Gå til innhold

Stillevannsfiske 2015


Ruffen

Anbefalte innlegg

Tross en del vind og mye vann i et større vann (ingen vak på 2 timer), ble det vak og døgnfluer i et mindre vann (over 400 meter). 4 fine markafisk på døgnflue/fallskjerm. Etter kl. 17 ble det dødt. Bra søndag i Nordmark nord!

Endret av hansjr
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt sted i dag

Den fisken til høyre ser veldig ut som den har levd livet i en tank. Vet du om dette er settefisk som er satt ut i voksen alder ? 

Hvis man ser på spolen på fisken ser det ut til at den er nesten fullstendig avrundet

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligner i hvert fall veldig. Har fisket litt på Varaldskogen i Finnskogen, der settes det ut fisk hvert år i masse vann. Mener det er Kongsvinger JFF som drifter dette. Fisken så ut som den på bildet til Iselin, veldig avrundet spord, og finner som var skada, i det hele tatt tegn på at det er settefisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satte ut to-somrige ørreter i fjor høst, disse var ikke nærheten av denne størrelsen, disse var omkring 100 gram. Mulig 2-årig du tenker på Olav ? 

Hvis ikke det er jeg som klusser med dette, blir svimmel av betegnelsene

Er ganske sikker på at detta er to-somringer(kanskje 3), iallfall i de anleggene og det sette-opplegget jeg kjenner til i mine nærområder... To sommere er to år, og med pelletdiett blir dem fort svære altså :) De manglende finnene tyder på kar/dammer med litt for trange kår og litt for dårlig strøm :) Det tar litt tid før dissa individene oppfører seg som ekte aure 

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To somrig er ikke det samme som to år. Hvis den klekket for eksempel vinter 2013, så var den 1 somrig høsten 2013.

Ved utlevering vår 2014 var den 1 åring. Utlevering høst 2014 var den 2 somrig. Utlevering vår 2015 var den 2 åring,

og utlevering høst 2015 blir den 3 somrig.. Vi fyller ikke år før vi har fødselsdag vi heller :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har familien på besøk i Norge og tenkte jeg kunne vise dem hvordan et myrtjern i marka og fluefiske ser ut og med litt flaks også en pen ørret eller to. Antageligvis hadde jeg mer en bare litt flaks og var glad, ydmyk og stolt samtidig å presentere dem min ny pers på tørt, denne vakker ørret på 59 cm. Ikke spesielt feit men fortsatt fin. Den tok en mørk brun nohackle og som første ørreten min også backing - til han møtet land på andre siden. Der sittet han fast i vegetasjon og jeg tenkte det var ferdig, men fortommen måtte kutte gjennom vannliljer og etter en hektisk stund var den i håven. Jeg var så glad å se han svømme igjen :)

post-5500-0-01014400-1433446229_thumb.jpg

post-5500-0-10313200-1433446504_thumb.jpg

Endret av Ondrej
  • Lik 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har familien på besøk i Norge og tenkte jeg kunne vise dem hvordan et myrtjern i marka og fluefiske ser ut og med litt flaks også en pen ørret eller to. Antageligvis hadde jeg mer en bare litt flaks og var glad, ydmyk og stolt samtidig å presentere dem min ny pers på tørt, denne vakker ørret på 59 cm. Ikke spesielt feit men fortsatt fin. Den tok en mørk brun nohackle og som første ørreten min også backing - til han møtet land på andre siden. Der sittet han fast i vegetasjon og jeg tenkte det var ferdig, men fortommen måtte kutte gjennom vannliljer og etter en hektisk stund var den i håven. Jeg var så glad å se han svømme igjen :)

 

Flott fisk og fin historie!!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har familien på besøk i Norge og tenkte jeg kunne vise dem hvordan et myrtjern i marka og fluefiske ser ut og med litt flaks også en pen ørret eller to. Antageligvis hadde jeg mer en bare litt flaks og var glad, ydmyk og stolt samtidig å presentere dem min ny pers på tørt, denne vakker ørret på 59 cm. Ikke spesielt feit men fortsatt fin. Den tok en mørk brun nohackle og som første ørreten min også backing - til han møtet land på andre siden. Der sittet han fast i vegetasjon og jeg tenkte det var ferdig, men fortommen måtte kutte gjennom vannliljer og etter en hektisk stund var den i håven. Jeg var så glad å se han svømme igjen :)

Gratulerer med stor fisk! I god kondisjon kunne denne fort vært 2,5 kg! Veide du den ? var jo så slank at den må være nærmere 1,5! 

Hørtes ut som en artig opplevelse. Må være gøy for familien å oppleve noe sånt!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Kjell og Øyvind :)

Øyvind: Nei, jeg veide den ikke, bare målet lengde. Har trehåv og konstant glemmer å kjøpe digital vekta... men jeg tror det kan omtrent stemme det du sier - fisken følte ikke spesielt tung. Familien var like overrasket som meg, kjempefin opplevelse :)

Forresten, den hadde klippet fetfinne, burde melde dette til Dag@ofa...

Endret av Ondrej
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten opplevelse fra kvelden som var. Vi hadde nesten gitt opp håpet om noe brukbart spinnerfall, og var i ferd med å pakke i sammen, i det vi så et par skikkelig fine ørretvak tett på land rett bortafor oss. Grove, velkjente ringer.

Kompisen min, Stian, kom seg i posisjon, og la goslingen velretta mellom nøkkerosene der fisken viste seg sist. Det tok ikke lange tida før jeg hørte det velkjente slurpet, og ser kameraten har satt flua og fått full spenn i stanga. Fisken ruser utover, og det er ikke noen tvil om at Stian nå var full av adrenalin, det samma med undertegnede. Håra på armen blei om mulig enda stivere i det vi så fisken lage splash og virvler 15 meter fra oss - denna auren var seriøst noe av det grommeste vi har sett i detta vannet!  ssscared

Etter mye kjøring, frustrerende trøbbel med fortom og vegetasjon, fikk vi endelig se fisken for første og antageligvis siste gang. For i et enkelt meterssprang, sa den takk for seg og bare hånflirte av oss... Ikke rart den gikk og var sterk, for detta var ei tørrfluegjedde jeg vil anslå til ca 3,5-4 kg!  laugh.png' alt=':lol:'> Artige saker, og definitivt en førstegangsopplevelse for oss begge. Noen som har opplevd det samma, eller? Trur ikke jeg har fått ei lita ei en gang på tørrflue.

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige saker, og definitivt en førstegangsopplevelse for oss begge. Noen som har opplevd det samma, eller? Trur ikke jeg har fått ei lita ei en gang på tørrflue.

Joda, har fått gjedde på tørt ved uhell et par ganger, både i stillevann og elv, men bare små på opptil et par kilo.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...