Gå til innhold

Beste nettbutikk for fluebindemateriell?


SteinarFiske

Anbefalte innlegg

Jo gradsforskjeller på må!, må, bør, synes at man bør, mann kanskje burde, etc. er ren semantikk. Og det var du som prøvde å vri diskusjonen over på dette.

Saken er at hver eneste gang noen spør om hvor man kjøper ett eller annet på nett så er det noen som sier at man helst må/skal/bør/etc. handle i norske butikker.

Men den kjøper jeg altså ikke uten videre, og jeg spurte om hvorfor. Har også argumenterte jeg for mitt syn på saken.

Jeg tror som sagt at utviklingen ikke lar seg stoppe. Det som da er interessant å snakke om er hvordan bransjen (i videste forstand) kan tilpasse seg og endre seg som svar på denne utviklingen? Og da synes jeg "nisje produkter"/custom greier og direkte salg fra små (og store) leverandører er spennende. Men det er mulig at dette ikke er tråden for å snakke om dette.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent enig med deg Grunde. Har sett at antallet butikker som har et godt utvalg blir mindre og mindre. Og som du riktig sier, vare en et tastetrykk unna, og kan hentes i postkasa etter noen dager. Jeg kjøper heller ikke det å støtte den lokale sjappa. Er sikker på at om noen år har vi et par tre norske aktører som behersker mesteparten av markedet, og det er de som har gode nettløsninger.

 

For egen del har jeg så mye dritt liggende at det eneste jeg handler er nakker når den lokale nakkepusher får in noe nytt fra the US of A :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg handler til og med det som er dyrere i Norge på en av de etterhvert få spesialbutikkene vi har tilbake. På Gero får jeg prata piss og fluebinding med Robert, på Villmarksbutikken med "the twins" og hos Jarle og Bjørnar setter jeg med ned og slarver over en kopp kaffe.

Disse erfaringsutvekslingene er for meg uerstattelige

Samtidig er det nødvendig å se på og vurdere det meste av fluebindeutstyret, i alle fall det naturlige materialet. Kunne aldri falle meg inn å kjøpe feks nakker, hår og fjær på nettet

Det siste poenget handler om at spesialforretningene er en viktig sosial møteplass og ryggrad i fluefiskemiljøet. Jeg ønsker ikke at disse skal forsvinne

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholder vi de butikkene beholder vi også fantastiske dager som den Gero hadde Skedsmohallen i dag. Moro og se gode fluebindere holde på . Kult å teste nye stenger og ikke minst snakke litt skit med gamle bekjente

Blir ikke helt det samme å lese femmer testen til Yellowstone.....

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholder vi de butikkene beholder vi også fantastiske dager som den Gero hadde Skedsmohallen i dag. Moro og se gode fluebindere holde på . Kult å teste nye stenger og ikke minst snakke litt skit med gamle bekjente

Blir ikke helt det samme å lese femmer testen til Yellowstone.....

 

Det var en god punchline, Lars, og jeg kunne ikke vært mer enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholder vi de butikkene beholder vi også fantastiske dager som den Gero hadde Skedsmohallen i dag. Moro og se gode fluebindere holde på . Kult å teste nye stenger og ikke minst snakke litt skit med gamle bekjente

Blir ikke helt det samme å lese femmer testen til Yellowstone.....

 

Sagt på en annen måte - De som overlever er de som evner å skape et miljø (og gjerne bli senteret i et slik miljø) og ikke bare selge varer med god service....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en skikkelig butikk som jeg kunne stukket innom, skravlet litt, tatt en kaffe og kunne kjøpe det utstyret jeg trenger, hadde jeg klart gjort det, hvis de i det hele tatt hadde tilbudt meg det...

Ser ut til at noen av dere har kjente/kompiser som jobber i slike butikker, og har disse butikkene i nærheten.

Selv, kjenner ikke de som jobber på den lokale sjappa, og ikke har de det jeg trenger, og ikke deler de interessen jeg har for tørrfluefisle.

Så da handler jeg på nett, med god samvittighet.

Er forskjell på hvilke forutsetninger man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en skikkelig butikk som jeg kunne stukket innom, skravlet litt, tatt en kaffe og kunne kjøpe det utstyret jeg trenger, hadde jeg klart gjort det, hvis de i det hele tatt hadde tilbudt meg det...

