Gå til innhold

Nytt for Hemsila 2006


Robin Fjelldal

Anbefalte innlegg

De nye reglene er greie nok' date=' og de nye prisene er "stramme", men vi trasker rundt i G-3 vadere, Sage stenger og annet dyrt utstyr, så da har vi vel råd til å svi av noen bærumstiere ..( hundrelapper) for å fiske i en nydelig elv.[/quote']

Ja, dukker man opp i hemsila med noe simplere enn G3 vadere og Sage kan man nok forvente skjeve blikk fra noen og enhver laugh.png' alt=':lol:'>

Tror ikke jeg tar mye feil hvis jeg antar at grunnen til at det er kø-fiske mange steder her er at mange faktisk drar hit for å menge seg med noen de kanskje har sett på tv ;)

Med så mange gode ørrett-elver vi har her i norge er det ubegripelig for meg at så mange for enhver pris skal fiske i nettopp denne elva !

Visst er det vel en del grov ørrett her, men de fleste av dem har vel blitt kroket og satt ut igjen x-antall ganger før, noe som for meg dreper litt av gleden ved å få en slik fisk !

At prisene justeres ytterligere opp i år, og sikkert hvert år fremover, overrasker så absolutt ikke ! Her vet man selvfølgelig at folk gjerne betaler fett for noe de tror er eksklusivt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Skal de ha laksepris for å fiske i ei ørretelv - så kan bærumsossen og svenskene bare ha hele dritten for seg selv. Har hørt så mye negativt om dårlig oppførsel langs Hemsila at jeg har holdt meg unna bestandig - og har fått enda flere grunner nå.

Kaster ikke bort tida slike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R
de tror er eksklusivt

 

Er hemsila en ekslusiv ørretelv? Har planer om å dra dit i sommer og bryr meg ikke om prisen, blir bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det helt klart som om de har innført disse tiltakene av hensyn til fisken/elva. Ingen har fasiten på hva som er det rette, selv ikke de som regulerer fisket i Hemsil. Men det er liten tvil om at noe måtte gjøres, og slik jeg ser det virker tiltakene greie nok. De virker gjennomtenkt og fornuftige.

 

De som er hardcore Hemsila fiskere reiser dit uansett pris. Nybegynnere etc. kan fortsatt fiske i andre deler av elva, og til og med drepe fisk. Dessuten finnes det nok av andre elver for rekrutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

De som er hardcore Hemsila fiskere reiser dit uansett pris. Nybegynnere etc. kan fortsatt fiske i andre deler av elva' date=' og til og med drepe fisk. Dessuten finnes det nok av andre elver for rekrutter.[/quote']

 

Er man "nybebynner" og "rekrutt" fordi man ikke gidder å menge seg med de fisefine i Hemsila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

De som er hardcore Hemsila fiskere reiser dit uansett pris. Nybegynnere etc. kan fortsatt fiske i andre deler av elva' date=' og til og med drepe fisk. Dessuten finnes det nok av andre elver for rekrutter.[/quote']

 

Er man "nybebynner" og "rekrutt" fordi man ikke gidder å menge seg med de fisefine i Hemsila?

 

Klart du er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

 

Klart du er

 

Tror jaggu jeg må ha gått glipp av noe viktig her - får nok kjøpe meg det hotteste og dyreste utstyret med de riktige logoene og dra opp i denne fantastiske elva og late som jeg er i selveste Amerika jeg også. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det helt klart som om de har innført disse tiltakene av hensyn til fisken/elva. Ingen har fasiten på hva som er det rette' date=' selv ikke de som regulerer fisket i Hemsil. Men det er liten tvil om at noe måtte gjøres, og slik jeg ser det virker tiltakene greie nok. De virker gjennomtenkt og fornuftige.

 

De som er hardcore Hemsila fiskere reiser dit uansett pris. Nybegynnere etc. kan fortsatt fiske i andre deler av elva, og til og med drepe fisk. Dessuten finnes det nok av andre elver for rekrutter.[/quote']

Er enig i mye av det Tore skriver her !

De som forvalter fisket i hemsila er utvilsomt opptatt av å bevare elva som ei god ørrettelv også for fremtida !

Grunnen til at jeg trives bedre i andre elver er bla et visst miljø langs denne elva som jeg klarer meg godt uten(absolutt ikke alle), et regelverk som tilsier at man snart trenger ei bok i fiskevesten for å vite hvordan man forholder seg, osv !

