Gå til innhold

Vangrøfta. Enda en advarsel.


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Mange nordmenn har et veldig nasjonalromantisk forhold til naturen. Ingenting galt med det, men det krasjer tidvis med realitetene og hvordan store deler av befolkningen nå utøver både organisert og uorganisert idrett / fritidsysler.

 

Sett opp om mange andre land er vi heldige, men naturen trengs også å forvaltes og brukes. Jeg mener det de fleste steder er utopi å tro at man kan jage den berømte kilos-ørreten uten at det ligger noe forvaltning bak det hele. 

 

Selv er jeg for innføring av fiskeavgift i innlandet samtidig som jeg applauder folk som tar tak i og gjør noe rundt fisketurisme.

 

My 2 cents ^^

 

B

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nordmenn har et veldig nasjonalromantisk forhold til naturen. Ingenting galt med det, men det krasjer tidvis med realitetene og hvordan store deler av befolkningen nå utøver både organisert og uorganisert idrett / fritidsysler.

 

Sett opp om mange andre land er vi heldige, men naturen trengs også å forvaltes og brukes. Jeg mener det de fleste steder er utopi å tro at man kan jage den berømte kilos-ørreten uten at det ligger noe forvaltning bak det hele. 

 

Selv er jeg for innføring av fiskeavgift i innlandet samtidig som jeg applauder folk som tar tak i og gjør noe rundt fisketurisme.

 

My 2 cents ^^

 

B

 

Enig i alt du sier, Bernt - unntatt det med fiskeravgiften. For er det noe som beviselig gav en høy terskel for typ "far-tar-med-unga-på-søndagsfisketur", så var det fiskertrygden. Typ far hadde ikke løst avgiften, og turen ble ikke noe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom ikke så mye vits i å diskutere etter Lars har vært på banen. Med et overblikk selv Martin Ødegaard blir mo i knærne av, stoisk ro i skrivende stund og en særdeles diplomatisk tilnærming til forumtilværelsen, er det veldig vanskelig å være uenig i det du skriver.

Selv om jeg sikkert har fremstått som fishpots største forkjemper, pro kapitalstyrt innlandsfiske og beint gjennom vanskelig, vil jeg bare få sagt at jeg aldri brukt ei krone på fishspot, faktisk. Men som Lars sier så er det helt OK for meg at det finnes noen få elver som drives etter denne malen, så lenge det vil fortsette å være "fritt frem" på resten av berget.

Grunnen til at jeg kom på banen i dag tidlig var fordi det etter alt å dømme er et dårlig etsempel å bruke Vangrøfta til og lynsje ut mot fishspot, når det man egentlig vil til livs er komersialisering av innlandsfiske. Dryflyfool kom jo selv med et mye bedre eksempel, i Holselva, like etterpå.

Jeg mener også at jo mer du brenner for en ting, og virkelig vil bli hørt, jo større grunn er det til å holde seg saklig, droppe utbrudd med caps lock, uvettig tegnsetting og annet tøys. Det har i hvertfall mye å si for hvor mye jeg vektlegger vedkommendes innlegg. Så da er det jo bare for dere å avfeie mine innlegg i denne tråden pga manglende rettskriving og fremtoning(den ble noget mer krass enn hva jeg selv er komfortabel med).

God helg!

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt du sier, Bernt - unntatt det med fiskeravgiften. For er det noe som beviselig gav en høy terskel for typ "far-tar-med-unga-på-søndagsfisketur", så var det fiskertrygden. Typ far hadde ikke løst avgiften, og turen ble ikke noe av. 

 

 

Jo - terskelen må ned i fra det å gå på postkontoret å betale en giro. Men nå kan man gjøre dette fra mobilen, så terskelen er meget lav. Jeg vil si borte om det gjøres rett.

 

Oppsiden er som det ble nevnt tidligere her at det finnes midler for innlandsforvatlning. I dag faller dette helt og holdtent på grunneiere og de aller aller fleste grunneiere kan meget lite om fiskeforvaltning og fisketurisme. De er stort sett landbruksbønder og det er jo det de skal være gode på. 

 

Samtidig mangler bransjen et holistisk samlende organ som kan hjelpe til med de store linjene. I dag er det skyttergropkrig og alle kaster et blikk over på NJFF for å løse alt når de ikke vet hvor de skal lete. Faktisk veit ikke bransjen hvor mange som fisker, eller hvor mange fiskestenger det selges i løpet av et år. Når man ikke kjenner sitt eget market så blir det mye gjetting, synsing og små prosjekter på tuer rundt omkring.

