Gå til innhold

SØ-fiske og "danskebakker"


Lillevann

Anbefalte innlegg

Dette er det relativt nye, moderne, og ekte SPORTSFISKE. Man kan kalle det sportsfiske etter SØ.

 

Enig.  La oss kalle det sportsfiske etter SØ.  Det har ingenting med fluefiske å gjøre.  Omtrent like forskjellig som fotball og rugby.

 

Seansen du beskriver var kul nok, men tviler på at den er helt representativ for det generelle SØ-fisket langs fjordene våre.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.  La oss kalle det sportsfiske etter SØ.  Det har ingenting med fluefiske å gjøre.  Omtrent like forskjellig som fotball og rugby.

 

 

http://no.ask.com/wiki/Troll_(Internett)?lang=no&o=2802&ad=doubleDownan=apnap=ask.com

 

Litt interessant å lese denne, spesielt linken til dorging. Tror ikke jeg trenger å si mer...

Endret av THJ
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare være enig at noen syns det er gøy og fiske etter ørret i sjøen å kanskje ryke på en 5 kilo og noen spesielle syns det er stas og dra opp 3-5 hekto på 3er stanga. Ps, siste gjelder ikke de nord for Trondheim da det er der storfisken lever;) haha

Men dere som fisker etter brunørret opp til kiloet og syns fisken er svær syns jeg synd på men gidder ikke hetse dere for det. Jeg syns også det var gøy og fiske etter disse. Det var i 1985 da jeg var 6 år. Når jeg ble større, les 10-15 år hatet jeg og få disse fiskene da jeg viste det svømte fisker mellom 2,5-5 kilo i vannene jeg fisket i. Men greide aldri få større en 3 kilo. Fikk 2 på samme dag og mange på 2-2,5.

Så når jeg ble klimaflyktning til østlandet har jeg latt være og fiske etter brunørret da jeg syns det er drita kjedelig å få 300 grammere.

Så slutt å trolle på sjøfiske siden og kom dere heller ut blant flott, ulv, hoggorm og veps og fisk småfisk til krampa tar deg:)

Skitt fiske.

Endret av Jiggy
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo ikke at det ikke er gøy å fiske SØ?  Jeg sier bare at det er et langt mer primitivt fiske enn hva som kan kalles fluefiske.

 

Det er mye primitivt som er gøy, eksempelvis ta bomba fra stupetårnet.  Å kalle det stuping selv om man bruker stupetårn er imidlertid en fornærmelse mot de som virkelig kan stupe.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo ikke at det ikke er gøy å fiske SØ?  Jeg sier bare at det er et langt mer primitivt fiske enn hva som kan kalles fluefiske.

 

Det er mye primitivt som er gøy, eksempelvis ta bomba fra stupetårnet.  Å kalle det stuping selv om man bruker stupetårn er imidlertid en fornærmelse mot de som virkelig kan stupe.

http://no.ask.com/wiki/Troll_(Internett)?lang=no&o=2802&ad=doubleDownan=apnap=ask.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en sånn ignorere bruker funksjon, så man slipper

Jeg sier jo ikke at det ikke er gøy å fiske SØ?  Jeg sier bare at det er et langt mer primitivt fiske enn hva som kan kalles fluefiske.

 

Det er mye primitivt som er gøy, eksempelvis ta bomba fra stupetårnet.  Å kalle det stuping selv om man bruker stupetårn er imidlertid en fornærmelse mot de som virkelig kan stupe.

Du bør vurdere om det du skriver på forumet bidrar i noen grad, på noe annen måte enn negativt.

På hvilken måte bidrar du på en positiv måte med det du skriver i denne tråden

For min del forslummer disse oppgulpene dine forumet, og jeg vet flere mener det samme.

Dette vil være siste post i denne tråden for min del.

