Gå til innhold

allround femmer?


petternp

Anbefalte innlegg

Enig i det Geir.

Det er koselig,men det sier deg null om stanga.

Så hvis utgangspunktet var å få vite noe nytteverdig om stanga,

så har det heller liten betydning å sitte å koseprate langs elvebredden

hva angår egenskapene til stanga.

Eller mener du at det vi skal sammenligne og plukke ut stenger på denne måten?

 

Tom.

Feil... Det er bare ikke du som har greid å lære deg synse-kodene enda, Tom. Jeg har ingen problemer med å skjønne meg på ei stang, utifra hva en person med litt erfaring, kan fortelle meg av div fakta. Stiv, slapp, stram, djup, medium, mjuk, rask, recovery osv forteller mer enn noen feilaktige tall ;) Edit

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en tråd angående klassifisering av stenger. Når det kommer til klasse, lengde eller hvordan man snakker om en gitt stang så kan du lage din egen tråd om akkurat det Tom. I tråder som starter med et spørsmål burde svarene være et svar eller forsøk på et svar. Så hvis du har et svar Tom så må du gjerne svare. Hvis du ikke har et svar så foreslår jeg at du lar være med å nok en gang gjøre det vanskelig for en som kan være ny i gamet og bare ønsker seg et lite tips eller to. Uten å måtte sette seg inn i alt som har med stenger å gjøre.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1337

Med tanke på at stanga også skal brukes til nymfefiske så må ikke toppen være for stiv (såkalt flat stang). En helt vanlig progressiv aksjon vil sannsynligvis være bra nok. Og svært mange stenger i toppsegmentet vil oppleves som stivere/raskere bare på grunn av materialet. Det er kort fortalt kanskje nok med ei stang av høy kvalitet og den trenger ikke nødvendigvis å være så mye stivere enn gjennomsnittet. Og velger du en Zenith så blir jeg overraska om du ikke blir strålende fornøyd. Nei, jeg eier ikke en Zenith selv og anbefaler ikke fordi jeg elsker min egen stang. Jeg anbefaler fordi du nevnte stanga, hva du skulle bruke den til (snøre også?) og fordi dette er ei sabla god stang som mest sannsynlig vil være midt i blinken. Mulig du må tilpasse deg litt, men det må man med alle stenger. Og siden du er så heldig å være så ung så tar du det i løpet av den tiden det tar for oss gamlegutta å få på oss vadebuksa. :)

Resten under her trenger du ikke lese. Det er til de som har glemt å lese første innlegg før de skriver.

Ingen som eier tråder...

Har ikke du heller skjønt det med folkeskikk?

Det er en KONFIRMANT som spør! Han trenger hjelp og ikke enda mer forvirring fra en forvirret tallknuser som ikke forstår folkeskikk eller at all verdens tall ikke vil hjelpe en døyt. Hvilke tall vil passe ham?? Her må det synses like mye som uten tall. Eller skal det måles biceps, triceps, lengde fra skulder til håndledd, akselerasjon, retningsstabilitet og stopptid for å kunne regne ut eksakt hvilken stang som vil passe?

Og meg bekjent blir ikke disse talldataene på nettet oppdatert særlig ofte eller målt av de samme. Med andre ord er det sjelden nye stenger og rimelig usikre målinger. Og vet man ikke hvordan man skal bruke tallene eller hvilke tall man er ute etter så er verdien et tall ingen noen gang har greid å dele (unntatt Chuck Norris) - NULL (0)!

Endret av 1337
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg ikke om trådstarter allerede er borte fra forumet. Noe så udugelig hadde jeg ikke trodd det skulle gå an å lese. Er det virkelig ikke mulig å tipse om en stang eller to uten å gå matematisk til verks? Det er noe av det dummeste jeg har hørt.

Når det er sagt vil jeg tipse deg om å ta en titt på Scott Radian. For meg er det hvertfall ingen andre jeg heller ville brukt.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at stanga også skal brukes til nymfefiske så må ikke toppen være for stiv (såkalt flat stang). En helt vanlig progressiv aksjon vil sannsynligvis være bra nok. Og svært mange stenger i toppsegmentet vil oppleves som stivere/raskere bare på grunn av materialet. Det er kort fortalt kanskje nok med ei stang av høy kvalitet og den trenger ikke nødvendigvis å være så mye stivere enn gjennomsnittet. Og velger du en Zenith så blir jeg overraska om du ikke blir strålende fornøyd. Nei, jeg eier ikke en Zenith selv og anbefaler ikke fordi jeg elsker min egen stang. Jeg anbefaler fordi du nevnte stanga, hva du skulle bruke den til (snøre også?) og fordi dette er ei sabla god stang som mest sannsynlig vil være midt i blinken. Mulig du må tilpasse deg litt, men det må man med alle stenger. Og siden du er så heldig å være så ung så tar du det i løpet av den tiden det tar for oss gamlegutta å få på oss vadebuksa. :)

Resten under her trenger du ikke lese. Det er til de som har glemt å lese første innlegg før de skriver.

Har ikke du heller skjønt det med folkeskikk?

Det er en KONFIRMANT som spør! Han trenger hjelp og ikke enda mer forvirring fra en forvirret tallknuser som ikke forstår folkeskikk eller at all verdens tall ikke vil hjelpe en døyt. Hvilke tall vil passe ham?? Her må det synses like mye som uten tall. Eller skal det måles biceps, triceps, lengde fra skulder til håndledd, akselerasjon, retningsstabilitet og stopptid for å kunne regne ut eksakt hvilken stang som vil passe?

