Gå til innhold

Stillevannsfiske 2015


Ruffen

Anbefalte innlegg

Geir johansen:
Rimelig sikker på at jeg ser hvor du står på bilde du har lagt ut sist her. Vulgataen er i full gang, men fisken vaker så lite at jeg blir skremt. stemmer historiene jeg har hørt fra folk som ferdes der oppe så er det kakket veldig mye fisk i det vannet hittil i år. Jeg fikk den følelsen på lørdag da vinnen stilnet ved 16:00. rett etter et lite regn skur og 4 manssterke i belly reiste hjem uten å ha sett en eneste vulgata,

nok om det!
Da kom det seilende mer vulgate enn jeg hadde behov for å telle.
Fortsatte å komme vulgataer en time til ca. fikk et par søte ørret. Ja det var de jeg kunne kaste på. jeg så 4-5 fisker til utenfor kastehold som var oppe. Her var det mye mat servert?!
Så skrønehistorie om mye fisk i anntall(det er nevnt pene kilos/sette fisker og) som er kakket i hode fikk en helt ny virkning på meg denne helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska i ett lite myrtjern i nordmarka i helga hvor det på søndagen klekka Vespertina eller Marginata. I starten tok fisken i nokså rolige vak og  inntrykket mitt er at den nå tok klekkere i vannfilmen, men etter en stund ble vaka hissigere og det var ganske tydelig at den nå tok voksne duns. I den første perioden fikk jeg en til og ta, men skusla bort tilslaget og borte var den.

All vakaktivitet, uten unntak var kloss inn på myrkanten. At klekkingene foregikk inne ved bredden skulle vel tilsi at det var Marginata, Vespertina klekker gjerne lenger utpå vannet, eller er det jeg som roter nå...?

Tida på året skulle vel tilsi at det var Vespertina vi møtte på, men er veldig usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sporet litt av. Men synes det er trist måten settefisk brukes her i landet. Er ingen motsander av settefisk, har selv hentet ut settefisk og satt ut i vann. 

Men poenget mitt er at dersom det er få fisk i et vann samt ingen gytemuligheter ser jeg ingen grunn til til å sette ut 3-årige ørreter. 

En 2-somrig ørret med god tilgang på næring blir en flott fisk iløpet av et par år. Disse er også i stand til å akklimatisere seg. Samt har den største vekstfasen i et naturlig klima.

Blir trist når jeg ser stor fisk har blitt tynn fordi den ikke har vært i stand til å tilpasse seg naturen, evt at næringstilgangen ikke er stor nok. Og hvis næringstilgangen ikke er stor nok var trolig ikke settefisken nødvendig heller.

 

Ser ingen grunn til å sette ut disse 3-årige ørretene. Vi begynte jo ikke med settefisk her i landet i fjor, så vi har tid til å la de vokse et par år. 

For å holde meg relevant til tråden kan jeg vel legge ved noen ørreter vi har tatt på stillevannsfiske i år, dette i forskjellige vann hvor settefisk har blitt brukt på en god måte. Hadde sikkert kunne satt ut 3 ganger så mange fisk og fått jevnt over fine fisk på 5-8 hekto. 

 

 

Jeg er helt enig med deg, Øyvind S. Synes det er nitrist med put & take. 

Dessverre blir det mer og mer av det her i landet. Foreninger og grunneierlag setter ut latterlige mengder med stor oppdrettsfisk i sure, næringsfattige skogsvann.

Resulatet blir et disneyfisert tullefiske, og dessuten mengder av fisk som ikke har sjangs til å klare seg i naturen. Har selv halt opp flere sånne sørgelige, finneskadete slips.

Hele greia er totalt unødvendig: hvis man setter en- eller toåringer i et fornuftig antall som er tilpasset det enkelte vann, kan omtrent alle vann fø opp stor, flott fisk på egen hånd, fisk som i alle henseende er like flott som helt vill fisk.

 

 

Jeg mener utsetting av stor oppdrettsfisk er dyreplageri, og burde vært forbudt. 

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, put & take i Hovborg med fete regnbuer, iskald Tuborg, lune smørbrød i kurv og nyklippet plen? Helt ok for min del. Vippe ut noen Mickey Finn og kjøre stor fisk litt småbrisen i sommersola. Fiskeferie det! ;D   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, put & take i Hovborg med fete regnbuer, iskald Tuborg, lune smørbrød i kurv og nyklippet plen? Helt ok for min del. Vippe ut noen Mickey Finn og kjøre stor fisk litt småbrisen i sommersola. Fiskeferie det! ;D

Hå-hå . . . Tar du på deg ansvaret som reiseleder og guide ? ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten tur på meg i dag. Fikk to fine fisk på en times tid. Den første på kanskje 400 gram var virkelig sprek, artig å kjøre den! Den andre var 700-800 gram og også sprek. Alt i alt en fin kveld. Legger ved et (dårlig) bilde av den største fisken.

post-5470-0-38886400-1434405289_thumb.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten tur på meg i dag. Fikk to fine fisk på en times tid. Den første på kanskje 400 gram var virkelig sprek, artig å kjøre den! Den andre var 700-800 gram og også sprek. Alt i alt en fin kveld. Legger ved et (dårlig) bilde av den største fisken.

