Gå til innhold

Nytt for Hemsila 2006


Robin Fjelldal

Anbefalte innlegg

Gjest Lars M
når det gjelder vading' date=' og at fisken trenger ro er jeg faktisk litt mer i tvil. tror muligens dette er litt overdrevet.[/quote']

Jeg mener å ha lest en undersøkelse som ble gjort for noen år siden, der de konkluderte med at stress fra et stort antall vadende og plaskende fiskere skapte mer fiskedød enn selve behandlingen ved C&R. Ikke dønn sikker på om det var i Østerike, men jeg tror det var der. Jeg tror også at det kan ha noe for seg. Ved 6 tilfeller fant jeg i fjor fisk med nesten samme kroppsfasong som "jagere" (stort hode og lang tynn kropp) på steder i Hemsil hvor jeg aldri har opplevd dette før. Typisk nok var tilholdsstedet til disse fiskene nettopp hvor det vades mest. 3 av de jeg fikk hadde heller ikke særlig mange tegn som tydet på at de var "tatt" så alt for mange mange ganger før i sesongen. Stress???

 

 

Det er frykelig sansynlig at du har utrolig mye mer peiling på dette en meg. og sikkert mange andre her som og vet mye mer om dette, men jeg synes det virker rart. Jeg har to, vel og merke vage argumenter men dog:

1. Jeg vil tro at ørret i større grad enn vi visuelt ser "jager". Den er vel i allefall td. revirhevdene, og der det er flere fisk, må den vel jage en hel del?? eller tar jeg feil

2. Laks blir ikke nevneverdig skremt av vading. den bare flytter seg. er ørret så fryktelig anderledes?

 

sånne fisker som på bildet henner det at vi får i bjerkreimselva og. vi kaller de kanibaler siden de er så stygge. :) jeg tenker meg vel til noe om at næringstilgangen kanskje ikke er optimal når den får en slik form. er det feil?

 

Jeg har jobbet i mange år i oppdrettsnæringa, og har sett mange tilfeller som støtter opp om denne "stressteorien".

Laksen blir lett stresset. Som utpreget stimfisk holder det gjerne å stresse opp et enkelt individ, og denne enkle skapningen kan stresse resten av frendene sine.

Resultat: Appetitt-dropp... Fisken slutter å ta til seg føde i en gitt periode.

Den blir heller ikke vant til "inntrengeren". Jo oftere den eksponeres av støy (hvis vi kan kalle div. uromomenter for dette), dess lettere lar den seg stresse.

Sykdom i oppdrett er et godt eksempel. De fleste utbrudd er direkte stressrelaterte.

Hvis vi antar at ørreten er lettere påvirket av støy (naturlig teori i.o.m. at den ikke bruker stimdannelse som forsvar), kan vi bare tenke oss til konsekvensene.

 

Grunnen til denne fiskedøden kan være stress. Men personlig tror jeg på naturlig avgang grunnet alderdom/ flergangsgytere.

Økt praksis av "C & R" kan jo føre til at flere fisk blir gamle og får gytt flere ganger, med det resultat at de ikke klarere å ta seg inn igjen (ren hypotese)??

 

Så lenge C&R blir utført skånsomt tror jeg det gir få direkte negative konsekvenser.

Har sett mange som tar tak rundt sporden på laksen å løfter etter denne.

Dette fører som regel til ryggskade på fisken (sammenvoksning/ bruskdannelse mellom ryggvirvler). Klemskader kan også være et problem. Det største problemet er vel imidlertid skade på slimlaget, fiskens naturlige skjold.

(Knutefrie håver skulle vært påbudt over alt!)

Litt off topic!

 

Så til denne prisdiskusjonen...

Jeg må si meg enig med Hermansen; Denne høye prisen kan ikke forsvares med kultivering.

Helt grei for meg at folk vil ha litt igjen for innsatsen, men kall nå en spade for en spade ;)

Alltid noen som vil klage, men når sesongen er over og man sitter og mimrer er som regel de økonomiske utskeielsene glemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge på prisene slik som det er foreslått nå tror jeg vil redusere litt trafikk i den beste perioden. Hvis antall besøkende er såpass at foreningen ikke taper inntekter så er målet sikkert nådd. Mindre besøkende og like mye penger = sant.

