Gå til innhold

8'6 vs 9'0


Stene

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe tråd som kunne hjelpe meg med dette, så fyrer løs. Skulle det dukke opp så for administrator bare slette denne :)

 

 

Hva er fordel og ulemper med 8'6?

 

Prøvde å lese litt via google, men ble sendt til en side som var meget uoversiktlig. Så Hvorfor ikke fyre opp noen ivrige medlemmer på FFS. Noen sitter vel der hjemme med lite å gjøre, som kunne tenkt seg å diskutere litt rundt dette døve temaet.

 

 

Jeg står overfor ett lite valg på en stang i 9 og 86, så trenger jo da også litt å gå på :)

 

 

 

-M.Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais. jeg ville jeg prøvd begge modellene å valgt den stanga som kjennes mest ut den stanga du vil trives med. ikke verre enn det. Med det mener jeg at idag er det avåtil endel variasjon innen samme stangserie på de forskjellige klassene og lengdene.
Det er med andre ord ikke sikkert 8.6 ft stanga er lik 9ft stanga i samme stangserie. Målet er ofte å produsere tilnærmet identisk aksjon i en stangserie på de forskjellige lengdene og klassene. Men ikke alltid det er tilfellet ;) 

Ellers kan man kanskje oppsummere det slik :
fordelene : Lettere kasting i trange posisjoner, bedre feeling på nærfiske 
ulemper: lavere snørehøyde over bakken, kratt, trær osv. Spessielt ved vading. 
              Kaster litt kortere, spessielt ved vading 
             vanskeligere å utføre spesialkast, div vannkast. 
             Dårligere rekkevidde ved mending 
             vanskeligere å styre fisken under temming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais. jeg ville jeg prøvd begge modellene å valgt den stanga som kjennes mest ut den stanga du vil trives med. ikke verre enn det. Med det mener jeg at idag er det avåtil endel variasjon innen samme stangserie på de forskjellige klassene og lengdene.

Det er med andre ord ikke sikkert 8.6 ft stanga er lik 9ft stanga i samme stangserie. Målet er ofte å produsere tilnærmet identisk aksjon i en stangserie på de forskjellige lengdene og klassene. Men ikke alltid det er tilfellet ;) 

Ellers kan man kanskje oppsummere det slik :

fordelene : Lettere kasting i trange posisjoner, bedre feeling på nærfiske 

ulemper: lavere snørehøyde over bakken, kratt, trær osv. Spessielt ved vading. 

              Kaster litt kortere, spessielt ved vading 

             vanskeligere å utføre spesialkast, div vannkast. 

             Dårligere rekkevidde ved mending 

             vanskeligere å styre fisken under temming

+ lettere å håve og fordel i mye vind..

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det en del som gikk i MOT valget mitt som brått kunne ende i en 8'6. :/ Men som også blir nevnt, det er jo bare å prøve seg frem. Men nå tenkte jeg når man praktiserte fisket i elv, men et kom frem. Det jeg også var redd for var jo mende problemet som kunne oppstå, samt linehøyde..

 

Kanskje jeg bare skal gå for klassisk 9foter. Det er jeg brått vant med så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjennom diverse tester opp gjennom årene konstatert at forskjellen på kastelengde mellom 9' og8,6'  er minimal/ubetydelig.

Jeg har flere stenger i både 8-8,6 og 9 fot,og kaster ikke kortere,eller har begrensninger med 8,6fot. det skiller noen små cm i høyde ved kasting,som i alle fall jeg ikke har merket,hverken ved vading eller vegetasjon.

Viktigere å finne en stang du føler du har kontroll på, og trives med :-)

Jeg er veldig glad i nettopp 8,6 fot,da jeg føler bedre kontroll på de. 

Men dette er helt klart en smakssak,og noe du må prøve selv :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått til innkjøp av en 8'6" #5 GL Fario. Men har desverre ikke kunnskap nok til å si noe om 8'6 vs 9 fot... Men ved kasting på kunstgressbanen borti nabolaget, så merket jeg at kastinga virket litt lettere enn ved de 9foterne jeg har prøvd.

Står ovenfor samme valget i #7... Men da med 9 eller 9'6"... Som skal brukes både i elv og sjø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med sveinung her. Om du velger 8,6 eller 9 har i praktisk bruk minimal betydning. Jeg bekymre meg veldig lite for stanglengde når jeg kjøper stenger. jeg liker personlig godt 9ft på mine 4 og 5 stenger til ørretfiske. Og trives veldig godt med 8,6 på 3 stanga. Synes feelinga er noe man skal ta med i vurderinga. Jeg har f.eksempel en 8ft som er helt drøm å presentere på 10- 15m kast. Kun på feelinga med kortere stang :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

ViktorS; Jeg har kastet mye med Fario 8,6 #5, og kan love deg at din opplevelse av å kaste med den er veldig lik den jeg har hatt. Jeg har også eid Fario 905, og den er helt annerledes. Den kortere varianten føles utrolig mye lettere, og er i det hele tatt mye enklere å kaste med, syns jeg. Den føles som en firer, men har power nok til femmersnører. Jeg valgte til slutt å selge min fordi jeg fant en annen stang jeg fisket enda bedre med, men det var med tungt hjerte, for den korte Farioen var en skikkelig godstang. Den ble likevel stående etter hvert, og da solgte jeg den like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har bitt meg litt merke i er at den med den korteste så kan man slippe unna med en del vekt i bunndelen for å fortsatt ha god balanse i stangen.

Har faktisk ganske mye å si selv om det ikke er veldig mange cm eller gram det er snakk om.

Ble spesielt oppmerksom på dette når jeg begynte å bygge egne stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ViktorS; Jeg kjøpte en Loop Evotec mf 905. I tillegg har jeg en Winston Biit 905, en Winston WT 7,6" #4 og en Zpey Lean Green #3, så da blir det liksom ikke rom for Farioen. Jeg fisker mest med Loopstanga, da den liksom bare passer meg.. Men som sagt, Fario 8,6 #9 er en godstang. Følte liksom at jeg kunne gjøre hva jeg ville med den i hånda. I tillegg føles den utrolig lett, noe som er deilig hvis man sliter litt med skuldre, slik jeg av og til gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...