Gå til innhold

Skal filme med GoPro - hvad skal man vælge af udstyr ?


Anbefalte innlegg

Fordeler og ulemper.  Med kameraet festet på hodet blir det ofte urolig filming (følger hodebevegelsene), men man får ikke stenger, hender og armer i veien.  På kroppen holder kamerat seg mer rolig, men man veiver mye mer foran linsa.  Et stativ kan være et godt alternativ.  Alternativt en trestamme.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med brystsele kan man jo justere stroppene, slik at kameraet kommer forholdsvis høyt opp og på den måten slipper at hender og stenger kommer i veien =) Jeg synes resultatet blir absolutt best med kameraet plassert på brystet! Anbefaler deg også å kjøpe ekstra batterier.

Lydkvaliteten på filmen blir bedre når du bruker den bakdøren som ikke er vanntett, eller enda bedre dersom du bruker det som kalles "the Frame" 

 

http://shop.gopro.com/EMEA/mounts/the-frame/ANDFR-302.html#/start=1

 

Edit: Redigerte linken =) 

Endret av Tommy Vik
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo jeg har filmet med head strap og syntes resultatet ble bra, bruker også å filme med en mono pod på ca 2m( men da e det kompisen som filmer) for da kan du få noen stilige undervannsbilder. Men skal du være borte noen dager så er det et møst med flere batteri og minne kort. Du får ca 1,30 time, selv har jeg 4-5 batteri med meg og 3-4 kort. Det er kipt å stå uten strøm mitt i en tur der du ikke har anledning til å lade på noen dager.

Tommy

Endret av sjørøyefisker
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ til mange ekstra batterier er å kjøpe et større usb-batteri (10-15000mAh) som har kapasitet til å lade GoPro-batteriet 5-6-7 ganger. Da har du også mulighet for lading av mobiltelefonen på tur, samt alt annet som kan lades med usb (ipad, gps, vanlig kamera etc). Noen har også innebygd lys, eller med ei USB-LED-leselampe har du lys i teltet i maaaange timer. USB-batteri finnes også med solcellepanel, men tviler på om den er særlig effektiv, siden arealet er så lite.

Med wifi-fjernkontroll på mobilapp, eller kanskje helst GoPros egen lille fjernkontroll, kan du plassere kameraet på strategisk sted og starte opptak først når det skjer noe. Rekkevidden oppgis til rundt 100 meter. Jeg har i hvertfall registrert 50 meter.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ihvertfall anbefale deg å ha et ekstra batteri, slik at du fortsatt kan filme selv om det ene batteriet ditt er tomt for strøm. Det er merkelig nok da det skjer noe man skulle ha filmet =) Og imens du fortsatt filmer, så kan du legge batteri nr 2 til lading =) Dette er av erfaring. 

Endret av Tommy Vik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ihvertfall anbefale deg å ha et ekstra batteri, slik at du fortsatt kan filme selv om det ene batteriet ditt er tomt for strøm. Det er merkelig nok da det skjer noe man skulle ha filmet =) Og imens du fortsatt filmer, så kan du legge batteri nr 2 til lading =) Dette er av erfaring. 

 

om han skal lade med usb banken, så må han jo bruke kameraet for og lade, evt kjøpe den laveste modellen som spiser de samme batteriene for og bruke som ett "lade skall" da kan man jo gjøre det:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle tilbehøret på Ebay. Da er det så billig at du kan kjøpe inn det meste av mounts. 

Der får du også ekstern USB-lader som tar f.eks 2 batterier samtidig utenfor kameraet slik at du kan lade 2 samtidig  som du filmer. Du får også ekstra batterier til helt overkommelig pris, noe som har medført at jeg har 6 batterier og 2 USB-ladere for 2 batterier. 

Powerbank er også veldig nyttig i felt. MEd mindre du skal bort fra sivilisasjon og andre lademuligheter som 230V og i bil i over 14 dager så ville jeg basert meg på powerbanker. Du finner noen på Ebay merket 50.000 mAh, men disse er i praksis (ut fra mine erfaringer) de samme som 10.000 mAh, noe som tilsvarer å lade opp et batteri på ca 2000mAh ca 5 ganger. (I tillegg er det lite sannsynlig at du får presset no som tilsvarer 50 Ah inn i et så lite batteri som powerbakene har.

Det er imidlertid et par forskjellige funksjoner på disse powerbankene som gjør at jeg har et par forskjellige. Den ene typen (som jeg har flest av) starter du ladingen ved å trykke en knapp og så slår den seg av når batteriet/mobilen er fullt. Den andre typen kjenner etter hele tiden om eneheten trenger lading og dersom den trenger lading så lader den automatisk. Dette er f.eks praktisk når jeg f.eks setter en GoPro ut for å ta bilder til timelaps (altså tar jeg f.eks bilder hvert 10. sekund iu 2 døgn). Da vil denne powerbanken fylle på når det trengs.


At det er billig festeutstyr på ebay gjør at du kan handle nesten hva det skal være . 