 

Men hvorfor kjøre de nye prisene i et så stort tidsrom? Hvis dere ønsker mer spredning av fiskere som var et tema sist så er dette neppe veien å gå. Nå virker det som om man er ute etter å ekskludere i større grad. Basert på mine årlige turer siden 1994 så burde det holde med en slik ordning i tiden 15.06 - 10.07. 3 uker mer å fiske "billig" på. Det har ikke vært noe tema i denne tråden, tar det med allikevel..

 

De nye reglene om vading ser jeg på med delt syn. Tanken er brukbar men dere har ikke truffet 100%. På vestsiden av benken er det sist jeg var der mindre vegetasjon og mindre attraktiv bunn for insekter og fisk. Ja, jeg vet at de står inntil rett på andre siden, men nedover "løene" er står fisken mer over på "veisiden" Det er der man finner bunnvegetasjon også.. "kjærra" nedover freder seg selv.

 

Om det er stress eller C&R skal jeg ikke spekulere i selv om jeg trur mest på at det kan være C&R. Bortsett i fra den ene måneden det fiskes knallhardt (15.06-15.07) så har fisken i Hemsil det ganske brukbart.

 

Har mer på lager men må stikke på jobb i noen dager..... kommer sterkere tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Vestsia løene... EH.. Du har vel sett hvor det flyter mest insekter under klekkinger??? Hvor det er skygge og beskyttelse? Hvor det nesten aldri er vind?? Hvor det er myriader av insekter (land) som ramler uti fra den bratte skråningen??? Stoler på gutta i dær´n når det gjelder dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fiska i Hemsila' date=' så jeg kan ikke uttale meg om fisker-tettheten folk forteller om. Men jeg har hørt og lest om mange som sier det samme om Renaelva. Allikevel fisker jeg hele sesongen på et par-tre hotspotter der jeg "aldri" treffer folk.[/quote']

 

Hemsila er lang, men det er fluesonene som oftest diskuteres. Hvis man fisker nær bilveien eller f.eks ved "benkene" er det under høysesongen tettere enn det er på en vindstille lørdagskveld i aug. ved "hengebrua" oppe i kanalen i Rena, for å gi deg en viss formening om tettheten av fiskere... Mennesket er jo flokkdyr, dessverre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Litt om fiskeforeningen sin kultivering i Hemsedal.

 

Verdiskapning på bygdene som "Anton" refererte til er jo kjærnen i all forvaltning. (Fremdeles det beste innlegget i mine øyne)

 

Til sommeren skal fiskeforeningen skilte langs elva, rydde langs elva, og ta stamfiske, budsjett på kr. 50.000- Sette fisk i de øvre deler av vassdraget (Grøndøla, Mørkedøla og de almenne fiskekortområdene), kr.

160.000-, Dette er påkreva all den tid vi her tillater mark og slukfiske. Det er ikke mulig å forvalte frem en selvrekrutterende fiskestamme i slike områder. Det skal brukes kr. 80.000- til fiskeoppsyn. Trykking av fiskekort og informasjonsfoldere, kr. 62.000-

Dette er utgifter til forvaltning på totalt kr. 352.000- I tillegg subsidierer vi utmarkstilsynet i Hemsedal med 40.000- årlig. Mye av desse midlene brukes til kjøring og utsetting av fisk.

Den totale utgiftssida er på godt 500.000- og vi regner med et overskudd på godt 300.000-

 

Tor Grøthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange temaer oppe samtidig her... ;)

 

Ser at noen kaller de som fisker i Hemsila for "bærumsosser" og "Lenth-kopier", eller at de skal være ekstra "fisefine"..?!? Vet ikke hvor man tar sånt fra, men dette stemmer overhodet ikke med virkeligheten. De jeg treffer i Hemsedal er stort sett hyggelige og ivrige fluefiskere, og de snakker sjeldent såååå stygt om andre fluefiskere... :smt064

 

Når det gjelder de nye reglene med fredningssoner så er jeg meget positiv av flere grunner. For det første er det flere steder lite bunngress igjen pga mye uvettig vading og mindre avrenning (?) fra jordbruket. Vi bør helt klart holde vadeskoene våres vekk fra det lille som er igjen, for disse gressfeltene er livsviktige for nymfer og fisk. Har f.eks sett en del ”villmannsvading” der fiskeren har vasset seg nedover midt i gressbeltene og sparket løs store flak av gress som har kommet drivende nedover :evil: . Et annet poeng er at fisken nå får mer ro på disse stedene. Den vil ikke bli skremt like mange ganger pr. døgn. Fisker man fra motsatt side så kan man fortsatt skremme fisken med et dårlig kast, men ofte ikke mer enn at den slutter å vake. I tillegg slipper man ev. konflikter ved at to personer vil fiske på samme fisk fra hver sin side... :shock:

