Gå til innhold

Elvefiske 2015


Ruffen

Anbefalte innlegg

Vi må jo ha en tråd om elvefiske i 2015 som er friluftlivets år.

Her er det bare å fyre løs!

Ingen fisketur er jo meningsløs. Alt er jo bedre en å ikke komme seg på tur så det er bare å skrive om suksess og fiasko.

Ingen fisk er for liten og ingen fisk er for stor til å skrible i denne tråden.

Gleder meg til å ta del i deres opplevelser i elvene i 2015.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den tråden jeg trengte!


 


Endelig årets første ørreter fanget. Fisket i de få solfylte timene på lørdag i en liten elv i nærheten. Hadde lite troa på fisk da det var ganske kaldt og vind fra nord. Men i en fin liten sving i elva plukket jeg opp to smårollinger og hadde to napp hvor jeg ikke fikk kroket. Alle på en mørk spider med sølvribbing. Den minste av de to:


post-4939-0-01380000-1428340033_thumb.jpg


 


Alle tok innenfor ca 15-20 min i den samme svingen, klassisk skrått nedstrøms, fisket fra toppen  av svingen og jobbet meg nedover:


post-4939-0-30487000-1428340014_thumb.jpg


 


Spideren jeg brukte hadde sort kropp med ribbing av sølvwire og rapphønehackle. Antar den glinset litt som en myggpuppe i sola. 


IMG_20150406_130147.JPG


 


Rekordtidlig for min del å få brunørret i starten av april, og jeg liker at det var en spider som fanget de!


Endret av Morten_F
  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første tur med tørrflue i elv startet som en stor opptur, men ble fort forandret til en litt mindre nedtur. Da jeg kom til elva så jeg antydning til teppe av steinfluer på vannet, så jeg satte meg ned og speidet etter vak. Etter å ha vært på tre plasser, hvor alle hadde mye steinfluer på overflaten hadde jeg enda ikke sett et eneste vak. Jeg har kanskje vært for utålmodig i dag, men sånn er vel de første turene, til skuldrene glir på plass. Turen var ikke bortkastet, da jeg har en følelse av at det ikke er lenge til jeg kanskje kjenner det første draget i snøret.

-linnse

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første skikkelige elvetur i går. Hadde skikkelig troa når jeg kjørte hjemmefra men noen hadde bestilt en kjip vin som gjorde seg gjeldene når jeg kom frem.

Men men jeg fant da noen fisk som vaket og fikk noen pinner. Mistet en fin på nymfe.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en snartur i elva i dag også. Full av håp og iver etter å teste nye snører og fluer.

 

Men det har tydeligvis smeltet mye snø i det siste og den normalt så beskjedne elva, var idag en frådende hvit flod. Fikk testet litt liner allikevel, og det var deilig å være ut i godværet, men fisken uteble denne gangen.

 

Neste tur blir nok til stille vann, for det kan ikke være mye snø og is igjen i marka om en ukes tid med den smeltingen som har vært nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var ute på en rekogniserings runde idag. Fortsatt noe islagte elver på hedmarken mot svenske grensa..

 

vann temp 6 grader. Må nok vente til snøen har smelta og flommen stabiliserer seg i de større vassdraga iallefall.

IMGP3173_zps3laca38o.jpg

 

 

IMGP3165_zpsioftjpyt.jpg

Endret av vlk
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Var på en tur i ei lita fjellelv rett rundt husveggen idag.. Har vært varmt i været noen dager her oppi dalen, men har seff jobba alle døgna.. Idag fikk jeg lurt kjerring og jobb og hadde satt av dagen. Ble ikke kjempe optimistisk etter å ha stått opp kl 0600 for å bytte bleie og starte dagen til jenta vår, da jeg så 0.2 grader celsius på gradestokken.

 

Med et deprimert " Sees senere idag *kyss klem osv* tusla jeg av gårde en halvtimes kjøretur fra heimen..