 

 

Huff nå sporet jeg av...

 

B

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - terskelen må ned i fra det å gå på postkontoret å betale en giro. Men nå kan man gjøre dette fra mobilen, så terskelen er meget lav. Jeg vil si borte om det gjøres rett.

 

Oppsiden er som det ble nevnt tidligere her at det finnes midler for innlandsforvatlning. I dag faller dette helt og holdtent på grunneiere og de aller aller fleste grunneiere kan meget lite om fiskeforvaltning og fisketurisme. De er stort sett landbruksbønder og det er jo det de skal være gode på. 

 

Samtidig mangler bransjen et holistisk samlende organ som kan hjelpe til med de store linjene. I dag er det skyttergropkrig og alle kaster et blikk over på NJFF for å løse alt når de ikke vet hvor de skal lete. Faktisk veit ikke bransjen hvor mange som fisker, eller hvor mange fiskestenger det selges i løpet av et år. Når man ikke kjenner sitt eget market så blir det mye gjetting, synsing og små prosjekter på tuer rundt omkring.

 

 

Huff nå sporet jeg av...

 

B

 

Det var velfundert og godt svart, Bernt. 

Jeg tror (og her er sjansen stor for å falle dypt med å anta hva du egentlig mener) at du, i likhet med mange - inkludert meg selv - savner de øremerkede midlene som fiskeravgiften gav. Men det er et rent politisk spørsmål; og det gikk troll i ord den gangen fiskeravgiften ble fasa ut. Øremerkede midler ble ikke erstattet med noe. Reelt. I praksis. Og således kan vi savne fiskeravgiften, men ikke fiskeravgiften som et mål i seg selv eller som prinsipp. 

 

Jeg er veldig opptatt av hva fiskeravgiften gjorde i praksis for folk flest. Nemlig å skape en terskel (liten eller stor) for å ta med unga på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Brumund har et veldig godt poeng lenger opp her; Hvorfor ikke også rette fokus mot elver hvor det står dårlig til, men som har potensiale ?

Det er ikke mangel på elver med potensiale til å bli knallbra ørretelver her på østlandet, men det er stor mangel på å få gjennomført tiltak som kan få ut dette potensialet.

Jeg betaler mye heller 200kr for et døgns fiske i ei elv hvor det virkelig har blitt gjort tiltak for å få opp kvaliteten på fisket, enn i ei elv som har dette uten innblanding fra mennesker.

Når det kommer til fluefiskere så tror jeg faktisk det mest effektive for å begrense fisketrykk i enkelte elver ville være å prise fiskekortene til rundt 25kr pr døgn . . . Da ville det ikke vært like kult å fiske der ;-)

I et land med de enorme forutsetningene for sportsfiske som norge, hvor det atpåtil knapt bor folk, burde det være enkel tilgang på bra fiske, også for nybegynnere . . . Jeg mener det fortsatt er slik her i landet, og håper det vil forbli slik i fremtiden også.

Ang begrenset kortsalg/forhåndsbestilling :

Når det gjelder fiske utenlands, som kola, island osv, så er alle inneforstått med at man må bestille oppholdet/fisket i god tid i forveien . . . Syntes ikke det er direkte sammenlignbart med å skulle fiske "på hjemmebane".

Fishspot og Ørretens Rike gjør mye bra også de, det er ikke det . . .

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var velfundert og godt svart, Bernt. 

Jeg tror (og her er sjansen stor for å falle dypt med å anta hva du egentlig mener) at du, i likhet med mange - inkludert meg selv - savner de øremerkede midlene som fiskeravgiften gav. Men det er et rent politisk spørsmål; og det gikk troll i ord den gangen fiskeravgiften ble fasa ut. Øremerkede midler ble ikke erstattet med noe. Reelt. I praksis. Og således kan vi savne fiskeravgiften, men ikke fiskeravgiften som et mål i seg selv eller som prinsipp. 

 

Jeg er veldig opptatt av hva fiskeravgiften gjorde i praksis for folk flest. Nemlig å skape en terskel (liten eller stor) for å ta med unga på tur. 

 

Enig her. Man skal ikke samle penger uten at det brukes så godt som mulig, er sporbart og transparent.

Filmbransjen er gode på å ha en avgift på alle DVDer. Tror det er 20 kr av alle DVD og Bluray's som selges går til filmfondet. hvor igjen filmskapere og andre relevante aktører kan søke midler. 

