Gå til innhold

Vangrøfta. Enda en advarsel.


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Fishspot og tilsvarende er i mine øyne er ren pest. De bidrar ikke med noe som helst, men ødelegger elv etter elv.

At dyrere fiskekort fører til bedre fiske...at dere ikke ser den bløffen er for meg helt uforståelig.

Hva er det flere av dere ikke evner å forstå? er vel ingen her som hyller prisene, og mener fisket blir bedre fordi det koster mye. Fisket, i denne aktuelle elva blir bedre av færre fiskere, og regler tilpasset elva (maksmål, minstemål, baglimit). Det er vel akkurat dette som hylles, når nettopp presset på elva er så stort grunnet ting som har skjedd før fishspot sin inntreden. 

Prisen er noe man må betale for å få 15 km med fluesone fordelt på 10 stk. 10 fiskekort til den prisen tilsvarer samme sum som omkring 30 kort til 75 kr stykket. Og 30 fiskere har det sikkert vært under høysessongen før fishspot sin inntreden. 

Det å dra inn 2200 kr dagen de få dagene det er høysessong (20 dager ca?) er ikke akkurat kjempegod butikk spør du meg. 

Prisen er høy, men den er også hva man må forvente for å dele fiskeretten med 9 andre fiskere i ei elv med såpass stor etterspørsel. 

Hvorfor Grimsa har lignende løsning har jeg vanskelig for å forstå. Eneste forklaringen jeg finner er at den ikke er stilleflytende så lange partier. Men kan ikke forestille meg at etterspørselen er så stor der.

Endret av Øyvind S
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så på bildet i linken.

Minner mest om køfisket i en lakseførende elv.

Kunne jeg aldri tenkt meg, i hvert fall ikke til et par hundre kroner døgnet.

Er mye folk ute på kysten også, men da tar jeg med meg båten og fisker over noen øyer og skjær om jeg vil være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fishspot tjener uten tvil mye penger. Tenker at mange av disse kronene kommer inn til fiskekort til 75 kr i diverse områder i glomma. Der man ser køfiske som på bildet i artikkelen. Slike tilstander vil du aldri få i vangrøfta til 220 kr, da det er 10 fiskere på 15 km elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det flere av dere ikke evner å forstå? er vel ingen her som hyller prisene, og mener fisket blir bedre fordi det koster mye. Fisket, i denne aktuelle elva blir bedre av færre fiskere, og regler tilpasset elva (maksmål, minstemål, baglimit). Det er vel akkurat dette som hylles, når nettopp presset på elva er så stort grunnet ting som har skjedd før fishspot sin inntreden. 

Prisen er noe man må betale for å få 15 km med fluesone fordelt på 10 stk. 10 fiskekort til den prisen tilsvarer samme sum som omkring 30 kort til 75 kr stykket. Og 30 fiskere har det sikkert vært under høysessongen før fishspot sin inntreden. 

Det å dra inn 2200 kr dagen de få dagene det er høysessong (20 dager ca?) er ikke akkurat kjempegod butikk spør du meg. 

Prisen er høy, men den er også hva man må forvente for å dele fiskeretten med 9 andre fiskere i ei elv med såpass stor etterspørsel. 

Hvorfor Grimsa har lignende løsning har jeg vanskelig for å forstå. Eneste forklaringen jeg finner er at den ikke er stilleflytende så lange partier. Men kan ikke forestille meg at etterspørselen er så stor der.

 

Beklager, men jeg er helt uenig. Denne elven som alle andre som ligger under fishspot etc hadde hatt godt av at de trakk seg ut med umiddelbar virkning. Man kan jo ha regler for fiske uansett om de er tilstede….Hva er da poenget?

Begrense fisketrykk?

I så fall så tror jeg ingen ting på det heller….dette regulerer seg selv over tid. Dersom du ikke har booket deg inn på forhånd og betalt en haug av penger reiser du bare videre dersom du opplever at det er mye folk i elva.

Kanskje du klarer å stenge uten noen lokale unge som ikke kan betale hundrevis av kroner hver dag de ønsker å fiske….i så fall, gratulerer!

 

Og for alle som gidder å reise dit så er begrensningen på 10 fiskere bare tull. Kjøp fiskekort lokalt…..Ingen vet om det er 1 eller 50 mann i elva allerede…..God tur  <<l 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fishspot og tilsvarende er i mine øyne er ren pest. De bidrar ikke med noe som helst, men ødelegger elv etter elv.

At dyrere fiskekort fører til bedre fiske...at dere ikke ser den bløffen er for meg helt uforståelig.

 

Dyrere fiskekort fører i seg selv ikke til bedre fiske. Det er jeg helt enig i. Men god kvalitet på fisket, i form av høy snittvekt, fører til at mange vil betale mer for å fiske der. Om Fishspot kan bidra til bedre regulering og mer bruk av C&R evt maksmål, er det flott. Dette medfører igjen bedre kvalitet på fisket. Det er naivt å tro at dette ordner seg selv uten at grunneierne har mulighet til å tjene noe ekstra. Penger er desv det eneste sikre motivasjonen for endring...

Jeg ser derimot -Lars- sitt poeng om at de som bor i nærheten ikke kan ta seg en fisketur uten å planlegge lang tid frem. Det er unektelig et tap.

 

For de aller fleste av oss må denne typen turer uansett planlegges i god tid, både med sjefer, kjærringer og unger. Det å reservere fiskekort er ofte den minste utfordringen.

