Gå til innhold
  • 0

Randolken

Spørsmål

Har ei #5 stang som jeg bruker i sjøen etter sjøørret. Har i dag ett flytsnøre som jeg vil bytte ut.

Enten ha flyt eller slow intermediate.

 

Fått inntrykk av to snører som kan være greie for meg, det er:

Guideline coastal og airflo ridge.

 

Noen som har noen erfaring og tips og komme med i forhold til disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei, jeg kan anbefale deg coastal i hvert fall. Bruker dette tidvis selv og er godt fornøyd med det.

Anbefaler deg slow intermediate fremfor flyt. Greit å komme seg ned under bølgetoppene når det blåser, og at det ikke striper når det er vindstille.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har fisket smålaks i mindre elver med flytsnøre før. Går helt fint det. 
Brukte fortyngede fluer da. 


Ellers så fisker jeg med en sekser i sjøen. bruker Airflo Ridge fast intermediate 6/7. (mellomting mellom 6er og 7er snøre) 
Ville anbefalt deg et 5/6 intermediate snøre.
Men om du og bruker stanga til tørrfluefiske så er det nok bedre med et flyt snøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt OT: Vil ett slow intermediate funke etter laks i små elver også? Eller burde man ha ett synksnøre? Skulle gjerne hatt ett som duger til både sjøørret i havet, og i disse elvene.

 

Jeg har benyttet Coastal slow intermediate i elv etter laks/ SØ i noen år, men er ikke favoritt-typen da det vanskeliggjør "mending". Hvis du ikke har behov for å "mende" i særlig grad så funker det jo. Personlig liker jeg bedre flyteliner i elv og setter heller på en hurtigsynkende fortom. Det gjelder enhånds på sommerføre, vel og merke.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har benyttet Coastal slow intermediate i elv etter laks/ SØ i noen år, men er ikke favoritt-typen da det vanskeliggjør "mending". Hvis du ikke har behov for å "mende" i særlig grad så funker det jo. Personlig liker jeg bedre flyteliner i elv og setter heller på en hurtigsynkende fortom. Det gjelder enhånds på sommerføre, vel og merke.

Hvordan vil ett flytsnøre med hurtigsynkende fortom funke etter sjøørreten? Og har du tips til en slik fortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du tenker på flytsnøre + hurtingsynkende fortom i sjø, så er det gjerne ikke helt optimalt. Det resulterer i at man ikke har helt direkte kontakt med flua, i og med at man får en "knekk" på lina mellom flytedelen og den hurtigsynkende spissen. Ved lengre stopp i inntrekket blir dette mest markant, selvfølgelig. Da kan den synkende fortommen henge helt rett ned under flytelina. I elv vil strømmen gjøre at man ikke får ned synkefortommen like mye som i stille vann, og er ikke alltid optimalt med tanke på kontakt med flue/ fisk. Men: det kan av og til resultere i at man ikke oppdager at fisken har tatt flua før fisken har snudd nedstrøms, og da får man jo av og til "gevinsten" med god kroking (altså at fisken rekker å snu før du har fått kontakt). Det negative kan være at fisken faktisk rekker å sluke flua (for) langt ned før du rekker å sette kroken med tanke på c&r. LItt smak og behag og alle valg har konsekvenser av +/- typen. Men fisker du noenlunde raskt og/ eller i mye strøm bør du kunne holde god kontakt med flue. Her er ett forslag til synkende fortom (kan velges i ulike synkegrader):

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fortommer/Fortom---polyleader/Rio-Freshwater-Versileader/Rio-Freshwater-Versileader-153877-p0000135743    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...