 

Brannfakkel. Om regjeringen ikke vil innføre en fiskeavgift. Hva med en 20-30 kr på alle fiskestenger / sneller som selges i landet?

 

(Ikke la oss snakke om ebay og parallellimport akkurat enda  ^^)

 

Kjenner jeg brenner fælt for dette temaet, men jeg finner ikke tiden til å prioritere dette som det fortjener 

B

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Brumund har et veldig godt poeng lenger opp her; Hvorfor ikke også rette fokus mot elver hvor det står dårlig til, men som har potensiale ?

Det er ikke mangel på elver med potensiale til å bli knallbra ørretelver her på østlandet, men det er stor mangel på å få gjennomført tiltak som kan få ut dette potensialet.

Jeg betaler mye heller 200kr for et døgns fiske i ei elv hvor det virkelig har blitt gjort tiltak for å få opp kvaliteten på fisket, enn i ei elv som har dette uten innblanding fra mennesker.

Når det kommer til fluefiskere så tror jeg faktisk det mest effektive for å begrense fisketrykk i enkelte elver ville være å prise fiskekortene til rundt 25kr pr døgn . . . Da ville det ikke vært like kult å fiske der ;-)

I et land med de enorme forutsetningene for sportsfiske som norge, hvor det atpåtil knapt bor folk, burde det være enkel tilgang på bra fiske, også for nybegynnere . . . Jeg mener det fortsatt er slik her i landet, og håper det vil forbli slik i fremtiden også.

Ang begrenset kortsalg/forhåndsbestilling :

Når det gjelder fiske utenlands, som kola, island osv, så er alle inneforstått med at man må bestille oppholdet/fisket i god tid i forveien . . . Syntes ikke det er direkte sammenlignbart med å skulle fiske "på hjemmebane".

Fishspot og Ørretens Rike gjør mye bra også de, det er ikke det . . .

Mange gode poenger her Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang begrenset kortsalg/forhåndsbestilling :

Når det gjelder fiske utenlands, som kola, island osv, så er alle inneforstått med at man må bestille oppholdet/fisket i god tid i forveien . . . Syntes ikke det er direkte sammenlignbart med å skulle fiske "på hjemmebane".

Fishspot og Ørretens Rike gjør mye bra også de, det er ikke det . . .

 

Jeg synes det er veldig sammenlignbart, bare i en gradsforskjell. Og det var jo derfor jeg skrev det. Nei, det er ingen vesensforskjell mellom å booke en tur til Finnmark, en tur til Hemsil eller hvilken som helst annen tur. Vi har fri til gitte tider, og folk som deg og meg må planlegge. Ikke har vi verken mye penger eller ubegrenset med tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her. Man skal ikke samle penger uten at det brukes så godt som mulig, er sporbart og transparent.

Filmbransjen er gode på å ha en avgift på alle DVDer. Tror det er 20 kr av alle DVD og Bluray's som selges går til filmfondet. hvor igjen filmskapere og andre relevante aktører kan søke midler. 

 

Brannfakkel. Om regjeringen ikke vil innføre en fiskeavgift. Hva med en 20-30 kr på alle fiskestenger / sneller som selges i landet

 

Kjenner jeg brenner fælt for dette temaet, men jeg finner ikke tiden til å prioritere dette som det fortjener 

B

Samme her, og jeg er opptatt av at fiske også i fremtiden skal være lett tilgjengelig for alle i et land med de forutsetningene vi har her i norge.

Noe så banalt enkelt, men tydeligvis like banalt vanskelig, som å innføre vettuge fiskeregler -og ansette fiskeoppsyn til å etterse at reglene ble overholdt- ville gjort underverker mange steder.

Og om man fikk opp kvaliteten på fisket flere steder så hadde man ikke behøvd å innføre begrenset kortsalg (og andre ekskluderende tiltak), da fiskerne automatisk ville vært mer spredt.

I tilfellet vangrøfta, som denne tråden startet med, så må man nesten ta med i betraktningen at den ble promotert i en tid da fluefiske hadde en merkbar boost her til lands, som følge av populæriteten til programmene "Bård og Lars på fisketur" på nrk.

I dag har dette stilnet betraktelig, og jeg tviler på om publisering av ei tilsvarende elv i dag ville fått samme konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig sammenlignbart, bare i en gradsforskjell. Og det var jo derfor jeg skrev det. Nei, det er ingen vesensforskjell mellom å booke en tur til Finnmark, en tur til Hemsil eller hvilken som helst annen tur. Vi har fri til gitte tider, og folk som deg og meg må planlegge. Ikke har vi verken mye penger eller ubegrenset med tid.

