Gå til innhold

Stillevannsfiske 2015


Ruffen

Anbefalte innlegg

Poetisk, Elisabeth? Haha, prøvde ikke akkurat, men takk ;)

 

Jeg trudde det ville sverme godt med maur i dag også, med tanke på varmen og den litt "sjuke" tidligfiske-opplevelsen jeg hadde i går, men det gjorde det ikke. Ikke som jeg så ihvertfall :)

Samma det, for utover ettermiddagen, poppa det opp litt vak her og der alikavæl. De fleste langs pollenbeltene omtrent midt utpå vannet, godt utafor kastehold, men også enkelte individer som gikk nydelig i rute langs fjellvegg og under trær for å plukke mygg, fallmaur og div annet smårask. Jeg var ganske sikker på at en maur av type/størrelse "gårdagen" fortsatt satt friskt i minne hos auren, og det kommer nok ikke som noen bombe, men den fristelsen klarte dem ikke å holde seg unna... Slurp. Artig å fiske med svær maur, kontra palmer i #20.

Resultat blei tre fisk på ca fire kast - ingen svære, men det gjør som nevnt før, ingenting, for det var årets første tørre på stillevann. Skuldra er myyye lavere nå og jeg merker at det blir aldeles nydelig å ha fri hele den uka her... :) :)

 

Maur som nettopp har lurt opp to stk ivrige vakere

post-1215-0-11514200-1429560878_thumb.jpg

 

Fine skogsauren

post-1215-0-67591100-1429560910_thumb.jpg

 

Ses snart

post-1215-0-38961900-1429560954_thumb.jpg

  • Lik 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur etter jobb i dag. Åpnet markakontoen med en bekmørk 300-grammer som ville ha en CDC-mygg str 17. Maur, buzzere og libeller ble forsøkt da vakingen avtok, men det ville ingen ha, så det ble med én i dag. Men fisk på første tur både i marka og i elv borger for en god sesong!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott skiføre i helgen. Krysset flere vann på vei hjem fra orreleik. I går fikk jeg kastet litt på vann. Isfritt 7 meter fra land, Harestuvannet.

Så årets første mygg på mandag da jeg rakte. Snakke om markafiske og vak før 1. mai, uhørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i Østmarka i går etter jobb. Selv om sola varma litt så var vinden litt kald. Vinden løyet heldigvis litt da sola gikk ned.

Prøvde litt på Smalvann men foruten 3-4 vak av småtasser så var det intet der. Ferden gikk videre til Rundvann. Rett og slett et tragisk syn å se hvor mange store stokker og ikke minst bålrester som er på vannet...

Prøvde litt på Rundvann men var ikke tegn til noe aktivitet...

Så en håndfull med mygg i går men ingen på vannet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur opp til "mitt vann" i dag, hadde i utgangspunktet ikke helt troa på at isen hadde gått, siden det var is over 90% av vannet på tirsdag, men tok likevel med meg ei stang. Og den fikk jeg bruk for. Isen var borte på nesten hele vannet, for et herlig syn. 

 

Det blåste kraftig i dag så jeg prøvde litt med streamer og montananymfe, uten hell. Men så deilig at det endelig er i gang igjen. 

 

Edit: Bilde lagt til. 

post-5470-0-98316700-1429906819_thumb.jpg

Endret av FlySo
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i kveld. Litt vind passet meg bra i dag, ikke mye men nok til at det ble litt krusninger på vannet. Hadde ikke mer enn en snau time til rådighet, men det holdt det. Fikk en fin fisk på ca. 800 gram og hadde kontakt med en til uten å få den inn. Fantastisk deilig å få årets første, nå kan skuldrene senkes. Fisken tok en grå mini-zonker.

post-5470-0-37449900-1430251290_thumb.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fisk FlySo!

 

Jeg var ute hele søndagen i Østmarka utenfor Oslo. Utrolig deilig å komme seg ut i gamle trakter og bare trave innover med ryggsekk med matpakke, termos, fluestenger, vadere og ekstra klær.

 

1_zpstun10wxi.jpg

 

Langt å gå, men det gjør ikke noe når man kommer til slike plasser og oppdager at isen og snøen har smeltet bort:

 

6_zpsde3db6tw.jpg

 

Det var varierende vær med mye vind. Målet var å få fisk på tørt før 1. mai, men vinden sørget for lite vak. Da ble det isteden mulighet til å teste min nye streamerstang, en Scott Radian 906:

 

5_zpswmue1wll.jpg

 

Når kvelden kom så løya vinden endelig og fjærmyggen begynte å vise seg. Endelig fikk jeg se de etterlengtede vakene utenfor myrkanten! La ut en palmermygg #16 og jammen godttok ikke ørreten invitasjonen! Ikke store tassene (ganske vinterslanke), men dette varmet i hjertet likevel. Fikk opp et par og den under var på nydelige 300gram :-)

 

4_zpszlh7y5d5.jpg

 

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok rundturen litt opp i høyden i dag. Sparsommelig med vaking og litt småkaldt, men virkelig fint og ikke minst skikkelig isfritt overalt :)

 

post-1215-0-03306300-1430341964_thumb.jpg

 

Jeg tok først en liten ørret, helt ok, men så skjedde det! Og jeg mener, snakk om å få beina på jorda a! Endelig satt den, den myteomspunnede morten. Den sugde ned cdc-gnaten og kampen var ellevill, like så var jubelskrika som ukontrollert fortsatte i en halvtime etter kroking - minst... 

