Gå til innhold

DYRET - en killer vårflue!!!!!!!!


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

De fleste av dere kjenner sikkert denne vårflua.

Den kallses for "DYRET" og mange tørrfluefiskere jeg har møtt holder denne som favoritt vårflue.

Hacklet klippes av på undersiden, enten helt flatt eller i V-form.

Personlig bruker jeg også her noe kraftig kropp og jeg lager den med rellativt lange hackel. Her kan det være greit å prøve seg frem med forskjellige varianter.

 

På grunn av hacklet er den også helt suveren å stripe.

 

Det kan være lurt å ha litt tykkere fortommer på når man skal bruke denne flua, da palmerhacklet har en tendens til å kunne skape tvinn på fortommen.

post-0-13949846335731_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Terje!

He-he, nå har du kommet med favoritten min! Jeg må dog innrømme at jeg har vaklet litt i valget mellom Devilbug og Dyret. :? Det var Dyret med gul kropp jeg fikk den harren på 57 centimeter på. Etter å ha frista den med flere lekre CDC-imitasjoner. Det var Dyret, med grå-grønn kropp som faren min fikk på den kjempe-ørreten på ifjor. Han holdt på et kvarter eller noe slikt, fisken sto bom! Så prøvde vi å vade ned til der fisken sto, og fikk oss en skikkelig overraskelse: Den hadde ikke kjørt seg fast, den sto midt i vannlaget. Når vi skremte den, snudde den og gikk noen få meter nedstrøms før den datt av. Den var STOOOR :shock: Den stakk ikke før vi var nesten helt inntil den, så veldig redd for vadende fluefiskere var den ikke. Ikke mens den var kroket, iallefall!

 

Jeg binder Dyret som du har gjort på bildet. Til harren er det lurt å bruke litt gult i kroppen. Hva det er med harren i Renaelva og fluer med gult i, vet jeg ikke. Men dette har jeg lagt merke til i mange år. Jeg vedda med Staffan en gang på at en harr som sto og vaka på Aurivillii ved Rødsbakken heller ville velge en knallgul Sulphurea hvis han satt på en slik. Staffan bandt på Sulphurean, og på første kastet tok harren Sulphurean, selv om den fløt sammen med mange Aurivilli-duns.

 

Dyret har dessuten en genial oppbygging. Måten halen av hjortehår blir bundet inn på, gjør silhuetten meget egnet som vårflueimitasjon. Halen er jo både stabilisator og vinge. Ikke har den en vinge som trykker den ned i vannfilmen heller. Det er som med Devilbugen ikke så mye stæsj som stikker opp over flua.

 

Jeg har bundet flest Dyret i #14. Denne størrelsen passer under mange vårflueklekkinger. Men den er ikke dum som Grandis-imitasjon heller. Bundet på streamerkrok. Den striper noe helt vannvittig, og ørreten lager litt leven når den jager etter den!

 

Det er en lokal fluefisker/fluebinder her i Rena som er opphavsmannen til denne flua. Han heter Gunnar Bingen.

 

Det er flott at du legger ut bilder og tekst av de lokale favorittene. Bra jobba, Terje! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Jostein!

Devil Bug er fortsatt min favoritt, men dyret er også blant de mest brukte. Jeg binder også denne med gul kropp, og jeg vet mange foretrekker gul kropp. Det er også helt greit å variere Dyret med flere fargevarianter.

 

Når jeg binder vårfluer bruker jeg ofte en dubbing som har litt glitter i seg, det virker som det er mer effektivt. Trolig illuderer det luftbobler.

 

For de som måtte ønske å lese mer om Dyret, så finder dere bindebeskrivelse og litt om opphavsmannen Gunnar Bingen i Staffan Lindstrøms bok "Bare et kast til".