Synes slett ikke at dette er et dårlig bilde. Elsker å se ørret  fra denne type vinkel. Flott bilde! 

Gratulerer med en solid ørret også :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første vulgata fiske i året ble Eldorado på tørt. Fra 1300 klekking av masse marginata/vespertina og noe helt sjuk store vulgataer, og spinnerfall allerede fra 1700... Ikke så mange vulgataer men de virket på ørret som en Grand Big Mac på noen som har ikke spist i to dager. Og da kunne man bare kaste, få fisk, kaste, få fisk igjen og igjen...

Jeg mistet noen, håvet minst 7, inkludert 3 mot kiloen. Så hadde jeg nok på bellyen men man kunne bare få flere og flere...

post-5500-0-74383300-1434478069_thumb.jpg

post-5500-0-17277100-1434480868_thumb.jpg

Endret av Ondrej
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At klekkingene foregikk inne ved bredden skulle vel tilsi at det var Marginata, Vespertina klekker gjerne lenger utpå vannet, eller er det jeg som roter nå...?

Tida på året skulle vel tilsi at det var Vespertina vi møtte på, men er veldig usikker.

Er usikker selv. Men har sett noe litt større, ca str. 14-16 lysbrunne fluer og noe små, ca str 18 mørkbrunne. Regner med at de første var Marginata og de siste Verpertina, eller? Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marginata svømmer ihvertfall inn til gresset og klekker som regel der. Tipper vespertina gjør det samme. Nesten helt like døgnfluer, og samme familie. Begge varierer mye i størrelsen, har sett veldig store marginata. Men også ganske små, ca som en gjenomsnittlig vespertina.  Seinest i dag så jeg en veldig liten vespertina, krok 18. 

Vespertina kan opptre i mye større antall enn marginata. 

Litt større marginata har også veldig tydlig mønster på vingene og litt annen farge, kan minne litt om vingene på en vulgata. 

Ser ikke noe grunn til å skille på disse når man fisker. Ser man at fisken tar duns og de fleste på overflaten er ca krok 16 så tar jeg på det. er det mange som er krok 12 så bruker jeg det. Bruker samme imitasjon.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i dag for å teste et nytt streamersnøre. Snøret var veldig bra og som bonus fikk jeg også et vakkert eksemplar av våre flotte brune ørreter. Nydelig dag for fiske også. Vekten viste ca. 900 gram.

post-5470-0-09711100-1435414301_thumb.jpg

post-5470-0-06893800-1435414323_thumb.jpg

post-5470-0-82178000-1435414338_thumb.jpg

Endret av FlySo
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er svært vanskelig for tiden. Utfordringen er å velge hvor man skal fiske, nesten helt umulig å bestemme seg, det er jo bra absolutt overalt!

Dette forandret seg i dag hvor jeg fisket.

 

I tillegg til små døgnfluer, forventet bra mengde av vulgata, og av og til noe små flyvemaur, begynte det plutselig å regne fra himmelen masse gigantiske rød/svarte flyvemaur 1,5-2cm. Og da ble fisk dritt selektive... Fikk kombinasjon av flere ørret, sik og abbor på tørt så på slutt knakk jeg koden :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har lagt ut en fisk her og andre steder. Men det har da blitt noen fine. Her er den fineste fisken jeg har tatt i skauen i år og det er en stund siden jeg tok en tilsvarende i det vannet. En av få vindstille kvelder med litt vulgataspinnerfall ga rimelig bra fiske, kvelden ble toppet med denne her som var rimelig sinna. Nå er det badevann og bare å se fram til August og forhåpentligvis litt kjøligere vann og sverminger av små maur :-)

post-2-0-79437700-1435864530_thumb.jpg

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i dag en del høyre i marka, på et tjern rund 540 moh, hvor fisking startet virkelig sent i år. Det var såpass bra fiske siste dagene at jeg hadde høye forventninger. Men kommer til vannet og ser ingen aktivitet i lufta eller på overflaten. Så sjekket jeg vanntemperatur og ble litt sjokkert. Antageligvis de 3 siste dagene var nok til å varme opp vannet til en koselig bade temperatur. 5 vak i 4 timer, så ut som en skikkelig bomtur. Til jeg nesten på slutt blindkastet Andre Brun sin profile ant med ekstra vinger og stripende caddis, de reddet dagen. På slutt ble det en fin kombo av 500g ørret, abbor og bekkerøye på tørt :) Det var liksom å lage vin av vannet...

