Gå til innhold

Elvefiske 2015


Ruffen

Anbefalte innlegg

Du takla ikke helt Renaopplegget, nei... ;) Mener du at fluesona er enda mere nedtråkka og fullere av søppel, enn det den muligens har vært tidligere? Finnes det igjen et gresstrå som fortsatt står oppreist langs bredden? Revurderer virkelig turen. Årets første, og den andre på gode to år...

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du mener. Det er jo åpenbart at jeg ikke fixet fisket den kvelden harren gikk bananas på vårfluer. Fluesona var lite sjarmerende for å være ærlig. Fra hengebrua og opp var det pent lite som tiltaler meg utover at det visstnok står bra fisk der;) Det er selvfølgelig morsomt å få utfordra seg fiskemessig, om denne fisken skulle finne på å vaka. Ser jo den.

Bortsett fra fluesona overrasket resten av elva meg positivt. Varierte og tidvis pene strekk. Nå var det jo heller ikke folk langs breddene disse dagene så fikk ikke den grusomme følelsen køfiske gir. Positivt det og.

At vi ikke fant noe fisk tar jeg egentlig med ro. To dagers fiske, eller ei uke for den saks skyld, gir ikke noen garanti for å få oppleve noe som helst.

I og med at jeg flytter tilbake til Trøndelag til neste sommer blir det nok med denne turen i Rena på en god stund. Jeg kjører nok heller 5 timer nordover ;) Men alt i alt må si at vi hadde to fine dager der oppe. Tross i dårlig fiskelykke og en rassert "natur" i fluesona. Rydda stier, tilrettelagte fiskeplasser og søppel, nei takk som byr. Gi meg jungel, ufremkommelighet og sjans på kilosørret ispedd syltynne håp om 2kiloskubber så skal jeg kunne kose meg glugg ihjel.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fiska veldig lite i elv før, og hadde vel det som kan kalles den første ordentlige fisketuren i elv nå i helga. Vi var tre kompiser som tok en kvledsøkt i Randselva. Vi har jo kasta litt i elv før, men det har vært litt halvhjerta forsøk, men i går ga vi det ordentlig sjans. Jeg fikk en liten tass som egentlig skulle vært sluppet tilbake, men flua satt slik at avkroking trolig hadde herja munn og kjeve i stykker så...

Tørrfluefiske i elv viste seg etter litt fomling og være veldig artig og spennende fiske selv om det nå i startfasen oppgfattes som litt krevende og vanskelig. Presentasjon og drivet på tørrflua er en ting, det mestrer en etter noen forsøk, men hvordan fisker en "blindt" med nymfer og pupper i elv? Tenker da på hvordan en legger kastet og hvordan en behandler fluelina, lar en nymfa bare drifte fritt under vann og forsøker og holde lina nogenlunde stram? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den forrige, og første, turen til Rena ble som kjent ingen suksess. Fullstendig avkledd av harr og mengder med vårfluer. I en god måned har jeg ligget våken og tenkt på hvor teit jeg er. Hvem er det som drar til Rena uten å få en kurant harr, liksom? I følge -Lars- er det jo lettere enn å få seg parkeringsbot.

Ettersom min bedre halvdel hadde dratt til Verdal for å sette strøm på gytebekkene og telle yngel var det liksom ikke så mye å ta til seg på hjemmebane. Dermed fikk jeg ideen om at jeg skulle dra til Rena og lufte bikkja. Og når det var blitt så mørkt at vi ikke kunne se bak frem på skogen lengre var det jo ingenting i veien for å vippe ut ei vårflue i stappmørket, når jeg først var i nabolaget. Jeg hadde jo nå fått både tips og trix om harrens anatomi og svømmepuppefisket mystikk og mysterier siden sist. Dessuten har jeg et håpløst konkurranseinstinkt, og det var rett og slett vondt da vi dro derifra, for en mnds tid siden, med 150g harr fordelt på 2 dagers fiske på samvittigheten.

Uansett. Bikkja hadde fått noe dårlig svensk hermetikkmat til frokost og var dermed mer enn klar for å ta kveld sånn rundt klokka 12.00. Dette resulterte i at jeg svingte en tur innom bredden mye tidligere enn planlagt og fikk til min store overraskelse 3 kjempeoppturer. Det klekket! Døgnfluer, altså. Slike som gir fiske som jeg forstår meg på. Det vaket! Slike vak som bød på både hode og hale, slik at man kunne anslå både art og størrelse med en viss sikkerhet. Det var lyst! Slik at man kunne se hva man holdt på med. Her var det bare å skride til verks. Labbe over ølbokser, partytelt, gamle svensker og det som værre var - her skulle jeg finne meg en harr!