 

Den ble vel, slik jeg skjønner det, til ved Renaelva, men dette er en "lokal" flue som kan brukes overalt!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hehe, hvis man skal filosofere over slike fluer som "Dyret", så synes jeg denne typen fluer på en måte er mye mer "realistiske" enn mye annet fotokopi- aktig - på en viktig måte for oss fluefiskere. I "Dyret" fanger man jo virkelig essensen av noe livat og foranderlig - slik ofte ting i overflata er. Og det er jo en kunst i seg selv. Som Superpuppan. Som Vera. Som mye annet bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Den flua ser helt konge ut. Den skal prøves.

 

 

Her er min utgave av Dyret. Min favorittflue! Bruker enten foam i hele kroppen' date=' eller dubbing som her.

 

Fordelen med foam som hale og hode er åpenbar: den flyter som en dupp. Hodet gjør også at flua ikke lett trekkes under ved striping.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har du lånt deg et speilrefleks Jan Erik, eller har Richo`n fått mer lys å jobbe med?????????????

Det var en merkbar bedre kvalitet på dette bildet sammenliknet med det forrige du la inn.

Artig variant av Dyret forresten, jeg er sikker på at den vil fungere.

 

Hallo 'foamdaddy' du lever virkelig opp til navnet ditt ;) Kult med foam på dyret :)

 

Her følger en variant med polygarn' date=' har ingen erfaring med det ennå, men tenkte å ha et par i boksen for uttesting ;) Har brukt Yellowish Grey Softdub i kroppen.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lånt deg et speilrefleks Jan Erik' date=' eller har Richo`n fått mer lys å jobbe med?????????????

Det var en merkbar bedre kvalitet på dette bildet sammenliknet med det forrige du la inn.

Artig variant av Dyret forresten, jeg er sikker på at den vil fungere.[/quote']

 

Hallo Terje!

 

Det er Richo'n som er brukt her.Hjelper på og prøve med litt andre bakgrunder og lyssetting ;). Ja det skal bli spennende å prøve denne varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I staffan si bok er vel den versonen med polygarn også beskrevet som en imitasjon av steinfluer? Eller husker jeg feil nå? Mener han da hadde lagt inn en vinge av polygarn også...

 

Ellers må jeg hive meg på skrytekampanjen av dyret, det er hvertfall min favorittflue i skumringstimen... Ørreten tar den knallhardt når man striper den i overflata... Jeg bruker hjorte- eller rådyrhår, som faktisk dupper litt under vannoverflata når jeg trekker i den... Virker som om ørreten liker det av en eller annen merkelig grunn, så det kan kanskje gi noen fordeler i forhold til å bruke foam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Bakslengen

Ser det har blitt mange varianter av dyret,og det er bra.

Tenkte jeg skulle komme med den orginale versjonen.

Krok:etter eget ønske.

Hackel:brun/grizzly

Kropp:brun/caddis pupa green

Rådyrhår.

Rådyrhåra festes inn bak krokøyet,og bindes inn litt

strammere for hver tørn bakover,dette for å bevare litt

luft i hårene,og gi form.

Fest hackelet bak,og dubb litt fett.

Etter flua er dubbet,gå etter med hackelet en 4-5 runder.

Dra rådyrhåra rett framover og klipp av rett foran krokøyet.

Klippes over og under.

dyret4nj.jpg

Ferdige fluer.

dyret27kg.jpg

dyret37mo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er slik jeg binder den også, men, jeg dresser den nok litt tynnere, samt ikke fult så store mengder med rådyr... Flua er som nevnt tidligere ikke noen skjønnhet, men ekstremt effektiv! Spesielt i skumringen... Mørk gul blandet med mørk brun er min favoritt, denne har flere pene på samvittigheten i år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Dyret i foamutgave leverer i alle elver, vann og størrelser :D . I Nordmarka, Finnmarka og Trøndelagen. Både 200 grammere og 1300 grammere har tatt på dyret i str 14 og 12. På vakende fisk er det ofte effektivt å la dyret ligge i overflata og riste forsiktig i stangtuppen. En multi-purposeflue - helt konge laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...