Gå til innhold

Planer for sommeren?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Det blir en uke sammen med sø gutta på fluefiskersiden på Bornholm først, spennende siden jeg kjenner ingen av deltakerne. En annen planlagt tur blir Børgefjell en uke med trasking og forhåpentligvis noe godt tørrfluefiske. Et par uker står tilgode, men antageligvis har det noe med fjell og gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel en sommer med rekord mye fisking. Er så heldig at jeg får lønn for å fiske ørret/storørret. På toppen av det hele så skal fisken slippes ut igjen etter fangst. I tillegg blir det vel en tur til høkensås i mai, planlegger en tur til idre i Sverige, mye fiske på Haukeli og mulig en tur til trøndelag. + mange helgturer. mye og se fram til i sommer =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først varmer vi opp med en skottlandstur i april og laksefiske i river dee og spey, etter det blir det ørret i lierne, børgefjell og ett par områder i nord-trøndelag som ikke nevnes med navn :) men når juni kommer og det er sommerferie så går turen rett sørover for å fiske havabbor! Og hvis de 2 andre får bestemt seg så blir det 2uker på island. 8-18 nov er det panama :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slagplan for sommeren ja... Hadde man bare fått gjennomført..

 

 

De to siste sesongene har vi hatt en plan om hvordan vi skulle angripe klekkingene rundt St.Hans. 

Det hele startet med at jeg ville overgå med selv, og gi en bursdagsgave til en av mine bedre venner og følgesvenn med fluestang. Nemlig en uke i Hemsedal/Hemsil. Vårt store eventyr som vi lenge hadde pratet om. Året var 2014. Jeg hadde spinket og spart, Trond Hagen var blitt kontaktet for guiding, samt overnatting.

 

Vi nærmer oss datoen med stormskritt, gleder var forbausende stor. Ihvertfall i mitt lille, men store, bekymringsløse hode. På den tiden kjørte jeg rundt i en Peugeot 206 som samboeren min hadde arvet da igjen fra sin tante. 201.600km hadde den gamle franske purka rullet. Jeg gikk og gnålet noe om at det rasla og hikka under panseret støtt og stadig, men det skulle jeg tydeligvis ikke bekymre meg så mye over fikk jeg beskjed om. Nei for hva vet jeg om bil?

 

8 dager igjen til avreise. Den franske purka, som fruen mente var så seiglivet rapa opp 1 ødelagt bære-arm, 2 kylling-ben, 1 tur på verksted og sist men langt i fra minst, 1 stk havarert 1.6l motor fra hellvette. Jeg merket denne beskjeden i tur-foten, kaste armen og helt ned i vadebuksene, som forøvrig sto ett stykke inne i bøttekottet enda. 

 

Og som alle mannlige skikkelser her på forumet, som enda har giftering, samboerskap eller kjæreste i behold. Skal dette fungere så må gutteturen vente. sånn er det bare... 

 

Jeg måtte få ringt Trond, som helt sikkert hadde lagt andre planer på hyllen for den kommende uken med oss. Det var jo ikke en lett forklaring selvfølgelig. Og så måtte jeg få ringt Magnus.. Stakkars Magnus hadde som meg, gledet seg iherdig til dette. Beskjeden var tung, hard og brutal. Litt som en forstoppelse kan man si. Ja og den kommer når du minst venter det.

 

Men realiteten er lagt på bordet, og planene på is.

Det tok ikke lang tid før vi bet i ett surt eple og tok en dagstur til andre strøk, dette som ikke kostet så mye og ga heller lite fisk.