De jeg har hatt mest nytte av ifm fiskefilming er disse Jeg har plukket de første jeg fant av hver type og representerer altså på ingen måte forslag til billigste løsning, det er godt mulig å finne billigere om du leter antakelig:

 http://www.ebay.com/itm/Extendable-Monopod-Pole-Tripod-Mount-For-GoPro-1-2-3-3-4-Camera-Accessories-/181698154891?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a4e0dd18b

 

http://www.ebay.com/itm/Standard-Border-Frame-Mount-Protective-Housing-Case-for-GoPro-Hero-3-3-4-Camera-/221408589286?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item338cfaf5e6

 

http://www.ebay.com/itm/Accessories-Jaws-Flex-Clamp-Mount-Adjustable-Neck-For-GoPro-Hero-2-3-3-4-Camera-/321519277692?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4adc0ad67c

 

http://www.ebay.com/itm/Chest-Harness-Mount-Head-Belt-Strap-For-GoPro-Hero-2-3-3-4-Camera-Accessories-/281406058417?pt=LH_DefaultDomain_15&var=&hash=item41851bafb1

Skal du dykke og eller slenge kameraet uti og eller sikre det mot å forsvinne i vannet er disse 2 også kurante: 

http://www.ebay.com/itm/Floaty-Sponge-Floating-Hand-Grip-Mount-Accessories-for-GoPro-HD-Hero-1-2-3-3-4-/171545621924?pt=LH_DefaultDomain_15&var=&hash=item27f0ea75a4


Her er også dobbel ekstern lader (velg en som passer batteriene til ditt kamera) 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=GoPro+mount+float&_from=R40%7CR40%7CR40%7CR40%7CR40%7CR40%7CR40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XGoPro+double+charge.TRS0&_nkw=GoPro+double+charge&_sacat=0




 

Endret av Espen Ørud
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om han skal lade med usb banken, så må han jo bruke kameraet for og lade, evt kjøpe den laveste modellen som spiser de samme batteriene for og bruke som ett "lade skall" da kan man jo gjøre det:p

Alternativet er å kjøpe battery-bac-pac. Da kan man filme i flere timer, for så å legge battery-bac-pacen til lading når den er tom. Kameraet bruker bac-pacen først, så da kan man fortsette å filme uten den..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god, lang og stabil monopod må til for undervannsscener bla.  <<l

 

 

 

Der du ikke er avhengig av å følge noe under vann, men det er mer aktuelt å sette noe under vann over tid har vi med hell benyttet denne: http://www.ebay.com/itm/Accessories-Jaws-Flex-Clamp-Mount-Adjustable-Neck-For-GoPro-Hero-2-3-3-4-Camera-/321519277692?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4adc0ad67c 

Vi har da satt klypa fast på en stor nok flat stein og satt denne på bunn. Dette har gjort at vi kan f.eks kan sette den ut omtrent der laksen står for å følge med på hva den gjør når fluene kommer passerende både under vann og på overflaten. Det har også gjort at vi har lært ett og annet om hvilke reflekser fra hvilke fortommer laksen ikke er så glad i...

De siste sekundene av teaseren vår er filmet på den måten. For de spesielt interesserte så er det fra ca 3:16 og til slutt på denne;: 

 

De andre undervannssekvensene der det følges fisk så er det gjort med en billig monopod av typen jeg linker til over. Det er en fordel at den er lang og stabil som Olav sier for minst mulig vingling eller wobling...

 

 

 

Glemte også en ting og det er at det kan være aktuelt å handle en ekstern mikrofon for å få bedre lydkvalitet. Vi har valgt å hovedsaklig fiske med den sorte rammen jeg linker til over for best mulig lydkvalitet uten ekstern mic, men har i enkelte tilfeller brukt en liten ekstern mic. Vær da obs på at du som regel må ha overgang mellom miniusb-inngangen på GoProen og jacken på de fleste mic`er...

Endret av Espen Ørud
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips, Espen Ø! Takker!

Det var interessant det du skrev om batteripakker som kjenner etter spenning og starter automatisk. Jeg har akkurat oppdaget den samme problemstillingen og strevd med å finne løsning på det. Har du link til batteripakker som er slik at de starter automatisk. Alle mine batteripakker må jeg slå på for å starte ladingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips, Espen Ø! Takker!

Det var interessant det du skrev om batteripakker som kjenner etter spenning og starter automatisk. Jeg har akkurat oppdaget den samme problemstillingen og strevd med å finne løsning på det. Har du link til batteripakker som er slik at de starter automatisk. Alle mine batteripakker må jeg slå på for å starte ladingen.

Det er vel ingen garanti for at jeg har 100% rett her, men mine erfaringer er at de jeg har funnet på Ebay som ser ca slik ut fungerer på måten jeg nevner over. Nemlig at de vil lade når de føler det "trengs". Dvs at de til GoPro fungerer som et ekstrabatteri som er ca 5 ganger så stort som det i kameraet og du vil følgelig ha minst 5x så lang filmtid tilgjengelig:

http://www.ebay.com/itm/12000mAh-EXTERNAL-PORTABLE-BATTERY-CHARGER-POWERBANK-FOR-IPHONE-SAMSUNG-HTC-IPAD-/141502330179?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item20f2323543

Den typen jeg har som man selv må trykke for å starte ladingen og som slår seg av når ladingen er ferdig ser alle omtrent slik ut;

 

http://www.ebay.com/itm/Real-capicity-20000mAh-Portable-Powerbank-External-Battery-Charger-for-All-Phone-/151619758642?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item234d3dea32

Vet ikke om det var veldig oppklarende, men nuh som du vet hvordan de fysisk har sett forskjellige ut så kan du evt også gå inn og se om det står noe om det i spesifiksasjonene på dem. Jeg har ikke lest og lett etter dette. Det kom som en heldig overraskelse at en av typene jeg har handlet har fungert slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...