Gå til innhold

Streamerfiske i stillevann og elv


Daniel Løvheim

Anbefalte innlegg

Streamerfiske er noe jeg har vært særdeles lite borti når jeg jakter ørret. Har vært sånn halvveis tørrfluepurist de siste årene og kun hevet på noe subsurface snacks når alt annet håp er over og ut.

Tenker denne sesongen å utvide horisonten min litt og prøve noe nytt.

Har selvfølgelig dengt masse etter SØ i sjøen og har dermed forsåvidt erfaring med streamere derifra, men i ferskvann og elv er jeg helt blank, hvertfall ikke langt ifra..... :rolleyes:

 

I første omgang tenkte jeg å skaffe meg en god line til streamerfiske i stillevann, da det er her det blir mest aktuelt for min del, og lurer dermed på hva liner folk bruker til dette og hvorfor? Det vanet jeg skal fiske mest i er til tider ganske typt, men har sine grunne viker også.

Andre tips av linevalg til elv og generelle tips og triks tas imot med åpne armer!! :D

 

Venter på en Guideline Fario CRS og en Hardy ultralite 4000DD som skal være mine følgesvenner denne sesongen! 8)  Så når eksamener er over skal det denges som det aldri før har blitt dengt!

 

Legg gjerne ut bilder av godfluer hvis du føler for det også!

 

 

 

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel kanskje av omvendte typen, vaker det ikke hiver jeg på streamer asap, kan anbefale f.eks SA mastery stillwater snøre(intermediate), 9 fot fluorcarbon fortom holder lenge (Synker), streamerfavoritt Appetiser, får lurt opp mye fin fisk.

Drar streameren ganske så likt som når fisker sjøørret, kjappe trekk og liten pause innimellom, i elv lar jeg den ofte streameren flyte et stykke ned og så bare smånugger litt i snøret.

Går fint hive streameren når vakende fisk også.... :D

 

 

Endret av trebor
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal det vel sies att Trebor er det man kan kalle en streamer konge :P  om fisken ikke tar det tørre han binder på fortommen på de 5 første kasta, Smakk så sitter det en streamer på fortommen :P    

 

fanger jo fisk, men streamer er jo så kjedelig, nymfer er bedre da, men allerhelst skal man jo prøve seg på vakende fisk :P

 

kan jo hende man slipper unna endel striping i vannet om man kjører ei line med sink-tip.

 

 

FC fortom er nok ett must for synk og usynlighetens del. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fisket en del år no, men streamer fiske har jeg bare aldri tatt tak på etter ørret. Fisker stort ett fluorocarbon når jeg fisker tørt også, så det har jeg alltid med meg. Men hadde håpet noen hadde noen gode lineforslag til dette type fiske, eller noe annen teknikk og tanker de ville dele. Så ''the more, the merrier'', sikkert flere som lurer på å dyppe streamere i sommer etter ørret :P:D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Daniel

 

Her har du noen tips sånn jeg gjør det. Sikkert ikke etter oppskriften men jeg får da en fisk en gang i blant.

 

Denging med streamer skremmer jo endel fisk enten man vil eller ikke. Bruker derfor glassline og ganske lang leader/tipet. Godt over 2 stanglengder. I marka prøver jeg å kaste korte kast over steder jeg mener det bør stå fisk slik at jeg har full kontroll på nedlegg og ikke lager så mye bråk. Tidligfiske stillevann er RS dragon (libellen til Stokkings) veldig giftig. Drar den ganske sakte med korte stopp langs kanter høyt i vannet. En sort/hvit sunray shadow tube i stor fart fungerer også veldig bra. I mange vann her er blodigle en stor del av dietten så en liten imitasjon av denne er giftig.

 

I elv fisker jeg stort sett laksesving. Du varierer fart og dybde etter vinkling på kastet. Større vinkel større fart og omvendt. Legger inn mend hvis jeg vil dypere. Oppstrøms kast og hurtig inntrekk funker også som snus.

 

Det var det lille jeg hadde å komme med

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret erfaringer kan overføres direkte til ferskvann, det er samme fisken og kan fiskes på helt samme måte. Jager ørreten småfisk, så ser man det ofte. Finn ut av hva den jager, glassliner og omtanke rundt fortom som Jon Erlend nevner er alltid lurt. I bekkeutløp og lignende så lurer det ofte litt større fisk. Og en sort/oliven WB dead-drift eller oppstrøms kan være svært effektivt.

 

Som i sjøen så vil ikke fiskeimitasjoner være det beste til en hver tid. Vær og vind har mye å si. Gråvær, regn og vind er å foretrekke. De store beiter mer aktivt da. Det blir også lettere for oss å komme unna med bedraget.

Muddler Minnow bør man ha noen av i boksen, enten som tradisjonell eller en annen variant. Lag noen med lenkeøyne også, om man kun har med flyt så vil de sørge for at man kommer litt ned.

 

En annen type teknikk er fiske med hurtigsynk liner og flytende fluer. Effektivt, men kanskje ikke helt det du tenkte på?

 

Elvefiske med streamer er et eget kapittel og det er noe helt for seg selv, oppstrøms, svært aktiv mending, start og stopp er gode stikkord. Full fart er effektivt her, kast oppstrøms og mend nedover mens du trekker inn line. 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse minizonkerne ser veldig spennende ut! Hvor lett ustyr er det "forsvarlig" å kaste disse med? 

 

Har ikke prøvd 4'ern ennå med disse, men det burde gå greit. Bruker 5'ern til alt, også disse. De er små. Det er det jeg liker med dem, trenger strengt tatt ikke noen annen stang eller line (jeg har bare flyt), trenger omtrent ikke bytte fortom. 

