Gå til innhold

Rene fluefiskesoner...?


Magne Farlund

Anbefalte innlegg

Om egne soner for klassisk fluefiske. :?

 

Det å kunne stå å kosefiske på vakende stor fisk med tørrflue, kun flankert av andre fluefiskere, er en tiltalende tanke. Hva mer kan man egentlig ønske? Likevel er jeg skeptisk til slike soner, der en type sportsfiskeutstyr tilgodeses og alt annet ekskluderes. I forsøk på å forsvare en slik tankegang og praksis (i stedet for å innrømme at årsaken er ren egoisme), dukker det opp ulike argument, men oppgaven er bortimot håpløs - “mission impossible“.

 

Hyppig brukte argument er forstyrrende støy og bråk fra tunge sluker og dobber, samt episoder der sluk- eller dobbefiskeren kaster sena over naboens fluesnøre. Lange kast med dobb i elv krever også større plass.

Jo, man har opplevd og av og til irritert seg over dobbefiskere. Flere enn en tur har fått redusert fiskeglede grunnet dobbefiske. Men ikke fordi fiskeren fisket med dobb og fluer. Grunnen var dårlig oppførsel. En erfaren dobbefisker støyer ikke. Tidligere benyttet man tykkere sene og tyngre dobb, nå bruker man tynn sene og slanke, lette dobber. Og ved å bremse kastet før dobben lander plasker det laaangt mindre enn når en fersking pisker vannet foran og bak seg med fluesnøret. Støy og forstyrrelser har i langt større grad med teknikk og oppførsel enn med fiskeutstyret å gjøre. Og forsøker man å argumentere ut fra fiskens ståsted har man allerede skutt seg selv i foten, med hagle. Sportsfiske er ikke skånsomt for fisk, kun til glede for fiskeren.

 

En annen side ved å arbeide for bedret kvalitet (les: størrelse) på fisk i elvene, samt skille ut populære strekker som fluefiskesoner, er faren for å bidra til at sonene blir for eksklusive. Hvem ville ikke som grunneier takke ja på en forespørsel fra en forretningsmann om å booke strekket for en uke med prislapp 50-70.000,- kroner. La 6-10 personer komme og få full forpleining. Bygge en liten camp og virkelig tjene penger. Dette er gammelt nytt i flere av lakseelvene, og med økt press for å slippe til på de beste stedene, også i elver med storaure og storharr, vil dette som egne forretningsforetak vokse og bre seg. Det er mange som har mye penger, og disse har rike venner. “En gullnøkkel passer til alle dører”. Man behøver ikke anstrenge seg veldig for å forespeile seg en situasjon der de beste elvestrekkene er booket for hele sommeren. Da må man sitte på elvebredden og bare se på, enten man har fluestang eller haspelutstyr. Blir offer for egne holdninger, der noen skal ekskluderes til fordel for andre.

 

Jeg kunne også ønske meg en elvestubb med kosefiske, som nevnt innledningsvis. Men jeg tror mer på å jobbe for gode holdninger blant sportsfiskere generelt, slik at flest mulig kan stå sammen på bred front og kjempe for retten til å fiske for en akseptabel kortpris også om et tiår eller to. Det å ha faste, gode regler for skikk og bruk og å håndheve disse, er kanskje det beste tiltaket av alle. Jeg har også irritert meg over fluefiskere som planter beina på godplassen og nekter å flytte på seg. Det er ikke slik at gode manerer følger stangvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ikke mange svar, for det er søren ikke lett å svare på det flotte innlegget ditt mafa! Det er heller ikke et lett tema du her tar opp...

Skal forsøke å komentere noe, men dette blir liksom feil uansett.. ;)

 

Likevel er jeg skeptisk til slike soner' date=' der en type sportsfiskeutstyr tilgodeses og alt annet ekskluderes. I forsøk på å forsvare en slik tankegang og praksis (i stedet for å innrømme at årsaken er ren egoisme)[/quote']

 

Jeg tror "egoisme" er et ord som går igjen i vår verden..

 

Og forsøker man å argumentere ut fra fiskens ståsted har man allerede skutt seg selv i foten' date=' med hagle. Sportsfiske er ikke skånsomt for fisk, kun til glede for fiskeren.[/quote']

 

Som du selv skriver; Sportsfiske er KUN til glede for fiskeren! Altså er egoisme det som gjør at vi velger å se bort i fra at fisken stresses for at vi selv skal få fisket. På den andre siden hadde det ikke vært ørret i mange elver og vann uten oss sportsfiskere...

