Gå til innhold

Stillevannsfiske 2015


Ruffen

Anbefalte innlegg

Fisket først i elva i dag men der var det for fint vær og derfor stille. Så tok jeg en tur opp til skogen og besøkte 2 skogvann. Målet var å skaffe årets første matfisk etter mye C&R. Når jeg kom til det første rund 16:30, klekket det voldsomt med myggen og noe marginata og er ikke sikkert hvis jeg noen ganger har sett så mange vak. Dessverre var det bare 1000 små pinner rund 15-20 cm. Etter noe 20 minutter der og 6 av dem som ble slipet ut, bestemte jeg meg å gå videre, hvis jeg ville ha noe sjanse på større fisk.

 

På andre, mye mindre vannet var det litt mer vind, mye mindre klekking og noe vaking et par steder. Men størrelsen på fisk var synlig bedre. Fant en vindstille bukta, med sol og glass overflate, knyttet jeg en str. 15 brunn parachute på 0,12 spiss og kastet på en stor vak. Fisken tok og for første gang Danielsson snella måtte jobbe litt :D Hadde ikke backing ute men ørreten tok 3x ganger nesten hele fluelina ut. Etter laange 15 minutt var fisken i håven. Krok, som sittet knapt i leppen, falt ut nesten med engang fisk ble håvet. What a luck!

 

På tross at jeg kom for matfisk, denne rett og slett måtte tilbake bare for den opplevelsen. Jeg målet den til litt over 45 cm, i utrolig bra form. (Og nei, det var ikke karpe) Dessverre hadde jeg ikke vekta så nå vil jeg spørre folk her hva de tipper på denne :D Mitt eget tips er 1,1 kg. (i sammenligning med ørreter jeg fikk i elva) På slutt fikk jeg 2 fine matfisk så det blir fest :)

 

EDIT: Vekt korigert ned etter tips av andre  :rolleyes:

post-5500-0-14775000-1431979260_thumb.jpg

post-5500-0-92954500-1431979276_thumb.jpg

Endret av Ondrej
  • Lik 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelg fisk da, Ondrej! Grattis :) Hadde sjøl en fin ettermiddag/kveld i marka. Det klekka bra med mygg, men ørreten var i det sparsommelige hjørnet når det kom til myggrulling. Men det var en del dansefluer i lufta, så det blei til at jeg vippa ut en slik... Det tok akkurat 30 sec før den forsvant en i diger virvel og jeg hadde full kontakt. Etter en kort og hektisk kamp lå denna feite, vakringen i håven og kvelden var komplett  <<l

 

post-1215-0-35509800-1431980895_thumb.jpg

 

Detta bildet rettferdiggjør virkelig ikke hvor vakker fisken var! Ser jo ut som en torsk, og var omtrent like svær også ;) 

 

post-1215-0-41215100-1431981004_thumb.jpg

 

Adios amigo - see ya 

 

post-1215-0-23302900-1431981054_thumb.jpg

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket først i elva i dag men der var det for fint vær og derfor stille. Så tok jeg en tur opp til skogen og besøkte 2 skogvann. Målet var å skaffe årets første matfisk etter mye C&R. Når jeg kom til det første rund 16:30, klekket det voldsomt med myggen og noe marginata og er ikke sikkert hvis jeg noen ganger har sett så mange vak. Dessverre var det bare 1000 små pinner rund 15-20 cm. Etter noe 20 minutter der og 6 av dem som ble slipet ut, bestemte jeg meg å gå videre, hvis jeg ville ha noe sjanse på større fisk.

 

På andre, mye mindre vannet var det litt mer vind, mye mindre klekking og noe vaking et par steder. Men størrelsen på fisk var synlig bedre. Fant en vindstille bukta, med sol og glass overflate, knyttet jeg en str. 15 brunn parachute på 0,12 spiss og kastet på en stor vak. Fisken tok og for første gang Danielsson snella måtte jobbe litt :D Hadde ikke backing ute men ørreten tok 3x ganger nesten hele fluelina ut. Etter laange 15 minutt var fisken i håven. Krok, som sittet knapt i leppen, falt ut nesten med engang fisk ble håvet. What a luck!

 

På tross at jeg kom for matfisk, denne rett og slett måtte tilbake bare for den opplevelsen. Jeg målet den til litt over 45 cm, i utrolig bra form. (Og nei, det var ikke karpe) Dessverre hadde jeg ikke vekta så nå vil jeg spørre folk her hva de tipper på denne :D Mitt eget tips er 1,4 kg. (i sammenligning med ørreter jeg fikk i elva) På slutt fikk jeg 2 fine matfisk så det blir fest :)

Sånn rundt regnet er en marka ørret på 46 cm i god kondisjon 1 kg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rundt regnet er en marka ørret på 46 cm i god kondisjon 1 kg.

Takk Jon-Erlend for estimering :)

 

Jeg gikk litt ut fra mine siste 2 fine ørreter jeg fikk i elva. De ble ca. 40cm/850g og 41cm/950g og i ganske lik form - alle veldig høye for lengden- nesten som for korte for den høyden. Denne fikk jeg i Holleia på vest siden av Tyrifjorden. Egentlig ser den nesten ut som de sikspisende hannfisk fra Tyrifjord, bare i mindre utgave. Jeg var ihverftall veldig overrasket, aldri sett en sånn fisk i Nordmarka. Alle de andre jeg så i marka var mer like den som Olav tok - lengre og tynnere ved og bak gattfinnen.

