Gå til innhold

Størrelse/passform på store vadebukser (XXL, XL-Long, XL)?


Jon Våbenø

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger en god vadebukse til min første sesong, men har ingen gode fiskeutstyrsbutikker i nærheten. Jeg er 194 cm og 115 kg, bruker 40"/34" (vidde/lengde) i vanlige bukser, og str. 45 i sko.

 

Kjøpte i vinter en Rapala bukse i str. XXL på nettet, men innser at jeg ikke kommer til å bli helt fornøyd med denne, da den er akkurat litt for kort i beina og generelt nokså vid/posete, spesielt i overkroppen.

 

Ser for meg at en vadebukse i "spesialstørrelse" (eksempelvis XL-Long) ville ha vært bedre, evt. en XL som er stor i størrelsen (amerikanske merker?), evt. en XXL med bedre passform enn den jeg har. Har sett på div. størrelsestabeller, men blir ikke helt klok, og vil helst ikke gjøre et nytt bomkjøp.

 

Spørsmålet er derfor om det finnes noen som er av (omtrent) samme størrelse som meg som har et konkret forslag på merke og størrelse som kunne/burde passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle tre for input. Har sjekket diverse tabeller, inkludert Simms sin. Simms i LL blir nok for trang i overkroppen, men på papiret ser det ut som om XL kan være tilstrekkelig; det største usikkerhetsmomentet er beinlengden, som er oppgitt til 35-36" (samme som LL), der jeg er i grenseland med 36". 

 

Neste Simms-alternativ (XL-Long) har beinlengde 37-38", som kanskje kan bli i meste laget.

 

Så hvis det er noen på 190+ cm og 110+ kg med Simms-bukse i XL som kan antyde hvordan den passer dem, vil det være til stor hjelp. Eventuelle innspill på merker som opererer med "vanlige" (nordiske) størrelser (eks. Guideline, Vision) mottas også med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nyttige innspill fra nemis (Scierra) og RGO (Vision XL-Long) og mer googling, fremstår et nordisk merke i XL-Long også som en aktuell løsning. Utvalget i denne størrelsen ser dessverre ut til å være begrenset (Guideline har ikke XL-Long), og jeg har til nå kun funnet disse tre i norske nettbutikker:

 

Scierra CC3 XP (1.300,-)

Vision Kura Ultra (3.000,-)

Scierra X-Tech CC6 (3.500,-)

 

Noen som kan dele gode/dårlige erfaringer med disse?

 

I tillegg til de nordiske merkene, kommer både Simms, Patagonia og Orvis i XL-Long (der Simms definitivt er lettest tilgjengelig i Norge); forstår at erfaringene med disse "premium" merkene er gjennomgående gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nyttige innspill fra nemis (Scierra) og RGO (Vision XL-Long) og mer googling, fremstår et nordisk merke i XL-Long også som en aktuell løsning. Utvalget i denne størrelsen ser dessverre ut til å være begrenset (Guideline har ikke XL-Long), og jeg har til nå kun funnet disse tre i norske nettbutikker:

 

Scierra CC3 XP (1.300,-)

Vision Kura Ultra (3.000,-)

Scierra X-Tech CC6 (3.500,-)

 

Noen som kan dele gode/dårlige erfaringer med disse?

 

I tillegg til de nordiske merkene, kommer både Simms, Patagonia og Orvis i XL-Long (der Simms definitivt er lettest tilgjengelig i Norge); forstår at erfaringene med disse "premium" merkene er gjennomgående gode. 

Hvis du vurderer Vision og Scierra til opp mot 3500, er det bare 1500 kr igjen til en Simms G3. Simms har også rimeligere bukser som Headwaters og Freestone. Dessuten kan du sende de på reparassjon/ service hvis du skulle være uheldig. Jeg ville personlig aldri lagt 3000 kroner i noe som helst som det står Vision på, utelukkende negative erfaringer med vadrere fra dette merket.

 

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Aage: Siden jeg er ny i gamet hadde jeg i utgangspunktet tenkt å begrense utgiftene til 2-3000,- men er helt med på tankegangen din, og ser at det er flere gode Simms-modeller som blir aktuelle hvis jeg først bryter 3000-grensen, bl.a. Headwaters Convertible (4500,-) som er en tusenlapp billigere enn G3.

 

Men ser også at flere på forumet snakker varmt om "budsjettmodellen" Scierra CC3 XP til 1300,- så da blir det vel en tur i tenkeboksen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første (av to) vadebuksen jeg kjøpte var Simms Freestone. Brukte den i 3 sesonger. Da den ble kjøpt fra nettbutikk, uprøvd, bommet jeg litt på størrelsen, så den ble et nummer for stor. Kjøpte ny G3 i fjor, og Freestone-buksa som fortsatt er like tett, er nå reserve-bukse. Freestone har et rimeligere membran, men kan ikke si at jeg merker dårligere pusteevne. G3-buksa har jo flerdoble goretex-lag og er veldig solid, da. Dersom du trenger vadesko også, fins  Freestone vadepakker i gunstige tilbud på nett, rundt 3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gary: Takk for nyanseringen, godt å vite at også de rimeligere Simms-buksene holder høy kvalitet; ser at man kan få enkelte utgåtte modeller til en akseptabel pris i noen nettbutikker.

 

Tråden startet jo med spørsmål om størrelse/passform, og jeg heller vel nå mot XLL, men det hadde fremdeles vært hyggelig å høre fra en stor/høy eier av Simms i str. XL eller XLL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd bukser i alle prisklasser. Uten å gå inn på merker, så er vadebukser i lavt og medium prissjikt et sjansespill. Hvis du ikke er villig til å punge ut for de dyreste modellene, kan du like godt kjøpe en billig. Min erfaring er at de holder like lenge som mellom-modellene. Kjøp enten dyrt eller billig!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten: Det var omtrent slik jeg tenkte da jeg kjøpte den ovennevnte Rapala-buksa på ryddesalg til 600,- (som sikkert hadde vært helt OK hvis den passet), men synes normalt det er verdt å betale litt ekstra for kvalitet/pålitelighet.

 

Skal ikke mase for mye etter modell-anbefalinger, men har vurdert Convertible bukser (både G3 og Headwaters), og lurer på om det er noen gode argumenter mot denne løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 190cm og 110 kg. Jeg har brukt Reddington Sonic pro i LL, den passet veldig bra, men pga av den ene sømmen gikk opp fikk jeg bytte den. Jeg kjøpte SIMMS Freestone 2015 modellen. Ville prøve den i LL, men de hadde bare XL inne. Denne passer meg fint, men tror jeg faktisk kunne hatt LL. Jeg vil andbefale deg å prøve både LL og XL. Tror begge størrelsene kan passe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.T: Takk for innspill. Det er lenge siden jeg fikk plass i et plagg som ikke inneholder en "X" i størrelsen, så LL høres optimistisk ut, men hører hva du sier og skal selvsagt ikke avskrive muligheten. Har sjekket noen nettbutikker og ser at utvalget i XLL er noe begrenset også for Simms, mens XL stort sett er tilgjengelig. Burde vel ideelt sett ha ventet med å kjøpe til jeg får sjansen til å prøve i en butikk med ordentlig utvalg, men skal ikke ut og reise med det første, og vet ikke hvor lenge tålmodigheten varer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På XL modellen jeg har, så er det i hvertfall god plass rundt pondus :P Den er litt trangere i låra, men absolutt ikke for trang. Står det ikke ganske gode mål på SIMMS sine sider i henhold til størrelsene? Da kan du eventuelt ta fram målebåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...