Gå til innhold

Tanglopper


Truls

Anbefalte innlegg

Etter endelig å ha lykkes med tanglopper i påsken, har jeg fått lyst til å teste ut dette mer.

Må binde opp litt lopper!

Er det noen som har lyst til å dele noen mønstre eller gode imitasjoner,

og kanskje til og med si noe om inntrekk/teknikker og tanker rundt dette?

Alle bidrag mottas med takk.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker endel med lopper til tider her. Som oftest og kanskje naturlig nok over grunne områder. Men det som avgjør loppe er ofte vær og vind mer enn antagelser om hva som står på menyen der og da. Stille og blanke forhold der fisken kan observeres enten ved vak eller spottes direkte er loppeforhold for min del. Under slike forhold er det fascinerende å observere hvor mye presentasjon har å si. Særlig nedlegget av lina er avgjørende (fisken er ekstremt lettskremt under blanke forhold). Å legge kastet/nedlegget i god avstand fra observert fisk og gjøre et flyt inn mot fisken før en lager liv i loppa er gjerne det beste under blanke forhold. Trenger ofte ikke gi liv til loppa engang, men bare drifte den inn mot fisken om mulig. Inntrekk som fungerer er gjerne små kjappe rykk med innlagte pauser, men ha god kontakt med flua hele veien og være konsentrert (omtrent som ved buzzer/nymfefiske på stillevannsfiske).

 

Av liner har jeg blitt glad i SA gpx hoover og laaang fc fortom på sekser stanga pga at den ikke synker for raskt og det nærmeste jeg har kommet en "ekte" intermediate/hoover line (har flytende runningline). Bruker også rent #5 oppsett og flyteline under "rent" loppefiske.

 

Av fluer er det nok mye smak og behag (alt fra små tradisjonelle våtfluer og nymfer til mer realistiske imitasjoner med tilpasset krok). Men har selv blitt veldig glad i cdc lopper i brun/oliven med varierende innslag av bling. Vil slå et slag for Stig Vivelid sin "red tag loppe". Har ikke funnet ut av å legge inn bilder her lengre, men "The Stig" hadde engang et bilde av den her inne.

 

Oppsummert så er loppefiske for meg små lettdressede og livfulle fluer under blanke forhold på observert fisk.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Flunes! Masse å lære rundt dette, så her var mye god info.

Hadde vært artig og sett bilder av cdc-loppene. (For å legge inn bilder er det bare å lagre bildet, og så trykke på 'bruk full editor' og velge bilde.)

Eller håper jeg det kommer andre med bilder og mønstre.

Det som var litt spesielt i går var at det var mye vind, og ut mot mer åpent farvann. Tidvis litt bølger og mye vindroser osv.

Trodde det var mer vindstille og grunne bukter... Veldig artig fiske, så her er det bare å lese og lære!

Dette er noe jeg skal prøve ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Flunes! Masse å lære rundt dette, så her var mye god info.

Hadde vært artig og sett bilder av cdc-loppene. (For å legge inn bilder er det bare å lagre bildet, og så trykke på 'bruk full editor' og velge bilde.)

Eller håper jeg det kommer andre med bilder og mønstre.

Det som var litt spesielt i går var at det var mye vind, og ut mot mer åpent farvann. Tidvis litt bølger og mye vindroser osv.

Trodde det var mer vindstille og grunne bukter... Veldig artig fiske, så her er det bare å lese og lære!

Dette er noe jeg skal prøve ut mer.

Hei Truls,

Her finner du en bilde av loppa :)

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/4403-sjøørretfiske-i-sjøen/?p=129268

Se vedlegg

Mvh

Jonas

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

Spennende tema. Jeg er heller ingen ekspert på loppefiske så har helt sikkert mye å hente her. 

 

 

Så vidt jeg vet er tanglopper hovedsaklig nattaktive (jakter bytte om natten), med unntakt av de kalde måneder. Da er loppene også aktive om dagen. Loppene formerer seg flere ganger på en sesong, men første gang på senvinteren når de sydvendte bukter begynner å bli varmet opp av solen. Min erfaring er at spesielt mørke tangflekker kan være effektivt å fiske over da, men fult mulig å fiske med lopper andre tider på året også. 