Som det er sagt overfor her - Fishspot representerer noe det er behov for i dagens samfunn. Men det bryter nok med det sosialdemoratiske idealet om at alle skal betale like lite og ha det like kjipt over hele landet for 30 kr i døgnet. oooops

 

Ellers er jeg ikke så bekymret for rekruteringen eller utestenging. Til det er det for mange elver, for mange vann og alt for få som oss til at det vil være noe praktisk problem. Køfiske av det man ser på bildet, er vel bare et reelt problem i Østlandsområdet (?) Om 3-4 elver kommer på nivå med Rena, Hemsila og Vangrøfta, så er nok dette problemet løst. Vi er faktisk ikke så mange.

Endret av Knut R. S.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å dra inn 2200 kr dagen de få dagene det er høysessong (20 dager ca?) er ikke akkurat kjempegod butikk spør du meg. 

 

 

Skulle veldig gjerne fått betalt dette for en dag uten å egentlig gjøre noe jeg!

Anser det som meget godt betalt for å skrive ut noen få fiskekort.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fishspot og tilsvarende er i mine øyne er ren pest. De bidrar ikke med noe som helst, men ødelegger elv etter elv.

At dyrere fiskekort fører til bedre fiske...at dere ikke ser den bløffen er for meg helt uforståelig.

Øyvind, jeg utfordrer deg til å ringe endel av grunneierene som er tilknyttet Fishpot å høre om hva de deler ditt syn om at Fishspot er en pest. 

 

Enig at dyrere fiskekort ikke automatisk fører til bedre fiske.

Men å ikke ha midler til kultivering, stirydding, oppsyn og markedsføring i tillegg til å få en slant for arbeidet - er vel heller ikke veien å gå?

Er veldig enig i Knut sitt innlegg og det da plass til både tilrettelagt elver og vann såvel som utmark og urørt natur i dette landet. 

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind, jeg utfordrer deg til å ringe endel av grunneierene som er tilknyttet Fishpot å høre om hva de deler ditt syn om at Fishspot er en pest. 

 

Enig at dyrere fiskekort ikke automatisk fører til bedre fiske.

Men å ikke ha midler til kultivering, stirydding, oppsyn og markedsføring i tillegg til å få en slant for arbeidet - er vel heller ikke veien å gå?

Er veldig enig i Knut sitt innlegg og det da plass til både tilrettelagt elver og vann såvel som utmark og urørt natur i dette landet. 

B

 

Hehe…."I mine øyne" er nok ikke det samme som hos grunneierne. Heldigvis er det mange grunneiere som har samme synspunkter som meg.

Sett gjerne opp kortprisen….for sånne som meg, og la grunneierne få inntektene, men la de lokale få fiske billig…og la de få ansvar for å følge opp fiskeregler etc i sitt lokalmiljø. Engasjement og ildsjeler kommer ikke fra Fishspot. 

 

Og kan vi unngå at det blir ryddet stier lags elva, sier jeg ja-takk til det og…. :rolleyes:

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe…."I mine øyne" er nok ikke det samme som hos grunneierne. Heldigvis er det mange grunneiere som har samme synspunkter som meg.

Sett gjerne opp kortprisen….for sånne som meg, og la grunneierne få inntektene, men la de lokale få fiske billig…og la de få ansvar for å følge opp fiskeregler etc i sitt lokalmiljø. Engasjement og ildsjeler kommer ikke fra Fishspot. 

 

Og kan vi unngå at det blir ryddet stier lags elva, sier jeg ja-takk til det og…. :rolleyes:

 

Er det ikke Gudmund han heter han ivrige i Fishspot? Mener da at han er tilbakeflyttet Dalsbygding? mulig jeg tar feil.

Da jeg bodde der oppe var oppsynet å tømme kassene for fiskekort stort sett.. lokale fiskere med fluestang var meg! Andre lokale

fiskere satt garn eller dro oter i vannene i området. Så kom tørrfluelandet! ....og med det kom alle de som ikke gidder

å finne fisk selv stormende.... for så å klage på døgnprisen??

 

 

Geir

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel roet seg litt tilstandene etter TFL, også oppi dalsbygda, eller ?

Var hysteriske tilstander i lokalelva her også, etter at de filmet der til TFL 2, men det roet seg etter et par sesonger.

Nå fikk de jo ikke noe fisk å snakke om heller her da, så jeg var overrasket over det voldsomme trykket som fulgte.

Uansett, det er vanskelig å komme utenom at Fishspot først og fremst tilrettelegger for eksklusivt fiske.

Jeg betaler gjerne litt mer for fiskekort de fleste steder jeg fisker, men da ser jeg gjerne at pengene går tilbake til elva på fornuftig vis.

Å innføre vettuge fiskeregler og få på plass et fungerende fiskeoppsyn burde la seg gjøre flere steder, og det er en god begynnelse.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der Lars, og få på plass vettuge fiskeregler andre steder burde la seg gjøre. Og det tror jeg er løsningen på fisketrykket i enkelte elver også på sikt.

Men jeg tror det ville være lettere og få igjennom skikkelige regler hvis man ikke samtidig innfører fluesone, det ekskluderer mange av de lokale fiskerne og det kan bli ett hylekor ut av sånt . Heller sportsfiskesoner om det må innføres noen sone. [emoji106]fluesona i sel er ett eksempel på dette, der fikk man kun 5 km . 5 km er ikke nok i sel. Fisken vandrer og nedstrøms kan man fylle fryseren om man vil, og det skjer. Merkelig nok er det heller ikke fredning på gytefisken om høsten. Folk vader også i stykker gytegropene der om høsten for og fiske på gytefisk. Ikke bra....

Spent på hvordan det blir nå iår, det bygges vannkraftverk ovenfor fluesona og grunneierne vil grave ut vannvittige mengder grusmasser, sånn sett er jeg glad for att man har ei fluesone der, ser for meg hylekoret om elva tørrlegges eller når de skal søke om og få grave på godstrekkene oppover der[emoji106]

Endret av Sjølvaste Harrkongen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...