(Apropos vading på gresset; jeg lærte for et par dager siden (takk Eikre) at det verste stedet man kan tråkke på disse gress-tustene er på oversiden! Dette er viktig å notere seg, for røttene sitter på oversiden av gresset som svaier nedstrøms, og mange vil unngå å tråkke direkte på gresset, og tråkker (står) på oversiden i stedet. I beste tro selvfølgelig. Tråkker man på røttene øverst så knekker de, og vil etter hvert falle av. Unngå dette, please!!!!)

 

Jeg ser også at noen er redd for at Tor nå skal se på kultiveringen av andre elver på Østlandet, og kanskje videreføre noen av de tankene og erfaringene han har fra Hemsila. Hva er dere redde for? :shock: Dette er jo som en gavepakke til oss fluefiskere! Som noen andre her har påpekt; jo flere elver vi får på Østlandet med godt fiske pga strenge regler – desto større blir tilbudet og valgfriheten vår! Da trenger vi ikke lenger dra som flokkdyr til én og samme elv pga få andre tilbud til en stor mengde fluefiskere, men kan spre oss på flere gode elver... :smt023 Alle som har lest litt markedsøkonomi vet da også hvordan etterspørsel VS tilbud kan påvirke prisene…

 

Vil også si at de tiltakene som er innført i Hemsila helt klart er tiltak til fiskens beste – ikke fiskerens. Hensynet til ørreten kommer heldigvis foran våre behov! Det er det som gjør tiltakene så gode, og er lette å forstå eller forsvare. Jeg har stor tro på at de som styrer kultiveringen av Hemsila vet hva de driver med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette var bra, Tor!

Jeg tror det er viktig at man viser tydelig hva pengene går til i forvaltningen av Hemsila. Da er det lettere å se ting i perspektiv.

 

Så kan man være enig eller uenig om tiltak og priser.

Det er er i følge ryktene mange veier til Rom........

 

 

 

Hei' date=' Litt om fiskeforeningen sin kultivering i Hemsedal.

 

Verdiskapning på bygdene som "Anton" refererte til er jo kjærnen i all forvaltning. (Fremdeles det beste innlegget i mine øyne)

 

Til sommeren skal fiskeforeningen skilte langs elva, rydde langs elva, og ta stamfiske, budsjett på kr. 50.000- Sette fisk i de øvre deler av vassdraget (Grøndøla, Mørkedøla og de almenne fiskekortområdene), kr.

160.000-, Dette er påkreva all den tid vi her tillater mark og slukfiske. Det er ikke mulig å forvalte frem en selvrekrutterende fiskestamme i slike områder. Det skal brukes kr. 80.000- til fiskeoppsyn. Trykking av fiskekort og informasjonsfoldere, kr. 62.000-

Dette er utgifter til forvaltning på totalt kr. 352.000- I tillegg subsidierer vi utmarkstilsynet i Hemsedal med 40.000- årlig. Mye av desse midlene brukes til kjøring og utsetting av fisk.

Den totale utgiftssida er på godt 500.000- og vi regner med et overskudd på godt 300.000-

 

Tor Grøthe[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Flemming!

 

Dette var godt formulert og godt sagt.

Jeg tilbringer mesteparten av sesongen i Rena og der er det mye ugjort med tanke på forvaltningen av elva.

Skulle gjerne sett at vi kunne kutte ut settefisken og fremme Villfiskens utvikling (men det er en annen diskusjon), for ikke å snakke om enda strengere regler for hvor mange fisk man får ta opp av elva, eller maksmål.............

 

Jeg kan gjerne være med på å betale noe mer i dag for fiskekortet i Rena og andre elver(500 kroner for sesongkort i Rena, det er veldig billig) hvis det er med på å gjøre elva enda bedre. Jeg vil derimot bli veldig skeptisk hvis en økning i fiskekort priser bare gikk rett i lommene på en grunneier, uten at det går tilbake til elvas beste.