 

 

Sommer og sol stod på i lange baner, +34 grader i skyggen og en gravid samboer svirrer rundt og maser om at det er så varmt. Dette ble altså hverdagen min. Ja jeg fikk smelt samboeren på tjukka attpåtell. Guttungen kom 17 September, midt i det beste sensommer fisket og med en sjøørret høst som visstnok skulle vise seg å bli dårlig. Men tiden var inne for å planlegge Hemsila 2015. Dette skulle vi iallefall få til. Ingenting kunne igrunn stoppe oss, og vi var blitt enda flere som skulle dra. Trond Hagen ble kontaktet som vanlig, men vi booket ikke. Det var for tidlig sa han, kom tilbake til meg på nyåret så avtaler vi nærmere. Yes Sir! Da var det bare å sette opp sparekontoen igjenn!

 

Men om vi skrur tiden noen måneder tilbake. Sånn ca midt i Juli. Etter 2-3 måneder med hard trening på både gym og ridende på Stumpjumper'n min i ulendt terreng så fant jeg en hevelse på halsen, lettere sagt midt i lymfeområdet på høyre side. Og etter som min mor helt fra jeg var en halvmeter stor sa: "Blir du syk, forkjølet eller lignende, må du alltid være observant når det kommer til kuler under armen og i lysken". Dette forsto jeg med tiden at var lymfekjertler og disse skulle da ikke bli større en eter tydeligvis. Men utifra denne informasjonen så ble jeg litt skeptisk til hevelsen kan man si. Ikke at det var noen kul der.

 

På dette tidspunktet tenkte jeg ikke stort på at vi skulle til Hemsil i 2015. sånn for å ha nevnt det!

 

Legen sendte meg frem og tilbake, hit og dit. Jeg endte til slutt på operasjonsbordet på Fredrikstad Sykehus, etter lange kverulative debatter med kirurgen om at dette ikke var farlig. Bare gi meg antibiotika, så skal du se at dette blir så fint. Ja, jeg er livredd for hvitkledde menn med skalpell. Og gjorde vel alt i min makt for å slippe.

 

Men som sikkert noen vet, kommer man til ett punkt hvor kroppen sier ifra til hjernen: "Dette burde du gjennomføre, det er noe galt her".

 

Datoen er 7 Januar, 2015

 

Kirurgen beroliget meg i ettertid at det kun var for å utelukke det verste scenarioet. Og ukene gikk.

 

3 uker hadde gått, jeg måtte ringe inn til sykehuset selv, for å mase. Helt klart ikke bare jeg som har ett problem med det her i helsenorge. 

Får snakket med kirurgen og var forsåvidt i godt lag. Men ikke han nei... Jeg merket det gikk kaldt nedover ryggen på meg, der jeg satt i en sliten Toyota gaffeltruck. 

 

...

 

Beklager Marius sa han. Jeg har en dårlig og en god nyhet til deg. Ja det er jo alltid ålreit å høre en lege si det. "Jeg har en dårlig nyhet". Det betyr sjeldent at du ikke vant i Lotto denne gangen, eller; "Du er dessverre ikke med videre!"

 

Legen/Kirurgen presterte og fortelle meg den dårlige først, at det var funnet kreft i lymfesystemet mitt. Den gode nyheten var tydeligvis da at prognosene skulle være utrolig bra for en behandling. Ikke det at jeg fikk med meg denne gode nyheten. Hvem hadde gjort det? Hørte bare ordet KREFT. Da var det gjort.

 

Fortsatt så har jeg ikke Hemsil 2015 turen i tankene, og ihvertfall ikke akkurat i dette minutt.

 

 

Så etter mye frem og tilbake, test her og test der. så er jeg endelig igang med behandlig for Hodgkins Lymfom. Ett halvt år etter funnet. Noe som forøvrig gjorde at spredning ikke er noe tema. Heldigvis.

 

Men nå måtte jeg ihvertfall KUN fortelle Magnus at det heller ikke blir noen tur til Hemsil i 2015. Nyheten om min helse ble som alle kan tenke seg den som da ble satt i hovedfokus. Men det betyr bare en ting. Den uken vi skal opp, så kommer vi til å ha en så bra tur, full av masse erfaringer! Det rår ingen tvil om det.

