Gå til innhold

Randselva 2015


Ondrej

Anbefalte innlegg

Elva åpner neste uke  cccheers

 

Forhåpentligvis skal Gavia fortsette å komme med sine fine rapporter. Super nyheter fra nettsidene:

 

"Har vi gleden av og kunne medele at det blir ett kort for randselva. Fisket vil med dette foregå på alle strekninger  ved kjøp av fiskekort hos Ringerikes Sportsfiskere.

Etter mye møtevirksomhet i samarbeidsutvalget i vinter ,har Elveeierlaget å grunneierene  gitt Ringerikes  Sportsfiskere  retten til å selge kort til våre brukere som gjelder hele elva. Vi gleder oss til et fantastisk fiske og sommerår i elva i 2015. Vi ber samtidig om at det ryddes opp etter fisket avsluttes, på de enkelte plasser."

 

Well done, nå er det bare å glede seg til 1.Mai :)
 

Endret av Ondrej
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forsøke å fore dere med oppdateringer fra elva.

Ringerike Sporsfiskere (RSF) har nå ansvaret for hele strekningen nedenfor Viul. Det er vedtatt nye fiskeregler. Vi håper det kan bidra til å styrke stamen også av elvestasjonær ørret. Desverre har det vært en del tilfeller av uvettig fiske. Med nye bestemmelser håper vi bestanden kan ta seg opp og at andelen større fisk kan bli bedre.

Jeg kommer tilbake med de nye reglene før fisket I elva åpner 1. mai.

  • Lik 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppdaterte fiskeregler for Randselva:

 

1.Fiske er tillat fra 01-05 til 30.09 på Ringerikes Sportsfiskere sine strekninger. Fiskekortet gjelder en stang , kortet er personlig kan ikke overdras til andre

 

2. Det er forbudt å fiske på en slik måte at fisken sannsynligvis vil krøkes.

 

3. All fangst skal registreres på sms på Tlf nr 93 26 16 52 eller på inatur for de som har kjøpt kort der.
.lengde
.bilde.

 

4. Det er bevegelige fiske
- Fiske starter oppstrøms av andre fiskere.
- Vi hensyn til motfiske fra andre siden.

 

5. Hunnfisken er fredet i Randselva og skal settes ut igjen. (Gytefisken)
- Fra 15 september til 30 september er også hann fisken fredet .Da gjelder kun c&r .eller fisk skal settes i stamfiske kasser om det er tilgjengelig.

 

6. Størstemål Fra 01-05 til 01-08 skal all fisk over 40 cm settes tilbake i elva.
02-08 til 01-10 er største mål 70 cm all fisk over skal settes tilbake i elva.

 

7. Devon sluk kan kun benyttes med en trebbel krok. Bly og tubeflue er ikke tillatt.

 

Overtredelse av ovennevnte regler førerkort til inndragning av fiskekort samt retten til utstedelse av nytt fiskekort resten av sesongen.

 

Vis naturvett og rydd opp etter deg.

 

HJELP OSS OG BEVARE DENNE UNIKE STAMMEN VI HAR I TYRIFJORD STAMMEN.

Endret av Gavia
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer mye positivt når det gjelder elva.

Sportsfiskeforeningen er i gang med habitatsforbedringer i tilknytning til elva. Vi har fått inn midler til å starte dette viktige arbeidet. På sikt håper vi dette sammen med økologisk bedre reguleringsrutiner vil styrke stammen. Energiprodusenten har gitt positive signaler og vil bedre sine rutiner når det gjelder hvor raskt de senker vannføringen ved reguleringsendringer. Dette vil være et viktig tiltak for å bedre overlevelsen blant yngelen.

 

Vi har tro på at en kan komme langt ved å gå inn i saklige og rolige diskusjoner med gode økologiske argumenter. Folk kan ofte være overraskende fornuftige hvis en ikke ønsker unødige provokasjoner og å tre ting ned over hodet på folk.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål. Mener på ingen måte noe negativt med det, men jeg så gjennom reglene, og det nærmer veldig det som er i lakseelver.

Er det slik i mange av de mer kjente elvene? Er det så stor tetthet med fiskere at det trengs?

Jeg fisker kun kysten, og er ikke vant til regelverket i elvene.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til den sårbare ørretstammen er fiskepresset såpass stort at reglene bør være slik. Storørretstammen I elva er like sårbar som mange laksestammer eller kanskje enda mer sårbar. Også den elvestasjonære stammen er sårbar og vi har hatt litt for mange episode med rovfiske og uforsvarlig uttak om vi skal få ei interessant fiskeelv.

Derfor er det viktig at reglene følges og at vi fiskere innretter oss for fang og slip uansett hva slags redskap vi bruker.

 

Jeg skulle gjerne hatt fiske uten regler, men i de mest populære elvene og vannene må vi nok ha et forholdsvis strengt regime. Heldigvis er det fortsatt en masse steder man kan fiske uten innfløkte regler. Det er rikelig med matfisk I vann I nærheten for den som vil høste. Det er en resurs som bør utnyttes bedre. Ingen grunn til å kjøpe fjøsfisk eller langtransportert kjøtt for den som har fiskestang.

Endret av Gavia
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og utfyllende svar Gavia!

Jeg er lite kjent med fiske i innlandet, og spesielt de mer populære elvene, og reglene i disse.

Jeg har mitt fiske langs kysten, og C&R er en selvfølge for min del i hvert fall.

Jeg slipper ut all småfisk, og også alle de større med mindre de er kroket i gjellene, og minst 95% av de i mellom også for den saks skyld.

 

Skjønner jo at man må ha regler i disse elvene, ellers er det vel ikke lenge de er særlig interessante vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine dager ved elva, skal dele et bilde selv, en pen fisk rund 40cm/750g   :)

 

Ekstra moro at Nemis ble med :)

 G2 + fin fisk. Kan ikke bli bedre!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en fin tur etter jobben i går. Det var fin klekking men lite vak. Veldig fin elv så jeg prøvde å kjøpe sesongkort men inatur nekta å godkjenne min epostadresse. Noen som vet hvordan jeg kan fikse det

Det høres ut rart. Jeg anbefaler deg å ringe Ringerikes sportsfiskere på 94823747, eller send mail til bjsmit@online.no. Det står på Inatur litt lengre ned på venstre side...

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en fin tur etter jobben i går. Det var fin klekking men lite vak. Veldig fin elv så jeg prøvde å kjøpe sesongkort men inatur nekta å godkjenne min epostadresse. Noen som vet hvordan jeg kan fikse det

 

Jeg hadde samme problem her om dagen og da viste det seg at det hadde snekket seg inn et mellomrom etter e-post adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur i elva igjen i dag sammen med Ondrej. Trivelig fiskeøkt. Noe klekking, men plagsom vind. Blir spennende hvor lenge vi har klekking. Det har klekket bra en stund nå og rhodaniklekkingen kan faktisk være over overraskende tidlig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at vi har rhodaniklekking ei stund til. Men ting er ikke som før så ikke godt å vite. Spinnerfall før 1. mai høres jo sprøtt ut når vi tidligere pleide å måtte vente til nærmere 17. mai før det klekka bra. Kanskje blir det romjulsfiske på rhodaniklekkinger før en blir lagt I det store stangrøret og skal fore meitemarken.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...