 

Det blir også, etter mitt syn, en litt farlig trend hvis man skal begynne å tenke kun på markedskrefter i denne sammenhengen. Det er langt i fra alle som har den samme betalingsevnen her i landet. Dessuten står det en gjeng yngre krefter som ivrer etter å ta seg en tur eller ti til elva. Jeg ser litt for meg den skuffelsen som kommer når de hører at det koster flere hundre kroner for et døgnkort og flere tusen for et sesongkort.

Er ikke sikker på at det er den beste rekruteringspolitikken.

 

Jeg mener allikevel fortsatt at det er veldig billig å fiske i detta landet, og det håper jeg igrunn at det fortsetter å være.

 

 

 

Nå er det mange temaer oppe samtidig her... ;)

 

Ser at noen kaller de som fisker i Hemsila for "bærumsosser" og "Lenth-kopier"' date=' eller at de skal være ekstra "fisefine"..?!? Vet ikke hvor man tar sånt fra, men dette stemmer overhodet ikke med virkeligheten. De jeg treffer i Hemsedal er stort sett hyggelige og ivrige fluefiskere, og de snakker sjeldent såååå stygt om andre fluefiskere... :smt064

 

Når det gjelder de nye reglene med fredningssoner så er jeg meget positiv av flere grunner. For det første er det flere steder lite bunngress igjen pga mye uvettig vading og mindre avrenning (?) fra jordbruket. Vi bør helt klart holde vadeskoene våres vekk fra det lille som er igjen, for disse gressfeltene er livsviktige for nymfer og fisk. Har f.eks sett en del ”villmannsvading” der fiskeren har vasset seg nedover midt i gressbeltene og sparket løs store flak av gress som har kommet drivende nedover :evil: . Et annet poeng er at fisken nå får mer ro på disse stedene. Den vil ikke bli skremt like mange ganger pr. døgn. Fisker man fra motsatt side så kan man fortsatt skremme fisken med et dårlig kast, men ofte ikke mer enn at den slutter å vake. I tillegg slipper man ev. konflikter ved at to personer vil fiske på samme fisk fra hver sin side... :shock:

(Apropos vading på gresset; jeg lærte for et par dager siden (takk Eikre) at det verste stedet man kan tråkke på disse gress-tustene er på oversiden! Dette er viktig å notere seg, for røttene sitter på oversiden av gresset som svaier nedstrøms, og mange vil unngå å tråkke direkte på gresset, og tråkker (står) på oversiden i stedet. I beste tro selvfølgelig. Tråkker man på røttene øverst så knekker de, og vil etter hvert falle av. Unngå dette, please!!!!)

 

Jeg ser også at noen er redd for at Tor nå skal se på kultiveringen av andre elver på Østlandet, og kanskje videreføre noen av de tankene og erfaringene han har fra Hemsila. Hva er dere redde for? :shock: Dette er jo som en gavepakke til oss fluefiskere! Som noen andre her har påpekt; jo flere elver vi får på Østlandet med godt fiske pga strenge regler – desto større blir tilbudet og valgfriheten vår! Da trenger vi ikke lenger dra som flokkdyr til én og samme elv pga få andre tilbud til en stor mengde fluefiskere, men kan spre oss på flere gode elver... :smt023 Alle som har lest litt markedsøkonomi vet da også hvordan etterspørsel VS tilbud kan påvirke prisene…

 

Vil også si at de tiltakene som er innført i Hemsila helt klart er tiltak til fiskens beste – ikke fiskerens. Hensynet til ørreten kommer heldigvis foran våre behov! Det er det som gjør tiltakene så gode, og er lette å forstå eller forsvare. Jeg har stor tro på at de som styrer kultiveringen av Hemsila vet hva de driver med..[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si at de tiltakene som er innført i Hemsila helt klart er tiltak til fiskens beste – ikke fiskerens. Hensynet til ørreten kommer heldigvis foran våre behov! Det er det som gjør tiltakene så gode' date=' og er lette å forstå eller forsvare. Jeg har stor tro på at de som styrer kultiveringen av Hemsila vet hva de driver med..[/quote']

 

Det får være måte på frekkhet :eek:

La oss ikke lulle oss alt for langt inn i kvasiantroposofien. Tiltakene i Hemsila settes inn for å optimalisere verdiskapninga for rettighetshavere og næringsdrivende i området. Kall nå spaden for en spade, som Tor, tross alt, har integritet nok til å gjøre.

