Gå til innhold

Nytt for Hemsila 2006


Robin Fjelldal

Anbefalte innlegg

Dette kom på mail idag fra Tor Grøthe på www.hemsila.no :

 

Nye priser for 2006: Diffrensiert prissystem, 1juni til 15 juli, 2 dager kr.

700,- uke kr. 1400,- årskort kr 2800,-, etter 15 juli, som i fjor. Det er påbod om å bruke knuteløst hovnett. På store strekninger har fisket blitt stengt på den ene sida av elva. Grunnen til dette er: mye uvettig vading, og for stort press på Hemsil i visse områder,"texas" Fisken trenger ro på sine standplasser, og derfor stenger vi muliheten til å gå ut for å fiske fra den siden som fisken normalt sett står. Dette er innført på følgende strekninger: "jugerbenkens" vestside, Hjelmens vestside, begge kanalene mellom Hjelmen og Myteslåtta, vestre kanal frå vestsida, og austre kanal frå veisida. Fluestrekket Ulsåk til Jordheim er hele vestsida stengt, og fluestrekket ved "storfiskhølen" er hele veisida stengt. Dette er innført som en prøveordning på 2 år, og det kan bli aktuellt å vidareutvikle dette konseptet. Ved dette vil ein slippe motfiske, og tidlig i sesongen (stor vannføring), vil det ikke være mulighet å få fiska på all fisk. Fisken vil med dette få mye mere ro på elva. Reglementet vil bli handheva strengt, og vi vil bli flinkere til å bøtlegge på lovbrudd. Det er ellers ikke mulig for små barn å få fiske med mark eller sluk i flugesona, alle fiskere må fiske med flue. Flue og flytedupp er tillatt. På strekningen nedstrøms "sirkuset" vil det være tillatt med markfiske etter 15 juli. Dette er som en konsekvens av stor rekruttering i elva, og for lite uttak på små fisk. Det blir på denne strekningen Eikredammen til Sirkuset påbod om avliving av all fisk under 34 cm, hele sesongen. Fluesona i nedre del av Grøndøla er fjerna pga. dårleg kultivering i Fagerset vatn, der det er alt for mykje små fisk, som vandrer opp i denne delen av Grøndøla. Det vil bli satt ut større mengder med fisk i øvre deler av Grøndøla, inn mot Mørekvamdalen, og det blir her freda noen områder, noen områder forbeholdt fluefiske, og noen områder mark og slukfiske. Dette er vel det meste om hva som er nytt langs Hemsil-vassdraget i 2006

 

Hilsen Tor Grøthe

 

Ved en publis om dette temaet besvares ikke anonyme innlegg, besvarer kun innlegg med fulle navn! Skitt fiske i 2006!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho... Ser for meg en ny debatt her nå på minst 15 sider!! :D

 

Personlig har jeg egentlig ikke problemer med noen av de nye reglene, selv om jeg selvfølgelig ikke liker prisen frem til 15.juli, men hvilken forbruker jubler over høyere priser? Tror nok derfor det blir litt "bråk" rundt de nye prisene...

 

Kjør debatt!! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg presisere at jeg aldri har fisket i Hemsila, og at jeg ikke har noen umiddelbare planer om å fiske der med det aller første.

 

Men slik jeg har fått beskrevet situasjonen kan jeg ikke skjønne at folk ikke kan godta de reguleringsplanene som har blitt gjennomført og de som nå skal settes i verk til neste sesong. Det er enkel logikk at når fiskepresset blir for stort må man gjøre de nødvendige håndgrepene for at kvaliteten på fisket skal holde seg på samme høye nivå. Om da dette skulle bli litt tegneseriaktig får så være.

 

Enkeltes irritasjon over prisnivået kan jeg heller ikke skjønne. Det er flust med nesten gratis fiske i dette landet her. Og det er da ingen som tvinger dere til å fiske i Hemsila. Og det må da også bare være positivt at noen greier å få til litt verdiskapning på bygdene. Av en eller annen grunn ser det ut til at Hemsedal står i en særstilling når det gjelder akkurat dette i norsk sammenheng.

 

Anton, som tar seg friheten til å ikke skrive under med fult navn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsila virker som en fin elv, men jeg tror ærlig talt ikke jeg gidder betale blodpris for å stå i kø og fiske. Ikke interessant om det hadde vært gratis engang. Blir mer en prinsippsak. For meg bryter dette med hele synet jeg har på ørretjakt, og minner mer om omstendighetene rundt laksefiske. Men leier du er vald for blodpris får du ihvertfall ha det alene.

 

Jeg vet ærlig talt ikke hva man bør gjøre i Hemsila, for å lette på fisketrykket. Det har vel rett og slett blitt for populært. Å skru opp prisen får kanskje unna en liten del, men trolig ikke nok. Og nå som deler av elva blir ulovlig å fiske fra blir vel godplassene enda mer folksomme.

 

Godt det finnes alternativer.