 

21016_10155787795230724_8258023744067143

 

Jaggu dukka det ikke opp det jeg antar er rhoadi samt detta flua her som jeg antar er marginata? ved 11 tia. Gikk fra "livet er rævva" til et snev av optimisme på 0.7 sekund.

 

IMGP3560_zpseckyodqt.jpg

 

Satte sammen #3er stanga jeg kjøpte her på sia tidligere i vinter, med ny hends camo og 7 spiss(!?)

 

Det vaka et par steady fisk og kasta på den jeg antok var størst med en klinkhammer krok 16.

 

Etter all forbauselse tok fisken med seg flue og fortommen videre på sin ferd.. "faen".. 7x spiss liksom.. whats the fucking point?

 

Satt på 5x, prøvde på neste og fikk en fin ørret. Ikke 5 kilosfisk fra rena elva, men er ikke bortskjemt og det var kjempe artig og kjøre den på såpass lett utstyr:)

 

IMGP3575_zpswcmjvx65.jpg

 

Kom hjem optimistisk og gleder meg over at det bare kan bli bedre.

 

Vegar

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en tur i ei lita fjellelv rett rundt husveggen idag.. Har vært varmt i været noen dager her oppi dalen, men har seff jobba alle døgna.. Idag fikk jeg lurt kjerring og jobb og hadde satt av dagen. Ble ikke kjempe optimistisk etter å ha stått opp kl 0600 for å bytte bleie og starte dagen til jenta vår, da jeg så 0.2 grader celsius på gradestokken.

 

Med et deprimert " Sees senere idag *kyss klem osv* tusla jeg av gårde en halvtimes kjøretur fra heimen..

 

21016_10155787795230724_8258023744067143

 

Jaggu dukka det ikke opp det jeg antar er rhoadi samt detta flua her som jeg antar er marginata? ved 11 tia. Gikk fra "livet er rævva" til et snev av optimisme på 0.7 sekund.

 

IMGP3560_zpseckyodqt.jpg

 

Satte sammen #3er stanga jeg kjøpte her på sia tidligere i vinter, med ny hends camo og 7 spiss(!?)

 

Det vaka et par steady fisk og kasta på den jeg antok var størst med en klinkhammer krok 16.

 

Etter all forbauselse tok fisken med seg flue og fortommen videre på sin ferd.. "faen".. 7x spiss liksom.. whats the fucking point?

 

Satt på 5x, prøvde på neste og fikk en fin ørret. Ikke 5 kilosfisk fra rena elva, men er ikke bortskjemt og det var kjempe artig og kjøre den på såpass lett utstyr:)

 

IMGP3575_zpswcmjvx65.jpg

 

Kom hjem optimistisk og gleder meg over at det bare kan bli bedre.

 

Vegar

 

 

Motiverende! Nå har jeg traska langs denne elva noen ganger i vår, og kun sett steinfluer og mygg. Sensasjonell sen klekking av både Marginata og Rhodani til å være akkurat her. Var ved de to vannene som ligger like ved i helga. Ikke antydning til Marginatas lørdag. Så dette har jammen meg skjedd de siste dagene. Håper på moderate klekketemperaturer fremover slik at alt ikke spruter opp av elvebunnen på en gang.

 

Takk for fin-fin rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en flott dag idag. Kom frem til en nydelig liten elv som jeg tidligere før bare har møtt flomstor. Men idag var det perfekt. Så ørret og harr cruise rundt over sandbunnen. Måtte smyge meg rundt på magen for og ikke skremme de. Ble ny harr rekord på meg 1,44kg

post-3482-0-89820000-1434661088_thumb.jpg

Endret av 1979andre
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva kan man gjøre hvis man kommer til en ellers nydelig elv med fine forventninger og finner ut, at etter masse regn er vannet kaffe brun med synlighet ikke mer en 30cm?

 

Er det noe type fluefiske som fortsatt fungerer? Kan kun tenke på noe Czech nymphing i hullene bak stein og noe kjempe glitter fluer, men det føles litt håpløst.