Endret av Ondrej
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott dag i marka i går. Vært en kald og sen sommer i trøndelag i år, men i går ble det meldt tropevarme og vindstille, vi tenkte vi måtte prøve, usikker på hva som kunne møte oss. Vi hadde planer om vårfluer og libellenymfer.  Dro ganske tidlig da det var snakk om en solid kjøretur og gå-tur. Så en del stokkmaur både med og uten vinger på vei opp, og ble veldig optimistisk.

Når vi kom frem til vannet på formiddagen så vi flere vak umiddelbart, noe som slettes ikke er normalt for dette vannet. Kompisen rigget opp og tok på ei lita cdc vårflue. Hadde take etter kort tid, men dårlig konsentrasjon ga et litt vel sent tilslag. Hadde enda et take like etter men bommet denne gangen også. 

Deretter løyet vinden og vi ble litt sjokkert over å se fisk som beitet konstant i overflata flere plasser. Fant ei bukt med en aktiv fisk, kastet ut en liten caddis. fisken kom vakende mot flua mi. Et vak 30 cm til venstre for flua, og et vak 20 cm til høyre for flua mi. Jeg tenkte umiddelbart at det var fisk som ryddet maur nå som det var vindstille. Tok på en maur og kastet ut på samme sted. Nok en gang hadde jeg vak rett ved flua. Ingen respons. Begynte å fundere på at fisken vaket så mye, kunne det være mygg? hadde knapt opplevd at fisk har beitet mygg i overflaten på dette vannet. Selv har jeg heller aldri tatt noe ørret av nevnverdig størrelse på mygg før. Full av tvil rigget jeg en #18 palmino med buzzer under. Kastet ut. Kort tid etter vaket det noen meter til høyre for flua. Neste vak var kun 1 meter til høyre fra flua. Får sekunder senere kastet den seg over den tørre myggen min. Håvet fisken inn, og med en ørret på 1 kg ble den gamle rekorden min på mygg trolig tredoblet. 
post-4960-0-10544800-1435962732_thumb.jpg

Etter dette flyttet jeg meg til ei bukt som jeg vet holder bra fisk. her var fisken enda mer aktiv. 2-3 svære ørreter gikk å slurpet i overflata. Brukte en stund bare å nyte synet, samtidig som jeg prøvde å finne ut hvilken rute fisken gikk. Men med 3 fisker på samme området var dette vanskelig å tyde. Var utrolig vakkert å se fisken vake og se spolen komme opp lenge etterpå. Posisjonerte meg godt i forhold til den fisken som så størst ut. Hadde et par kast men den flyttet seg så utrolig raskt. Kastet en plass jeg følte meg trygg på at den ville passere. Plutselig vaket det under et meter fra flua. Deretter et vak under 10 cm fra flua. Hjertet banket hardt. Rolig rullet den over den tørre palminoen. Fisken gikk rett under myra, var svært redd for å miste den da jeg sto 10 meter inne på myra selv. Det gikk heldgivis bra og en liten stund senere lå en flott ørret på 1,5 kg i håven. Fantastisk opplevelse! 
post-4960-0-24116800-1435962778_thumb.jpg

De to andre fiskene i bukta var fortsatt aktiv så nå var det kompisen sin tur. Fiskene flyttet seg over et stort område, og var sjeldent inne ved land. Ventet en god stund før den vaket ved land,  kastet like ved. nok en gang vaket fisken få cm før flua før den tok. Nok en ørret på 1,5 kg ble raskt håvet. Slikt myggfiske var utrolig gøy. Fisken tok tørr mygg hver gang, buzzeren ble aldri tatt.
post-4960-0-39678300-1435962831_thumb.jpg

Etter dette ble det på tide med matpause. En annen venn kom etterhvert, han bommet desverre på tilslag på en stor ørret. Resten av kvelden ble brukt til å nyte godværet. Var ikke inn døra hjemme før 3 i natt. Sov godt etter en drømmedag i marka!

 

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Dette var på b3x'n. Har funnet tonen. Samtidig er snøret mitt blitt trått og lekker vann, så det gir heller ikke en rettferdig bruk av stanga. Skulle gjerne prøvd et SA trout #4 på den stanga, tror det hadde passet ypperlig. Men foreløpig mener jeg fortsatt at B2x 905 passet bedre med 4cast #4. Det jeg liker med b2x er at den er mykere i toppen(til tross for at den er en klasse tyngre), samt stødigere i ryggen når man skal kjøre tung/sterk fisk.

Disse fiskene var ikke i stand til å gi all verdens kamp i oksygenfattig myrvann, men har tatt et par bra fisk i grunne kalksjøer, og da er jeg fullstendig sjangseløs med b3x'n. Enda værre for kompisen som bruker WT i samme klasse. 

Får se om det blir en tur til i helga, isåfall kommer nok en markarapport!

Endret av Øyvind S
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...