Gå til innhold

Vangrøfta. Enda en advarsel.


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Det er liksom ikke så mye vits i å diskutere etter Lars har vært på banen. Med et overblikk selv Martin Ødegaard blir mo i knærne av, stoisk ro i skrivende stund og en særdeles diplomatisk tilnærming til forumtilværelsen, er det veldig vanskelig å være uenig i det du skriver.

Selv om jeg sikkert har fremstått som fishpots største forkjemper, pro kapitalstyrt innlandsfiske og beint gjennom vanskelig, vil jeg bare få sagt at jeg aldri brukt ei krone på fishspot, faktisk. Men som Lars sier så er det helt OK for meg at det finnes noen få elver som drives etter denne malen, så lenge det vil fortsette å være "fritt frem" på resten av berget.

Grunnen til at jeg kom på banen i dag tidlig var fordi det etter alt å dømme er et dårlig etsempel å bruke Vangrøfta til og lynsje ut mot fishspot, når det man egentlig vil til livs er komersialisering av innlandsfiske. Dryflyfool kom jo selv med et mye bedre eksempel, i Holselva, like etterpå.

Jeg mener også at jo mer du brenner for en ting, og virkelig vil bli hørt, jo større grunn er det til å holde seg saklig, droppe utbrudd med caps lock, uvettig tegnsetting og annet tøys. Det har i hvertfall mye å si for hvor mye jeg vektlegger vedkommendes innlegg. Så da er det jo bare for dere å avfeie mine innlegg i denne tråden pga manglende rettskriving og fremtoning(den ble noget mer krass enn hva jeg selv er komfortabel med).

God helg!

Ja, joa, Eeeeeemil. Hvem du her kritiserer for caps lock, uvettig tegnsetting og annet tøys, se det aner jeg ikke.

Men du imponerte jo stort selv når du kalte mine meninger for "dustemeninger", og klinte til med den noget åpenlyse dryflyFOOOL. (Cudos for den siste der, forresten. Knakandes godt funnet på!)

Forøvrig skinner det jo greit gjennom at du studerer reiseliv og slikt. Litt blåruss over det hele.

Sorry. Nå tok jeg balla, og ikke ballen. Skal nok gjentaes, desverre. 

Uansett har folk her kommet med innspill som egentlig forteller det meste om hvilke holdninger vi innehar til dette problemet/fantastiske tiltaket. 

Og jeg står på mitt:

Denne måten å overta vår natur, for å drive butikk er, muligens villedet av innslagsvis egne tanker hos noen av de om hvordan ting burde være, og at det bør koste å fiske uansett, en klam flått fastsugd på et jækla utilgjengelig sted et sted i min fiske- og naturelskende sjel.

  

 

Endret av Dryflyfool
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker det ikke slikt at folk jubler for begrenset tilgang og høye priser i fiskeelver. Jeg tror det jubles for begrenset tilgang for akkurat den aktuelle elva som står i overskfiten, Vangrøfta. Hvordan hadde elva uten kortbegrensinger, fangstbegrensninger og fiskekort til 25 kr? 

Selv nå, som det er max 10 kort i døgnet er fisket tydelig preget av høyt fiskepress. Og det er med så og si intet uttak av fisk. 
Fiskepresset i elva kommer ikke av fishspot sin måte å forvalte på, den kommer fra TFL1. 

Jeg er langt ifra fan av fishspot og deres konsept. Men akkurat når det kommer til hvordan de har forvaltet vangrøfta syns jeg de har gjort en flott jobb. Og jeg forstår at prisen blir høy når de kun selger 10 kort i døgnet. De hadde sikkert tjent mye mere penger om de hadde solgt ubegrenset kort til 75 kg døgnet. Men de velger å begrense kortsalget for å bevare elva, dette synes jeg er god forvaltning. 

Trådstarter hadde nok møtt mer støtte om han valgte en annen elv som f.eks grimsa. Som ikke er spessielt bra, er svindyr og har kortbegresning. Og mange reiser nok kun dit pga fishspot sin markedsføring og de tenker at det må være sykt bra i og med at det er kortbegresning. Elva er heller ikke spessielt kjent fra før heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men det kan ha mye å si hva du gjør. Og hva du støtter.

