Gå til innhold

Parasollklekkere


Anbefalte innlegg

Bare noen tanker dette her. Hvis man laget stammen opp til parasollen av fluorkarbon så skal jo det være tett oppunder usynlig for fisken under vann. Når "buzzeren" blir hengene fritt så kan jeg forestille meg at den beveger seg meget naturlig, har testet dette i glass og da ser det i alle fall veldig bra ut. Vanligvis blir jo disse myggpuppene hengende helt oppe i filmen før de klekker så det må være det eneste negative jeg klarer å finne ved å bruke en sånn teknikk som det er snakk om her.

 

Som sagt er dette bare mine ukvalifiserte tanker :)

 

Håper det er noen andre her inne som kan gi et godt kvalifisert svar :)

 

Jon

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dine vurderinger Jon, men tenker at det egentlig bare er å justere dybden med lengden på stammen. 4-5 cm kanskje.

 

Denne undringen kommer etter et temmelig frustrerende myggfiske i går. Det var åpenbart at fisken beitet på buzzere tett under filmen, men jeg klarte ikke lure den med mine buzzere. Brukte tradisjonelt rigg - indikatorflue med buzzer en halvmeter bak. Tror mine buzzere lå for dypt.

 

I dag blåser det litt for mye til slikt fiske, men tenkte meg opp en tur igjen i morgen. Da tar eg med både parasoll- og paraloop myggklekkere. Sistnevnte ligger jo også ganske dypt i filmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paraloopklekkere med tynn konberribb og ett ørlite lag bugbond er min favortitt til myggfiske. Svart og i små størrelser funker ofte bra når alt annet svikter.

Endret av waffern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! The dandelion fly, som den kalles på engelsk. Lagde en sånn en i fjor men har ikke testa den enda, men flua var morsom å lage. Google på the dandelion fly pattern så får du opp litt div bilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såvidt testet dette, men ikke mer enn at det fortsatt er litt synsing. Jeg har forsåvidt hatt hell med det. Det funket bra når det var små, forsiktige vak, men ikke fikk fisken til å ta vanlig klekker eller tørr mygg. Jeg har vel bare prøvd med lengder på 1,5-3cm. Burde kanskje bruke disse litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin dag i skogen i dag... Så tre tørre vak for første gang i år. To av dem deilige niserullinger over nyklekkede mygg. Labert utbytte for min del i dag. Fisket med det jeg hadde i boksen, inkludert parasollklekkere.

 

Det har vært diskutert hvorvidt disse propellerer og henger seg opp i fortom/spiss. De jeg hadde med meg oppførte seg helt perfekt - uten propellering. Fisket ca en time med dem, og ikke antydning til propell. De hang også fint som på bildet over.

 

Men jeg fikk altså ingen fisk, hverken på disse eller de andre myggklekkerne i boksen. Jeg antar at det rett og slett var tregt i vannet i dag, og at parasollklekkerne får lov til å prøve seg noen turer til. Teknisk sett leverte de som forventet.

 

PS: Parasollposten var ca to cm lang.

Endret av KSR
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Etter å ha sett noen av parasoll myggene til Kim på Gero messa i dag, fant jeg tilbake til denne tråden som vel egentlig aldri kom helt i mål. 

Lenka som Jon Anders la inn over konkluderer med 0,22 som "stang" på parasollen. Kjell har brukt 0,18 (som vel også virker mer naturlig for meg - iallefall om metoden skal brukes på myggpupper). 

Er det noen som har testet dette noe mer i løpet av de to årene som har gått?

(Kim må jo gjerne legge inn et par bilder av variantene han binder - gjerne med lenke fra Fluedatabasen.)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...