Jeg er så heldig å bo slik til at jeg har en mengde gode elver å velge blant innen rimelig avstand ! Ikke nødvendigvis like bra klekkinger som hemsila på en god dag, men uten Lenth-kopier krypende på alle fire, i alle retninger laugh.png' alt=':lol:'>

Når det gjelder nybegynnere så er det ingen steder du finner flere av disse enn nettopp i hemsila ! Overhodet ikke noe galt i det, men her er de gjerne av typen som ser forskjellen på ei G.Loomis glx/gl3 på 50 meters avstand, men sliter med å se forskjellen på maur og danica om de sitter på hånda deres ;), og som atpåtil er selvhøytidlige !

Og om de ikke kan noe om fisket generelt er ikke det noe problem, for her er det kult å bare sitte på land hele dagen og si at de venter på at den rette fisken skal vake :oops:

Litt satt på spissen selvfølgelig, men det jeg er ute etter når jeg drar på fisketur finner jeg først og frems andre steder enn i hemsila ! Fint med mye folk rundt seg når man er på byen eller fotballkamp, men ikke det jeg søker etter når jeg fisker !

Prisene på fiske i hemsila syntes jeg er helt ok, da de også har en egen evne til å dra til seg et visst miljø ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er hardcore Hemsila fiskere reiser dit uansett pris. Nybegynnere etc. kan fortsatt fiske i andre deler av elva' date=' og til og med drepe fisk. Dessuten finnes det nok av andre elver for rekrutter.[/quote']

 

Er man "nybebynner" og "rekrutt" fordi man ikke gidder å menge seg med de fisefine i Hemsila?

 

Negativ energi ute å går laugh.png' alt=':lol:'>

 

Selvfølgelig ikke, og jeg håper du var den eneste som tolket det slik. Poenget er at nybegynnere/rekrutter neppe betaler såpass mye penger for å fiske i Hemsila. Det ble hevdet at det var lite nybegynnervennlig med slike priser. Min påstand er at Hemsila ikke trenger videre rekruttering, og at prisen i så måte er OK.

 

Jeg skjønner heller ikke at du er provosert av folk som fisker der :shock: . Fisefine?? Jeg kjenner etterhvert en del som fisker der. 'Fisefine' er en lite dekkende beskrivelse av de karene, hehe.

 

For ordens skyld: jeg fisker ikke der selv. Det finnes så mange andre steder, hvor jeg stort sett er helt alene. Ihvertfall fritt for de 'fisefine' som du har vært så uheldig å treffe i Hemsila. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Ja tmags det var det med å ikke misforstå ting, da.

Her er det ingen som er provosert over noe som helst, og rettighetshavere driver nå på som de vil uansett for å skaffe seg penger på kontoen - men Hemsila er et ikke et eksempel til etterfølgesle.

Håper dette amerkaniserte CR-fisket holder seg hos de fisefine i Hemsila - der det hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom målet er å redusere fiskepresset i elva, så ser det jo ut til at det å heve prisene har effekt.

Det er allerede flere i tråden som yttrer skepsis i forhold til om de vil fiske i elva med slike priser.

Sammenlignet med prisene i enkelte lakseelver så kan jeg ikke se at fiske i Hemsila skulle være

spesiellt dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Håper dette amerkaniserte CR-fisket holder seg hos de fisefine i Hemsila - der det hører hjemme.

 

Mener du at man skulle få lov til å "kakke" all Hemsila fisk ?

 

I prinsippet - ja. Bedre det enn å innføre amerikansk fjolleri for å holde fiskebestanden og kortinntektene oppe. Den beste løsningen hadde kanskje vært å innføre et strengt fredningsregime, og selge kort etter loddtrekning f.eks. I det hele tatt begrense fisktrykket uten å ty "økonomiske straffetiltak" mot folk flest.

 

Men samma kan det være...lurte litt på å ta min første Hemsilatur til sommeren - men etter å ha lest denne tråden er lysten borte som en tokilosørret for et overivrig kast.

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg gidder bry meg med dette - men nå er jeg så vinterlei at litt kverrulering om fluefiske kan være en erstatning å ty til i nødens stund.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he...

 

Det å klage på prisen er jo rett og slett tåpelig. Men det er jo stort sett det vi nordmenn er flinkest til. Ååååååå, røyk, sprit, øl og fiske i Hemsial er så dyrt. Vel, det er ingen som tvinger dere til å fiske der, eller røyke og drikke for den saks skyld.

 

For å begrense fiskepresset kan jeg ikke helt se at en prisøkning vil gjøre underverker. Hva med å innføre begrenset kortsalg? Jeg bare undres....