 

Rocha

som synes det er en utsøkt glede å være anonym!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si at de tiltakene som er innført i Hemsila helt klart er tiltak til fiskens beste – ikke fiskerens. Hensynet til ørreten kommer heldigvis foran våre behov! Det er det som gjør tiltakene så gode' date=' og er lette å forstå eller forsvare. Jeg har stor tro på at de som styrer kultiveringen av Hemsila vet hva de driver med..[/quote']

 

Det får være måte på frekkhet :eek:

La oss ikke lulle oss alt for langt inn i kvasiantroposofien. Tiltakene i Hemsila settes inn for å optimalisere verdiskapninga for rettighetshavere og næringsdrivende i området.

 

Tror du missforstår litt rocha!

Mener du virkelig at de nye reglene med å frede soner i elva IKKE er til fiskens beste?? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si at de tiltakene som er innført i Hemsila helt klart er tiltak til fiskens beste – ikke fiskerens. Hensynet til ørreten kommer heldigvis foran våre behov! Det er det som gjør tiltakene så gode' date=' og er lette å forstå eller forsvare. Jeg har stor tro på at de som styrer kultiveringen av Hemsila vet hva de driver med..[/quote']

 

Det får være måte på frekkhet :eek:

La oss ikke lulle oss alt for langt inn i kvasiantroposofien. Tiltakene i Hemsila settes inn for å optimalisere verdiskapninga for rettighetshavere og næringsdrivende i området.

 

Tror du missforstår litt rocha!

Mener du virkelig at de nye reglene med å frede soner i elva IKKE er til fiskens beste?? :shock:

 

Det han kanskje mener er at de er til "fiskens" beste.

Jeg driter i hvordan fisken har det! Så lenge jeg kan fiske feit ørret, er alle midler lovlig.

Det er vel det som ligger bak forvaltning? Eller er vi så forbanna gla i ørreten og dens følelser? Vi hadde vel kanskje latt vær å kroke den i det hele tatt hvis det var tilfelle. En spade er en spade, og ingenting annet...

 

mvh

Anders R. Aarre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

MÅ jo være til fiskens beste å ikke bli trampa på hele tia,, Skal jo ha ro til å spise å :)

 

Dessuten vil det også være hyggeligere for oss fiskere å faktisk ha en ledig lomme å legge flua i å.. Ellers vil jeg legge til at bortsett fra endel Svensker :) Er ikke fiskerne mer "fisefine" her enn andre steder.. Tvert imot har jeg (med få unntak) utelukkende positive erfaringer med elva i mine 18 år som bruker av Heimsila.. Å la meg si det med en gang: har vært ekstremt mye på farten i min fluefiskekarriere, og Hemsil stiller i egen klasse som fin elv...... faktisk noe av det aller ypperste.. INGEN tvil om bra jobbing av foreninga, samt riktig tankegang... Her er det tross alt dyktige fiskere som forvalter... At man skal ha dekning for nødvendige utgifter er en selvfølge, så får hver enkelt avgjøre hvor "smertegrensa" på pris går.. Alt annet er jo dyrt i den dalen :) Har jeg personlig vært (eller er) i mot noe, må det være at feks. meg selv blir en tanke ekskludert fra å ta en og annen på sparket eller dagstur, grunnet "fiskekortmodellene" og nattefredninga.... Men, jeg kan jo velge selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg synest ikke vi skal bli alt for enige i at forvaltningmodellen av Hemsila er hva "Norge" trenger i framtida. Der er fin fisk og stort fiskepress. Dette gjør at en Hemsedøl ser $$$ og da blir modellen slik den er i dag. (Og det kommer fra en Sunnmøring!). Det finnes faktisk alternative måter å få til en attraktiv fiskeelv på. Og de eksisterer her til lands. Jeg vil gjerne trekke frem initiativet til Barduelvas venner som et fint tiltak for å fremme elvas kvaliteter. Uten å nødvendigvis ha kun inntektene som mål for det de driver med. (http://www.barduelvasvenner.com/).

 

Jeg tror de fleste grunneiere i Norge vet at noe må gjøres med elvene sine forvaltningsmessig, men det vet bare ikke hvordan de skal gå frem. De mangler altså kunnskap på dette feltet. Her gjør sikkert du Tor en formidabel jobb, du vet hva du snakker om og du har en stjerne i min bok pga en ting: Du klarte å samle en gjeng med grunneiere om å forvalte en brunørretelv i utkant-Norge. Det er et kunststykke i seg selv.

