Gå til innhold

Red Tag flue


Ondrej

Anbefalte innlegg

Red tag er en flue jeg leste om og ble anbefalt å binde. Har den alltid med i boksen jeg, men får aldri brukt den, fordi det finnes alltid noe annet som "må fungere" akkurat på den tiden - døgnfluer, mygg, daddy, caddis, maur, you name it...

 

Fisker man etter ørret fra vår til høst, er det noe situasjon hvor man burde velge red tagen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt den på lenge selv, men er jo en attraktor flue som enkelte har som sin ''buffer flue'', altså den man knyter på nå ralt annet håp er ute og ørreten ikke vil ta noe annet du har servert den. Den kan jo imitere div landinsekter, og med den røde stjerten som attraktor kan den være giftig! Har tross alt noen ørreter på samvittigheten verden rundt ;):)

 

 

 

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk glad for at jeg startet min frynsete karriere som fluefisker med slike fluer. Det ga mye glede og man "bare fisket" uavhengig hva som klekket.

Nesten i alle fall.

Er jo helt sykt hvor effektive slike fluer kan være.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dratt mye harr og ørret i Glomma med tørr og våt Redtag :)

 

Når ikke noe annet funker, eller det virker litt dødt i skauen, gjem mauren og stankelbeinet i taska, og sett på Cocky bondu eller Redtag...

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red Tag er en flue som lærte meg noen fluebinderknep i starten. Leste med store øyne "Vi binder fluer" av Pål Krogvold, og lærte meg slak-løkke-metoden, oppdaget den fine effekten påfuglherl gir, hvordan man binder hackle, og avslutning av flua. Synes flua inneholder mange av de grunnleggende bindeelementene, og er derfor en bra flue å binde i starten.

 

Men jeg binder fortsatt Red Tag. Klarer ikke å legge den igjen hjemme. Den sitter dessverre sjeldent på fortommen lengre. Jeg er enig med deg Ondrej, det er alltid noe annet som blir mer fristende. Men jeg tror jaggu jeg skal gi den litt tid i sommer! Både i skogsvann og elv. Iallefall skogsvann. Eller elv.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red tag.. Rød hale, peacock-kropp og hackle? Thats it?

 

 

Ja, en rød liten ulltråd-tag, påfuglherl kropp og et rødbrunt hackle  <<l

Litt av poenget med fargene i Red Tag er rød-grønn-rød-kombinasjonen, som aldri blir for glorete - unntatt i light bright overskyet vær. Da funker den dårligst, er min erfaring, for da "skinner" alle fargene like sterkt, og bedraget blir for stort, tror jeg. 

Derimot, i solnedgang vil den røde tag'n lyse opp, og delvis også hacklet. Og fisket midt på dagen i stikkende blågrønt lys, eller under overhengende vegetasjon vil den grønne kroppen skinne, og det røde vil være dusa ned. Mine 5 cent i hvert fall  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red Tag er ikke lik Royal Wulff.

Den gir helt et helt annet avtrykk etter min mening.(Hale kontra belte)

Noe som er litt artig med Red Tag er å binde halen med andre farger enn rød.

Det funker det også.(Selv om den da ikke kan kalles Red Tag.)

Coch-y-bondhu er en flue med samme kroppsmatriale.Påfuglherl.

Jeg gjetter på at det er hovedtriggeren for disse fluene.

Det er i allfall det jeg ville ha veddet en krone på. :)

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Denne skal uten tvil bindes opp og fiskes med til sommeren! :)

Den er ganske lik royal wulff egentlig, eller er jeg helt på bærtur?

 

 

 

Ja, helt riktig tenkt, Viktor. I farge-teorien helt komplett likt Royal Wulff. 

I prinsippet er eneste forskjellen mellom de to fluene at Royal Wulff kjører på et ekstra element (så det blir rødt-grønt-rødt-grønt-rødt, i stedet for rødt-grønt-rødt). I tillegg har RW en stående hvit vinge som på en måte bare forsterker litt gjenskinnet av fargene og har en oppadstående vinge likt døgnfluene sine, men helt enig - i prinsippet helt det samme. 

 

Det går selvsagt an å bytte kropp på Royal Wulff sånn at det blir en Lime Wulff. Eller legge vingen ned, slik at det blir en Lime Trude, men da er det andre fluer under andre forhold, selv om de heter det samme/har samme form. 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har mer tro på at ørreten velger bytte ut fra inntrykk av næring

enn akkurat det med fargekombinasjoner.

Farver er underordnet etter min oppfatning.

Avtrykk og indikasjon av liv og næring er mye viktigere.

Det er fullt mulig å skape kontraster utelukkende i grånyanser også.

Er det farven og eventuellt kombinasjonen av farver som avgjør valget ørreten tar?

Uansett da,prøv selv,bind opp den samme flua med forskjellige farver og prøv selv.

Det går an å binde en haug med forskjellige fluer som bare er svarte også.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...