Gå til innhold

Video: Nymfefiske


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Men i all Verden Paul West!

For meg som ikke kan noe om dette (som jeg sier), så er det vel for svarte ingen feil med å stille et konkret spørsmål?

Vi har alle noen ting vi er gode på. Dette kan jeg ikke noe om, så derfor spørr jeg en som jeg annser kan det. Jeg fikk et godt svar jeg enkelt kan forholde meg til og videre komplisert er det ikke......om du ikke vil da.. <<l

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Itte Hackel, det var ikke meningen å være ekkel. Lett å glemme at det sitter folk bak nickene. Jeg kan ikke noe særlig om det jeg heller, og kunne dermed ikke forstå hvordan du kunne tenke at fortommen var for lang når den helt tydelig funka VELDIG bra. En midlertidig empatisk svikt der. Unnskyld. Man skal aldri kritisere at folk spør. Det er det jeg egentlig lever ved. Takker for korreks.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad til om flere blir interessert i nymfefiske, som både er fantastisk morsomt og utfordrende :-) Så bare spør så skal jeg forsøke å forklare (y)

Moro om også flere skriver om sine erfaringer, for det er sammen vi blir bedre (y) og når det gjelder nymfefiske er det MYE å dele (y) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden så tror jeg folk hadde likt om du hadde delt dine tanker om fortomslengde Andre.

IOM du skriver folk bare skal spørre. Dette er jo relativt vesentlig vil jeg påstå.

Si hvorfor du valgte den lengden på fortommen ut i fra den situasjonen du viser.

Hvis du vil da.

Fisker du ikke med nymfe er du ikke en skikkelig fluefisker sa alltid min bestemor!

Endret av Ruffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Sjelden bra  filmsnutt, spesielt fyrste del der du ser indikator heile vegen mot mørk bakgrunn, veldig ofte så forsvinn indikatoren i straum og blank overflate og då vert det berre ein fiskar som gjer tilslag, som er litt uinteressant. Her var det veldig visuelt når ein ser kast og indikator som går under, bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du med fordel kunne kortet ned avstanden fra nappindikator til flue, Andrè. Du mister mye kontroll med en så lang fortom, og har sannsyneligvis mange takes du ikke registrerer (noe som ofte skjer). Eneste grunnen jeg ser til å ha lang fortom, må være for å komme ned til bunnen, og jeg tror du hadde greid dette fint med 1/3 av den fortommen du brukte i videoen. Og da hadde du hatt mye mer kontroll også! :)

Her ser jeg for meg at du fisker med relativt lette nymfer, og at de blir "dratt" etter nappindikatoren. 

 

Men du får jo fisk, selvom det kanskje ikke er nappindikatorens fortjeneste ;) Men nå var vel det kanskje ikke alltid meningen heller.... 

 

Artig snutt! 

 

Vebjørn

Endret av Vebjørn'
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir feil, Vebjørn :-) Og jeg skal forklare hvorfor.

For det første bruker jeg ganske tunge nymfer her (3-4 mm tungstenhoder også) og ikke lette, som du antyder. Du må heller ikke henge deg opp i indikatoren, for jeg ser alltid på punktet der fortomsspissen bryter vannoverflata, altså som oftest veldig mye lengre fram enn der indikatoren er. Til slutt ses det på indikatoren, eller når det er så riflete overflata at man mister synet av den blanke spissen. En slik fortom er derfor fryktelig fleksibel i all sin lengde, og må mer anses som en forlengelse av fluesnøret, enn en forlengelse av fortommen, og således er den veldig fleksibel. Skjønner? Og det er mange måter å bruke "indikator" på, alt fra bare fluesnørespissen som indikator, til en flytende signalfarget dacrondel, til en liten mengde paste osv. En slik fleksibel nymfefortom som dette liker i hvert fall jeg veldig godt, for den funker effektivt i alt fra glassklare kildeelver i Bosnia til strømtunge elver som Rena. Og også i vanlige "fisketomme" småelver i Norge som her. Fortomsspissen justeres etter dybde - ikke selve fortommen.

 

Du tenker kanskje på ren tsjekkisk nymfeteknikk når du skriver det du skriver her. Men det blir litt anerledes fiske, og ofte mye nærmere enn dette. Og om å registrere takes, så er jeg sikker på at selv verdens beste tsjekkiske, franske osv nymfefiskere misser flere titalls prosent av takes så det får vi i hvert fall aldri blitt kvitt noen av oss. Men man kan øve, øve og øve for å bli bedre til å merke stopper, dirr, nølinger, ørsmå hevinger og umerkelige drag i fortomsspissen :-) Og det er en del av moroa og utfordringen med nymfefiske - det også. Det er alle momentene ved nymfefiske som gjør at jeg og sikkert de fleste andre synes det er superspennende og morsomt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...