 

Siden loppene er mest aktive om natten har jeg best erfaring med loppefiske tidlig på morgenen. Da er det ofte også mulig å kaste på vakende fisk. 

 

Når det er bleike på sen vinter og vår er det mulig å gå rundt å finne fisk som er oppe å tar lopper. Min erfaring er som det blir skrevet over at en ikke bør kaste rett på vaket da en ofte skremmer fisken. I stedet prøver jeg å kaste på siden av vaket, men ikke så langt at linen  havner  i nærheten av vakringene når loppen dras inn. Jeg bruker ofte lang fortom med ganske tynn spiss.

 

Når lopper svømmer fritt rundt i vannet er de gjerne utstrakte og svømmer i raske men jevne bevegelser. Når de blir skremt gjør de raske urytmiske hopp. Jeg forsøker derfor å variere mellom rytmiske mellomlange drag med daletid og korte urytmiske rykk.

 

Selv om mange forbinder bleike og vakende fisk med loppefiske så er dette etter min mening kun en dimensjon. På dagtid vil ofte loppene gjemme seg i tangen. Hvis det er mye vind, strøm og bølger vil loppene kunne bli skyldt ut i fritt vann. Jeg har selv sett ørret som står å venter helt inntil tangen på at lopper skal skyldes ut. 

 

Selv om mange bruker flyteline til loppefiske er det fult mulig å fiske lopper i flere vannlag. Min er faring er at variasjon er det beste. Spesielt på vinteren kan det være effektiv å fiske lopper dypt i vannet. 

 

Når det gjelder valg av fluer mener jeg at loppene skal være rufsete og uten ryggskjold. Krampa og klympen ble nevnt. Fisker både med oransje, rødbrune og oliven fargede lopper. Lurt å ha noen små i boksen. 

 

Kom gjerne med synspunkter om noen er uenige:) 

Det lærer man bare av. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra innlegg TKJ!

Leser erfaringene med glede, og skal gå grundig inn i dette.

Begynte å binde opp noen i går. Er vel ikke vits med alt for mange varianter, men noen rufsete noen i litt ymse farger burde være bra til å begynne med.

Hadde hell med en i oliven, som egentlig bare er mohair garn (som er veldig hårete) surret rundt en sort krok.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopperbassen er min favorittflue når skal fiske loppe, leverer bra... :)

 

Vinterstid bruker jeg ofte klympen eller kopperbassen, bruker det faktisk som hovedflue, fisker da gjerne i grunne plasser med det.

Endret av trebor
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopperbassen er min favorittflue når skal fiske loppe, leverer bra... :)

 

Vinterstid bruker jeg ofte klympen eller kopperbassen, bruker det faktisk som hovedflue, fisker da gjerne i grunne plasser med det.

Hvordan foretrekker du, og gjerne også andre, å trekke inn loppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomlange trekk med god hastighet, veldig kort pause før drar på videre, holder som regel samme takten hele tida.

Fikk en på tirsdag på 1.6, var klart vann og så både fisk og loppa, den studerte flua i den korte pausen og i det jeg dro til klarte den ikke la være. :)

 

Hender jeg drar korte trege drag med litt lenger pauser også, noen ganger gidder ikke fisken ta den når kjører for fort.

 

Vinterstid er jeg ikke redd bruke loppe som søkeflue, de elsker lopper på denne tiden.... ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må istemme flere her, lopper fiskes med full kontakt(stangtupp godt ned i vannet), og med skikkelige rykk og pauser, napp og drag... :)

 

Ei loppe som har fungert godt for meg i flere år, på både brunt og faktisk litt grått, platt og kaldt vintervann. Ryggskjold, antenner, halefibre eller ei. Gammelt foto. Prøv den etter vakende fisk på bleike.  Ps: flua er i hovedsak oppbygd av, litt blytråd, polyamid, icedub og alpakka fra Staffan. 