 

Hilsen en som sikkert tar seg en tur, men da utenom Aurivilli og køfiske peridoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er jo nå bevist at jo høyere priser, jo mere omtale. Jo mere omtale JO MERE FOLK. Har stor respekt for hva foreninga har fått til der oppe.. Og nå er det jaggu blitt ei gullgruve å.. Takk å pris for at det endelig er forbudt å vade på "fiskesia" mange steder.. Men prisene har blitt helt KOKO :) Sorry Tor, men dette er jaggu for drøyt... Synd at ei elv som jeg har fisket så mye i har blitt så "ufiskbar" for meg og andre som alltid har stelt pent med fisken og elva.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette er ikke enkelt å svare på.

Hvor går egentlig smertegrensen for hvor mye man skal betale for å kunne fiske i dette landet??

 

Staffan Lindstrøm fortalte meg for et par dager siden at han fikk en telefon fra en kar som skulle kjøpe seg ny fluestang. Han var på jakt etter en skikkelig god stang og var villig til å betale ca 7000 kroner for den rette stanga. Etter en lengre samtale spurte vedkommende om hva det kostet å fiske i Rena nå. Staffan svarte " 500 kroner for et årskort" hvorpå karen sier " å, det har blitt så dyrt ja!!!"

 

 

Dette får meg til å se ting i litt perspektiv. Vi er mange som går rundt med utstyr til flere titalls tusen langs elva, men vi synes at fiskekortet er alt for dyrt.

Hvor skal egentlig grensen gå???? Hvor er smertegrensen????

 

Personlig kan jeg godt betale litt mer for fiskekortet i Rena og andre elver og vassdrag, men da mener jeg at de pengene jeg betaler bør komme elva til gode i form av god forvaltning (og hva er god forvaltning?) osv. Vi bør kunne vite at det er en grunn for at det koster mer. Dessuten vil jeg vite hva de ekstra kronene skal brukes til, før jeg bare godtar dette.

Det finnes i alle fall ei grense for hvor mye jeg mener det bør koste. Jeg ønsker definitivt ikke tilstander som ender i at den hobbyen jeg elsker kun skal bli tilgjengelig for folk med fete lommebøker og at grunneiere skal gni seg i henda og bli rike uten at ei j....krone går tilbake til elvas ved og vel.

 

Jeg kjenner ikke godt nok til forholdene i Hemsila, men jeg lurer litt på hvor de penga går hen når man har de prisene man har der borte. Går de pengene tilbake til forvaltning av elva eller rett i lomma på enkeltpersoner???????? Jeg bare spør av ren uvitenhet.

 

Hvis jeg forsto det riktig skal de nå stenge noen sider av elva på grunn av uvettig vading og andre årsaker.

Hvis nå elva er så hardt pressa (noe jeg vet den er) og man tar i bruk så drastiske virkemidler som å stenge for fiske på noen strekker samt at man skrur opp prisene på fiskekort kunne man vel like gjerne stenge hele elva et par sesonger. Eller................................????????

Kanskje man burde gjøre som i en del lakseelver, ha loddtrekning med et X antall fiskekort som skal fordeles på et X antall fiskere.

 

Jeg har ikke fisket i Hemsila på mange år rett og slett fordi jeg ikke gidder å stå i kø å fiske. Ikke kommer jeg til å betale 1400 kroner for å fiske i ei uke heller all den stund det finnes elver i Norge som er minst like gode som Hemsila og kanskje bedre.

Jeg skjønner også veldig godt at man må tørre å tenke annerledes i ei elv med så stort fiskepress. De som har ansvaret for Hemsila har det sikkert ikke lett når de skal sette reglene for elva.

 

Jeg krysser fingrene og håper at vi ikke får slike tilstander i Norge at fluefiske blir så eksklusivt at det kun blir forbeholdt de med høyest inntekt.

 

Jeg sier i begynnelsen av dette innlegget at det bør gå ei grense for hva det skal koste, problemet er bare at jeg foreløpig ikke aner helt hvor den grensa går. Det er noen farer her jeg ikke liker.

 

To be continued.................................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utenforstående synes jeg det høres flott ut at man etter å ha betalt 2800 kr fremdeles kan fiske. Det som er så trøttende med å selge fiskekort, er at det fører til fiskere langs elva. Det beste er jo å bare sende pengene og reise en annen plass å fiske laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor alle har dette med å stå i kø fra vet ikke jeg, har vært der siste årene og har to friske ben jeg kan bevege meg nedover eller oppover flere km med gode strekker, treffer ikke på mange mennesker annet enn noen få kjente plasser.

 

Tror heller ikke at det blir færre fiskere i år, de som alt har vært der de forrige årene og betalt 400 kroner, tror jeg fort betaler noen hundre ekstra. Så fiskepresset blir nok der i år også. :( Fine tiltak med å stenge av enkelte områder for vading, fisken vil da ha mat, og maten lever i grønt og annet som man tråkker i :)

 

Stå på Tor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor alle har dette med å stå i kø fra vet ikke jeg' date=' har vært der siste årene og har to friske ben jeg kan bevege meg nedover eller oppover flere km med gode strekker, treffer ikke på mange mennesker annet enn noen få kjente plasser.

