne motsatt vei av tidligere.

Kjellemann

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til tåppikk....

 

Hvorfor i hælvete fiske med annet enn tørrflue??....  <<l

 

Fordi det er dette som er krevende. Litt for enkelt å bare stirre på en flytende flue (les DUPP)

Fisken ser man som regel på forhånd også.

Like enkelt som å sette garn i bekkeosen...

 

Sorry, klarte ikke å la være...

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Er det ikke på tide å vurdere oppdrettsanlegg i elvene våre? De er jo som en do på spoling 24/7. Samles ikke noe drit på bunn. Driten ender opp i fjorden og den spiller jo ingen rolle. Fjorden skal jo uansett brukes for dumping av flera hundrede tonn gruvslam. I tilegg så vil jeg tro at oppdrettsfisken vil ha det veldig godt i rennende vann. Som forsøkselver foreslår jeg Rena og Hemsil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Som forsøkselver foreslår jeg Rena og Hemsil.

 

Kan ikke det betraktes som oppdrettsanlegg allerede da? Både fisk og fiskere i en evig runddans - de samme fiskene de samme fiskerne.  Fiskene står og ser på fluene som kommer flytende, og det de vurderer er hvorvidt kroppen er av biot eller Flyrite.  Kommer det en ekte døgnflue blir de mistenksomme og lar den flyte videre.  Utfordringen er at de blir tynne av slik ensidig kost, så nå har det kommet bestemmelser om at C&R-prosessen skal inkludere for tvangsmating med pellets. En liten skånsom trakt, og 4 pellets ned i magen.  Deretter ut i elva igjen.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...