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for opplysene og flotte bidrag folkens! Man lærer så lenge man lever og her kom det mye nyttig fra flinke folk <<l

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for helline med samme synkegrad hele veien eller med synkeklump og flytene running line...?

Blir nok hovedsaklig fiske fra land da jeg ikke har belly, så kanskje bedre kontroll med flytende running line?

Har sett på div line fra forskjelige produsenter, men ikke bestemt meg enda..

Linen skal som sagt sitte på en Fario CRS 9' #5 og :)

Har et vann hvis navn skal gå unevnt som går heidundranes stor fisk i som er meeeget glad i streamer og godt over gjennomsnittlig vannskelig å lure på tørt, selvom jeg kommer til å fortsette å prøve, hehe  :P  laugh.png' alt=':lol:'> 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse minizonkerne ser veldig spennende ut! Hvor lett ustyr er det "forsvarlig" å kaste disse med? 

Var minizonker Willy og jeg fisket med i Ekso sent i oktober og det funket jo meget bra. I flomstor elv fikk vi hver vår kilosfisk i løpet av kort tid:) Da brukte jeg Zenithen min, #5. Rullet dog kun ut vannkast. Brukte slow intermediate.

Endret av magman1
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke "alt bindeutstyr som trengs" for å binde de zonkerne vi fisker med.Ganske enkle,med basis i kanin(har skinn,men bruker også strips).  ;) . Det viktige i rolig vann kan være liv,og mykhåret pels(som kanin) eller marabouvarianter i hale/hackel er gode løsninger.Om man ikke har øyne å lime på,kan det brukes kulekjedeøyne,eller som jeg har begynt å bruke;tungstenkule på sånn ca. 3-4 mm. Litt tungt å kaste med,men kaster det greit med Fluvius 4M. Ikke så lang fortom,dog såpass at synkegenskapene i flua kan brukes. Den svømmer jo i synkefasen og. <<l

Når det gjelder lengde på fortom,bruker jeg ofte ganske kort.Har aldri opplevd at fisken reagerer på et snøre vannet,så fortomslengde må velges litt ut fra hva du fisker med. Husk at hvis fortommen er lang ved synkesnørefiske,og flua ikke så tung,så vil flua løftes opp igjen av den lange fortommen(kjent prinsipp fra dorging).Med tung flue,vil det bli vanskeligere å kaste. Sjøl kan jeg bruke fortom helt ned mot halv stanglengde,både til SØ og BØ,det må tilpasses. ;)  Ved flytesnørefiske kan det bli motsatt,men at du kanskje må vente litt på at flua synker. I Ekso i høst fikk vi nok de største på ca 4-5 cm lange zonkere(bortsett fra Erling som tok en på 3,1 på et utyske vi døpte Lady Gaga  :D  ).Best fisket en virkelig minizonker : vanlig tørrfluekrok 10,pearlfloss i kropp,bitte liten strip festet med kobbertråd(2-3 surringer),spunnet kanindubb i front og kobber(kan helt sikkert varieres)tungstenhode. Forbausende mye bra fisk på den.Hva fisken tar den for vet jeg ikke,men den funket såpass at jeg alltid vil ha de i boksen. ;)

Må vel få legge til at å bruke Rappalaknute til dette fisket ikke er dumt. 8)

 

Tvi,tvi Daniel. Streamerfiske kan være rock'n roll.

Endret av Rodswinger
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter godeste Jon-Erlend nevnte glassliner har jeg tatt noen nye vurderinger. Har jo kjennskap med Airflo Ridge Delta clear i fast intermediate i mitt SØ fiske, så lurer på om ikke en slik glassline i #5/6 kan være god kombo på en fario crs 9' #5. Ellers har jeg sett på Airflo 40+ extreme distance i Float/fast.int samt Guideline 4cast i float/sink3, som alternativer til glassline.

 

Noen som har noen tanker rundt disse linene til streamerfiske i ferskvann? Hvis man eventuelt skulle hatt en til både stillevann og elv f.eks, hvilken ville dere valgt og hvorfor? :)

 

 

 

Daniel

Endret av Dlovheim
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40+ Int.  #5 som helt greit kan kastes med stive 6'ere og sikkert 7'ere og.

Men,det er visst ei line som forandres ved forskjellige produksjoner,så jeg kan ikke hjelpe mer.Aner ikke når min er produsert,men tar den fram når jeg vil litt ned.

 

Det burde vel være masse å velge i der ute.Fargen kan vel heller ikke være så nøye.Som jeg sa over her,har jeg aldri sett at fisken har brydd seg nevneverdig om et snøre i vann. Det som ofte kan skremme er jo nedlegg og plask fra flua,et stripende flytesnøre osv.Særlig i solskinn kan skyggene fra stripende snøre sende fisken i alle retninger.

 

Mest bruker jeg Guidline Coastal i begge synkegradene.både til SØ ogBØ,men om jeg kommer til å fortsette med kommer an på. De kan bruke noe tid før de synker,og kan tyne tålmodigheten litt av og til. >:D

 

Hva bruker dere andre ?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Guideline Coastal til SØ og det er meget godt. Har brukt det i elv med suksess også:) Er litt enig i at de kan bruke noe tid med å synke enkelte ganger, men lina er utrolig deilig rent kastemessig. Har funnet ut at jeg må slutte å bry meg om at det tar litt tid å komme ned i blant, men heller se positivt på at det åpner muligheter for å fiske ekstremt grunt uten å måtte bytte spole. Har tatt fin fisk på artige plasser der raskere synk hadde endt dårlig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...