 

Tror heller ikke at det blir færre fiskere i år, de som alt har vært der de forrige årene og betalt 400 kroner, tror jeg fort betaler noen hundre ekstra. Så fiskepresset blir nok der i år også. :( Fine tiltak med å stenge av enkelte områder for vading, fisken vil da ha mat, og maten lever i grønt og annet som man tråkker i :)

 

Stå på Tor..[/quote']

 

Enig med deg der Robin, hardcore kjærnen vil alltid være der og de betaler uansett. Tror også at det er sundt for elva å stenge av den på den ene siden.

 

Jan Erik Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein
Fine tiltak med å stenge av enkelte områder for vading' date=' fisken vil da ha mat, og maten lever i grønt og annet som man tråkker i :)

 

Stå på Tor..[/quote']

 

Kommer litt an på om fiskerene bare vader mer på den andre sida da, mulig vi fiskere burde tenke mer på hva vi holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske i Hemsil kommer til å bli en elv for overklassen. Er du ung og feks student, kan du bare glemme å fiske der.

Det er helt klart prioriteringer på dette også, som ellers i i livet.

Men dette minner meg litt om golf. De rike spiller på de beste banene. Trodde natur opplevelser, og rennende vann var noe vi i Norge fikk som en gave. Er enig i restriksjonene, de har jeg full forståelse for. Men å mer enne dobble prisene tidlig i sessongen, synes jeg er for drøyt.

Jeg kommer nok til å reise opp i år, som de siste 5 foregående åra. Men i år blir det ikke helgeturer på sparket som det har vært før. Synes ikke utgiftene står i forhold til opplevlsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske i Hemsil kommer til å bli en elv for overklassen. Er du ung og feks student' date=' kan du bare glemme å fiske der. [/quote']

 

Skulle ønske jeg var student igjen. Da hadde jeg tid til å dra inn til steder hvor

andre ikke giddet. Finne en vakker elv eller et fantastisk vann, langt utenfor

allfarvei. Ligge i skyggen av teltet eller i skyggen av et tre og lese litt i

historebøkene om dagen, fiske om ettermiddagen og kvelden. Det var tider

det.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

2800.- er det som svir - i hvert fall for min del.

Jeg lever gjerne godt med de nye reglene, men prisen gjør at det går utover andre ting. For jeg kommer jo til å være der allikevel.

 

Dette er sikkert velfundert, men jeg synes nok umiddelbart at man kunne brukt andre virkemidler enn å tyne petri brødre som ønsker intense klekkinger og stemninga som Hemsila gir. Andre elver har sine kvaliteter, men Hemsila er intens på alle måter - det kan ingen ta i fra den elva :)

 

Og kø. Er det bare hvis man står der alle andre står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hvor mange kilometer elv er det snakk om? Jeg har aldri fiska i Hemsila, så jeg kan ikke uttale meg om fisker-tettheten folk forteller om. Men jeg har hørt og lest om mange som sier det samme om Renaelva. Allikevel fisker jeg hele sesongen på et par-tre hotspotter der jeg "aldri" treffer folk. Det som overdrives mest er som regel negative opplevelser og størrelsen på den vi mista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva er lang den, men det er bare det at de fleste er på samme sted. Gidder man å gå litt, er det nok plass til å fiske. Du ser andre, men man trenger ikke tråkke i beina på noen.

Det virker som flufiskere alltid tror det er beste der alle andre er. Bruk tid, og finn ditt eget sted uten folk. Da blir det bra.

Igjen: restriksjoner er bra, men prisen er latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Robin, kø er for de som absolutt må på de mest kjente plassene. Har fisket i Hemsil noen sesonger nå , og kjære alle sammen...det er nok av kongeplasser i hele elva.

Har vært på steder i elva i de beste periodene uten å sett en sjel på en hel dag. Elva er lang og gromplassene er mange. Treffer selvfølgelig folk på vandringene langs elva, men det er jo bare hyggelig...., å treffe likesinnede, diskutere vannstand , klekkinger , frustrasjoner ,og kanskje hjelpe en fluefiskenede "kompis" og håve en fisk.

 

De nye reglene er greie nok, og de nye prisene er "stramme", men vi trasker rundt i G-3 vadere, Sage stenger og annet dyrt utstyr, så da har vi vel råd til å svi av noen bærumstiere ..( hundrelapper) for å fiske i en nydelig elv.

Tror nok fiskepresset på de mest omtalte strekkene vil vedvare, gjerne for meg....så kan jeg beholde stedene uten navn for meg selv.

 

Og til "Elmer"......som stod bak steinen forrige sommer....vi sees snart, du er verd hver en krone!!! Stå på Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...