Og meg bekjent blir ikke disse talldataene på nettet oppdatert særlig ofte eller målt av de samme. Med andre ord er det sjelden nye stenger og rimelig usikre målinger. Og vet man ikke hvordan man skal bruke tallene eller hvilke tall man er ute etter så er verdien et tall ingen noen gang har greid å dele (unntatt Chuck Norris) - NULL (0)!

 

Jeg må nesten bare takke deg så mye for et kjempe bra svar! Meningen med denne tråden var om noen kunne gi et bra tips til en allroudstang, gjerne også si litt om stangen.

Om dere ikke har et bra tips, så for all del, lag en tråd om noe annet. 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Nå er det slik at jeg nettopp har hatt konfirmasjon og derfor har en del penger å bruke på fluestang. Nå har jeg en helt grei guideline stang, men ønsker å oppgradere. jeg har en danielsson dryfly 4-6 og et rio preception snøre. nå har jeg veldg lyst på en rask stang, må være ni fot. jeg kommer til å fiske mest tørt, men kanskje litt nymfe fiske og.

jeg har sett litt på sage one, men methoden er nok litt for kraftig. tenkte også litt på hardy zenith.

men hva foreslår dere av allround ørretstenger?

Har en Sage One i klasse 5 som jeg har fisket mye med. Jeg stortrives med stanga og bruker den til både tørrflue og nymfe, men de fleste vil nok synes at Sage One er litt for rask og kraftig til å kalles en allround ørretstang. Hardy Zenith er ikke fullt så kraftig og kanskje mer egnet som allround ørretstang.

 

Men, man trenger ikke kjøpe de dyreste merkene for å få en god fluestang!

Du kaster akkurat like langt og fisker like godt med en billig fluestang, så derfor vil jeg anbefale en stang jeg prøvde på Villmarksmessa i Bardu. Stanga hadde så gode kaste-egenskaper at jeg kjøpte den på stedet, til messepris selvfølgelig. Stanga er lett i hånden, spenstig og rask, og flott å kjøre fisk med.

 

Stanga selges her: http://www.gero.no/nb-NO/produkter/fluestenger/greys-stenger/greys-gr50-9-fot-klasse-5.aspx

 

Og litt mer info om stanga her:

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en Hardy Zenith #4 8,6 fot som jeg er meget godt fornøyd med, vill kalle det en allrounder. Best på medium til lange kastelengder, ikke fullt så bra på kortere kast.

 

Jeg har også en Hardy Jet #3 7,6 fot som jeg syntes er konge til lett tørrfluefiske, jeg har også prøvd #5 og #4 i samme serie, bra stenger. De koster et par tusen mindere en tilsvarene Zenith, Radian eller Hellios. Det er klart at det er mere punch for kast 20+ meter. Men hvor ofte er det nødvendig.

 

Jeg syntes også at både Sage One og Methode blir for stive til allrounder stang. Det er også mye du kan gjøre på snøre fronten som gjør at stangen føles helt anderledes med klumplengder, en klasse opp eller ned osv. Dette gjør at samme stangen kan brukes til mere. Ikke kjøp stang til 4-7 tusen kroner uten å ha prøvd den, bare fordi det er mye snakk på nette om hvor bra etc. De bør også testes på vann.

 

Lykke til

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill du lägga en del pengar i nytt spö hade jag satsat på att få testat en Scott Radian 9" #5 av flera anledningar.

Den är lättkastad på alla typer kast både på kort och längre avstånd. Och man kan utnyttja den mer och mer destå mer man lär sig. Linan du har passar perfekt till spöt. Och den har "bra" pris om man jämför med till exempel One (One och Radian kostar ca det samma i USA). One är riktigt fina spön men mer tekniskt krävande och inte lika enkla att kasta till exempel underkandskast med. 

Endret av Lilja
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Det er også mye du kan gjøre på snøre fronten som gjør at stangen føles helt anderledes med klumplengder, en klasse opp eller ned osv. Dette gjør at samme stangen kan brukes til mere. Ikke kjøp stang til 4-7 tusen kroner uten å ha prøvd den, bare fordi det er mye snakk på nette om hvor bra etc. De bør også testes på vann.

Enig i dette!

Et godt fluesnøre, og et snøre som passer fluestanga, er langt viktigere enn merke på fluestanga!

Og skal man teste en fluestang skikkelig, så må man ut å fiske med den.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med sportsbutikken nær deg. Og spør om du kan få satt opp en prøving av diverse stenger.

Sett opp en maxpris slik at dem har noe å gå etter.

Ta med noen billige stenger også! Er ikke bestandig de dyreste stengene passer deg.

Slik får du prøve deg frem samt at du minimerer bomkjøp.

 

En "allround" stang er vanskerlig å finne. Spesielt uprøvd.

Jeg har 3 stenger som til sammen funker over alt. Men har enda ikke funnet 1 som takler alt.

Alle er forskjeldig.

 

Hvor holder du til?

Om ikke butikken kan organisere noe. Hør med gutta her på forumet. Sikkert mange som har flere stenger du kan prøve.

 

Når det kommer til stenger er det mye bra som er foreslått.

Endret av aanes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp eller medium-kjapp 9-fot 5er er det nærmeste man kommer noe som kan brukes til "alt" ørretfiske (alternativt en 6er). Markedet er fullt av sånne stenger. Noen eksempler: Sage XP 590 (kjapp), Sage z-axis 590 (kjapp), Sage One 490/590 (kjapp), Scott Radian 905 (kjapp), Guideline LPXe 9' #5 (med-kjapp), Hardy Zenit 9' #5 (med-kjapp), Sage SLT 590 (med), og min nåværende favoritt Stickman P5...

En del av disse er utgåtte modeller, som man kan gjøre røverkjøp på brukt ;-)

Kunne antakelig levd helt greit med en av disse som min eneste "ørretstang"...

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...