Gå til innhold

Randselva 2015


Ondrej

Anbefalte innlegg

Etter nok en tropisk dag tok jeg en tur til elva på kveld for å se hvis jeg kunne lure noe ørret på små vårfluer. Når jeg kom på stedet klokka 20:00, var det fortsatt ganske varmt. Første vaking kom etter noe 20 min, når virkelige små vårfluer begynte å drifte ned på overflaten. Lurte en med engang, men bommet. Så kastet jeg samme flue igjen på andre vak og ingenting. Små myggen kom, masse vårfluer overalt, fisken vaket, men det var ikke på vårfluer og heller ikke mygg som jeg kunne se.

Prøvde andre størrelser, byttet fluer, ikke en napp. Plutselig, klokka 21:00, ser jeg en middelstor brun døgnflue som klekket rett foran meg, og neste, og etterpå en stor sulphurea. Tenkte det må være døgnfluer de vaker på. Knyttet på en brun nohackle og Bang! Fikk 2 med engang- døgnflue gjorde jobben.

Så begynte jeg å se rund meg og ser at det klekker helt brukbart med 2 døgnflue arter og fisk vaker fint. En god døgnflue klekking mellom 21:00 og 21:45. Nesten som at alle fluer ventet hele dagen til varme blir borte. Dette kan ikke være helt vanlig, eller?

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer en tur hit en kveld denne uka - er det andre som også skal på kveldstur nå som det regner litt igjen?

Hei Lars Erik,

Jeg skal ditt sikkert et par ganger denne uka.

Var ved elva i dag fra 13:30 til 17:00. Det klekket en del store sulphurea og små og middelstore brune døgnfluer. Selv om været var bra og fuglene plukket opp mange, så jeg 2 vak før klokka 15:30. Plutselig så jeg 2 store kilosfisk som hoppet høyt over vannet. Er usikker på hvis det var vak på vårfluer som begynte å fly over vannflaten, eller bare show. 16:00 begynte det å vake litt, kun et par fisk. Lurte en pen på halv kilo og når jeg tenkte å dra hjem med kalte beina, så jeg en liten vak ganske langt unna. Tenkte på siste kast, vadet ut, sendte flua 20m nedstrøms og en liten napp. Fisk satt godt, helt rolig, omtrent halveis. Da startet en 5 minutt rodeo med min firerstanga. På slutt ble denne feite fisken håvet. :) prøvde å holde han nesten hele tiden i vannet og da trengte den ingen tid for å rekupere, bare boltet bort :)

post-5500-0-93527000-1436200243_thumb.jpg

Endret av Ondrej
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Erik,

Jeg skal ditt sikkert et par ganger denne uka.

Var ved elva i dag fra 13:30 til 17:00. Det klekket en del store sulphurea og små og middelstore brune døgnfluer. Selv om været var bra og fuglene plukket opp mange, så jeg 2 vak før klokka 15:30. Plutselig så jeg 2 store kilosfisk som hoppet høyt over vannet. Er usikker på hvis det var vak på vårfluer som begynte å fly over vannflaten, eller bare show. 16:00 begynte det å vake litt, kun et par fisk. Lurte en pen på halv kilo og når jeg tenkte å dra hjem med kalte beina, så jeg en liten vak ganske langt unna. Tenkte på siste kast, vadet ut, sendte flua 20m nedstrøms og en liten napp. Fisk satt godt, helt rolig, omtrent halveis. Da startet en 5 minutt rodeo med min firerstanga. På slutt ble denne feite fisken håvet. :) prøvde å holde han nesten hele tiden i vannet og da trengte den ingen tid for å rekupere, bare boltet bort :)

Vi snakkes, vær sikker på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal kanskje Lars Erik ikke like å lese etter en ganske stille dag i går, men jeg hadde en kort effektiv tur i dag. I går var det en kombinasjon av fint vær og litt kalt luft, mens i dag var varmere. Tok derfor dama mi til elva for en timers tur fra 8-9 på kveld og det var mye mer liv på overflaten. Håvet 3 kjempefine fisk mellom 300-600g. Det vaket kun av og til men pene fisk som stå på samme steder. For en deilig kveld :)

post-5500-0-25045300-1436560024_thumb.jpg

post-5500-0-14446600-1436560044_thumb.jpg

post-5500-0-09477300-1436560063_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år går det å fiske med samme fiskekort nesten på hele strekning. Når det gjelder biltilgang er det stort sett 4 plasser man kan kjøre til. Enten kjører man til Hval togstasjon og parkerer på en stor parkering på sør side av sporene (mot stasjon) - derfra kan man gå ca. 5 min til øverste strekning av elva (fra Viuldammen til Hvalsmoen). Mulighet nr2 er å kjøre inn på selve Hvalsmoen (over lille brua - se kartet) Der har man mulighet til å vandre litt rund. Nr3) Mellom hovedveien til Jevnaker og Hval togstasjon kjører man over litt større brua - tar man til høyre rett etter brua og følger veien til slutt, så er det ca. 5 min å gå til område rund jernbanebrua (på venstre side av strømmen) Mulighet nr4 er da å parkere på Hovsenga og gå ca. 5 min igjen til elva der. Når det gjelder fiske så er det spennende og varierende strøm på 1,2 og 3 med muligheter for fin ørret. Siste del rund Hovsenga er mer stille. Har sett stor ørret å vake der men det er sjeldent. Så vurderer man en tur, har man beste sjanser på de første 3 strekninger. Området er heller ikke så stort så har man hele dag eller 2, kan man besøke en del. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...