Jeg håper bare at du på din signingsferd ikke fokuserer for mye på hva de kan tjene, men mer på hvordan de kan oppnå gode bærekraftige fiskeelver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du missforstår litt rocha!

Mener du virkelig at de nye reglene med å frede soner i elva IKKE er til fiskens beste??

 

Delvis fredning er et av flere tiltak og jeg tror selvfølgelig ikke fisken har vondt av at det ikke tråkkes i matfatet. Den har heller ikke vondt av å ikke bli fisket på.

Likevel er jeg ikke i tvil om at motivet for å iverksette tiltakene er å sikre næringsgrunnlaget til de som har inntekter av fisket, gjennom å tilby et forholdsvis eksklusivt fluefiske etter forholdsvis stor ørret. Altså mener jeg hensynet til rettighetshavere og fiskere kommer foran fiskens behov. At hensynet til ørretens behov skulle komme foran våre, oppfatter jeg som en meningsløs betraktning fra en sportsfisker. Skulle dette gitt mening, er jeg redd du måtte pensjonere fluestengene dine og begynne å dyrke orkidèer.

Misforstå meg ikke. Jeg syns orkidèer er flotte og anerkjenner rettighetshavernes rett til å tjene penger på rettigheten sin. Selv om jeg er usikker på om den aktuelle modellen er den beste.

Poenget mitt var dette med å sette ørretens behov foran våre.

 

Rochanonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ganske så bra ut jeg, med både priser og frednings soner!

Skulle jeg foreslå noe så måtte det være å frede hele vestsida langs hele elva. Kun fiske fra veisida!

Hvorfor?? jo, for det vil være enklere å forholde seg til for alle fiskerne, så dem slipper å måtte bla i blokka for se om jeg kan fiske her... eller her...

Og det vil gjøre stress faktoren på fisken levelig!

Det nestejeg ville ha gjor er å henta ekspertise og planta gress nedover hele Flaket fra midten og bort! i dette området trenger fisken mere MAT!!

 

Ellers vil jeg si at Tor burde vært tatt veldig godt imot over hele landet om han ville vært behjelpelig med å kultivere andre vassdrag!!!

Norge har massevis av plasser som med litt hjelp hadde blitt konge plasser fiskemessig!

Så Tor du er hjertelig velkommen til mine fiskeplasser!!

 

Hadde vi fått flere gromplasser så hadde prisene og trykket gått ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Skulle jeg foreslå noe så måtte det være å frede hele vestsida langs hele elva. Kun fiske fra veisida!

Og dette sier du mens du i avataren kysser en fisk som er tatt fra vestsida!?! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Er ikke akkurat uenig i innlegget ditt. Og dersom noen ikke har forstått det før - Tor og fiskeforeningen bryr seg mer om fisken enn pengene som genereres gjennom fiskekortsalget. Men som Tor forklarte i et tidligere innlegg, så koster det å holde elva i orden. Dessuten er det vel på sin plass at grunneierne får litt igjen for nedtråkkede jorder, søppel og lyden fra skrålende fiskere når de helst vil sove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye grums. Det å snakke om fiskeforvaltning ut fra fiskens ve og vel er å ta hardt i. Det man holder på med er ren business. Man plages altså av for mye fisk opp til 34 cm (4-5 hg med bra K-verdi), og man setter ut smellfeit oppdrettsfisk og selger put & take fiske til blodpris. Hvorfor ikke ta vare på den naturlig rekrutterte auren ved å fange og flytte denne til partier med liten naturlig reproduksjon? Er ikke det god fiskeforvaltning? Og som nevnt flere ganger her, hvorfor ikke begrense antall kort per strekning og la villfisken få en sjanse. Da hadde det påståtte hensynet til fisken hatt en flik av troverdighet. Tiltakene er nok satt i verk for å ivareta elvas rykte som storaureelv, både til grunneiernes og kommunens fordel. Kall det heller ressursforvaltning til glede for oppsittere og kommune. Det lyder mer ekte.

 

I fjor sommer sto jeg parkert på en veilomme idet en kar kom med store aurer for utsetting. Smellfeite kladder på 0,8 - 1,5 kg. Jaja, tenkte jeg, i Hemsila er det oppdrettsfisk å få. Rettelse: Oppdrettsfisk å få kjøpt, dyrt. Jeg slo av en prat med karen, en trivelig fyr, og tok noen bilder etter å ha spurt om lov.