 

Hva jeg støtter? 

Jeg er en mann med slunken lommebok og alt for stor fiskeinteresse. Men dette handler ikke i prinsippet om penger, men om forvaltning. Som selvgode middelaldrende menn (gud forby) som utøver catch & release, så må vi innse at det ligger ei steikepanne fra barndommen og ulmer i bakgrunnen... 

 

 

 

 

 

 

Edit. Skriveleif. 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skratter av folk som springer etter kommers-elver eller vann vist på film og tv - så mange fine brekk, elver og strekker vi har her i Norgel  ;)  Men, jeg skjønner dryflyfool(Kenneth), veldig godt! Hadde fishspot eller andre aktører inntatt mine tradisjonsrike og egne småelver og strekker, hadde jeg ikke akkurat blitt overlykkelig. Dissa grunneiera tar nok dineros som det er, uten å løfte en finger, for saker som egentlig har gått greit for seg siden siste istid... 8)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg støtter? 

Jeg er en mann med slunken lommebok og alt for stor fiskeinteresse. Men dette handler ikke i prinsippet om penger, men om forvaltning. Som selvgode middelaldrende menn (gud forby) som utøver catch & release, så må vi innse at det ligger ei steikepanne fra barndommen og ulmer i bakgrunnen... 

 

 

 

 

 

 

Edit. Skriveleif.

Det var jo det jeg mente da. Hvilken forvaltning man støtter. Innlegget var og generelt ment og ikke rettet mot noen.

Forvaltning er et ord som lett kan misbrukes i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, joa, Eeeeeemil. Hvem du her kritiserer for caps lock, uvettig tegnsetting og annet tøys, se det aner jeg ikke.

Men du imponerte jo stort selv når du kalte mine meninger for "dustemeninger", og klinte til med den noget åpenlyse dryflyFOOOL. (Cudos for den siste der, forresten. Knakandes godt funnet på!)

Forøvrig skinner det jo greit gjennom at du studerer reiseliv og slikt. Litt blåruss over det hele.

Jeg sikta til kommentaren på siden du linka til. Den som er blitt fjerna.

Har aldri sagt at du har dustete meninger. Det å beskylde fishspot for et kapringsforsøk på alle ørretelver i landet er en dustete påstand, var vel det jeg sa. Og med fare for å gjenta meg selv, poenget mitt har aldri vært noe annet enn at Vangrøfta er et dårlig eksempel. Bortsett fra det tror jeg egentlig vi skulle klart å bli enig om mye og mangt, selv om du kanskje tror jeg virrer rundt med blårusstankegang og tørster etter å tjene penger på bekostning av hvermannsens fiskemuligheter. Selv om studiet heter naturbasert reiseliv er det i praksis et naturforvaltningstudie. Reiselivsbiten og det å tjene penger på naturen har aldri vært i min interesse, snarere tvært i mot. Men naturbasert turisme er enten man liker det eller ikke stadig på fremmarsj og da må man ha noen som kan ta naturens side slik at ikke stresskoffertbrigadens interesser overkjører både naturen og allmennhetens tilgang på den.

Og takk for at du satt pris på mitt dryflyFOOL-sprell. Jobba lenge med det ;) Tror uansett ikke du skal legge så mye i det. Da jeg brukte både caps og dustete sjargong, skulle det tilsi at det var ikke den linja som jeg virkelig ville vinne frem med.

Skal også være den første til å innrømme at jeg lot meg vippe mer av pinnen enn hva jeg burde av det kommentarinnlegget som ikke lenger eksisterer. Jeg syntes det var uberettiget og mer på balla enn ballen som du så fint skriver, og derfor har jeg vel ikke argumentert helt klockränt jeg heller. Uansett har denne tråden tatt en god vending og det er mange bra poeng som blir tatt opp. Det er åpenbart at forvaltning av innlandsfiske ikke er ferdig diskutert og det kommer det neppe til å bli med det første.

