Gå til innhold

Tørrfluefiske


Eivind Saurdal

Anbefalte innlegg

Dette blir litt hipp som happ, vil jeg påstå . . . Selv lager jeg løkke i front på fluelina nå, om det ikke er der fra før, men har tidligere også brukt nåleknuten.

Passer på å ikke lage løkkene større enn de må være for å træ buttenden på fortommen igjennom. Enkelte snører som kommer med ferdig løkke har overdimensjonert denne, syntes jeg.

PS ! Bruker ikke lim av noe slag på mine løkker :-)

Endret av -Lars-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nåleknute, og glatter over  med bugbond. Den viktigeste grunnen til at jeg ikke bruker løkke er fordi jeg hater når den hekter seg i stangringene. Med nåleknute får du liten friksjon og noe som glir greit igjennom ved fiskestart og ved utras  når du har sveivet et stykke av fortommen inn på stanga.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager du løkkene da?

Bruker krympeslange . . . Krever litt trening før du får perfekt smelting/sveising av coatingen, men har man et utslitt fluesnøre liggende så er det bare å prøve seg frem ;-)

Du legger altså fronten av snøret dobbelt, trær på en krympeslange (ca 3 cm lang), og varmer opp denne med lighter.

Ikke så lett å forklare uten bilder merker jeg, men det ER altså veldig enkelt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som bruker perfection loops? hvis de er små, så er koblingen nesten ikke noe større en nailknot, og man får byttet fortomm raskt. spesielt viktig for noen, som ødelegger en del av fortommer, som feks meg første året ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som bruker perfection loops? hvis de er små, så er koblingen nesten ikke noe større en nailknot, og man får byttet fortomm raskt. spesielt viktig for noen, som ødelegger en del av fortommer, som feks meg første året ihvertfall.

Bruker du denne på både snøret og fortom?

Bruker selv nåleknute uten nål på backing/snøre/fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du denne på både snøret og fortom?

Bruker selv nåleknute uten nål på backing/snøre/fortom.

Yepp. Rio powerflex fortom feks kommer med perfection loop allerede fra fabrikken. Så jeg bare knyttet en på fluelina. Grunnen til det er at jeg vil helst ikke klippe av mer og mer snøret med hver eneste nåleknute, hvis jeg bytter fortom. På camou fortom kan man knytte ganske liten PL.

Ellers nåleknute mellom backing og snøre og microring mellom fortom og spiss... Ingen andre som gjør det slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nåleknute, og glatter over  med bugbond. Den viktigeste grunnen til at jeg ikke bruker løkke er fordi jeg hater når den hekter seg i stangringene. Med nåleknute får du liten friksjon og noe som glir greit igjennom ved fiskestart og ved utras  når du har sveivet et stykke av fortommen inn på stanga.

 

Helt enig.  Dette er en glimrende løsning.  Jeg bruker kun 3 surringer som jeg passer på blir liggende veldig tight, før jeg strammer knuten hardt slik at den blir presset inn i coatingen.  Stryke jevnt over med Bug-bond eller Aquasure.

 

For de som mener at dette er en dum løsning når man skal bytte fortom:  Vel, selv bytter jeg nesten aldri denne delen av fortommen på et snøre, det er kun taperingene i spissen som byttes.  Dersom den likevel må byttes holder det å klippe en cm av lina, noe som er helt uproblematisk - både en, to og ti ganger.

 

Smoothere løsning får du ikke.  Løkke er og blir en kilde til lugging i stangringene, uansett hvor liten den er.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lært noe nytt :)

 

Den Bug Bond dere skriver om, det er bare en type av lakk/lim? Er det nok å bare legge litt på nåleknute eller må man bruke UV lampe i tillegg?

 

 

Hei

 

Du bruker UV lys i tillegg for å herde coatingen. 

 

Som LIllevann skriver er det mange som ikke ønsker å bruke denne løsingen på grunn av en overdrevet problematisering rundt bytte av fortom. Jeg fester på fortom en gang per år og skifter spisser etter behov. Liker godt å bruke microring, men før bandt jeg de to siste taperingene selv. Med microring kan du i prinsippet fiske med fortommen til den råtner....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som LIllevann skriver er det mange som ikke ønsker å bruke denne løsingen på grunn av en overdrevet problematisering rundt bytte av fortom. Jeg fester på fortom en gang per år og skifter spisser etter behov. Liker godt å bruke microring, men før bandt jeg de to siste taperingene selv. Med microring kan du i prinsippet fiske med fortommen til den råtner....

Ja, dere som er kjempe flinke kan bruke 1 hele sesong. Nå kan jeg også fiske lenge med samme fortom - tør ikke si hele sesong enda :). Men det var spesielt på starten av min fluefiske når jeg ødelagte mange fortomer pga vindknuter eller tangling, og måtte bytte hele fortommer flere ganger. Det var derfor jeg anbefalte det til noen som er helt ny. Men jeg viste ikke på starten at man bruker spiss i tillegg så alle vindknutter var rett på fortomen...

 

Anyway, jeg liker deres løsning med nåleknute og bug bond og skal teste det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lært noe nytt :)

 

Den Bug Bond dere skriver om, det er bare en type av lakk/lim? Er det nok å bare legge litt på nåleknute eller må man bruke UV lampe i tillegg?

 

Bug Bond krever uv-lys.  Du kan alternativt bruke Aquasure, den er klar, sterk og blir ikke stein hard.  Ulempen er at det tar et halvt døgn før det tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problem med knuter og ødelagt fortom kan et tips være å sjekke fortommen HVER GANG du gjør et dårlig kast der fortommen lander i en kladas. Fortsetter du å kaste etter et vasekast, risikerer du bare at knutene strammer seg og blir vanskelige å få opp. Du synes kanskje det er litt tidkrevende, med det er en del arbeid å bytte fortom, også.

 

Ha ei sikkerhetsnål tilgjengelig på vesten til å stikke opp og løsne knutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problem med knuter og ødelagt fortom kan et tips være å sjekke fortommen HVER GANG du gjør et dårlig kast der fortommen lander i en kladas. Fortsetter du å kaste etter et vasekast, risikerer du bare at knutene strammer seg og blir vanskelige å få opp. Du synes kanskje det er litt tidkrevende, med det er en del arbeid å bytte fortom, også.

Ha ei sikkerhetsnål tilgjengelig på vesten til å stikke opp og løsne knutene.

Takk Geir,

Det skjer ikke mye på fortommen lengre, ganske sjelden egentlig nå (eller vinknuter blir evt. på spissen nå)

Men det er flott tips med sikkerthetsnåle, skal feste en på vesten min. Jeg har stortsett ikke brukt et ordentlig tid til å sjekke fortom etter dårlig kast, som du sier, og når det var da stram, så trodde jeg det var ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...