Gå til innhold

Laks eller sjøørret?


KennyNil

Anbefalte innlegg

Men fra spøk til revolver, blir man noen gang enig i art? Vil fortsatt påstå laks, men blir litt usikker når 8 av 10 sier SØ.

Fisken er 2 år gammel, så ikke mulig med skjellprøve, men hadde vært artig å visst. 

Hvorfor skulle ikke dette være en villlaks, Har fisket laks i over 50 år og har sett mange lakser i min tid som laksefisker.

Men ser ingen ting på dette bilde som tilsier at dette er en Olaks.

Dette er heller ikke en sjøørret, Men derimot den nederste på bildet er en sjøørret.

Endret av sluggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

tn7q9o25hwhlmd97i32n.jpg

post-3613-0-26526200-1430433594_thumb.jpg

Her er et bilde av en sjøørret, som jeg fikk.

Dere kan sammenligne bildene, og da er det vel noen av dere som kanskje skifter mening :rolleyes:.

Jeg er i hvertfall sikker på at fisken til KennyNil er en ho-laks, og at det muligens er en oppdretts-laks med avkorta gjellelokk.

Den har også typiske "lakse-prikker", som er større og mer"kantete" enn hos sjøørreten, som har flere, og rundere prikker.

 

Endret av Klinkert
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Om noen fortsatt lurer - det er altså sjøørret. 

 

Se bare her:

 

http://www.hooked.no/c139-spor-eksperten-biologen/hvordan-skille-laks-og-orret

 

..under avsnittet "Ikke la dere lure på grunn av mangel på prikker"

Synd at det er for sent å analysere skjellprøver på denne, men jeg er villig til å sette ganske så mye penger på at dette er laks. 

Har sett MANGE sjøørreter med få prikker, dette er ikke en av dem. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere så er jeg sikker på at dette er en LAKS ,og det er ingen ting som tyder på at det er en Olaks heller. Til sammen ligning så poster jeg et bilde av en Sjøørret (kludd) på 5,2 kilo tatt i driva i 2010.

post-6600-0-43441300-1430770810_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystfinnen og halen ser fine ut, ingen slitasjer der som jeg kan se og som tilsier at dette er en oppdrettsfisk.

At det kan være rømt smolt av Olaks kan så være,Men da er det bare skjellprøver som vil vise det.

Endret av sluggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...