Ja sånn er det i Norge. Og _det_ er det egentlige problemet.

Med vår allemannsrett og ingen fiskerettigheter knyttet til eiendom, ja da kunne det virkelig blitt festlig å være norsk! Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med forvaltning av fiskemulighetene våre er et særdeles interessant tema, og er forhåpentligvis viktigere enn både fiskeutstyr og kastelengder for de fleste av oss ;-)

Vi må nok leve med at også ørretfiske vil bli dyrere enn hva det har vært, kanskje spesiellt i elvene våre, men prisen bør stå i forhold til hva som evt blir gjort av kultivering, syntes jeg.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Lars i mye av hva han skriver. Vil bare skyte inn, at kultivering, ikke bare handler om lovverk og regler,slik man tidvis får inntrykk av at enkelte aktører tror....

Mest mulig folk og dyrest mulige priser gagner ikke en eneste fisk, standplass,klekking eller elvesnutt!

Endret av Itte hackel
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest mulig folk og dyrest mulige priser gagner ikke en eneste fisk, standplass,klekking eller elvesnutt!

Det er helt riktig.

Samtidig skal jeg våge meg ut på noe tynn is og påstå at det ikke er rekrutering eller næringstilgang som er minimumsfaktorer i det fleste elver/vann i Norge. I mange tilfeller er "riktig" høsting det som skal til for at størrelsen på fisken går opp. Dette er jo fullt mulig å få til uten noe videre regelverk og dyre fiskekort, men igjen, det er vanskelig å samkjøre hele fiskenorge. Jeg antar at de fleste på FFS ser på godt fiske som muligheten til å fiske på stor fisk. De fleste andre her i landet ser på godt fiske som å kunne ta bra med steikfisk + en og annen storfisk hjem - regelmessig.

Hadde vi spredd oss ut i hele Norge tror jeg faktisk dette hadde gått bra. Men nå er det en gang slik at vi har trykt oss sammen på de beboelige plassene vi har her på berget. Og ikke nok med det. Vi drar jo alle til elva vi har hørt bra ting om. Med for høyt fisketrykk blir C&K og storfisk problematisk. Derfor blir det for min del litt vanskelig å ikke være en smule pessimistisk med tanke på mulighetene til å fiske på stor vakende ørret i SørNorge uten at det ligger et regelverk til grunn, desverre! Finnes helt sikkert bortgjemte perler sør for Dovre hvor grunneiere dupper garnet sitt og fluefiskere tar stor ørret år etter år. Er det utilgjengelig, er det forbausende få som orker å ta seg en tur samma hvor stor fisken er. Men kommer først hordene tror jeg regelverk må til for at det skal være bærekraftig i lengden.

Man skal jo ikke lengre enn til Trøndelag før det elvene er så dårlig besøkt at både mark- og fluefiskere kan fange stor fisk år etter år.

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

220 kr dagen for å peive en dag med fiskestanga i den bekken ja, merkelig at folk gidder... Personlig får jeg ikke så veldig dårlig samvittighet akkurat for å tjuvfiske for å si det sånn. For knappe 700 kr får man sesongkort i hele Finnmark og hvis man bor der fisker man gratis. For 600 kr får man sesongkort på statsgrunn i Troms, Nordland og en god del statsgrunn ellers i landet også. Fiskekort kan jo være greit å erverve seg dersom prisen er edruelig, da kan man jo ta en hyggelig prat med oppsynet i stedet for å springe...

 

Ser greia med dyre fiskekort dersom det er iverksatt kostbare kultiveringstiltak, men på generell basis bør det være gratis å utfolde seg i Guds frie natur.

Endret av Øuar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det underliggende problemet, som nesten ingen snakker om, er at fiskeretten er en del av eiendomsretten...

 

Nei, nå måtte jeg for moro skyld finne igjen Falkangerboka om eiendomsrett og lovboka mi fra studiedagene  :D

Og Grunde har helt rett, i den forstand at eiendomsretten er et tveegga sverd for oss fluefiskere. Det er for den frie fluefiskeutøvelsen sin del et problem at folk har eiendomsrett. Samtidig, og paradoksalt nok, skal vi være glade for det. Som fluefiskere. For folk som eier ting tar vare på det. 