Ser ut til at noen av dere har kjente/kompiser som jobber i slike butikker, og har disse butikkene i nærheten.

Selv, kjenner ikke de som jobber på den lokale sjappa, og ikke har de det jeg trenger, og ikke deler de interessen jeg har for tørrfluefisle.

Så da handler jeg på nett, med god samvittighet.

Er forskjell på hvilke forutsetninger man har.

Og ikke får man testet stenger eller snører heller... Så da gidder jeg ikke betale en dyrere pris på saker og ting, enn den prisen jeg får. online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en skikkelig butikk som jeg kunne stukket innom, skravlet litt, tatt en kaffe og kunne kjøpe det utstyret jeg trenger, hadde jeg klart gjort det, hvis de i det hele tatt hadde tilbudt meg det...

Ser ut til at noen av dere har kjente/kompiser som jobber i slike butikker, og har disse butikkene i nærheten.

Selv, kjenner ikke de som jobber på den lokale sjappa, og ikke har de det jeg trenger, og ikke deler de interessen jeg har for tørrfluefisle.

Så da handler jeg på nett, med god samvittighet.

Er forskjell på hvilke forutsetninger man har.

 

Ser den , men takket være dem som gidder å reise 10 mil og bruke en fridag sånn som på lørdag og så dele erfaringene sine på forumet her så kan du få erfaringer som gjør at du ikke handler feil.

Handler alle billigst på nett blir de erfaringene borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er konklusjonen blandt flere at den beste nettbutikken for fluebinderutstyr (som er det trådstarter spør om) er den lokale fluefiskesjappa.

Som kanskje ikke er på nett engang så vidt jeg vet...

Jeg for min del kommer til å savne Grandes fluefiske. For meg var det den beste nettbaserte butikken for fluebinderutstyr.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er konklusjonen blandt flere at den beste nettbutikken for fluebinderutstyr (som er det trådstarter spør om) er den lokale fluefiskesjappa.

Som kanskje ikke er på nett engang så vidt jeg vet...

Jeg for min del kommer til å savne Grandes fluefiske. For meg var det den beste nettbaserte butikken for fluebinderutstyr.

Og ikke bare nettbutikk, kan røpe at Jarle også tok/tar godt i mot besøkende og serverte gjerne kaffe og pratet fluefiske, stenger osv i timesvis. Jeg skal innrømme at det ikke akkurat er "indre sentrale strøk", men jeg har som regel syntes det har vært verdt turen de gangene jeg har vært i Kirkenes og har leid et vrak og tatt turen opp i dalen. Selv ikke hos Jarle kan noe slå det å tømme ut alle aktuelle fjær-/pelsbiter i ønsket farge på gulvet og nøye sortere ut de man ønsker ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg gjør begge deler. Handler noe hos den lokale Våpen Andresen, noe på nettbutikker men det meste handler jeg nok her på FFs. 

 

Jeg støtter lokalt næringsliv av prinsipp. De sliter nok som det er og om jeg betaler 50 eller 100 nok for spolen med fortomsmateriale er knakende likegyldig. 

 

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde akuratt den beste grunnen til og fortsette handlinga i norge.

Knakk en orvis som jeg fikk i gave av en død bestefar, ringer nordic outdoor og forteller greia og at det desverre er umuligt og få tak i kvittering eller noe sånt.

Null problem, send stanga til oss på mandag!

 

Hadde vært det samme om du kjøpte den i usa:

http://www.orvis.com/s/fly-rod-repair/2730

Endret av oyvindlw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal handle på nett nå og er ute etter hår til streaking caddis. Men det er jo litt forskjellig å velge mellom. Hva passer til streaking caddis?

 

Prøv å stille spørsmålet ditt i en ny tråd Olav92, så kanskje du får litt mer respons. Men rådyr eller hjortehår er vel svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen som kjenner til nettbutikker innenlands med godt utvalg av Killer Caddis Glass Beads? Trenger noe annet enn svart. Må jeg ty til BobMarriots?

Ja det må du (også).

 

De har forresten også boken "Tying Glass Bead Flies" av Joe J Warren. Det er ganske skralle saker til 20 dollar.....anbefales vel egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...