Jo, men hverken hemsil eller finnmark har begrenset tilgang til ørretfiske (enda) . . .

Å komme som nordmann til et "avstengt" område som kola, blir noe helt annet i mine øyne . . . Jeg forventer ikke tilgang der som i mitt eget hjemland.

Jeg trenger ikke ferie for å fiske i mitt eget nærområde, og ønsker her i det lengste å bare kunne kaste fluestanga i bilen og reise på forholdene. Dette er mye av sjarmen i fluefiske for min del, og jeg syntes overhodet ikke det er storforlangende å forvente slik tilgang i et land som norge.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig sammenlignbart, bare i en gradsforskjell. Og det var jo derfor jeg skrev det. Nei, det er ingen vesensforskjell mellom å booke en tur til Finnmark, en tur til Hemsil eller hvilken som helst annen tur. Vi har fri til gitte tider, og folk som deg og meg må planlegge. Ikke har vi verken mye penger eller ubegrenset med tid.

Det er akkurat dette som Lars nevner her som er den enorme forskjellen. Det trenger jo ikke være en elv faen i sikte. Det kan bli din lokale elv neste gang som blir underlagt slike. Huff sier jeg bare.

Jeg stiller meg bak tørrfluefjompen. Jeg er sikker på jeg vet hva han føler rundt dette. Jeg klarer bare ikke helt å ordlegge meg riktig.

Endret av Ruffen
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hverken hemsil eller finnmark har begrenset tilgang til ørretfiske (enda) . . .

Å komme som nordmann til et "avstengt" område som kola, blir noe helt annet i mine øyne . . . Jeg forventer ikke tilgang der som i mitt eget hjemland.

Jeg trenger ikke ferie for å fiske i mitt eget nærområde, og ønsker her i det lengste å bare kunne kaste fluestanga i bilen og reise på forholdene. Dette er mye av sjarmen i fluefiske for min del, og jeg syntes overhodet ikke det er storforlangende å forvente slik tilgang i et land som norge.

 

Jo, Finnmark og Hemsil har begrenset tilgang til ørretfiske, i prinsippet, i og med at vi må planegge for å dra dit. Om planleggingen dreier seg om sekunder eller måneder. Gradsforskjell/ vesensforskjell. Men jeg er helt enig i tankegangen din, Lars. Og de beste fisketurene er ofte de som man bestemmer på rappen og drar en tur på sparket  <<l  Så ikke noe uenighet fra min side. Jeg ville bare få fram et mer eller mindre godt poeng. Kanskje et dårlig poeng når jeg ser det nå, men men  <<l  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt fiske er et fellesgode og med det kommer alle fellesgoders problem inn i bildet. Hvem betaler for det? For å kunne ha godt, gratis fiske for alle mann her til lands(noe som ikke er umulig) må vi alle betale i form av vise måtehold, dugnadsånd og rett og slett ta støyten sammen. Måtehold og nøkternhet er nok ikke noe som faller oss mennesker naturlig, desverre!

Uten sammenlikning forøvrig men mange vinterkommuner sliter med tilsvarende problematikk. De har ikke råa til å tråkke opp skiløyper. Uten skiløypene kommer ikke turistene som får hjulene på bussen til å gå rundt. Men å gå på ski skal være gratis. Uavhengig om noen bruker millioner på å tilrettelegge slik at du slipper å trene på Northugrykket i 1.5 meter dyp snø. Ikke sjans om hyttefolket vil være med å spleise på kostnaden. Da slutter de heller å gå på ski. Hol kommune har forøvrig stående jobbtilbud til den som løser problemet deres med fellesgodefinansiering ;)

Når det kommer til Bernt sitt lille hjertebarn, fisketurisme og verdiskapning er jo dette ei realheksegryte.

Skal man ha et produkt som trekker nok turister til å skape økonomiske ringvirkninger i bygda vil det samme antallet fiskere kunne ødelegge produktet gjennom uvettug høsting. For at det da skal fortsette å komme fisketurister må det et eller annet reglement på banen. Dette skrenker inn på mulighetene til å utøve et urnorsk friluftsliv, spesielt for lokalbefolkningen som plutselig ikke kan gjøre som de har gjort i alle de år. Og da er sirkuset i gang.