 

mvh

Anders Rene Aarre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser at elva begynner å bli i en forfatning som man ikke ønsker er det påkrevd å gjøre visse tiltak for å bevare den, og eventuelt å bringe den tilbake til den stand den har vært. Noe annet ville vært direkte uansvarlig vil nå jeg si. Her har man lagt begrensninger på deler av elva som gjelder for alle. Om det er riktig eller ei kan vel bare de som kjenner elva uttale seg om. Det andre tiltaket som er gjort for å redusere prisene er gjort i tråd med god statlig ånd. Nemmelig å heve prisene slik at en del finner prisen for høy. Dermed faller en god del av fiskerene utenfor slik at man sitter igjen med folk med god betalingsevne.Mamma eller pappa med de små håpefulle er søkk borte. Med dette tiltaket står man i fare for å gjøre elva til en spradeplass for jålebukker som finner større glede med å vise seg frem, enn å fiske. Jeg er sikker på at disse er i stort mindretall, men siden de er så ufyselige å se på gjør de så mye av seg.

Elveeigerene er jo interesert i fortsatt få den intekten av elva som de har hatt i alle år, og det vil de nok få ved denne ordningen som er innført. Færre betaler, men de som betaler betaler mye mer. Grunneigerene, enten det gjelder jakt eller fiske har aldri vært kjent for å drive sosialkontor. Mange oppfører seg som revirbukker og er helt utslitt når vinteren kommer. Så...........dette er bare nok et eksempel på grådighetskulturen. Markedskrefter heter det vist. :roll: Det er bare når subsidiene skal fordeles at ikke markedskreftene skal gjelde. :D:D

Andre plasser har man satt begrensninger på antall stenger og/eller begrensninger på fisketider uten å la det koste det kvite i øyet. Slike grunneigere lever jo ikke i tiden, men heldigvis er det fremdeles noen av dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette amerkaniserte CR-fisket holder seg hos de fisefine i Hemsila - der det hører hjemme.

 

Mener du at man skulle få lov til å "kakke" all Hemsila fisk ?

 

I prinsippet - ja. Bedre det enn å innføre amerikansk fjolleri for å holde fiskebestanden og kortinntektene oppe. Den beste løsningen hadde kanskje vært å innføre et strengt fredningsregime' date=' og selge kort etter loddtrekning f.eks. I det hele tatt begrense fisktrykket uten å ty "økonomiske straffetiltak" mot folk flest.

 

Men samma kan det være...lurte litt på å ta min første Hemsilatur til sommeren - men etter å ha lest denne tråden er lysten borte som en tokilosørret for et overivrig kast.

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg gidder bry meg med dette - men nå er jeg så vinterlei at litt kverrulering om fluefiske kan være en erstatning å ty til i nødens stund.

8)[/quote']

 

Først så sier du ja til å kakke all fisk, så sier du at man burde frede fisken. Hmm??

 

Du hadde lyst til å fiske i Hemsila, fordi det er store muligheter for pen fisk. Ikke sant? Hva tror du vil skje med bestanden hvis vi alle skulle ta ut den store fisken?

 

Tror vi i Norge har litt å lære av andre land, nå det gjelder kultivering. Det finnes nok av vann/tjern og elver i dette landet som vi kan ta ut masse små fisk, men vi burde ta vare på de beste elvene og vann vi har.

 

Jeg er enig med deg at prisene er for høye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har fisket i Hemsila en periode og ble imponert over stemningen som er i den elva. Kjenner meg godt igjen i det du skriver Andre. Det er et slags rolig sus over den. Jeg lovet meg selv at i år skulle jeg tilbake å prøve å få de store beistene som smøg seg unna. Når jeg leser at prisene er gått opp til 700 for to dager så føler jeg det blir i meste laget. Da koster det mer enn det smaker synes jeg og vil nok holde meg unna. En fin måte å regulere fisketrykket i elva på. At de oppretter fredningsoner synes jeg også er helt greit, med tanke på bunnvegetasjon osv. Kjipt for de som vet hva de driver på med at uerfarne fiskere, (som der tydeligvis er mange av) vader hensynsløst rundt i elva i i en slik grad at de faktisk må frede hele soner for å få bukt med problemet. Likeledes så var elva, etter sigende, plaget med mye småfisk i fjor. Noe som igjen kan tyde på enten en feilslått kultiveringsplan, eller at folk ikke overholder reglene som gjelder. Generelt synes jeg det må være plass til en elv som Hemsil i Norge, men håper for guds skyld at den utviklingen som skjer der ikke er trenden i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Først noen svar tilAnton:

Regner med at dette blir det eneste innlegget uten fullt navn jeg svarer på. Innlegget ditt var tidlig ute, og i mitt ståsted det aller beste så langt.