Først fant jeg bare en haug med godt voksne ørreter. Løftet høflig på lua og sa at de så meget pene ut der de sto og bydde på seg selv, midt i fredningstiden. Skikkelig trivelige karer var det!

Men nok om de. Jeg fant til slutt en harr som var verdt å kaste på! (Egentlig hadde jeg kasta på og skremt flere små, irriterende vanskelige jævler før jeg fant denne, men det snakker vi ikke om). Den viste seg å være en brukbar utfordring denne harren. Stikk i strid med vaskeseddelen på siste boka til -Lars-, "Dum som en harr". For å gjøre en alt for lang post litt kortere, så seg det til slutt en 49.5cm lang sølvgrå fisk i håven. Og med Renatjokkleik på fisken så skulle vel det tilsi at den bikker kilosgrensa med knappest mulig margin? Inget monster til å være øst for rv3, men en minneverdig ufisk for en beskjeden trønder. Med andre ord så vurderer jeg nå å avslutte studiene og flytte hjem fra Østlandet da det ikke er noe poeng i å bo her lengre.

PS1: Skulle ønske jeg behersket nymefiske. Du verden så mye diger harr som går å stanger hodet i steinene helt oppi elvebredden! Var jo bare å stille seg til og snakke i tlf så tok det ikke mange minuttene før det kom en kubbe på 1.5kg sigende og så dum ut! Dette gjaldt for hele fluesona! Nå vet ikke jeg hvor stor harr som blir tatt oppi der, men den største jeg så må ha vært nærmere 2 kilo. Er det mulig?

PS2: Er harren utrolige pysete eller er folk bare jævlig uforsiktig? Det flyter jo død kilosharr nedover elva som om det skulle vært løv. Ble overrasket over hvor lang tid den brukte på å "komme seg", den fisken jeg fikk også. Kjørte den hardt og den var i håven i løpet av et par minutter. Gumminett, knappe 2 sekunder over vann og likevel måtte jeg bruke flere minutter på å stryke den over nakken og fortelle den hvor flink den var før den i det hele tatt ville røre på seg. Sto der i en liten evighet med hånden under buken på den(mulig det paralyserer de?) uten at den rørte en muskel. Da jeg byttet grep til halerota begynte den og røre på seg ganske umiddelbart og stakk fint avgårde.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen instagrambilder fra siste fjorten dager med fjellfiske og kos. Varierende forhold - mye vind - masse insekter. Mobilen er ikke alltid med, men noen bilder fikk jeg da. Bibio, microBaetis, Siphlonurus aestivalis, fjærmygg i bøtter, rester av Heptagenia osv... Fjellbatteria er lada for vinterhalvåret. Nå gjenstår hjemmekjært storelvfiske etter ufisken harr og litt skaufiske etter aure - så er vi i gang med sjøaura   <<l

 

Hjemmebane.

 

post-1215-0-13860900-1443049567_thumb.jpg

 

HÅva.

 

post-1215-0-78059500-1443049635_thumb.jpg

 

Sint sky? 

 

post-1215-0-27905900-1443049679_thumb.jpg

 

Vak(-)ring. Fjøsfisk?  ;)

 

post-1215-0-84463100-1443050220_thumb.jpg

 

Harmoni 

 

post-1215-0-72946800-1443050320_thumb.jpg

 

Beautys

 

post-1215-0-17223300-1443050483_thumb.jpg

 

Krystall 

 

post-1215-0-88714600-1443050739_thumb.jpg

Endret av Olav Haug
  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

I sommer opplevde jeg litt av en renessanse. Griffiths gnat har siden sent 80-tall tatt plass i boksene mine. I et lite hjørne har disse små sorte i størrelse 22-24 ligget og ikke gjort noe liv av seg. Av noen rar anledning så har jeg til fordel av andre mer naturtro imitasjoner aldri brukt den. I sommer fisket jeg en del med Vebjørn som fisker en del med den under kvelde når det klekker mygg med godt resultat. Etter å ha pløyd gjennom alt av duns, skills, klekkers og annet så ga jeg den en sjanse. Den sjansen ga meg noen helt fantastiske øyeblikk i sommer.

 

19245828904_f19b9332ac_z.jpg

 

20081791078_760371982e_z.jpg

 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt de kara snakka om den, men så har jeg ikke prata med dem personlig heller da. En liten tag attåt kan også være supergitig ;) Nå snakker vi ikke bare om elv, men også marka, fjellvann, deltaer osv. Sorry for evt kjedelig repost... 

 

post-1215-0-55430500-1443137350_thumb.jpg

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...