Gå til innhold

Gode tips til fluer for sjøøret fiske i elv.


oddiken

Anbefalte innlegg

Har fått muligheten til å fiske noen døgn i vestlandselver med stor sjøøret i August.

Mest erfaren på laksefiske i elv.

Antar at fargevalg er etter samme kriterier som laks, men størrelser og eventuelt typisk fluer tips hadde vært fint å finne ut av nå og ikke der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stouts Tail, Peter Ross, Heggeli og Black Green Highlander er de jeg bruker, samt mindre Sunrays med revehårsvinge på natta.

 

Enten orginalmønstre med fjær, eller varianter med tynn ekornvinge. BGH binder jeg med rev.

 

Binder de gjerne på brun Mustadkrok med nedoverbøyd øye i str 8, 10 og 12.

 

I tillegg er det lurt å ha noen gullhodenymfer i boksen, f.eks Hares Ear med gullhode.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stouts Tail, Peter Ross, Heggeli og Black Green Highlander er de jeg bruker, samt mindre Sunrays med revehårsvinge på natta.

 

Enten orginalmønstre med fjær, eller varianter med tynn ekornvinge. BGH binder jeg med rev.

 

Binder de gjerne på brun Mustadkrok med nedoverbøyd øye i str 8, 10 og 12.

 

I tillegg er det lurt å ha noen gullhodenymfer i boksen, f.eks Hares Ear med gullhode.

Takk Mr Ford blir kjekt med litt nytt i bindestikka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stouts Tail, Peter Ross, Heggeli og Black Green Highlander er de jeg bruker, samt mindre Sunrays med revehårsvinge på natta.

 

Enten orginalmønstre med fjær, eller varianter med tynn ekornvinge. BGH binder jeg med rev.

 

Binder de gjerne på brun Mustadkrok med nedoverbøyd øye i str 8, 10 og 12.

 

I tillegg er det lurt å ha noen gullhodenymfer i boksen, f.eks Hares Ear med gullhode.

Med dette i flueboksen er du meget godt utrustet. Jeg ville i tillegg hatt både små og ganske så store "muddler minnows" i boksen - da kan du variere om kvelden/ natta med stripende muddlers: dette er ofte effektivt når det er mørkt og fantastisk spennende når SØ kommer opp for å jage fluen i overflaten. Disse fås i både helt sort og i mer duse naturfarger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dette i flueboksen er du meget godt utrustet. Jeg ville i tillegg hatt både små og ganske så store "muddler minnows" i boksen - da kan du variere om kvelden/ natta med stripende muddlers: dette er ofte effektivt når det er mørkt og fantastisk spennende når SØ kommer opp for å jage fluen i overflaten. Disse fås i både helt sort og i mer duse naturfarger.

konge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det en typisk vestlandselv inkl brevann? Fisker flere elver i Sognefjorden,de har alle brevann,vann i grønn/blå,,evnt gråaktig under flom. Mange fluer som funker her,bare de er svarte....gjerne med et lite triggerpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en typisk vestlandselv inkl brevann? Fisker flere elver i Sognefjorden,de har alle brevann,vann i grønn/blå,,evnt gråaktig under flom. Mange fluer som funker her,bare de er svarte....gjerne med et lite triggerpunkt.

det er Lærdal og Aurland som skal fiskes, brukes det nesten bare flytte liner på dette fiske på litt lave elver seint på sesongen ? Har fisket en del i Aurland der det fiskes mye tørt. Men har litt inntrykk Lærdal skal fiskes litt annerledes etter sjøørret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska sjøørret i Lærdal i fjor. Jeg fikk fisk på små dobbeltkroker på natta(Peter Ross mustad dbl8 osv - tror mønster har lite å si) og også på svær tørrflue på tube, dead drift midt på dagen. Ellers funker nymfe på dag/morgen.

takk, så det fiskes mest med flyt liner ? Endret av oddiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...