Gå til innhold

Hvor får jeg tak Isopropanol..?


Anbefalte innlegg

Var på Biltema på Sandsli og leita etter isopropanol i går. Ingen som hadde hørt om isopropanol der, og søk i databasen viste null svar. Hvor stor flaske fant du?

4 liter, spylarvæske konsentrat. Står at det er isopropanol på baksida av dunken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 liter, spylarvæske konsentrat. Står at det er isopropanol på baksida av dunken...

På HMS-databladene lista hos Biltema står det at et par av spylevæskene de selger inneholder 1-5% isopropanol. Står det 100% isopropanol på din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På HMS-databladene lista hos Biltema står det at et par av spylevæskene de selger inneholder 1-5% isopropanol. Står det 100% isopropanol på din?

Nei, det står ikkje på kor mange prosent det er,men det er konsentrat som skal blandast med vatn.. Og det står at det er isopropanol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå rens er isopropanol med tilsatt fargestoff. Spylervæske og kondensfjerner kan inneholde isopropanol, men like gjerne andre alkoholer. Rødsprit er metanol med fargestoff og brekkmiddel.

Isopropanol er fin til en del bruk fordi den fåes i 99,9xxx%. Dvs det blir så godt som fritt for reststoffer når den fordamper. Fin til for eksempel reingjøring av elektronikk, ting som skal limes osv. Og den er mindre agressiv mot en del plastmaterialer enn aceton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært på jakt etter isopropanol (til rengjøring av sneller) og stakk innom den lokale Shell-stasjonen i dag. Der fant jeg et produkt som heter "I-Kondensfjerner" og som ifølge sikkerhetsdatabladet skal inneholde ren 2-propanol (altså isopropanol):

 

http://www.carcareapp.no/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fDocuments%2fCCA-MSDS%2fNO%2fI-kondensfjerner.pdf

 

Mener jeg betalte 25,- for 2 dl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært på jakt etter isopropanol (til rengjøring av sneller) og stakk innom den lokale Shell-stasjonen i dag. Der fant jeg et produkt som heter "I-Kondensfjerner" og som ifølge sikkerhetsdatabladet skal inneholde ren 2-propanol (altså isopropanol):

 

http://www.carcareapp.no/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fDocuments%2fCCA-MSDS%2fNO%2fI-kondensfjerner.pdf

 

Mener jeg betalte 25,- for 2 dl.

http://www.carcareapp.no/cca-no/veiledning/kondensfjerner-bensin-injection.aspx?PID=2252&M=NewsV2&Action=1

60-100 % Isopropanol. Det var da litt av en helgardering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Stusset også over denne løse formuleringen, men i databladets punkt 3 (Sammensetning/opplysninger om bestanddeler) står det jo vitterlig "Konsentrasjon (w/w) (%): 100". Altså at 2-propanol (isopropanol) utgjør 100% av vekten. Men hvem vet, kanskje Shell fortynner etter eget forgodtbefinnende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er flere enn meg som ser etter "isopropyl rubbing alcohol" (som enkelte snelleprodusenter anbefaler til rengjøring/vedlikehold), så er dette et produkt som typisk består av 70% isopropanol, og da kan jo kondensfjerneren fra Shell uansett være et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Stusset også over denne løse formuleringen, men i databladets punkt 3 (Sammensetning/opplysninger om bestanddeler) står det jo vitterlig "Konsentrasjon (w/w) (%): 100". Altså at 2-propanol (isopropanol) utgjør 100% av vekten. Men hvem vet, kanskje Shell fortynner etter eget forgodtbefinnende...

Prosentangivelser som 60-100% har ofte med vurdering av giftighet å gjøre. At 60% regnes som samme giftklasse/giftighet som 100%.

Sier databladet at det inneholder 100% (w/w) så gjør det nok det. Ren isopropanol. Takk for tipset!

Endret av GeirD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...