Gå til innhold

Gjort noe dumt!


Stene

Anbefalte innlegg

God kveld!

 

 

Jeg gikk i tenkeboksen forleden og kom frem til at jeg kunne fint selge unna en stang, for så å kjøpe meg en ny Lamson snelle til SØ fisket.

 

Kan jo kort fortelle at jeg har blitt alvorlig sjuk, og med det hengende over hode så kan jeg ikke være mye i direkte sollys i sommer, generelt hele tiden. TRUDDE JEG! Så jeg solgte Hardy Marksman femmern min.

 

Jeg fikk i ettertid beskjed om at det finnes masse jeg kan bruke for å beskytte meg mot UV, så det vr fult mulig for meg å dra på fisketurer, og helt klart ingen problem å stå i elven å plukke ørret. Så langt formen var fin...

 

 

 

Jeg har da kommet over en liten valg konflikt med meg selv. Vurderer selvfølgelig å ta turen til Sandefjord for å teste ut noen stenger, men greit å få noen innblikk fra andre forbrukere.

 

Valgene jeg vurderer er disse i #4 eller #5:

 

Hardy Zenith

 

Zpey Dremcatcher

 

Sage One

 

Loop Cross S1

 

 

 

 

Er det noen som vil debattere for og i mot? Jeg byr på debatt i såfall!

 

:)

Endret av Stene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en STERK finger på Zenith stanga. Og Marksman 1 var jo en fryd å kaste med IMO. Selvom dette blir 2 heeelt forskjellige stenger. Men har fortsatt litt tid til å bestemme meg. Så lenge kvitteringen aldri kommer for dagens lys til fruen så er alt greit :) Er antageligvis ikke alene i den situasjonen der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør sikkert ikke et dårlig valg uansett hva du velger. Selv har jeg Zenith i #4 8,6' og i #5 9'. Superfornøyd med dem begge, men større forskjell mellom stengene enn man skulle tro. Mens 4'ern er en nydelig, presis tørrfluestang er femmer'n en "arbeidshest" som sparker fra seg når det blåser godt, og den kaster med letthet store fluer eller tyngre nymfer. Har valgt to ulike snører til de to stengene, da et normalklassifisert femmersnøre (etter min smak) blir for lett til nifoter'n

 

Har ikke erfaring med de andre, men vile glatt valgt Zenith igjen basert på mine erfaringer...og kanskje testet Helios II i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr.Dry:

Høres ut som du har god erfaring med begge valgene jeg står ovenfor innen Zenith. Har også vært inne på tanken når det kommer til Helios , og mulig Fario. Skal innom XXL for å teste den ut idag faktisk.

Sverref:

Lest mye ålreit om Zpey stengene, men man blir jo alltid skeptisk til ting man tidligere har hørt lite om. Men du har selv Dreamcatchern? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr.Dry:

Høres ut som du har god erfaring med begge valgene jeg står ovenfor innen Zenith. Har også vært inne på tanken når det kommer til Helios , og mulig Fario. Skal innom XXL for å teste den ut idag faktisk.

Sverref:

Lest mye ålreit om Zpey stengene, men man blir jo alltid skeptisk til ting man tidligere har hørt lite om. Men du har selv Dreamcatchern? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk bidratt meget i veien mot valget igrunn. MEN, ja det er et men her! Du er jo kjempe heldig som faktisk har fått bruke litt tid med 3 alternativer, da du var så usikker. 

 

Dette kan bli en utrolig lang diskusjon om jeg fortsetter på det jeg begynte å skrive nå, så jeg lot det være. hehe

Men vi har nok 2 forskjellige hender. Nå har det forøvrig dukket opp ett nytt alternativ også. GL Fario #4 eller #5. Den er klart litt gunstigere, men en flott stang til finfisket. Når jeg prøvde denne igår så virket den meget følsom. 

 

Vært borti denne noe spesielt Itte Hackle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stene.

 

Joda, har kastet litt med GL Fario, da i #5.

I denne klassen, ei stang med gode resurser og egenskaper man kan bli glad i. Personlig bruker jeg mest #4 til mitt fiske, som i all hovedsak dreier seg om tørrfluefiske. Og som #4 stang, syntes jeg den blir litt for dyp, til å være en favoritt for meg. Om jeg skulle hatt flere stenger i samme klassen, ville jeg uten tvil kost meg med den til sitt bruk, og for meg ville det vært til delikat finfiske, med tynne fortommer og små fluer. Den duger for all del til det meste, men det er det flere andre, som jeg syntes gjør bedre.

GL Fario, må kunne sies å være ei lekker stang med flott finnish, og god kvalitet. Aksjonen fremstår for meg som dyp. Og som sagt godt til sitt bruk, for min del. Men den har ikke samme spektrene å spille på, som andre merker jeg har prøvd.

Men om du er i "GL - sporet", så har Fario kommet som ny modell i år. Tror denne er tilgjengelig rundt om i butikkene nå, og denne liker jeg vesentlig bedre. Helt annen stang med litt mer futt. Denne har jeg fått kastet litt med, og kan kun rose modellen for fine egenskaper. Vel verdt å merke seg. Den kommer til å bli mange sin nye favoritt. Mark my vørds.:-)

Men selv etter å ha prøvd mye og mer, så har jeg funnet mitt "våpen" og Hardy Zenith`n er så langt det mest optimale jeg har prøvd til mitt bruk.

Om du ikke ønsker å bruke så mye penger på eistang, som jeg godt kan forstå, ble jeg uvettuges begeistret for Hardy sin Jet modell også. Faktisk så positivt overrasket, at den kunne vært et godt annet valg etter den jeg har. Og om mulig, ei stang du absolutt burde prøve.

Å prøve, kan du! I et såvidt viktig valg, som jeg faktisk syntes det er, når man leter etter ny "følgesvenn" for de neste årene, kan det være lurt å koste på seg å få testet stengene som er aktuelle. 

Sett av en dag, og ta turen til Gero. De har de omtalte modellene på lager(tror jeg) og du vil få annledning til å teste stenger til kastearmen ikke lenger orker :-)

Lykke til med valget av stang. :-)

Endret av Itte hackel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ålreit når folk skriver utfyllende svar! Takk for det Itte.

 

 

Det er ikke lange veien inn til Gero for meg, så regner med at jeg kommer til å ta turen. penger stopper meg ikke akkurat nå, jeg skal ha noe jeg kan ha de neste årene som du sier, så jeg ser jo på dette som en bedre investering. Vil jo ha noe jeg trives med, kontra og velge noe som er billigere som kanskje ikke er like ålreit å drasse med seg.

 

Men igjenn... Vi er alle forskjellig, og jeg er 3 år fersk i faget. Så jeg skal ikke skryte på meg mest erfaring. men jeg vet fortsatt hva jeg vil og hvordan jeg vil det.

 

 

 

Regner med at det kommer opp ett svar her om ikke så alt for lenge. Mulig jeg da har gått til innkjøp av både en Zenit 4 og en Fario 5. hvem vet :)

 

To Be Continued. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kun hatt en stang så hadde det blitt en Zpey, og det er kun pga. av servicen deres. Knakk stangtuppen min i bildøra for ett par år siden, ringte Zpey og de sendte meg en valgfri Dreamcatcher med ekspress på dagen. Trengte heller ikke å sende inn stangen som jeg knakk. Tror ikke det er mange som kan konkurere med dem på service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...