 

Har dere erfaring med sånn type vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja da har man vært i Rena for først gang. Hva skal man si? Mye som ikke var slik jeg hadde forventet iallefall!

Det blir nok første og siste gang jeg trosser -Lars- sine advarsler. Det skulle vise seg at han hadde fullstendig rett, som vanlig, og hemsedal hadde helt klart vært et bedre alternativ!

Men nok om det, la oss ta fatt på erfaringene som ble gjort.

Hvor i all verden er alt folket det blir snakket om? I løpet av mandag og tirsdag så vi ca 10 fiskere. Greit nok at det var ukedag, utenfor sesong men bevares så fredlig det var der oppe. Mer trøkk oppi Nidelva en onsdagkveld i midten av april. En virkelig opptur med andre ord. Vi fartet rundt i hele elva og hadde den fullstendig for oss selv. Herlig!

Desverre så stoppet oppturene der. Kort oppsummert besto nedturene i følgende:

- Null aktivitet på dagtid(ingen bombe i følge lokalbefolkningen).

Vi fartet mye rundt for å gjøre oss kjent med plassene vi ble tipset om slik at tiden kunne åpenbart blitt brukt mer fornuftig. Men sånn er det nå en gang å være førstereisgutt. Resultatet ble at vi ikke fant en eneste fisk som var verd et kast så lenge sola var oppe. All fisk vaket 1 gang og aldri mer. Ikke en eneste steady fisk.

- Vind! Reduserte antall km med fiskbar elv betraktelig.

- Første kvelden brukte vi på et bankers kveldsstrekk som ikke leverte noenting, hverken for oss eller de vi møtte der. Etter en dødfødt dag var det en kjempenedtur da forventningene til kveld/natt var enorme.

- Dag nummer 2 fortonet seg likt som dag 1. Mindre farting og mer speiding, men med samme resultat. Prøvde tilogmed streamern i desperasjon med en stk kilosfølgefisk som beste resultat.

- På kveld nummer 2 dro vi til et strekke hvor det kvelden før ble vinsjet inn noen harr over kilon, av en person som tydeligvis vet hvordan slikt skal gjøres. Som forespeilet begynte elva og koke sånn rundt klokka 1930 og lufta tettet seg mer og mer til med vårfluer etter hvert. Yes! Vi var på rett plass til rett tid.

Det var bare et par små problemer. Ingen av oss hadde fisket harr før og ingen har opplevd en skikkelig vårflueklekking. Det sprutet, plasta og skvulpa over alt men ikke èn jævla fisk var over vannet med mere enn snusleppa si. Med andre ord hadde jeg ikke sjans til å se hva som var bra fisk oppi alt kaoset. Er harrn allergisk mot å rulle litt i overflata slik at man kan se om den er verdt å kaste på? Til slutt ble planen å fiske på alt, en av de måtte jo tross alt være bra! Så i tussmørket, med mangelfull flueboks og erfaring ga jeg alt jeg hadde. Resultatet ble full forvirring. Hadde takes på godt og vel alle fluer jeg la ut. Devil bug, caddisvarienter av alle slag, myggklekker(!) og div annet ymse. Om de ble presentert i deaddrift, stripende eller under vann spilte ingen rolle. Stort seg ble de oversett alle sammen, men en sjelden gang ble de tatt. Alle kom selvfølgelig i retur! Kun èn harr på 150g klarte jeg kroke i løpet av de timene det sto på. Herregud for et opplegg!

Har ikke følt meg så avkledd siden legen sjekka om ballene var ramlet ned i i fra magen sånn rundt 7årsalderen. Dette var en helt annet idrett enn mygg/døgnflue/landinsekt-fiske etter ørret gitt. Men det nytter liksom ikke å bli så skuffet over å ikke få til noe en ikke kan. Værre var det at jeg ikke fikk sett noe grov ørret eller mengder med andre fiskere! Kjempenedtur!

Ja, også en ting til. For noen søppelhuer dere Renafiskere er. At dere ikke skjemmes av at fluesona ser ut som den gjør. Latterlig.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...