 

16051248694_cd90250a4c_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå måtte jeg for moro skyld finne igjen Falkangerboka om eiendomsrett og lovboka mi fra studiedagene  :D

Og Grunde har helt rett, i den forstand at eiendomsretten er et tveegga sverd for oss fluefiskere. Det er for den frie fluefiskeutøvelsen sin del et problem at folk har eiendomsrett. Samtidig, og paradoksalt nok, skal vi være glade for det. Som fluefiskere. For folk som eier ting tar vare på det. 

 

16051248694_cd90250a4c_o.jpg

 

Den lovsamlinga stammer tilfeldigvis ikke fra førsteavdeling på jussen? :)

 

Understrekninger i fire (!) farger ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det underliggende problemet, som nesten ingen snakker om, er at fiskeretten er en del av eiendomsretten...

Ja det er vel normen.

Altaelva har en variant som kanskje kunne fungere i andre elver. 

Jeg tror det er det sånn at om du eier eks antall mål jord i Altadalen, så er du medeier i Interresentskapet, og får avkastning av "kortsalget" og også rettigheter til fiskedøgn. Eva er ikke oppdelt etter eiendomsgrenser.

 

Jeg kjenner til en annen elv som har en lignende ordning, der er fiskeretten isolert fra grunneierretten. Grunneierne fikk i sin tid tilbud om å kjøpe fiskerett til hele vassdraget. Stadfestet i høyesterettsdom på femtitallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange vettuge innlegg her, og jeg skjønner hva dere mener på begge sider. Kultivering og økonomi innen fiske og friluft er to vanskelige emner som det nok ikke finnes en fasit på. I hvert fall ikke som vil gjøre alle til lags. Dessverre tror jeg jakt og fiske har så mange likhetstrekk at de kan sammenlignes her, og ser man på jaktkort så har jo prisene der økt voldsomt de senere årene, og man kan jo mene hva man vil om kultivering der også. Hadde vært interessant å vite hvor mye dere verdsetter (i kroner) en dag ved elva/vannet? Hva er realverdien av den opplevelsen man er ute etter? Er selvfølgelig en haug med parametere her, men hadde man ikke faktisk vært villig til å betale noe bare for turen? Det koster jo greit i Hemsedal, og de selger jo fiskekort for millioner der oppe! Hvordan hadde Rena sett ut med lignende priser? Ser man sørover i Europa, så vil man se at vi er veldig godt stillt her på berget, enda i hvert fall..

 

Er selvfølgelig klar over at det skiller mye fra nord til sør, og øst til vest, men håper dere ser poenget mitt her!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg har ikke lest alle innlegg i tråden. I mine øyne er grunneierloven i Norge en stor utfordring når det kommer til vård av fiskemiljøer i Norge. Gjør som i Sverige. La stat og kommun ta over det meste av vann. Hvorfor skal det rennende vannet og dess habitat tilhøre den som er grunneier? Jeg sier ikke at dette er en perfekt løsning, Men. Foreninger og engasjerte har betydelig mulighet å komme inn i arbeid av elver og vassdrag der de ønsker å gjøre en innsats lokalt. Stat og kommun er alt som ofte med og støtter slike prosjekt. Det som ofte er problemet i Sverige er kraftbolagen som føkker opp alt for mye av miljøet for fisk, innsekter, floraen som omgir elver og andre vannsystem.

