Gå til innhold

Å plukke ut liner for andre.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Siden vi alle har forskjellige kjørestiler, så kjøper jeg aldri dekk uten først å kjøre en lengre runde med en dekkspesialist, for deretter å få lagt om på egne felger alle de forskjellige dekktypene en kan velge mellom. Noe annet ville jo være helt galskap og ren synsing fra dekkselgerens side. At en stang fungerer godt med en type snøre, uavhengig av hvem som som holder i korken skjønner vel alle at er bare tull. At en stang har en aksjon og best liker en spesiell vekt på snører, også uavhengig av hvem som holder i korken er like ille... Nybegynnere som ikke umiddelbart har en distinkt kastestil, som videre kan tolkes bør antagelig finne på noe annet å gjøre, for utstyr som fungerer godt finnes jo ikke, og ikke kan en lære med et standard oppsett heller, for det finnes jo ikke. Det som står på stangen fra produsentens side, vet jo alle bare er tull, de har jo ikke greie på en dritt! Sånn da skulle vel det meste være oppsummert...

Må flire litt også, for vi går på dette gang etter gang etter gang :-)

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom:

Tror du virkelig det er noen som ikke skjønner at det er bedre å teste liner før kjøp?

 

Det lyser jo gjennom at alt du driver med er å insinuere andres udugelighet og din egen fortreffelighet.

 

Har klart å holde meg unna dine arrogante, kverulerende og nedlatende tråder eller tråder du "kaprer", men du klarer jo faen meg på ditt sleipe vis å ødelegge og punktere andres tråder med å starte dine egne. Synd at du oppfører deg på denne måten, selv om det til tider er underholdende og bisart fascinerende å følge deg gjennom hinderløype etter hinderløype.

 

 

Tom:

Tror du virkelig det er noen som ikke skjønner at det er bedre å teste liner før kjøp?

 

Det lyser jo gjennom at alt du driver med er å insinuere andres udugelighet og din egen fortreffelighet.

 

Har klart å holde meg unna dine arrogante, kverulerende og nedlatende tråder eller tråder du "kaprer", men du klarer jo faen meg på ditt sleipe vis å ødelegge og punktere andres tråder med å starte dine egne. Synd at du oppfører deg på denne måten, selv om det til tider er underholdende og bisart fascinerende å følge deg gjennom hinderløype etter hinderløype.

Ja,jeg tror faktisk at noen lar seg overbevise at ved å spørre her inne etter liner så får man svaret.

Hvorfor skulle de egentlig ellers spørre,hvis det ikke er bare for ellers  å lage en tråd om akkurat det?

Er du sikker på at du virkelig mener alt dette du sier om meg er tilfelle?

Bare spør altså,i all vennskapelighet.Er jeg arrogant,kverrulerende og nedlatende?

Det er ikke meningen å være nedlatende mot deg.Husker i allfall ikke å ha vært det.

Sorry for det uansett,selv om jeg ikke husker det.

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 år bak meg med flua, og måtte spørre masse i starten. 

 

Ikke at jeg hadde så mye peiling på hva jeg drev med i starten, og rett å slett godtok det jeg ble anbefalt. Men dette hr vist seg å fungere utmerket til mitt bruk.

 

Eks 1: Jeg kjøpte meg en stang, og i butikken lurte jeg også på hvilken line som passet bra på denne. Anbefalingen jeg fikk da var meget god, og har blitt benyttet i lang tid, frem til jeg ble anbefalt å gå over til SA Striped Bass. En line som var utrooolig god på min stang. 

 

Eks 2: Kjøpte meg en ny LTS #4 for litt siden, og snakket med en kar som har samme pinnen. Lurte jo da selvfølgelig på hva slags line han hadde å anbefale. Evolo Long Belly. Og med tanke på at han har god kunnskap til kombinasjonen så velger jeg rett og slett å gå for gull på det.

 

Det er jo KUN meg det står på om anbefalingen ikke passet meg? Jeg valgte jo selv å gå etter andres erfaringer? 

 

 

Nei her syns jeg det ble utrolig mye vas og mye gjentagelse, uten at jeg skal åpne munnen for høyt. (grunnet erfaringene mine) :P

Men om noen, noen gang spør meg om hva jeg anbefaler. Så kommer jeg til å snakke pent om linene jeg selv liker. Kall det gjerne en anbefaling.

 

Takk for meg ja!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel,er det du og han da og noen andre som opplever meg slik?

 

Tom

Dette Tom, dette er sutring....

 

Og tilbake til ditt eget spørsmål. Mener du virkelig, at om noen spør deg om hvilken line de burde prøve til f. eks.en Sage XP590, så hadde du ikke kunnet svare på dette, uten å se vedkommende kaste?

Jeg skal til og med stille et kritisk spørsmål, til hva i all verden er det du ser når noen kaster? Kan du virkelig se hva folk liker og vil ha av type line, ut fra hvordan de kaster?