Driver for tiden å tar en master i naturbasert reiseliv og denne tråden oppsummerer på mange måter mye av det vi krangler om på daglig basis. Gjøre tiltak i potensielle godbekker ja, men hvem tar regninga? Skal det finansieres gjennom "dyre" fiskekort(garantert bråk) eller gjennom kommunale midler(alle kommuner er fattige) eller hva med fiskeravgift(åpenbar brannfakkel som Bernt sier). For hver forelesning jeg går på sitter jeg igjen med hundre ganger så mange spørsmål som svar, det er bra sikkert.

Nå sklir jo dette fullstendig off topic, men dette er et for interessant tema til å la være. Håpløst å diskutere slikt over nettet. Har så mye man skulle ha sagt!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Finnmark og Hemsil har begrenset tilgang til ørretfiske, i prinsippet, i og med at vi må planegge for å dra dit.

Var ikke den type begrenset tilgang jeg siktet til, nei ;-)

Lang reisevei, og planlegging deretter, er bare en utfordring, frivillig sådan.

Men når man innfører begrenset kortsalg er det ikke lenger frivillig om man får fiske der eller ikke, og det er det jeg håper å se minst mulig av, også i fremtiden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan dette kommer til å ende? Folk jubler når prisene går opp og tilgjengeligheten går ned.

Fisker man en uke i året på planlagt sted så skjønner jeg folk gir faen.

 

 

Dette er ikke så mye å lure på, Frode. Etter all empiri rundt omkring, så vil, om 10-20 år, grunneierne skjønne potensialet i godt forvaltede fiskeelver, gjøre noe med det, og fisketrykket vil spre seg tilsvarende. Det har ikke noe å si hva jeg og du tror, men hva som viser seg å funke. Så håper jeg om 50 år at jeg kan rusle ned til lokalelva, møte på -Lars-, og at vi begge kan konstatere at det gikk bra til slutt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fishspot har gjort nesten det umulige i denne elven..jeg har bodd er og flyttet vel faktisk året

før den berømte filmen. Det var stort sett bare meg som gikk rundt med fluestanga i hele bygda.

Traff kun noen svenske markfiskere innimellom. Det var jo ikke alle strekninger langs Vangrøfta

som var veldig populære å bevege seg på... mye gretne grunneiere...

All ros til Fishspot..... Mye penger inn til bygda med fisketurisme og det er bra!

 

Geir

Ja, blir det virkelig mer penger inn til bygda når man innfører begrenset kortsalg da, selv med høyrere kortpriser ?

Jeg vet at det er rift om kortene i de periodene som normalt har de beste klekkingene, men hva med de periodene hvor det ikke skjer all verden av interesse for fluefiskeren ? Selges kortene like lett da, også ?

Jeg spør bare av ren nysgjerrighet, og har ikke selv vært inne å sjekket tilgjengelighet på kortene i elva.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskussion som jeg selv er berørt af, idet jeg hvert år tager 14 dage til Norge for at fiske.

 

Startede i 2004, så har et lille jubilæum i år :-)

 

Jeg har på de 10 år også oplevet, at i takt med at informationerne på nettet er blevet let tilgængelige (Kvennnan.com og Fish.spot), så er antallet af fluefiskere også steget.

 

Jeg kan vel ikke tillade mig at klage, da jeg selv er på 'besøg', men noget af charmen forsvinder hurtigt, som da jeg for år tilbage pludeslig havde 5 hollandske fluefiskere i nakken. Måske kender de ikke til de uskrevne regler om afstand og kotyme ved fiskevandet.

Men det var min sidste tur til Kvennan området....

 

Så når dere klager over fisketurismen og marketingen, så forstår jeg det inderligt.

 

Jeg har dog også set, hvordan svenskere og belgier (!) har taget alt, hvad de fangede for at salte dem ned i tønder. (det som dere også nævner om 25kr's fiskere)

 

Den slags fiskeri (slagteri) er heldigvis fjernet ved, at der er kommet organisering i elvene.

Som fisketurist er man glad over at chancen for at fange fiske i det mindste er bevaret, når man bruger tid & penge på at komme til Norge.

 

Som nordmand ville jeg nok være mindre glad for ordningen fordi den smager af at 'sælge' ud af fiskeriet, som skulle være for alle, af ren økonomisk tankegang.

 

Hvis nu fluezonerne, som jeg har læst er de mest populære indtægtskilder, også er de zoner , hvor der hjemtages færrest fisk, så kan man håbe på, at  fiskens størrelse forbliver stor - og voksende, og så gør det vel ikke så meget, at der også er økonomi i det for eieren ?? For byen - for bygden ??