 

Men du har sett 100+x mere stor fisk i marka enn meg så det er interessant å høre din mening ang dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tross at jeg kom for matfisk, denne rett og slett måtte tilbake bare for den opplevelsen. Jeg målet den til litt over 45 cm, i utrolig bra form. (Og nei, det var ikke karpe) Dessverre hadde jeg ikke vekta så nå vil jeg spørre folk her hva de tipper på denne :D Mitt eget tips er 1,4 kg. (i sammenligning med ørreter jeg fikk i elva) På slutt fikk jeg 2 fine matfisk så det blir fest :)

Gratulerer. Fisken ser bred ut, kan være 1,1 - 1,2 kg.

Fikk selv 2 markafisk i Måsjøen, henholdsvis kveld og formiddag 15 og 16. Mye vind men sporadisk opphold og noe vak. Så kun steinfluer? 14 og 15 prøvde jeg noe tjern lengre nord i marka. Mye vind + det første tjernet hadde 50 % is fra morgningen. Smeltet mye i løpet av dagen. Neste dag ble det tatt 4 ørreter.

Endret av hansjr
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Fisken ser bred ut, kan være 1,1 - 1,2 kg.

Fikk selv 2 markafisk i Måsjøen, henholdsvis kveld og formiddag 15 og 16. Mye vind men sporadisk opphold og noe vak. Så kun steinfluer? 14 og 15 prøvde jeg noe tjern lengre nord i marka. Mye vind + det første tjernet hadde 50 % is fra morgningen. Smeltet mye i løpet av dagen. Neste dag ble det tatt 4 ørreter.

 

Flott fisk, grattis!

 

Denne k-faktorkalkulatoren kan være nyttig når man bare har lengden på fisken, og vil finne ut hvor mye den veide, sånn ca:

http://www.oslomarkajff.no/joomla/fisker/k-faktor-kalkulator

 

I følge denne har en fisk på 1100 gram og 45 cm en k-faktor på 1,21, og det er temmelig høyt. Da snakker vi skikkelig feit fisk.

En fisk med på k-faktor på rundt 1,0 vil de fleste beskrive som en flott fisk i godt hold.

Alltid vanskelig å gjette utfra bilder, men tror jeg ville satt pengene mine på en k-faktor litt over 1,0, kanskje opp mot 1,1.

 

Uansett et prakteksemplar av arten.  

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert riktigere dette enn min barnelærdom = trudes. 36 cm 0,5 kg -  43 cm 1 kg -  52 cm 1,5 kg. Det lærte jeg for 50 år siden sammen med aftenbønn og salmevers!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne har en fisk på 1100 gram og 45 cm en k-faktor på 1,21, og det er temmelig høyt. Da snakker vi skikkelig feit fisk.

En fisk med på k-faktor på rundt 1,0 vil de fleste beskrive som en flott fisk i godt hold.

Alltid vanskelig å gjette utfra bilder, men tror jeg ville satt pengene mine på en k-faktor litt over 1,0, kanskje opp mot 1,1.

Takk, Håvard :)

 

Jeg var antageligvis alt for optimistisk. Egentlig på de to fiskene i elva ble jeg sagt på stedet at de var ihvertfall k-faktor 1,2 og denne så ganske likt ut. Det som er helt sikkert er at denne veide i hand klart mest av de 3. Skal derfor korigere tipset mitt mot 1100g.

 

Normalt ville jeg ikke bry meg om hvor mye den veier, men denne har vært den desidert største fisken min forleby, så derfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å skrive litt info om forholdene i Krokskogen, hvis noen har lyst til å dra ditt nå. Tok en 3 timers tur i dag fra Damtjern, til Storflåtan, Store og Vesle Åbortjern. Ganske fine forhold, noe vind men ikke overalt, fortsatt noe snø i skogen. Så ikke en eneste vak. Veldig lite insekter - bare noen få mygg i lufta og 2 flyvemaur. Kjempestor forskjell fra vannene under 300 moh. Må dessverre si at her skal det trenges sikkert 1, eller 2 uker til før det skal skje noe...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart desverre med minusgrader på natta og kald vind og kun sola som varmer på dagtid....i "mine"vann langt syd i Østfold er det kun mygg,mygg og atter mygg...ikke sett en eneste maur enda i år på vanna :( Merkelig i grunn;ifølge klimaexpertene for noen år siden skulle vi snart ha palmesus langs strendene her oppe......;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott dag på skauen. En del vespertina, mye fjærmygg og en hel haug av landinsekter var på farta i dag. Også vinden da, den var også frisk og på farta. Auren brøy seg kun om dansefluene, så en biot-luring med hackelspissvinger og fasanhalebein i krok #12 gjorde jobben - igjen... Gratulerer til kompis Dag med ny tørrfluepers! En velfortjent og gjennomført nydelig markafisk :)

 

post-1215-0-42168800-1432234117_thumb.jpg

 

 

 

 

  • Lik 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott dag på skauen. En del vespertina, mye fjærmygg og en hel haug av landinsekter var på farta i dag. Også vinden da, den var også frisk og på farta. Auren brøy seg kun om dansefluene, så en biot-luring med hackelspissvinger og fasanhalebein i krok #12 gjorde jobben - igjen... Gratulerer til kompis Dag med ny tørrfluepers! En velfortjent og gjennomført nydelig markafisk :)

 

attachicon.gif20150521_164102 Resize.jpg

 

Jeg trykker liker, sjøl om jeg er full av sjalusi og bitter for at isen fortsatt ligger på flere vann her på hedmarken... i cant wait :D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...