 

post-1215-0-07212300-1430342445_thumb.jpg

 

Det er også fint å se at det finnes andre hundedyr enn bare bikkja inni der, og at vi kanskje har et par øyer som følger med oss, når vi kåler med vårt nede ved vannkanten.  

 

post-1215-0-26954100-1430342826_thumb.jpg

Endret av Olav Haug
  • Lik 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mange innlegg av meg nå, men la gå (håper jeg). Var ute en tur i kveld også. Startet med to fisk på de to første kastene. 300 og 700 gram omtrent. Sistnevnte sørget for at jeg fikk et ufrivillig bad, kaldt ja. Siden jeg akkurat hadde kommet og fisken var på hugget kunne jeg ikke gi meg. Tok to til på 300 gram før jeg skulle ta noen få kast til. Plutselig hugg det til i mini-zonkeren. Kjente det var noe annet og det ble bekreftet når den var oppe for å riste av flua. En skikkelig rugg. Pulsen var ganske høy når den til slutt lå i håven. Vekten viste 1,85 kg. Min største ørret noensinne var et faktum, deilig! Ikke spesielt godt bilde, beklager det.

post-5470-0-04603100-1430507861_thumb.jpg

  • Lik 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkeltur innover i marka idag. Fortsatt litt frost i myra så man kunne snike seg litt utpå uten at det gynget for mye og skremte fisken, men alikevel var den ikke lett og lure. Ville seg til slutt på en Black Gnat, og fikk landet en fin fisk. 

Noen mobilbilder fra Østmarka idag. 

 

 

post-4999-0-54673500-1430673729_thumb.jpg

post-4999-0-44503500-1430673753_thumb.jpg

post-4999-0-49109600-1430673764_thumb.jpg

post-4999-0-29211900-1430673777_thumb.jpg

post-4999-0-24191700-1430673791_thumb.jpg

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har lyst på tur i Nordmarka Nord. Fortsatt is på Katnosa (Søndag). Skillingen, 10 min fra Stryken st., var isfri lørdag. Bra gjeddevann for de som synes det er moro!

Er sur på de som fisker i Gran eller Randselva og viser fram fine fisk. F-f.f.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som sliter med kulde, sur vind fra alle kanter og manglende insektsliv om dagen, eller? Jeg har sett en marginata eller to, vært borti ei maursverming, men har enda ikke kommet over ei god myggklekking... Ingen Empis heller! For en merkelig vår. Det kommer rett og slett til å eksplodere når varmen kommer.

 

edit

Endret av Olav Haug
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur på en lokal "myrputt i går kveld. Masse mindre fisk som vaket. Mest spennende var likevel innsektslivet. I den grad det er kjempe gøy med småmygg. Jeg syntes det, og lå vel en god time og kopet på myggpupper under og i filmen.

Så mange klekkinger til vinget fjørmygg, noe jeg syntes var direkte spennende, og vel så interessant som å fiske 200 grammere..

Var virkelig mye mygg i str. 20-22. Men ikke noe annet.

Tror Olav har rett i hvordan dette kommer til å gå. Stangende varme i 5 dager og så er alt i gang på et blunk, men også over på et blunk.

Tror det blir viktig å følge med de neste to ukene, for det kan fort skje fortløpende nå...

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt en del turer siden siste rapport, men ikke så alt for mye å skrive hjem om... Først de siste to-tre dagene har det løsna litt med tørrfluefisket, og vi har kommet over brukbare myggklekkinger og vakvillig fisk. Det er litt rart å tenke på at de første vulgataene kan dukke opp allerede i løpet av ti dager, alt ettersom hvordan været blir - tida flyr as! 

 

Et par dager gammelt bilde av bror som kjører en "900-grammer" 

 

post-1215-0-48537600-1431438724_thumb.jpg

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere nevner at det eksploderer når varmen kommer.

Hvis alt kommer samtidig, hvordan vil dette slå ut på fisket. Vil det bli alt for mange valg for ørreten og bli ekstra vanskelig?

Eller fullt kjør og frotsende fisk?

Mvh Truls

(Nysgjerrig sjøørretfisker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme er bare positivt nå og det er mye vann som skal varmes opp. Det er kun 6 grader i mange vann i marka og det er også steder hvor isen ligger enda. I år er det store forskjeller avhengig hvor høyt og langt nord man er så døgnflueklekkingene kommer til å ta sin tid. Som sagt bare positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere nevner at det eksploderer når varmen kommer.

Hvis alt kommer samtidig, hvordan vil dette slå ut på fisket. Vil det bli alt for mange valg for ørreten og bli ekstra vanskelig?

Eller fullt kjør og frotsende fisk?

Mvh Truls

(Nysgjerrig sjøørretfisker)

Kan bli vanskelig i vann med godt innsektsliv. Da vil fisken ha for mye å velge i og gjerne bli selektivt i noe sært.

I litt mere skrinne skogsvann kan det bli moro med frotsende fisk som tar det meste.

Sjøl synes jeg det er litt moro med vanskelig fiske, og skogsvann med mygg, vespertina , maur og noen få vulgata kan gi noen ekstra grå hår <<l

Endret av lars p
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...