 

På sigt kan man håbe på flere elve a la Hemsila og Rena, så presset på Vanggrøfta bliver mindre og adgang lettere ?

 

Eller er det for optimistisk ?

 

/Torben

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lære meg polsk. Da kan jeg bare si " kurva jebana resa" og "ikke forstå" for så å bare gå når jeg tjuvfisker.

Jeg håper aldri den frihetsfølelsen jeg føler når jeg farter rundt blir veldig innskrenket for mange plasser. Det er kansje det jeg er mest redd for.

Vi har alle forskjellig tilnærming til fisking. For meg er selve turen og også friluftslivet en veldig stor del av det.

Folk får kalle det nasjonalromantisk så mye de vil. Det er en del av meg. Det er sånn jeg har blitt lært opp og det er dette jeg har fått under huden. Og det er sånn jeg ønsker det.

I sommer traff jeg noen tyskere oppe i skogen her som hadde ferien sin der og fisket ørret. De følte så frihet sa de. Slik var det ikke i Tyskland påstå dem.

Da tenkte jeg så heldige vi er.

Er det noen plasser disse "elevenes beskyttere" har tatt over noen dårlige elvestrekninger og kultivert dem opp til noe bra? Det er et spørsmål ment særiøst og ikke et forsøk på drittslenging. Jeg har ikke hørt om det.

New zeeland har en modell jeg elsker.

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke så mye å lure på, Frode. Etter all empiri rundt omkring, så vil, om 10-20 år, grunneierne skjønne potensialet i godt forvaltede fiskeelver, gjøre noe med det, og fisketrykket vil spre seg tilsvarende. Det har ikke noe å si hva jeg og du tror, men hva som viser seg å funke. Så håper jeg om 50 år at jeg kan rusle ned til lokalelva, møte på -Lars-, og at vi begge kan konstatere at det gikk bra til slutt  :)

Nei men det kan ha mye å si hva du gjør. Og hva du støtter.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lære meg polsk. Da kan jeg bare si " kurva jebana resa" og "ikke forstå" for så å bare gå når jeg tjuvfisker.

Jeg håper aldri den frihetsfølelsen jeg føler når jeg farter rundt blir veldig innskrenket for mange plasser. Det er kansje det jeg er mest redd for.

.

Der sa du det, Ruffen; Frihetsfølelse ! Verdens herligste følelse ;-)

For meg er gleden over fluefiske avhengig av den frihetsfølelsen, og som deg skyr jeg alt som er truende for denne frihetsfølelsen.

Er det noe som byr meg imot så er det at ørretfiske etterhvert skal selges som et produkt på lik linje med en dag i alpintanlegget, hvor man betaler etter hvor gode fasilitetene er.

Vi snakker om norsk natur, og friheten til å kunne benytte seg av denne . . . Om vi, av alle, skulle etterstrebe å betale mest mulig for dette, så er vel veien kort til å være åpen for å betale for benytte naturen på andre måter også, som å gå seg en tur i fjellet ? Des vakrere natur, des høyere pris ? ;-)

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen innlandsfisker, men se hva som gjøres langs kysten.

Biotopforbedringer, øke gytemuligheter, og frigjøre flere gytbare strekninger.

Dette kombinert med opplysning og en bevisstgjøring om å sette ut den største fisken i tillegg til de mindre.

Langs kysten gjøres dette på frivillig basis og på dugnad. Fisket er fritt.

Er dette på noen måte overførbart til vassdrag innenlands?

Jeg tror det, men da må man brette opp ermene og fronte dette.

Tror produktiviteten kan være, eller bli såpass god i mange vassdrag at bestandene kan holdes oppe på denne måten.

I sjøen funker dette tross garn, tjuvfiske i bekkene, trål, utslipp osv for å nevne noe.

Mvh Truls

Endret av THJ
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik: Om jeg skulle ha funnet meg ei perle av en elv her på østlandet, hvor tilsynelatende bare jeg fisket . . . For det første ville jeg vernet om denne så godt det lot seg gjøre. Men OM den elva skulle bli avslørt, så ville jeg faktisk heller foretrukket at mataukfiskere forsynte seg enn at aktører med hang til å innføre stive kortpriser og begrenset kortsalg skulle komme over den.

Jeg mistenker også at kortsalget i disse elvene med begrenset tilgang ikke nødvendigvis er helt tilfeldig . . . At det ikke er helt tilfeldig hvem som hvert år får kort i de beste periodene ;-)

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...