Det kan faktisk fremstå minst like ukritiskt som å ta det på personens beskrivelse av hva han/henne er ute etter.

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere i startgropen,prøv selv og ta det derfra og ikke hør på all annen "sannhet" som blir sagt.

Det er jo bare å prøve,og ta det videre derfra,det er vel ikke urimelig å anta?

Tom.

De som er i startgropen vil nok snu og forlate hele startgropen om de leser endel av innleggene dine.

Virker som det er lettere å få jobb som forsker ved CERN enn det er å starte med fluefisking.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare for nybegynnere å prøve. Skulle jeg feks ha kjøpt meg ei stang og snelle til 1000,-, og slengt på 10-15 snører med forskjellig tapering, klumpvekt, klumplengder, forskjellige klasser... Kanskje enda flere? Nei, da hører man på noen anbefalinger fra folk som er villig til å hjelpe deg på vei, og kanskje man er så heldig at man treffer blink på første anbefalinga.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla masse som andre folk har anbefalt, også butikker. Men det er kun 1 bomkjøp sålangt og da var det "ekspertene" i en butikk som anbefalte meg det. Favoritt oppsettet mitt handla jeg uprøvd etter anbefalninger på facebook etter en diskusjon med bomann larsen

Nå er jeg en av de som har kjøpt/solgt/eksperimentert endel de siste åra og har hatt i underkant av 100 stenger og snører de siste åra og idag sitter jeg igjen med 11 stenger og 40snører som aldri kommer til å selges.

Etter å ha prøvd såpass mye og har sett såpass mange folk kaste og har hatt noen elever jeg har lært å kaste (aldri holdt i en fluestang før) og når jeg drar frem mine private oppsett så har endel av de fått bakoversveivs over hvor enkelt det faktisk er å kaste.

Mener du da at jeg ikke har noe som helst kunnskap til å anbefale liner til stenger jeg har prøvd og syns fungerer meget bra?

Endret av JEika
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg tror faktisk at noen lar seg overbevise at ved å spørre her inne etter liner så får man svaret.

Hvorfor skulle de egentlig ellers spørre,hvis det ikke er bare for ellers  å lage en tråd om akkurat det?

Er du sikker på at du virkelig mener alt dette du sier om meg er tilfelle?

Bare spør altså,i all vennskapelighet.Er jeg arrogant,kverrulerende og nedlatende?

Det er ikke meningen å være nedlatende mot deg.Husker i allfall ikke å ha vært det.

Sorry for det uansett,selv om jeg ikke husker det.

 

Tom.

Om man ikke har andre rundt seg der man bor som kan gi råd og vink så er vel dette et sted å spørre, eller? Om noen lar seg overbevise kan vel være både bra og mindre bra for den overbeviste. Du insinuerer faktisk i den første setningen i svaret her, at den overbeviste ikke vet sitt eget beste og er blitt overbevist eller nærmest lurt til å kjøpe noe i blinde. Og det er å undervurdere andres dømmeevne i mine øyne.

Dessuten var ikke det svar på spørsmålet som lød: 

Tror du virkelig det er noen som ikke skjønner at det er bedre å teste liner før kjøp?

Eller spissformulert: Tror du om noen hadde valget hadde valgt å kjøpe uprøvd fremfor prøvd?

 

Nei du har ikke vært direkte nedlatende eller kverulerende med meg. Men den verste formen for nedlatenhet er den som ikke er direkte, for den kan man liksom ikke helt besvare på en grei og ryddig måte. 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere skal ta ta det med ro.

Tom Syversen mener ikke dette. Han er ikke så dum og han kan kaste en meter eller ti. Så han vet bedre.

Han liker bare å kverulere å lage spetakkel og å få folk på limpinnen.

Bare les historikken. ...

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forbindelse burde du ikke ytre deg engang.

Men....

 

Tom.

Beklager å måtte si det men jeg er nok ganske mye flinkere en deg.

Jeg tror du hadde hatt mye glede av et kastekurs med noen som har holdt på en stund.

De vil kunne luke ut en del. Og gi deg en noen gode råd.

Lykke til med kasting og ikke gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner Tom, godt nok til å vite at han kan bedre selv jeg Ruffen. <<l

Men å kunne kaste med fluestang, gir ikke rom for dårlig oppførsel og forsøk til konstant oppigling til diskusjoner.

Jeg har ingen problem,med å se, at dette er satt i gang for å fåoppstemninga, men i min verden,kalles dette for "trolling" og byr på lite matnyttig innfo.  p-off

Og at man til stadighet, ser at det skal stilles spørsmålstegn vedrørende folk som i sin "dumhet" skulle innbille seg at man kan bidra, kjenner jeg at irriterer meg mer enn godt er. 

Er det virkelig slik, at bare man har holdt på med dette fanteriet lenge nok, så er det greit å få fortsette? ???

Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen. Hadde Tom brukt kunnskapen sin til å innformere og hjelpe andre, hadde han vært kongen her inne på forumet. Men når det derimot, til enhver tid, er slik at denne kunnskapen, skal benyttes for å betvile andres vurderinger, og ellers så tvil om andres meninger og bidrag, da blir jeg harm!.. >:(

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner Tom, godt nok til å vite at han kan bedre selv jeg Ruffen. <<l

Men å kunne kaste med fluestang, gir ikke rom for dårlig oppførsel og forsøk til konstant oppigling til diskusjoner.

Jeg har ingen problem,med å se, at dette er satt i gang for å fåoppstemninga, men i min verden,kalles dette for "trolling" og byr på lite matnyttig innfo. p-off

Og at man til stadighet, ser at det skal stilles spørsmålstegn vedrørende folk som i sin "dumhet" skulle innbille seg at man kan bidra, kjenner jeg at irriterer meg mer enn godt er.

Er det virkelig slik, at bare man har holdt på med dette fanteriet lenge nok, så er det greit å få fortsette? ???

Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen. Hadde Tom brukt kunnskapen sin til å innformere og hjelpe andre, hadde han vært kongen her inne på forumet. Men når det derimot, til enhver tid, er slik at denne kunnskapen, skal benyttes for å betvile andres vurderinger, og ellers så tvil om andres meninger og bidrag, da blir jeg harm!.. >:(

Tom syversen er en nettkaster. Det har vi sett sett i mange år. Han følger aldri opp sine egne utsagn og kommer aldri med noe konkret når det kommer til stykket. Vi har en del av disse internettekspertene i miljøet våres dessverre.

Vi burde egentlig bare overse.

Endret av Ruffen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom:

Om man tar utgangspunkt i et felles punkt eller line om du vil, som feks SA aircel wf flyt som er kjent av mange og nærmest en standard for moderne wf flyteliner. Er det da også umulig og bare svada og synsing å diskutere andre liner og  taperinger utfra det?

 

I 10 år, frem til 2005 bodde jeg i urbane strøk og kunne når som helst stikke innom sjappa for å testelåne liner og annet utstyr. Nå bor jeg der ingen sjappe finnes og spør jeg noen om liner her får jeg ikke svar, men spørsmål; kveite eller lange og brosme? Ikke noe feil med det, men det hjelper ikke meg når jeg vurderer nye flueliner og taperinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han holder på enda med å være misunnelig på alle som kan det han selv ikke kan.Og det slenges fortsatt sutring og furting etter de som ikke gidder å være med på kveruleringa ser jeg. Jeg sier det som det er jeg: Tom sin oppførsel og det at han faktisk får holde på er en av de viktigste grunnene til at jeg og flere av mine venner stort sett lar forumet være i fred.

Når det gjelder å plukke ut et snøre for en annen så er det overhode ikke noe problem. Hadde det vært det så hadde knapt noen funnet seg et brukandes snøre før etter 10-12 bomkjøp. Ingen kunne jo vært til hjelp ettersom man ikke kan plukke ut et snøre for andre. For noe fantastisk sprøyt! Og som vanlig så tas det KUN utgangspunkt i kasting. Et snøre skal faktisk, selv om denne kastenissen som stadig vekk må snakke ned andre ikke er enig, stort sett brukes til fisking. Og da gjelder visse fysiske lover for hvordan og hva. Kombinerer man dette med ferdighetsnivå og stang som brukes så gir det meste seg selv. Og må man øve litt for å få det til så er det sjelden utstyret eller kombinasjonen av det som det er noe feil på. I alle fall ikke om det er satt sammen av en objektiv og meget erfaren fisker som har vært gjennom det meste. 

Og ja, jeg kan lett plukke ut et snøre som funker for en person. Ikke akkurat vanskelig om man spør litt. Men å finne det aller aller beste for en person er selvsagt nesten klin umulig uten at denne prøver alt som finnes av snører. Men som vanlig tror trådstarter at ingen kan noe han ikke kan og knapt nok det han kan. Han tar grundig feil som vanlig.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er nettopp å gi forslag, tips og råd som er en fordel med spesifikke fora - det være seg innen fluefiske, foto eller hva det måtte være - som er litt av poenget med forum så skjønner jeg ærlig talt ikke så mye. Dersom erfarne,kompetente, objektive og delvis engasjerte forbrukere som deler sine meninger, råd, anbefalinger og mottakeren selv gjør seg opp sin mening ut fra disse - så kan jeg ikke skjønne at det ihvertfall gir den undrende noen retninger å kikke i, og kanskje til og med bedre i stand til å ta noen grove valg og utelatelser. Selvsagt er det ikke oppskriften på at det vil sitte 100%, men det er muligens en god bit på veien...

 

Selv så liker jeg "anbefalinger" som ikke er dønn vitenskapelige. Mitt fluefiske handler egentlig ganske lite om vitenskap. Tror jeg.

 

/cato

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...