 

 

 

post-1215-0-97477400-1428620201_thumb.jpg

Endret av Olav Haug
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-5504-0-78230900-1428669670_thumb.jpg

 

Pleier binde kopperbassen så her, litt mye rufs under på kroppen og litt på oversiden, vet ikke hvorfor men bare blitt sånn. :)

 

Ryggskjold har jeg aldri brukt, fisker godt uten, så ser ikke behovet for lage det mere vanskelig, veldig enkle fluer lage.

Endret av trebor
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kunne skryte på meg god erfaring med loppefiske kan jeg for min del si at ryggskjold på andre fluer i hvert fall ikke har noen betydning for fangstegenskapene. Binder reker og alt annet uten ryggskjold og andre ( i følge meg) 'unødvendigheter'

Når det kommer til det bindemessige så forenkler jeg fiskefluene mine, de som brukes mest, så mye som overhodet mulig.

De skal være enkle og raskest mulig å binde, og ha bare de groveste karikaturene av det de skal etterligne.

Da går det fort å fylle opp med nye fluer skulle man gå tom, og ikke ha noe inspirasjon til å binde.

Noen ganger får jeg lyst til å binde, og da vektlegger jeg detaljer, utseende, sommertid osv. Men de fiskes sjeldent med... Men det er meg da....

Masse gode bidrag hittil, takk for alle som tar seg tid til å skrive innlegg.

Jeg setter pris på det, og lærer mye!

Mvh Truls

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse binder dere loppene i, var ute på skikkelig loppe fiske på Lørdag, vaket mye, men klarte ikke lure den på Klympen, krampa eller kopperbassen, jeg har stort sett brukt strl.6/8 men det var ikke fisken interessert i, fikk lurt den inn med en pattegris av alle ting.

 

Sjekket magesekken og den var full av lopper, så sikker på at den spiste det. :)

 

Burde man binde opp i size 10/12 også, eller noen andre loppemønstre??

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De loppene jeg lyktes med var ca 1 1/2 cm lange, og litt mindre. Bare en bit hårete garn (mohair-lignende) i oliven surret rundt kroken.

Funket som fy!

Men når det er typisk loppeføre så er det ikke alltid det er lopper som funker best.

Prøv og sleng på en skikkelig stor sildeimitasjon, og fisk den dypt med litt gode pauser... Kan hende du får en skikkelig overraskelse.

Varier med noen kast hvor du drar den fort. Men som regel rykkvis med kode pauser.

Ikke dumt å prøve, selv om det virker som en idiotisk ting å sette på ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflotte fluer. De der kunne jeg gjerne fylt opp i boksen min med! God inspirasjon.

Loppefiske en veldig gøy. Fikk smaken på det selv i påsken i år.

Har sett en del av fluene du binder, Eide, du er en virkelig dyktig fluebinder!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflotte fluer. De der kunne jeg gjerne fylt opp i boksen min med! God inspirasjon.

Loppefiske en veldig gøy. Fikk smaken på det selv i påsken i år.

Har sett en del av fluene du binder, Eide, du er en virkelig dyktig fluebinder!

Takk for det THJ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig fått smaken på tangloppefiske.

Lurte en ørret inne på grunna som jeg så gikk og beitet inne i tangklasene. Snek meg inn mot den, jeg var lenger ute enn den og kastet inn mot den.

Fikk et forsiktig nedlegg og trakk med rolige rykk. Så tydelige bølger etter fisken som snudde og kom mot flua, reiste seg en plag bak før den tok veldig forsiktig. Kjente det ikke, men så et lite rykk i lina, og kroket den...

En annen jeg fikk, på en knallorange loppe av selull tok så hardt at jeg holdt på å snuble bakover.

Hadde vært borti fisken to ganger, forsiktige lugg på en fiskeimitasjon, så ble det stille før den klinket til på loppa.

Virker som fisken kan ta loppa utrolig hardt.

Veldig veldig gøy med lopper. Skal binde opp en haug. Liker å binde så enkle fiskefluer som mulig. Her er dagens produksjon.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...