Jeg har fått nok av nett-troll.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket tørt i borti 25 år,forsåvidt artig når man kommer seg nordover i landet,og kan regne med noe annet enn småtasser(hvis drømmedag kan resultere i en rundt kiloen).Grunnen til at jeg fisker myye sjøørret ligger i sjela mi,en ekte fiskesjel som ikke kan vente 6-7 mnd på neste gang man vifter med stanga...er vel tilnærmet å kalle de som kun fisker det edle/noble"....tørrfluefisket,som feriefiskere ;) Men har vært igjennom en drøss av disse temaene før her inne og andre steder,gidder ikke poengtere mere nå......God Jul

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å erte på seg noen SØ-fiskere fordi man tillater seg å spørre om SØ-fiske med fluestang faktisk er fluefiske er ikke trolling.  Det er dere som bruker uttrykk som oppgulp, forslumming og trolling.  Ikke jeg.  Mine innlegg er relativt uskyldige, med en viss humoristisk undertone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet med fluefiske som tiåring for snart 15 år siden var det tørrfluefiske som fanget interessen min. Til tross for at jeg er østfolding og har hytte på Sveriges vestkyst, skulle det ta hele 7 år før jeg fikk øynene opp for sjøørretfiske i sjøen.
Den første sesongen fisket jeg på meg tennisalbue, men klarte likevel ikke fange noe fisk. Først da jeg begynte å sette meg inn i sjøørretens byttedyr og ikke minst, hvor den liker å oppholde seg til de ulike årstidene, føst da løsnet det virkelig for meg.
 

Jeg er fortsatt veldig begeistret for tørrfluefiske, men sjøørretfiske engasjerer stadig mer og mer.
Tørrfluefiske for meg handler om å sitte ved et skogs- eller fjelltjern, eller en elv, og vente på at fisken skal begynne å vake. Når så skjer, blir det å finne frem en flue fra boksen, kaste ut, og håpe på at fisken tar. Flueboksen min består av et tjuetalls mønstre, men det er 5 fluemønstre jeg bruker 90% av tiden. Den eneste formen for planlegging som gjøres når jeg skal fiske ørret med tørrflue er å gå inn på yr.no for å få bekreftet at det ikke er meldt noe mer enn 3-4 sekundmeter vind.

Sjøørretfiske derimot, er så mye mye mer enn det. Jeg har med årene funnet en god del plasser som jeg oppsøker avhengig av vind, temperatur, tidevann og årstid, men jeg bruker fortsatt mye tid på å studere satellittbilder for å finne nye fiskeplasser.
Flueboksen til sjøørretfisket består ikke av så mye mer enn 10-12 ulike mønstre, men jeg bruker alle sammen nesten like mye.
Det jeg liker aller best med sjøørretfiske er at det er så utrolig varierende: synkeline og store fluer på dypt vann, flyteline og små fluer i grunne fjordarmer og bukter, syltynne fortommer og små lopper i grunne sund med stor strøm(det siste føles som elvefiske), og sist, men ikke minst, kveldsfiske fra båt om sommeren der jeg kjører sikk-sakk mellom små øyer og skjær, og fisker etter vakende 2 kilos sjøørreter.

Det er klart det blir en del "denging" når man fisker sjøørret, men det blir sannelig også veldig mye presentasjonskast med tynne fortommer og små fluer.

Sjøørretfiske i sjøen med fluestang, er uten tvil fluefiske, spør du meg :)

 

Endret av Næsset
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, har jeg fisket sjø ørret litt av og på. Hadde nok den mest aktive perioden i 94-97.

Laks, viet jeg en sessong på i 96.

Ørret forøvrig, og fortrinnsvis med tørrflue har jeg brukt enormt med tid og resurser på. 

 

Vi er mange, med forskjellige tilnærminger av hva vi kaller fluefiske. 

Jeg for min del, føler at jeg har mest igjen, for å bruke tiden på noe jeg kan lære såpass om, at jeg kan fiske når jeg har tid til det, og få til noe..

Jeg liker tanken på å forstå hva jeg kan påvirke, i form av imitasjoner og teknikker. Jeg liker også at det krever litt hva pressentasjon og kasteteknikk anngår. 

Det jeg har vanskeligere for, er å reise å fiske når forholdene er best mulig. Jeg får det bare ikke til, grunnet jobb, familie og ellers forefallent som må gjøres. Tenker da på stigende elver, flo eller fjære, riktig vind, eller skiftende vindretninger og temperatursvigninger.

Fisker man laks og Sjøørret i elv, handler det først og fremst om oppganger og når man har mulighet for å kunne fiske.

Fisker man i fjorden etter Sjø ørret, handler det om lavt/høyt vann, vindretninger, temperatursvigninger og masse fritid, til å benytte de beste sjansene....