 

En annen side ved å arbeide for bedret kvalitet (les: størrelse) på fisk i elvene' date=' samt skille ut populære strekker som fluefiskesoner, er faren for å bidra til at sonene blir for eksklusive.[/quote']

 

Ja, dette har vært baksiden av medaljen dessverre, til nå. I dag er det ekstremt få elver som har innført fluesoner og regler med strenge uttak, men det kommer nok flere. Vi vet av erfaring at slike tiltak gjør fisket bedre, og hvis det kommer mange nok vil "eksklusitiviteten" ikke være så stor lenger (tror jeg :-k ). Man får et godt fiske flere steder, og dagens "eksklusive" elver får konkurranse fra andre...

 

Problemet som ofte oppstår er at slukfiskere føler seg utestengt fordi man ofte innfører begrensniger på utstyr når man først innfører restriksjoner på uttak. Dette skyldes praktiske årsaker. Det er problematisk å tillate vobblere med tre treblekroker når man er pålagt å sette tilbake en god del fisk, for å sette det på spissen..

Men, så lenge en elv har prioritert egne soner for meitefiskere og slukfiskere, så skal det være rom for alle sammen. Så kan man bli flinkere til å gi slukfiskere gode soner, og ikke holde av alle godstrekkene til fluefiskere..

 

Det er ikke slik at gode manerer følger stangvalget.

 

Nei' date=' enig i det! Drømmen hadde vel vært et land med 100% statseide elver og vann, der fisket var knallbillig, all storfisk var fredet, og alle syntes det var greit å bare steke en liten ørret til middag! ..uavhengig av utstyr... ;)

 

Jeg har som du kanskje skjønner litt blandede følelser for dette med fluesoner/sluksoner, og egoisten i meg sier "Bra! Fluesoner trenger vi der man innfører fangstrestriksjoner!". På den andre siden er det synd for de som etter hvert (i de [u']få[/u] elvene det gjelder) må fiske på en annen sone enn der de fisket med sluken/marken før.. Ikke lett dette, men jeg tror det er til å leve med hvis fordelingen av soner blir "rettferdige" nok.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet som ofte oppstår er at slukfiskere føler seg utestengt fordi man ofte innfører begrensniger på utstyr når man først innfører restriksjoner på uttak. Dette skyldes praktiske årsaker. Det er problematisk å tillate vobblere med tre treblekroker når man er pålagt å sette tilbake en god del fisk' date=' for å sette det på spissen..

Men, så lenge en elv har prioritert egne soner for meitefiskere og slukfiskere, så skal det være rom for alle sammen. Så kan man bli flinkere til å gi slukfiskere gode soner, og ikke holde av alle godstrekkene til fluefiskere.[/quote']

 

Mulig jeg bommer litt, men kan ikke dette ha sammenheng med at det er bedre "tradisjon" for å følge opp slike restriksjoner blandt fluefiskere, enn blandt den jevne sportsfisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Flemming!

 

Endelig kom det en reaksjon. Trodde jeg hadde havnet helt på jordet her - ikke bare det men på feil jorde også. Likevel, jeg står for det jeg skriver. Mener hovedregelen bør være å innføre restriksjoner på utstyr og fangst: BL-krok, kun en treblekrok uten mothaker (gjelder spinner, sluk, tubeflue), osv., samt bag-limit og max- eller min-mål.

 

Når det gjelder meitefiske vet jeg sannelig ikke hva jeg skal si. En type fiske der fisken sluker agn og krok kolliderer med det meste. C&R kan ofte ikke praktiseres, og det betyr at man må fylle gjeldende bag-limit og gå hjem eller skifte til annet utstyr. Som du påpeker er temaet vanskelig.

 

Jeg har fisket i Østerdalen tidligere men flyttet fra Hedmark til Telemark for mange år siden. Her jeg fisker er det ingen soner ut fra redskapsvalg, så jeg har ikke følt det på kroppen. Kunne være artig å høre hvorvidt systemet er allment akseptert eller om det oppstår mange konflikter.

 

mafa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nylig innført ren fluesone i deler av Rena. Jeg vet det er kommet en del kritikk på denne avgjørelsen, men sommeren vil vise om det oppstår noen direkte konflikter...