I de elver hvor du ferdes, hadde grunneierne/elve eierne hatt god bruk for ditt vett :!:

Pål Andersen: Dårlig råd, som Drammensere flest, eller er det bare det at de ikke vil betale. Kansje burde man finne en sone så også du får råd? Eller er det så mye mere verdt å fiske en uke i Nausta og Jølstra?

En god latter forlenger livet, ko ko :eek:

Jan Erik Lund: Hei Jan erik, hva tror du om å ev. også frede den sida av elva som du tok den fine ørreten din på, som du har på billedprofilen din?

Nicolai brekke: Som du sier, kultiveringen har blitt litt feilslått, foreløpig i de nedre deler av elva. Grunnen til dette er at alle rekruttene føres med flomvatn nedover elva, da de er fra 10-25 cm. store. De har ikke nok skjul i elva. UIO foreslo å steinsette noen strekninger i de øvre deler for at fisken ikke skulle slippe seg nedover. Dette kan være fornuftig, men det må! beskattes av de små, og etter hvert også mer beskatning på de større fiskene. På grunn av denne situasjonen er det innført påbod om avliving av all fangst under 34 cm fra sirkuset og ned t.o.m Eikredammen. Dette såg jeg for 2 år siden, men fikk ikke gjennomslag dengang. Prisene på elva vil fungere, det er du Nicolai et godt eksempel på?

Et tiltak for å hjelpe de med dårlig råd er faktisk å beholde de gamle prisene fra Sirkuset og ned til Eikredammen. det er jo i dette området fisket kommer tidligst i gang, og det er også her det må beskattes. ved å innføre dette tiltaket vil en også tidlig i sesongen lettere kunne spre fiskerne utover større områder i elva. Det er også mye stor fin fisk i dette området, men også mye småfisk, som er viktig for nybegynnere.

 

Vil ellers tilføye at det i dette temaet ikke skulle vært lov å opperere uten fulle navn, Dårlig jobb av administratorene. Det å tilstadighet slenge dritt til bærumsfolk er en dårlig ånd. Det er vel kansje ikke uten grunn at de ikke oppererer i denne tråden. personer som slenger slik dritt og ikke kan akseptere andres levemåte og adferd, de har ikke noe å gjøre i Hemsila.

 

Kan ellers glede de fleste med at nå som jeg ikke lenger er leder i foreningen i Hemsedal, så skal jeg gjøre det som står i min makt for å få til lignende i andre vassdrag. Jeg får til stadighet spørsmål om forvaltning og foredrag, i fjor høst holdt jeg et foredrag for Skogbrukets kursinstitutt, og for en 3-4 andre grunneierforeninger og lag. For 14 dager siden holdt jeg et foredrag for Agder og Telemark Skog, i juni skal jeg holde foredrag for Buskerud Fylkeskommune, og 1 september skal jeg ha et foredrag for Viken Skog, en konferanse for både Nordmenn, Svensker og Finner. Bare gled dere dere som ikke forstår problema rundt om, for mange av dere er det faktisk bare å sette praksisen i et reglement. Svakt av Lenth & Co å ikke promotere fornuften.

Særdeles svakt av NJFF, som sitter i en stol og sover, og aldri våkner. Etter mitt syn skammelig

 

Hilsen Tor Grøthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jan Erik Lund: Hei Jan erik' date=' hva tror du om å ev. også frede den sida av elva som du tok den fine ørreten din på, som du har på billedprofilen din?

 

Hilsen Tor Grøthe[/quote']

 

Hallo Tor!

 

Siden jeg var førstegangsfiskene i Hemsila i fjor så kjenner jeg desverre ikke nok om alle plassene til å uttale meg om så alt for mye i Hemsila. Men tiden min (3 dager) ble hovedsakelig brukt på det strekket hvor jeg tok 'gromørreten'. Jeg fikk inntrykk av at det var ganske bra press der, og ut i fra det du sa så hadde det vært fisket hardt der kvelden før vi kom.

 

Er ikke sikker på om en fredning der vil kunne minske presset, da det så ut som om det var rimelig greit å vade seg i posisjon fra andre siden for å kaste på fisken som stod på den siden jeg var. Tror nok heller at det ville bli mye uvettug vading som vil ødelegge elva mer, eller hur??? Mulig jeg er helt på bærtur nå men..... :oops:

 

Jan Erik Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Leste innlegget til "Tor" ovenfor her og nå er det i hvert frall ingen tvil lenger - Hemsila skal jeg holde meg lengst mulig unna.

Håper arbeidet ditt med å spre dårskapen til andre elver mislykkes Tor.

Når man ser hvordan det kan argumenteres blindt for noe så naturstridig som fjollefisket i Hemsila, skjønner en i hvert fall hvorfor fluefiskere ses på som en gjeng med sære snålinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...