Gå til innhold

Fiske etter regnbueørret


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Regnbueørretfiske er for mange av oss ikke så kjent. Jeg bor for tiden i Stockholm og har fått muligheten til å føle litt på regnbueørreten og jakten på denne fantastiske sportsfisken. Jeg tenkte å skrive litt om dette fisket og mine erfaringer med «bågen».

 

20141102_123637_zps1c2kqtge.jpg

 

Informasjonen er ikke faktabasert, det er bare mine erfaringer som beskrives videre.

 

Hvorfor regnbueørret og ikke brunørret?

I mangel av naturlig, reproduserende ørret i de sørlige delene av Sverige, samt et høyt sportsfisketrykk settes det ut regnbueørret i tilrettelagte vann. Det svenske befolkningstallet er dobbelt av det norske, og det er enormt mange sportsfiskere her. Interessen er stor og spesielt fluefiske og jerkfiske er populært nå for tiden. Dette kan man tydelig se på ulike fluefiskemesser. Folk er sultne på å fiske med flue, og ikke bare på de årlige fisketurene i sommerferien. Dette har spredd seg (som i Norge) til fluefiske i skjærgården etter sjøørret (og gjedde i Østersjøen). Men også andre fiskearter som sik, hvitfisk, abbor og gjørs fiskes med flue.

 

Det finnes altså enormt mange fluefiskere her, og mange av de reiser også til Norge for å fiske om sommeren for å fiske laks, harr, ørret og røye.

 

Hvor foregår fluefiske etter regnbueørret?

Høkensås/Tiveden-området er kjent for «bågefiske» i innsjøer eller i elva Baltak. Men fakta er at det i Sverige finnes mange innsjøer med regnbueørret. I motsetning til Norge, er det med tillatelse i fra staten tillat å sette ut regnbueørret, brunørret og røye i dedikerte vann som man har forvaltningsretten til. Dette kan være fiskeklubber eller vennelag som går sammen for å kultivere sitt eget vann. «Egne vann» holdes hemmelig, og utsetningene begrenses ofte til bare noen titalls fisk for å få en naturlig oppførsel på fisken.

 

1_zpsrne6mi2t.jpg

 

Klubbvann er vann som klubbmedlemmer og andre som betaler fiskekort kan fiske i. Disse finnes i hele Sverige og er ofte søkbare på internett. Her settes det regnbueørret flere ganger pr år. Dette påvirker fiskens oppførsel, og det er veldig avhengig av klubbstyret hvordan fisket blir i slike vann. Noen velger kvantitet, med mengder av såkalte puddinger på 1-3kg, mens andre satser på litt færre individer med dertil god kvalitet. Antall utsetninger pr år påvirker selvfølgelig hvor naturlig fisken blir i fiskevannet, blant annet hva den favoriserer av insektsføde.

 

Når?

En av de store fordelene med regnbueørretfiske i sørlige deler av Sverige er den lange sesongen. Som for brunørreten, kan regnbueørreten være skikkelig i bettet rett etter isen har forsvunnet. Fjærmyggfisket etter vårsulten ørret starter i disse dager.

 

20141030_143427_zpsqmcvuoal.jpg

 

Under den varmeste perioden om sommeren trekker det meste av regnbueørret ned på de dypeste delene av vannet og fisket blir ofte veldig tregt. Bare de aller minste individene (2-5hg) er aktive. I august/september, når vanntemperaturen har sunket til trivselstemperatur kommer fisket i gang igjen og varer helt til isen legger deg. I fjor fikk jeg siste regnbueørreten på tørt 15. november.

 

Hvordan?

Regnbueørret kan fiskes med både sluk og flue og på isfiske. Meiting pleier å være forbudt. Catch and release utføres av mange, spesielt fluefiskere.

 

Regnbueørret jaktes med akkurat samme fremgangsmåte som for brunørret. På våren er det fjærmygg, Hårmygg (diptera), Lepto, Vulgata og streamere som gjelder. Utover sommeren er det maur og vårfluer, og mot høsten så fungerer landinsekter som biller og stankelbein, samt vårfluer. Når det utover høsten begynner å bli kaldere er det fjærmygg som igjen sitter på lange, tynne fortommer.

Jeg har hatt stor fremgang med buzzerfiske i mitt nærvann. Gjerne med en klinkhammer som indikator og en saktesynkende glass bead buzzer 1-1,5m hengende under med fluorcarbon. Se Rune Stokkebekk sin artikkel Buzzerfiske.

 

Once%20and%20away%2018_zpsdd8fqwjz.jpg

 

Av utstyr så brukes alt ifra klasse 3 til 7. Normalt bruker jeg en litt myk klasse 5 til tørrfluefiske og en litt stivere 6’er til streamere. En regnbueørret på kiloen er en utrolig sterk motstander og det er utfordring å kjøre fisken forsvarlig på lettere utstyr ved c&r.

Noe som er kult er at man med flue ofte fisker fletta av de som kaster sluk. Jeg har flere ganger møtt på folk med spinnerstang som har vært ved vannet hele dagen uten napp. Når jeg så har lagt første kastet på ettermiddagen etter jobb, går det på en fin regnbueørret ila få sekunder. Som med brunørreten kan regnbuen bli selektiv. Med fluer tilpasset fiskens faktiske diet kan man fiske meget effektivt.

 

Så hvis du får muligheten så prøv gjerne å fange en regnbueørret! Sterkere fighter skal du lete lenge etter!

 

2_zps7an9qxq8.jpg
Endret av Jarle TL
  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jammen er det stor forskjell på regnbuefisket i Sverige også da, når sant skal sies  :)

 

Det er ikke mye jeg har vært i Sverige og fisket regnbue, men jeg har opplevd såpass at man KAN dra til put-n-take-vann og dra store "fjøsfisk"-regnbuer selv om man har null kunnskap. Og enda flere om man har kunnskap. Og bli alt annet enn glad. Samtidig kan man dra til steder hvor regnbuen er såpass vill og sjelden at det er som vilt ørretfiske. Først da blir det interessant, synes jeg. Regnbueørret som er få og sjeldne og har gått i vannet minst en sesong. 

 

Jeg fikk oppleve et slik fantastisk regnbueørretfiske i Tiveden et par turer sammen med eier og guide Andreas, og jeg skrev en artikkel i Jakt & Fiske om det, nettopp fordi det var så bra. Sett fra en norsk ørretfiskers standpunkt. Artikkel: http://www.thetroutbum.com/images/stories/PDF/J&F_TIVEDEN_ANDREBRUN.pdf

 

Det beste, råeste regnbueørretfiske - etter vill regnbueørret - har jeg hatt i Argentina  <<l

5036820683_f8174925e0_o.jpg

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg André. Det kan være ganske trist å fiske på oppdrettsfisk som man ser har tydelige tegn av å ha vært i fangenskap. Det må ha vært fantastisk å få oppleve fiske i Jurassic Lake i Argentina! Det er så mye mer tilfredsstillende å få fiske på frisk, naturlig fisk.

 

Denne som er bilde av under her tok jeg på lørdag på en kort gåtur med kona i finværet. Man kan se at denne har høy kvalitet. Sånne fisker er morro å fiske på synes jeg:

 

20150321_134827_zpshlfqd1fg.jpg

 

Det lå snø på bakken, det var endel vid og det var kaldt i vannet (1-2grader). Isen ligger fortsatt på skyggesiden av vannet. En streamer var derfor løsningen  :rolleyes:

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...