 

Er det her ordtaket; 'Den som venter på noe godt, venter ei forgjeves!' kommer inn i bildet? Antageligvis.

 

 

 

 

MEN, Forhåpentligvis så er jeg fri for fanden i Juni måned. Det vil si at Magnus og jeg skal begi oss ut på en aldri så liten heisatur, da gjort på det velkjente sparket. Skal få unnagjort Tisleia bla.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og DER ble saker og ting satt i perspektiv. Jeg satt nå hjemme og sutra pga influensakropp og syntes så synd på meg selv, fordi helgens SØtur muligens ryker.. Tidtrøyter og sutrer mens jeg leser om sommerplaner og drømmer meg bort.. Så kom dette siste bidraget og skammen brer seg i meg..

Takk for at du deler, Stene! Jeg heier på deg og på at når du står der, etter all denne ventinga, og setter på ei ny flue, så kjenner du at du jaggu har fortjent det!

Big up og stå på!

Endret av Elisabeth
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og DER ble saker og ting satt i perspektiv. Jeg satt nå hjemme og sutra pga influensakropp og syntes så synd på meg selv, fordi helgens SØtur muligens ryker.. Tidtrøyter og sutrer mens jeg leser om sommerplaner og drømmer meg bort.. Så kom dette siste bidraget og skammen brer seg i meg..

Takk for at du deler, Stene! Jeg heier på deg og på at når du står der, etter all denne ventinga, og setter på ei ny flue, så kjenner du at du jaggu har fortjent det!

Big up og stå på!

Tenkte nettopp det samme. Har slitt med bihulebetennelse og feber. Hadde planlagt tyr til kysten med nyreparert stang. Har ikke orket å gjøre noe på den, og tror ikke jeg orker tur på lørdag selv om sjøørreten nesten roper på meg. Fikk litt annet perspektiv på det nå. Håper ting ordner seg! Både med helse, og tur!

Ellers er mine planer for sommeren å stelle en del i hagen, som er det jeg helst gjør om sommeren. En periode når det har blitt sommer så får sjøørret være sjøørret. Tenkte å forlenge sesongen litt med noen gjeddeturer. Passer fint når de fleste utpå våren er ute og fisker sjøørret, så står det folk på hver lille odde bortover. Da tenker jeg å oppsøke siv og gjørme for å fiske gjedde. Når det er over, så passer det fint å la stengene hvile litt før sensommeren går over til høst og kysten lokker meg ut på tur igjen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Elisabeth. Influensakropp er jo no forbanna driit! så skjønner deg veldi godt jeg :D

 

Vi begge vet jo at vi blir friske, så det er da godt? :)

 

Men stene vi som mannfolk veit jo att kvinner ALDRI kan føle hvordan en skikkelig Manflu hogger til ;) 

 

God bedring og Shit fiske når fanden pppunch  er ute :) 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stene vi som mannfolk veit jo att kvinner ALDRI kan føle hvordan en skikkelig Manflu hogger til ;)

God bedring og Shit fiske når fanden pppunch er ute :)

Right.. Da har jeg bunkra opp fra det lokale apoteket på ibux og paracet, samt varmepatches til en nakke som har gått i lås og måtte til hastetime hos knekkerpraktor i morgentimene idag.. Feber og stiv nakke, mye bedre enn manflu, sier seg selv. (Hvem er tøff nå lizzom hæ hæ?!) Endret av Elisabeth
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Right.. Da har jeg bunkra opp fra det lokale apoteket på ibux og paracet, samt varmepatches til en nakke som har gått i lås og måtte til hastetime hos knekkerpraktor i morgentimene idag.. Feber og stiv nakke, mye bedre enn manflu, sier seg selv. (Hvem er tøff nå lizzom hæ hæ?!)

Bagen er pakka, vaderne og tubene står klare, snart avreise til SØland..

Så; god helg frøkner

 

 

Får håpe sjøørreten er medgjørlig!

Frøken kan du være sjøl forresten..

:-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...