Gå til innhold

Nye Simms G3..


Anbefalte innlegg

Har i dag vert å sett på nye Simms G3 buksa.

Skal innrømme at jeg ikke var så spent, da jeg allerede har en fra før, og kjenner kvaliteten.

Overraskelsen var likevel stor, da jeg oppdaget noe jeg IKKE likte.

For første gang, fant jeg noe ved et Simms produkt, som jeg ikke forstår et dugg av...Håndvarmer lomma....

Den er åpen i begge ender med et drenneringshull, slik at eventuelt vann som kommer inn ved vading skal kunne sive ut igjen. "So far so god".. Eller ikke..

Jeg opplever at åpningen for lomma er stor og sitter for lavt i forhold til vadehøyde. Og du skal ikke mange centimetrene over navleloet, før denne lomma vil ta inn vann fra siden...

Ok, da har man jo drennerings hullet, som vil slippe ut vannet igjen, om uhellet først er ute. Eller?..

Drenhullet sitter følgelig litt lavere, som seg hør og bør. Noe som tilsier, at der vann kan kommet ut, har det vitterlig også forutsetningenen lagt til rette for å trenge inn. Med andre ord, kan man faktisk forvente at den lommen man ønsker å kunne bruke til å varme hendene i, faktisk kommer til å stå mer eller mindre fuktig store deler av brukstiden....

Ser for meg at denne lommen kan bli vanskelig å få tørket også, mellom slagene...

 

Genistrek eller svært lite gjennomtenkt? ppcrazyeyes

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass til spesialisering av utstyret ja....

Så om man skal iføre et relativt smidig skrog ei G3 bukse, så kan fort en 15-20 fots Guidebåt, være umiddelbare utsrtyrsmangelen for å kunne bruke`n?

Hmm, for slik den nye G3`n er "utstyrt" pr. i dag, så skal du som sagt ikke vade mange centimetra dypere enn over hoftene, før "varmelomma" fungerer som "keepnet". 

Ikke imponert over denne nye utformingen overhodet, og som sagt. Og faktisk litt overrasket. for dette er første gang jeg ser en "Ikke fullt så gjennomtenkt" løsning fra gutta fra Simms....

Om noen vet om en forretning, med fjorårets modell G3 i str. L-King, eller XL, så blir tips mottatt med glis om munnen og et stort takk :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, det er først og fremst det amerikanske markedet Simms baserer seg på, og der borte vader man ikke ;-)

Det er å plassere den feite ræva si i driftboaten, og ferdig med det . . . Slik sett kunne varmelommene like godt vært i livhøyde.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, det er først og fremst det amerikanske markedet Simms baserer seg på, og der borte vader man ikke ;-)

Det er å plassere den feite ræva si i driftboaten, og ferdig med det . . . Slik sett kunne varmelommene like godt vært i livhøyde.

Eller man sydde lomma fast i ræva for ekstra varme :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

...Jeg opplever at åpningen for lomma er stor og sitter for lavt i forhold til vadehøyde...

 

Forstår ikke at dette skal være så mye å skrike opp for. Lommen på den nye G3 buksa sitter eksakt like høyt eller lavt som på den forrige modellen. Forskjellen er riktig nok klaffene på sidene og muligheten for å drenere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skriker Mr. Bean? 

Det er en forskjell fra den forrige til den nye løsningen, som jeg ikke liker. Jeg har den forrige og er meget fornøyd. Tenkte å handle en ny en i år, og fant ut at den nye løsningen ikke tiltalte meg så godt. Den blir våt, enten som følge av at vannet siver inn på siden, eller inn via dren hullet. Det å tørke denne lomma,er heller ikke en enkel sak....

Lomma på den nye, sitter ca 2 cm lavere enn før, og dren hullet sitter ca. 4 cm lavere..

Så nei, jeg forstå heller ikke at det er noe å skrike over.

Om du oppfatter skriking i denne tråden, vær snill å gi meg et tips på innboks, så skal jeg personlig stoppe vedkommende i videre gauling  <<l

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste vadebuksa jeg har hatt er den gamle classic guiden, har den ennå, og en G3 i tillegg. Dessuten fisker jeg ikke når det er så kaldt at jeg trenger varmelomme. Iallefall nesten ikke :-) Liker heller ikke sømmene på de nye som strammer over knærne. Classic guide med faste gravel gards måtte være det ideelle, ikke tøysete lommer, glidelåser eller annet ubrukelig fjas.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Jan. Min er 14 År. Den er brukt mye. Viktig å tørke buksene godt når de ikke skal brukes på en stund. Det er derfor den Gammle Guiden har holdt så lenge. Ikke faste gravel guards. Eller lommer ett som ikke tørker hvis ikke du passer på. Jeg har den forrige modellen av G3. Er godt fornøyd med den, viktig å dra opp Gravel guardsa når de tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Fortsetter denne tråden, håper det er ok for trådstarter.