 

Se på dette eksemplet der man sammen skal restaurere over 900 mil av vassdrag for å bygge opp det biologiske i elver og rennende vann; fløder og bifløder som går ut og inn i hverandre. Jeg hadde likt å se et slikt gigaprosjekt i Norge. Hvor mange grunneiere skal si sitt på 900 mil?

http://fiskejournalen.se/rapport-gigantiskt-fiskevardsprojekt-i-vasterbotten/

Endret av swedeElvis
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle innlegg i tråden. I mine øyne er grunneierloven i Norge en stor utfordring når det kommer til vård av fiskemiljøer i Norge. Gjør som i Sverige. La stat og kommun ta over det meste av vann. Hvorfor skal det rennende vannet og dess habitat tilhøre den som er grunneier? Jeg sier ikke at dette er en perfekt løsning, Men. Foreninger og engasjerte har betydelig mulighet å komme inn i arbeid av elver og vassdrag der de ønsker å gjøre en innsats lokalt. Stat og kommun er alt som ofte med og støtter slike prosjekt. Det som ofte er problemet i Sverige er kraftbolagen som føkker opp alt for mye av miljøet for fisk, innsekter, floraen som omgir elver og andre vannsystem.

 

Se på dette eksemplet der man sammen skal restaurere over 900 mil av vassdrag for å bygge opp det biologiske i elver og rennende vann; fløder og bifløder som går ut og inn i hverandre. Jeg hadde likt å se et slikt gigaprosjekt i Norge. Hvor mange grunneiere skal si sitt på 900 mil?

http://fiskejournalen.se/rapport-gigantiskt-fiskevardsprojekt-i-vasterbotten/

Hadde staten hatt elvene med dagens regjering så hadde de nok forsøkt å tjene masse penger på å selge de beste elvene til høystbydende utenlandske konsern. Og hva sier dere den dagen grunneierne skjønner at de kan få mye mer enn 220 for kortet om de selger hele sesongen til store bedrifter som vil ha det til ansatte, gode og mulige samarbeidspartnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi [emoji4] mange gode innlegg her. [emoji106] synes dette er vanskelig, på den ene siden er jeg glad for att fiskeforvaltningen blir bedre med tanke på att uttaket av fisk blir begrenset med de positive følger det får. Man er samtidig bedre rustet mot framtidig inngrep som idag er den største trusselen. Legger ut denne rapporten fra NINA som tar for seg potensialet, ja det ligger penger i dette, mye penger. Men fint fordelt på mange og ikke nødvendigvis på grunneier.

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2015/1116.pdf

Den negative effekten er att jeg kan risikere att jeg på sikt ikke får bestemme selv når jeg får fiska i elva "mi" pga kortbegrensninger. Det kan fort skje. Nå er det slik att jeg må stelle meg i kø eller være tidlig ute for og få fiska på godstrekket. Det ble innført fluesone på en 5km lang strekning med tilhørende skilting hvor man burde fiske (de beste strekkene) . Så ifjor dro jeg bare forbi og gidder ikke fiske der, det blir ikke det samme. Jeg er sosial men det får da være måte på. [emoji106] heldigvis er elva stor . Og Leser man rapporten og er ute etter verdiskapning så ligger det vel mest penger i og tilrette for fiske for "vanlige" folk , feks og markedsføre flere elver eller vann i nærheten av store hyttefelt og tettbygde strøk feks? og ikke opprette en fluesone i ei elv med kortbegrensninger iallefall. Der kommer en langt med en merka sti, gapahuk og en pølsebod [emoji106][emoji6] og det vil være positivt for rekrutteringen , slik att vi også i framtiden har noen til og ta vare på våre elver og vann[emoji4]

Ellers så har Norge as forpliktet seg til og få en god økologisk tilstand i sine elver og vann innen 2021 ,stoppe tapet av det biologiske mangfoldet innen 2020,samtidig som man skal nå det fornybare målet innen 2020. Nå satser vel staten på det siste, altså flere vannkraftverk, det andre går vel åt skogen dessverre. [emoji4]

Så imellomtiden får man nyte det man har for seg selv , det er der jeg finner min rekreasjon og trives best som dere fleste andre her[emoji106]

Jeg betaler mer enn gjerne fisketrygd i framtiden slik att det finnes penger til gode tiltak. Det er det vi trenger, og der burde NJFF kjempe like hardt som de gjør for villaks/sjøørret og som de gjorde for blyhaggel. [emoji106]

Endret av Sjølvaste Harrkongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...