Gå til innhold

Line til enhånds vannkast


Anbefalte innlegg

Opti creek'n er en meter kortere, så den er enda mer triangelforma og passer min kastestil bedre når det gjelder vannkast. Den er også nydelig til korte og mellomlange kast, men når trådstarter er en LB mann så bruker han nok det på mellomlange til langekast.

Vil si opti creek'n og ett LB snøre er alt man trenger

Endret av JEika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det like mange råd som det er folk, Så her kommer et forslag til Line fra meg.

Prøv Royal Wulff Triangel Taper.

Disse har en lang og jevn tapering som gjør at de egner seg til vannkast. Fordi front taperingen er lang og jevn, vil tynger line rulle over letter line gjennom hele front taperingen. noe som gir effektiv overføring av kaste energi. De har også forskjellige lengder på klumpen

Jeg syntes dette er en bra line, på kort til mellom distanse. På lange kast vill denne lina ha en tendens til å stoppe å rulle. Dvs at du må holde igjen under-lina for å få den til å slå over godt nok. Men det er en super line til presentasjons fiske med tørrflue. Så hvis denne beskrivelsen passer det du skal bruke den til vill jeg ha prøvd. Lykke til

Endret av tom-ry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler. Det er jo liner med lang, og ganske lang klump. Vekten ser ut til å være jevnt fordelt over hele klumpens lengde. Slike liner er til over hodet, holde mye line i luften og til lange kast i min verden. Det går sikkert å bruke de til vannkast, men jeg ville heller sett på SLX og Smallstream. Jeg testet SLX for første gang i går og den fungerer meget bra. Lengre klump en Smallstream og den har litt lengre baktapering så den kan brukes til over hodet, men er ikke helt ideell. Dog mye bedre for meg enn triangel taper som ikke tåler overheng. SLX har også vekten i bakkant av klumpen. Det synes jeg virker best til vannkast.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt skikkelig for loop opti stream her forrige dagen, lett og speye med. Du får ei line til 319,- hos loopnorge på tilbud.

Var god til lengre kast også, veldig allsidig line, akkurat som aircell til skarve 299,-

Er det allround-aircell'n eller trout varianten folk refererer til når de snakker om dette snøret?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå har jeg fått testa opti creek og stream enda mer, og jeg har finni ut at jeg liker opti stream til den rette stanga, loop cross s1 386-4 elsker opti creek og ett ukjent longbelly, scott g 388-3 passer perfekt med opti stream, sage txl 371-3 liker igrunn bare opti creek.

Men av disse 3 så er loop'n den første som blir rigga med longbellyen hvis jeg trenger lange kast eller opti creek hvis jeg må ha vannkast, stang 2 er sage'n til presentasjon på kort hold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemis: Lyst å dele noen tanker om gt125?

Nja.. Har såvidt fått prøvd den og er verken en erfaren eller dyktig kaster..

 

Jeg har den på en LTS ephemera #5. Prøvde først en evotec100 line på den men kastet kollapset ofte når jeg prøvde å holde mer en klumpen utenfor. GT125 har 12m baktapering som skal hjelpe med å holde mer line i lufta, og for min del så stemte det bra.

 

Dette var bryggekasting men følte at snøret passet meg og stanga bra.

 

Det jeg er litt spent på er hvordan den er på vannkast. Siden selve belly´n bare er på 7m så kanskje det funker fint??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle valgt en line kun til vannkast hadde det blitt en hvor hoveddelen av vekta ligger i bakkant av klumpen. Wulff Triangel Taper, Guideline 4cast, Airflo Delta Taper etc er eksempler på dette.

 

Det siste jeg ville hatt er snører med laaang baktapering eller vekten i fremkant av klumpen. SA Expert Distance, div "gjeddeliner", RIO Outbound mfl. 

 

Vi enhåndsfiskere har mye å lære av tohåndsfolket når det gjelder vannkast. De bruker jo knapt andre kast. Hvilket snøre er mest solgt her? Med stor sansynelighet er det Guideline Power Taper, som nettopp har vekten bak i klumpen. Dette er ikke tilfeldig.

 

Så hva hadde jeg valgt - Jeg hadde nok gått for en Wulf TT i en klasse mer enn stanga, og så kanskje kappet snøret litt i forkant, for å få kraft nok i overslaget.

 

Morro å være nerd mmmoose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye Guideline Fario snøret syntes jeg også er nydelig til vannkast, uten at jeg har tenkt over taperingen på klumpen her.

Såvidt jeg har skjønt er snøret utviklet mtp vannkast, så det har sikkert en profil deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes så godt som alle snører med klump under 10 meter faller igjennom hva gjelder allsidighet. Jepp, det er enkelt å speye med Opti Creek og Stream, Sbt m.fl, men de faller igjennom på lengre overhåndskast. Fario, som Lars nevner, har jeg ikke prøvd. Opti Stillwater med en klump på 10,8 meter i klasse 5, funker til mye. Evotec 100 også, men det snøret jeg synes er best på vannkast, og samtidig også svært godt på lange overhåndskast, er GL Experience med en klump på 13,6 meter i klasse 5.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...