 

Det er flere her som fisker i Rena som sikkert kan si mer om dette.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er en av dem som tilbringer store deler av sesongen i Rena, og egoisten i meg jubler, mens realisten i meg i alle fall forsøker å vurdere pluss og minus.

Strekket man snakker om er på ca 3 kilometer av ei elv som er ca 3 mil lang. Det er egentlig helt utrolig at så mange konsentrerer fisket sitt rundt dette området, når man faktisk har igjen ca 2,7 mil med meget godt fiske. Det er vel antakelig en av grunnene til at jeg holder meg unna dette området, i alle fall i fellesferie tiden.

 

Sluk og markfiskeren i Rena er nok ikke veldig glad for dette, og det er ikke lett å få en kar, som har fiska i Rena lenge før de fleste av oss hadde slutta med bleier, til å forstå at han nå ikke kan fiske lenger på "gromplassen" sin, fordi den nå er forbeholdt fluefiske. Jeg har ingen problemer med å forstå at de blir frustrerte.

Samtidig må man jo tørre å ta upopulære (kan også leses populære)avgjørelser for å ivareta elva.

 

Det er som Flemming sier "sommeren vil vise om det oppstår direkte konflikter".

 

Jeg velger inntil videre å si at det er igjen veldig mye elv av Rena å fiske i (og til særdeles gunstige priser). I mellomtiden får vi forholde oss til de regler som gjelder. Det er vel uansett mulig å evaluere de reglene som gjelder etter sesongen.

 

Nå er det nylig innført ren fluesone i deler av Rena. Jeg vet det er kommet en del kritikk på denne avgjørelsen' date=' men sommeren vil vise om det oppstår noen direkte konflikter...

 

Det er flere her som fisker i Rena som sikkert kan si mer om dette.... ;)[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Nå er det nylig innført ren fluesone i deler av Rena. Jeg vet det er kommet en del kritikk på denne avgjørelsen' date=' men sommeren vil vise om det oppstår noen direkte konflikter...

 

Det er flere her som fisker i Rena som sikkert kan si mer om dette.... ;)[/quote']

 

Hei Flemming!

Det er noen som i skriftlig form har forsikret alle om at: "Så dumme fiskeregler gjelder ikke for meg!" Det er de samme som aldri har fulgt minstemålsregelen eller baglimit-regelen. For et par-tre år siden var det tendenser til håndgemeng mellom mark- og fluefiskere i Renaelva. Men det er vel slik at det alltid vil være noen som er mer kranglete enn andre, samma hva de holder på med her i livet. Å prate disse til fornuft er som å ](*,)

 

Enkelte har jo en litt kortere :smt073 enn andre, og vi får da inderlig håpe at det ikke blir tilstander lignende :smt071 :smt067 :smt068 I så fall kan det hende at folk gir pokker i hele fiskinga, og drar på puben for å skaffe seg :smt117 Men da blir det jo bedre plass for de som klarer å skygge unna dette bråket! (Ja, jeg har akkurat oppdaga at det er flere Smil-figurer enn jeg først trodde!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en god latter, Jostein! laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Det er ingen som blir nektet adgang på disse fluesonene. De må bare skifte til riktig utstyr :D .

 

Dette ble fortalt meg av en taxisjafør i Auckland:

For mange år siden var det populært, spesielt blant Maoriene, å fiske regnbueørret med brød. Ja, du leste riktig, brød. De rullet brødet sammen til en klump, tredde den på kroken og vips - ørretmiddag. Metoden egnet seg dårlig for lange kast (noe som også gjaldt utstyret), så de sto ofte ved lett tilgjengelige høler, der fisken samlet seg. Fangstene var godt over normalt om høsten :roll: . Denne metoden var så effektiv at den ble totalforbudt over hele NZ.

 

De fleste fisker i dag like ivrig, men "Brødriggen" er byttet ut med en nymferigg. Problem solved! (Selv om fangstene visstnok er noe redusert...).

 

Alt er i stadig utvikling. Det gjelder også balansen elv/fisk/fiskere. Som sportsfisker (for å kalle det det) MÅ man forholde seg til det, enten man vil eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Sven-Kåre!

Ja. Og som de drevne stangsvingerne sportsfiskerne er, er nettopp disse særlig ettertraktet! Dette er noe jeg kan anbefale alle tilreisende fiskere. Bruk mye mer tid på puben! Det ligger ingen egoistiske baktanker til grunn for dette rådet :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...