Gå til innhold

Switch 11' #7


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Har fått byttet til meg en A. Jensen Merlin switch 11' #7, jeg har lenge vurdert en kort tohånds til laksen.Har kun fisket enhånds til nå, og da ble det byttehandel mot en Tropic SW 9' #8. Har aldri tatt i ei tohånds og heller ei switch. Stanga står anbefalt med klumpvekt på 20-22 gr, og den skal bli brukt både til spey og noe overhånds i middels stor elv på ca 10- 30 kubikk med tidvis mye vegetasjon og bratte bredder. Er denne stanga to- eller enhåndsklassifisert? Er ute etter ei flyteline som bærer små kobbertuber med letthet, og med gode spey/skyteegenskaper. Skytelina burde ikke være for tynn da jeg har hatt best uttelling med flyteline som strømmen får godt tak i og gir god fart på flua. Noen tips til ei god line til dette formålet? Ingen har sett meg kaste av dere her inne, men jeg tar sjansen...

 

Tom Aage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva kastevekta på denne er til enhånds/tohånds, men ville prøvd et guideline switch multi-tip snøre på den til den bruken du beskriver. 

 

Her er også en test hvor stanga er med: http://www.bomann-larsen.no/pdf/switch_stenger.pdf

 

Personling liker jeg litt tyngre snører, og har gått opp både en og to klasser med dette snøret. Bruker det nå i #8 på en scott l2h 1106 switch. Det er tungt til vanlig enhånds overhåndskast, men fungerer veldig godt til spey, både enhånds og tohånds.

 

 

linnse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips folkens. Jeg har Versitip i #7 til enhånds, og den er jeg ikke fortrolig med. Vil ha ei rein flyteline jeg kombinerer med fastsink polyleader...

Husker jeg i farten ikke feil anbefales denne lina også til enhånds av Rio. På en #8 stang anbefales #5 versjonen. Hvis du har valgt samme lineklasse som stang med dette snøret vil jeg tippe at det blir veeeldig tungt?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg i farten ikke feil anbefales denne lina også til enhånds av Rio. På en #8 stang anbefales #5 versjonen. Hvis du har valgt samme lineklasse som stang med dette snøret vil jeg tippe at det blir veeeldig tungt?  

ikke tungt i det hele tatt. den jeg har er enhåndsklassifisert. dårlige skyteegenskaper synes jeg. bruker spissene på en outbound i steden, det funker som snus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei dere! Har en Loop Cross S1 Switch #7 som skal prøves på laks/sjøørret i elv for første gang. Vurderer Guideline sitt Switchsnøre og lurer litt på oppsettet. Bruker man en polyleader eller setter man en tapered monofil rett på spissen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...