Liker aller best, å sulle etter en fisk jeg, som jeg faktisk kan fiske godt på, uavhengig av vær og føre, og som følge av hva jeg har lært og kan  <<l

 

(Snakk om å legge hue for høgg  lllol )

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan godt avslutte denne tråden nå. Vi har vel i det store og hele konkludert med at det er plass til alle her på forumet, også SØ fiskere. Litt takhøyde må vi ha, uavhengig av navnet på nettsiden. Dermed oppfatter jeg at vi alle er godt forlikte!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten er vel den, at de aller fleste sjøørretfiskerne her inne også er ivrige tørrfluefiskere.

Denne debatten har utviklet seg til noe sånt som sjøørretfiskere vs tørrfluefiskere, men i virkeligheten er det bare en illusjon.
I stor grad i hvert fall.

Det hevdes av noen at sjøørretfiske med fluestang ikke har så mye med fluefiske å gjøre.
Det får så være.
Er det en ting som er sikkert, så er det at sjøørretfiske gir mitt fluefiske en ekstra dimensjon. Så mens de mest "dedikerte" tørrfluefiskerne sitter inne om vinteren og tidlig vår og surmuler, kan vi andre kose oss ved kysten med blank ørret og flott natur :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Unknown User

Du må lære deg å skrive ä Tony. Du skal få to stykker av meg som du kan kopiere og klistre inn ved behov: Stort Ä. Litet ä.

 

Jättebra tråd!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket tørt i borti 25 år,forsåvidt artig når man kommer seg nordover i landet,og kan regne med noe annet enn småtasser(hvis drømmedag kan resultere i en rundt kiloen).Grunnen til at jeg fisker myye sjøørret ligger i sjela mi,en ekte fiskesjel som ikke kan vente 6-7 mnd på neste gang man vifter med stanga...er vel tilnærmet å kalle de som kun fisker det edle/noble"....tørrfluefisket,som feriefiskere ;) Men har vært igjennom en drøss av disse temaene før her inne og andre steder,gidder ikke poengtere mere nå......God Jul

Nå skal det vel sies at veldig mye sjøørret fanget i og rundt Oslofjorden ikke alltid er imponerende stor, og det blir jo ekstra teit med blanke 300-grammere når man står der med ei 7er stang. ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden skulle jeg jo holde meg unna, i og med at jeg ble truet med moderator og det hele.  Likevel er jeg nysgjerrig på om det er noen av dere SØ-fiskere som i løpet av vinter og vårsesongen har fått øvet på dere så mye selvtillit at dere har tatt steget fra SØ-fiske til ordentlig fluefiske?  Har den selektive horngjellen kommet?  Er den tricky i år, eller kroker dere en og annen?  Hvordan er det med småseien - like lur og vrien i år som i fjor?  For ikke å snakke om selve SØ da.  Er dere på det vriene loppefisket, med handtwist og tynn fortom? Eller kanskje det er glassålen som er på menyen?  Her har jeg et fluetips:  Blanke kroker som dere trekker rett inn.  Med litt øvelse fikser dere både bindinga og fisketeknikken.  Dersom dere klarer å kaste blanke kroker da.  Er jo ikke så mye vekt, og da blir det vel litt krøll og klaser tenker jeg.  Spennende fiske er det nå uansett - tenker jeg tar meg en tur utover snart.  Hva er best av fluestang og kasteboks til slikt fiske?

Endret av Lillevann
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sjøørretfiskere er lettere å irritere på seg enn andre, og da jeg har fått min diagnose av Lars i off-topic tråden til han og JB, så håper jeg du har forståelse for at jeg er en av de. I hvert fall i perioder.

Jeg har hørt rykter om at både horngjel og småsei er på plass men skjønner ikke hvordan jeg skal klare å lure disse.

Jeg har nå testet tipset du la ut om blanke kroker i håp om å knekke koden for dette fisket (horngjel og småsei, sjøørret tror jeg ikke noe på lenger, det er nok bare en myte at slikt noe finnes.)

Må si at selve bindingen gikk forholdsvis greit.

 

Men, og det er et stort MEN her. Jeg har nå vært på brygga i hele natt og kastet blanke kroker ut i vannet.

Har vært gjennom 15 bokser med forskjellige størrelser. Nå sitter jeg litt forfjamset og ser krokene ligger på bunnen.

Ikke noe fisk og se, og alle krokene bare ligger der. Er de kun til engangsbruk, eller??? Hvordan skal jeg få tak i de igjen??

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...