 

Jeg må innrømme at deler av forvaltningen og prissettingen byr meg imot, på prinsippielt grunnlag. Jeg har aldri og vil aldri fiske i Hemsila, men utviklingen jeg ser skremmer litt. Selv har jeg kommet så langt i livet at jeg vil finne elver med villfisk jeg kan plage til en akseptabel pris. Hva neste generasjon blir møtt med om to tiår er det vel ingen som bryr seg om.

 

Men for all del, de som har råd og lyst, og som synes tiltakene er fantastiske og kun positive, lykke til med sommerens fiske i Hemsila (oppriktig ment).

 

Magne Farlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Jeg har aldri og vil aldri fiske i Hemsila

Og enda "vet" du så mye om grunneiernes interesser, elva og forvaltningen av denne??? Det kaller jeg å uttale seg på et svært tynt grunnlag.

 

De settefiskene du snakker om blir ikke satt ut i eller ved fluesona. Så du bør nok fiske utenfor den for å ha særlig stor sjanse på disse. Og der er det attpåtil billig! Selv om de selvfølgelig kan tas på flue er de lettest å få på mark og sluk. Men det er en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er neimen ikke lett. Ok, jeg gir meg. Du vet best hva grunneierne i området tenker og vil med forvaltningen. Jeg vet minst like mye som deg hva angår fiskeforvaltning. Man skviser ikke villfisk til fordel for oppdrettsfisk uten å ha økonomiske interesser i fokus. Jeg undervurderer i hvert fall ikke grunneiernes evne til å tenke business. Hva tror du er grunnen til at de store settefiskene ble satt ut, som en ren gave til de som vil fiske oppdrettsfisk?

 

Du sier jeg bør fiske utenfor fluesona for å ta settefiskene, da enklest på mark og sluk - ? Ut fra sitatet du valgte blir vel det lite aktuelt. Forøvrig ønsker jeg lykke til med fisket, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja her var det mye bra, men det var også en del..........

Nicolai Brekke tror de fleste grunneiere vet hva de gjør, dette er i mitt ståsted helt feil, de aller fleste vet ingen ting, og de trenger hjelp fra det lokale fiskemiljøet langs et vassdrag. Uten lokal kunnskap har grunneieren ingen "sjanse"

Når det gjelder deg Magne Farlund, så bør du starte å påvirke grunneierinteressene i Telemark, for å registrere, og ta vare på de gode lokale kvalitetene som finnes i desse områder. I dine områder er det en større satsing på gang, med utvikling av forskjellige produkt, problemene er bare at de som utvikler dette ikke godt nok vet hva de selger for noe.

Og da de i tillegg da kansje slipper til en gruppe på 10 "wormfishers" i en sårbar bestand, er ødeleggelsen rask. Jeg hadde som sagt tidligere et foredrag for Agder og Telemark Skogeierforening, og de visste for lite om det de solgte.

Ja, hvor du Magne fisket hen i Hemsil, måtte jo ha vært i marksona/allment fiske, DET ER IKKE MULIG Å FORVALTE FREM EN SELVREKRUTTERENDE STAMME I SLIKE OMRÅDER AV HEMSIL. I TILLEGG ER VI HEMSEDØLER SÅ SKVÆRE AT VI TAR OVERSKUDDET FRA FLUEFISKESONA OG PUTTER DET I MAT TIL MARKFISKERNE. DETTE HANDLER OM EN FELLES FISKEFORVALTNING, OG DET HADDE IKKE VÆRT MULIG Å FÅ TIL UTEN SAMARBEIDE I FORENINGEN, OG EN GOD DRIFT. Når det gjelder størrelsen på fisken som ble satt ut, så setter vi ut kun 3-somrig/arig fisk, fra 2 - 500 gram. Fiskeanlegget i Hovet har til tider hatt store problemer med drifta, så i 2004, satte vi ut fisker i den størrelsen som du refererer til, men da bare et lass, i markfiskesona.

 

Tor Grøthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Greier ikke å dy meg, men legger til for egen regning, OG JEG ER LANGIFRA fra Hemsedal :) De som jobber med elva her oppe vet hva de driver med.. Det jobbes med å opprettholde den særegne stammen av genuin fisk i elva, samt å lette på trykket enkelte plasser... Savner bare et ett-døgnskort og fiske hele døgnet jeg.... :(

Å Lars, kan ikke bare fiske fra veisia vettu, skarru tråkke all fisken på nedrehjælmen i hue? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...