Gå til innhold

Nye vadesko


Sondre N

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal ha meg nye vadesko før sesongen og hører gjerne fra andre her inne hva de er fornøyd med. Vurderer også om jeg skal kjøpe sko med boa-system eller vanlige lisser. Noen som har sko med boa-system som kan si noe om hvordan det er? Fester det seg lett møkk i systemet? Fisker en del i vann med mudderbunn som jeg tenker kanskje kan bli et problem med boa? 

 

I utgangspunktet skal jeg ha sko med gummisåle, ikke filt. Håper noen vil dele noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet endel om dette temaet på forumet. Bruk søkfunksjonen så finner du sikkert noen fine tråder om nye vadesko!

 

Jeg gikk for Simms Vapor og er storfornøyd :-)

 

Jepp, gjorde det og fant mye informasjon, men lite om dette boa-lissesystemet. Noen her inne som har sko med boa som vil dele sine erfaringer? 

 

Simms Vapor hadde jeg nesten bestemt meg for før jeg laget tråden, men fikk høre at de ikke var veldig "tette". Ved vading på f.eks. sandbunn blir mye sand samlet i skoene. Ettersom jeg vader mye på mudder og sandbunn ser jeg det som en utfordring. Har du eller andre erfaring med Vapor i lignende forhold hører jeg gjerne om det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg dessverre ikke svare deg på. Har brukt de mest i skogen og langs elver på myr, leire og stein. Ikke opplevd å få sand inn. Men skjønner bekymringene dine. Ikke kult å slite ut neoprensokkene med selvpåført "sandpapir"

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais. 
Skal du ha boa system er korkers skoen ! Skal du ikke ha boa velger du simms. Enkelt og greit ;) 

Jeg bruker og selger både korkers og simms sko. Simms skoene er for det meste tighte gode sko å sitt meget godt på foten. Men boa systemet til simms har ikke fungert skikkelig. Mulig det er blitt gjort noen justeringer der nu... 

Sist sesong brukte jeg korkers sin devils canyon sko, dette er en lett sko som er beregnet for mye trasking. Ingen problemer med verken smuss, skit eller annet. Her får du også utskiftbare såler i skoen, som jeg liker veldig godt, da følger det med 1 par i gummi og 1 med filt.
Du nevner at du vil ha sko med gummi, da vil jeg sterkt vurdere korkers sko da du har mulighet for å skifte såle fra gummi til filt på et blunk. Det sies at diverse gummi blandinger skal funke på våt elvebunn, men det er nu det største tøvet jeg har vært borti. Jeg har med meg filtsåle i sekken når jeg spasere inn på vidda, verste jeg vet er å måtte springe nedstrøms etter fisk, eller for den saks skyld vade meg i posisjon på blanka med gummi såle ! funker svært dårlig !
 
 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. @sverref 
ble litt usikker faktisk. korkers kommer jo med all slags såler. filt/studs, vibram/studs... så har aldri tenkt tanken egentlig. er litt usikker på om sålen kan bli litt for tynn for studsan. har ikke studs inne i butkken nu, så får ikke sjekka :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korkers skal jeg aldri ha igjen... Hadde et par (metalhead)som gikk i fullstendig oppløsning på alle punkter, på litt over et halvår! Makan til drittsko skal du faktisk leite lenge etter... Har aldri hatt lignende problem med Simms sko. Nå bruker jeg Vapor både i sjøen og i elva. Eneste jeg har å utsette på dem er de åpne sømmene over skotuppen, som lett får juling når man må krabbe på knæra på stein.(litt mjukt uv-lim over sømmen anbefales) Det andre er filtreringa av veldig finkorna sand, som kunne vært noe mer effektiv. Ellers godt fornøyd.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Patagonia Ultralight. Lette og knallbra synes jeg. Har gummisåle, men vurderer studs i forhold der dette kreves. Opplever skoa som meget slitesterk og god å gå i. Anbefales varmt.

Åssen er disse strmessig? Liker lit store til å kunne ha mange sokker i om vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...