Jeg hadde som som andre nevner over gamle classic guide med løse gravelguards og aldri vært borti bedre vadere. Null fiksfakseri og tull. Problemet er at den er 14 år gammel og pensjonert for 7 år siden.

Spørsmål: Kan noen sette meg på sporet av noe som kan erstatte gamle guide classic? Det hadde vært fantastisk, men kanskje urealistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et par Simms G3 vadere på lørdag faktisk. Det gamle paret ble skrotet etter 5 års bruk, noe jeg er fornøyd med når jeg hører hvor ofte en del folk skifter vadere.
Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve noe annet denne gangen, f.eks Orvis, men hvor enn jeg dro var det ingen modeller, uansett produsent, som passet min lange tynne kropp.
 

Ble til slutt så desperat at jeg på lørdag kjørte 4 timer tur/retur fra Sverige til Nordisk på Lysaker for å prøve vadere fra Simms og Patagonia. De hadde riktig størrelse inne.
Ikke overraskende passet Simms vaderne perfekt og de føltes også veldig solide.
I forhold til varmelommen har jeg ikke tenkt så mye på det som blir diskutert over her. Merket meg at det var en annen løsning enn på mine gamle vadere, men regner med at det kommer til å fungere helt fint.
Det viktigste for meg er at vaderne tåler mye og sitter bra på kroppen.
Likte forøvrig lommeløsningen veldig godt. Flere lommer gjør at jeg kan ha litt mer orden på sakene mine da jeg ikke bruker vadejakke og vanligvis har buksa utenpå jakke/skjorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter denne tråden, håper det er ok for trådstarter.

Jeg hadde som som andre nevner over gamle classic guide med løse gravelguards og aldri vært borti bedre vadere. Null fiksfakseri og tull. Problemet er at den er 14 år gammel og pensjonert for 7 år siden.

Spørsmål: Kan noen sette meg på sporet av noe som kan erstatte gamle guide classic? Det hadde vært fantastisk, men kanskje urealistisk?

 

De nye Classic Guide kanskje ? eneste forskjell er vel monterte gravelguards.

Jeg har begge og gamlebuksa er saltvannsbuksa mi nå. Den nye er like god som den gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding og svar Anders R. Næsset og lars p.

Kunne og burde gjerne stilt spørsmålet på en litt annen måte. Tviler ikke på at G3 er ei knakende god bukse og en god arvtaker. Er bare litt i tvil når det gjelder de håndvarmerlommene.

Hva er erfaringene til dere som har buksa mtp dyp vading, kraftig og langvarig regnvær. Kommer det inn mye vann? og er det greit å få tørket lommene rimelig raskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Kan noen sette meg på sporet av noe som kan erstatte gamle guide classic? Det hadde vært fantastisk, men kanskje urealistisk?

 

Hva mener du med erstatte? Har vel opptil to par liggende, så dersom du ønsker å erverve deg gammel modell, så kan jeg sikkert overtales. Må ikke på død og liv ha denne buksen fremfor den nyeste modellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med erstatte? Har vel opptil to par liggende, så dersom du ønsker å erverve deg gammel modell, så kan jeg sikkert overtales. Må ikke på død og liv ha denne buksen fremfor den nyeste modellen...

Dårlig formulering i mitt første spørsmål, beklager det. Med "erstatte" mente jeg at jeg kunne tenke meg en bukse (gjerne ny) som er så tett opptil classic guide som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig formulering i mitt første spørsmål, beklager det. Med "erstatte" mente jeg at jeg kunne tenke meg en bukse (gjerne ny) som er så tett opptil classic guide som mulig

 

Ingen fare for min del. Har en Classic Guide av den "gamle gode sorten" du kan overta, eller så er vel Headwaters det nærmeste du kommer dagens modeller

http://flyfisheurope.com/simms/waders/headwaters-waders/d1359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare for min del. Har en Classic Guide av den "gamle gode sorten" du kan overta, eller så er vel Headwaters det nærmeste du kommer dagens modeller

http://flyfisheurope.com/simms/waders/headwaters-waders/d1359

Takk for svar. Vil sjekke ut Headwaters Mr. Bean.

Om du vil selge vil jeg da nødig loppe deg for "gode gamle" classic guide Mr. Bean :rolleyes: , men det kan vi ta videre på pm gjerne <<l  

Endret av Flunes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...